فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

دانلود پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در  اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در  اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 525 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 116

پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در  اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان است. جامعه آماری تحقیق حاضر تعداد 840 نفر از کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان می‌باشد که در سال 1392 مشغول فعالیت بودند و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 242 نفر انتخاب شد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. روش جمع‌آوری داده‌ها میدانی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مشتمل بر 23 سؤال بوده است. این تحقیق از نظر نوع توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها میدانی است. ﭘﺲ از ﺗأیید رواﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﻨﺘﺮل ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، ﻧﺨـﺴﺖ 30 ﻋﺪد ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﺑﻴﻦ کارکنان ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﻛﺮاﻧﺒﺎخ، ﭘﺎﻳـﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. سپس این داده‌ها از طریق نرم‌افزار spss ورژن 18 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل می‌گردند. در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می‌باشد، داده‌های جمع‌آوری شده به صورت جدول آمار توصیفی و فراوانی و نمودار میله‌ای و هیستوگرام ارائه می‌شود و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی می‌باشد، با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت می‌توان در مورد پذیرش یا عدم پذیرش هر کدام از فرضیه‌های آماری اظهارنظر نمود. نتایج نشان داد که رابطه مثبتی بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در  اداره کل امور مالیاتی استان گیلان وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که بیشترین تأثیر در رابطه بین ابعاد تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی مربوط به متغیر توانمندسازی می‌باشد. 

واژگان کلیدی: تعهد مدیران به کارکنان، آموزش، توانمندسازی، پاداش، عملکرد شغلی

مقدمه

شناخت روش‌های مناسب جهت افزایش رضایت شغلی، تعهد سازمانی و در نهایت بهبود عملکرد کارکنان و بهره‌وری سازمان امری حیاتی است(دهقان، صدقیانی و مرادی، 1390).

تحقیقات نشان می‌دهد که تعهد و رضایت شغلی باعث بهبود عملکرد سازمانی می‌شود(کریستوفر[1]، 2011).

بهبود عملکرد کارکنان و سازمان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان محسوب شود(تاییگو و جیه[2]،2013).

امروزه کارکنان سازمان‌ها، دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌های راهبردی سازمان محسوب می‌شوند که به طور مستقیم بر عملکرد و بهره‌وری سازمان تأثیرگذار هستند(بختیاری، 1386).


[1] Christopher[2] Taegoo and Gyehee

قسمتی از متن

در فرهنگ آکسفورد تعهد؛ الزامی است که آزادی عمل را محدود می‌سازد در فرهنگ دهخدا به معنای عهد نو کردن، تازه کردن پیمان و نگاه داشتن چیزی و تیمار داشتن است. «یاووز»[1] (2010) معتقد است تعهد سازمانی یکی از فعالیت‌های اساسی و از اهداف نهایی تلاش سازمان‌ها برای ادامه حیاتشان می‌باشد. علت آن به خاطر این است که افرادی که سطح بالایی از تعهد سازمانی دارند بیشتر سازگارند، راضی‌اند، بهره‌ورترند، با حس وفاداری قوی و پاسخگویی زیاد کار می‌کنند و برای سازمان هزینه کمتری دارند(یاووز،2010).


[1] Yavuz

برخی از صاحبنظران معتقدند تعهد سازمانی را می‌توان در دو دیدگاه تقسیم‌بندی نمود:

الف) دیدگاه دو بعدی

ب) دیدگاه سه بعدی

اولین بعد دیدگاه دوبعدی تعهد رفتاری است که بیشتر ناظر بر ترک خدمت و یا غیبت می‌باشد. به عبارت دیگر، تعهد رفتاری را می‌توان قصد و نیت کارمندان برای ماندن در سازمان تعریف کرد. دومین بعد دیدگاه دوبعدی، تعهد نگرشی است. منظور از تعهد نگرشی، داشتن تعهد به ارزش‌ها و اهداف سازمان و سازگاری با آن‌ها است. این دو بعد در اصول کلی همسو می‌باشند و هرگز در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند؛ بلکه مکمل یکدیگر هستند. بنابراین مدیران باید سعی کنند بین رفتار و نگرش کارمند روابط پویایی را حاکم کنند که این امر نیازمند آموزش مداوم آن‌ها است(طالعی، 1389: 44).

دیدگاه سه بعدی تعهد سازمانی توسط «می‌یر» و «آلن» مطرح شد که از سه جزء تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری(تکلیفی) تشکیل شده است. تعهد عاطفی؛ یعنی میزانی که فرد از نظر روانی و از طریق احساساتی مانند وفاداری، مهر و علاقه، گرمی و صمیمیت، تعلق، دلبستگی، رضایت خاطر، لذت و خوشی و غیره به کار کردن در سازمان تمایل پیدا می‌کند. تعهد مستمر به وابستگی فرد برای کار کردن در سازمان بر اساس میزانی که یک فرد احساس ضمانت برای ماندن در سازمان به دلیل هزینه‌های زیاد ترک کردن آن دارد، اشاره می‌کند. تعهد تکلیفی(هنجاری) عبارت است از: میزانی که فرد از نظر روانی و از راه درون سازی اهداف، ارزش‌ها و مأموریت‌های سازمان به آن وابسته می‌شود. به عبارت دیگر، تعهد تکلیفی احساس مسئولیت به تداوم کار کردن در سازمان را منعکس می‌کند. شکل 2-1 مؤلفه‌های سه بعدی تعهد سازمانی را نشان می‌دهد(خسروی‌زاده و همکاران، 1387: 12).

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                              صفحه

فصل اول.کلیات تحقیق--------------------------------------------------- 1

1-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 2

1-2- بیان مسأله----------------------------------------------------------------- 3

1-3- چهارچوب نظری تحقیق------------------------------------------------------- 4

1-4- اهمیت ضرورت انجام تحقیق---------------------------------------------------- 5

1-5- اهداف تحقیق-------------------------------------------------------------- 6

1-6- فرضیه‌های تحقیق------------------------------------------------------------ 7 

1-7- تعریف نظری و عملیاتی واژه‌های تحقیق-------------------------------------------- 7

1-7-1-تعریف نظری------------------------------------------------------------- 7

1-7-2- تعریف عملیاتی----------------------------------------------------------- 8

1-8- قلمرو تحقیق--------------------------------------------------------------- 9

1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق------------------------------------------------------ 9

1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری)---------------------------------------------- 9

1-8-3- قلمرو زمانی تحقیق-------------------------------------------------------- 9

فصل دوم. مبانی نظری و پیشینه تحقیق----------------------------------------- 10

2-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 11

2-2- بخش اول: تعهد سازمانی------------------------------------------------------ 11

2-2-1- تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی------------------------------------------------ 11

2-2-2- تاریخچه تعهد سازمانی------------------------------------------------------ 13

2-2-3- الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی---------------------------------------- 14

2-2-3-1-  مدل «مودای» و همکاران-------------------------------------------------- 14

2-2-3-2- مدل «استیرز» و همکاران-------------------------------------------------- 15

2-2-3-3- دیدگاه «ریچرز»--------------------------------------------------------- 16

2-2-3-4-  دیدگاه «بکر» و «بیلینگس»------------------------------------------------- 17

2-2-3-5-  مدل «مارتین» و «نیکولاس»------------------------------------------------ 18 

2-2-3-6- مدل «مایر» و «شورمن»---------------------------------------------------- 19 

2-2-3-7-  مدل «می‌یر» و «آلن»----------------------------------------------------- 20

2-2-4- اثرات تعهد سازمانی در سازمان------------------------------------------------ 20

عوامل مؤثر تعهد سازمانی----------------------------------------------------------- 23

نقش و تعهد سازمانی-------------------------------------------------------------- 24

ویژگی‌های شخصی و تعهد سازمانی---------------------------------------------------- 25

ویژگی‌های شغلی و تعهد سازمانی----------------------------------------------------- 26

ویژگی‌های سازمان و تعهد سازمانی---------------------------------------------------- 26

اخلاق کاری و تعهد سازمانی--------------------------------------------------------- 27

2-2-5- جمع بندی-------------------------------------------------------------- 27

2-3- بخش دوم:  عملکرد شغلی----------------------------------------------------- 29

2-3-1- تعاریف و مفاهیم عملکرد شغلی----------------------------------------------- 29

2-3-2- تاریخچه عملکرد شغلی----------------------------------------------------- 31

2-3-3-الگوها و نظریه‌های عملکرد شغلی----------------------------------------------- 31

ماتریس عملکرد----------------------------------------------------------------- 32

مدل نتایج و تعیین‌کننده‌ها----------------------------------------------------------- 33

هرم عملکرد-------------------------------------------------------------------- 33

کارت امتیازدهی متوازن------------------------------------------------------------ 35

فرایند کسب و کار---------------------------------------------------------------- 36

تحلیل ذی‌نفعان------------------------------------------------------------------ 36

مدل تعالی سازمان---------------------------------------------------------------- 37

چارچوب «مدوری» و «استیپل»------------------------------------------------------- 38

راهنمایی‌های انتخاب شاخص‌ها------------------------------------------------------- 39

2-3-4- اثرات عملکرد شغلی و ارزیابی آن در سازمان و کارکنان------------------------------- 40

 2-3-5- جمع بندی-------------------------------------------------------------- 42

2-4- بخش سوم: پیشینه تحقیق------------------------------------------------------ 44

2-4-1- مطالعات خارجی---------------------------------------------------------- 44

2-4-2- مطالعات داخلی----------------------------------------------------------- 44

فصل سوم. روش اجرای تحقیق---------------------------------------------- 50

3-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 51

3-2- روش تحقیق--------------------------------------------------------------- 51

3-3- جامعه آماری--------------------------------------------------------------- 51

3-4- نمونه و روش نمونه‌گیری تحقیق------------------------------------------------- 52

3-5- حجم نمونه---------------------------------------------------------------- 52

3-6- روش و ابزار جمع آوری داده‌ها-------------------------------------------------- 53

3-7- روایی ابزار اندازه گیری------------------------------------------------------- 53

3-8- پایایی ابزار اندازه‌گیری-------------------------------------------------------- 54

3-9- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها---------------------------------------------------- 54

آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(k-s )-------------------------------------------------- 55

فصل چهارم. تجزیه و تحلیل داده‌ها------------------------------------------- 57

4-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 58

4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان------------------------------------- 59

4-3- توصیف متغیر های تحقیق------------------------------------------------------ 62

4-4- آزمون فرضیات تحقیق-------------------------------------------------------- 67

4-5- بررسی تأثیر همزمان مؤلفه‌های تعهد برعملکرد شغلی----------------------------------- 69

4-6- رتبه بندی ابعاد تعهد---------------------------------------------------------- 70

فصل پنجم. نتیجه‌گیری و پیشنهادات---------------------------------------------------- 71

5-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 72

5-2- نتایج آمار توصیفی----------------------------------------------------------- 72

5-2-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی--------------------------------------------- 72

5-2-2- توصیف متغیرهای تحقیق---------------------------------------------------- 72

5-2-3- توصیف آماری سؤالات تحقیق------------------------------------------------- 74

5-3- نتایج آمار استنباطی---------------------------------------------------------- 75

5-4- پیشنهادات بر اساس یافته‌های تحقیق----------------------------------------------- 77

5-5- پیشنهادات به محققین آتی------------------------------------------------------ 78

5-6- محدودیت‌های تحقیق--------------------------------------------------------- 78

منابع فارسی-------------------------------------------------------------------- 79

منابع خارجی------------------------------------------------------------------- 83

پیوست‌ها---------------------------------------------------------------------- 87

دانلود پایان نامه رابطه بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در  اداره کل امور مالیاتی استان گیلان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.