فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

دانلود پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 2473 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 165

پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

چکیده: 

با توجه به اینکه هزینه و عوارض هر تصادف تابع شدت مستقیم آن اسـت, در مطالعـات ایمنـی ترافیـکتلاش بسیاری برای ارائه مدلهای شدت جهت شناخت عوامل تشدید عوارض تصادفات  بعمل آمده است.  

در این تحقیق, مدلسازی شدت تصادفات عابر پیاده با استفاده از مدل رگرسیون لاجـستیک دوگانـه و بـاسه روش مورد بررسی قرار گرفته است. در روشهای یک و دو, رابطه هر یک از متغیرهای مستقل با متغیر وابسته به ترتیـب بـصورت جداگانـه (روش Enter) و یکپارچـه در مـدل (روش forward stepwise) بررسی ش د. در روش سو م, ابتدا متغیرهای مستقل اولیه با استفاده از یکی از روشهای آماری چند متغیـرهبه نام روش تجزیه به عامل ها, به متغیرهای کمتری تبدیل شده و سپس رابطه متغیرهای جدید با متغیروابسته, با استفاده از رگرسیون لاجستیک تحلیل گردید. 

متغیر وابسته در مدلهای فوق, شدت تصادفات عابر پیاده در دو دسته جرحی و فوتی می باشد. متغیرهای مستقل, عبارت از مشخصات تصادفات عابر پیاده شهر رشت در گزارشات پلـیس راهنمـایی و راننـدگی ومشخصات جمعیتی شهر رشت در سرشماری سال 1385 می باشند. نتایج حاصل از مدلها, نـ شان دهنـدهرابطه مستقیم سن عابرین پیاده با شدت تصادف بوده است. بطوریکه با افزایش سن عابرین, شدت تصادف به سمت افزایش تعداد فوتی ها پیش رفته است.   

مقدمه  

هر روزه به هنگام صبح و یا بعد از ساعت کاری, می توان افراد زیادی را دید کـه در حـال دویـدنآهسته و یا پیاده روی در خیابانها یا در طول پیاده رو هستند. آهسته دویدن یا پیـاده رو ی, مـی توانـد ازابعاد مختلف تندرستی و سلامت, حمل و نقل, زیست محیطی و انرژی, کیفیت زندگی, اقتصادی و عدالت اجتماعی, مزایای فراوانی را برای جوامع در بر داشته باشد. پیاده روی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریهـامانند سرطا ن, انسداد شرائین قلب, سکته, دیابت و سایر بیماریهای مزمن و سـخت را کـاهش مـی دهـد .

جزایر پناهگاهی میانی[1]  

دو مطالعه تصادف- مبنا در خصوص اثر جزایر پناهگاهی میانی بر روی ایمنی عابر مورد بررسی قرار گرفت. در یک مطالعه توسط سیگیر[2] و همکاران, 2000 گذرگاه عابر در 30 شهر را مورد مطالعه قرار دادند که تمامی این مکان ها در نواحی شهری و برون شهری بوده و شامل خیابانهای شریانی اولیه[3] و خیابان های جمع کننده[4][5] ترافیک بوده است. خیابانها دارای حد سرعت هایی به میزان 25 مایل در ساعت تا 40 مایل در ساعت5 بوده است. گذرگاهها نیز در نواحی با انواع کاربری ها (مسکونی, مرکز شهر, تجاری, حاشیه شهر) انتخاب شده بود. بر اساس یافته های آنان, تکرار میانه های برجسته و جزایر پناهگاهی (رفوژها)[6] در مقایسه با عدم وجود آنها در جاده های چند خطه[7], با کاهش عمده نرخ تصادفات عابرین پیاده مرتبط بوده است. این کاهش نرخ تصادفات عابر, در خصوص گذرگاههای عابر خط کشی شده و گذرگاههای عابر خط کشی نشده نیز صحت داشته است. تمامی محل های نمونه در این مطالعه, گذرگاههای کنترل نشده در تقاطعات (بعبارت دیگر عدم وجود چراغ راهنما یا ایست- کنترل در تقاطع) یا در میان خیابان[8] بوده اند. تکرار میانه های رنگ آمیزی شده غیر برجسته[9], جزایر و خطوط دوگانه گردش به چپ[10], در جاده های چند خطه, هیچ کاهش عمده ای در نرخ تصادفات عابرین پیاده نداشته است. این مطالعه در آنالیز های خود اقدام به جمع آوری و کنترل حجم عابر و حجم وسیله نقلیه در کنار سایر متغیرهای محل نیز نمود [64]. 


[1] Median Refuge Islands[2] Zegeer [3] Primarily arterial[4] تا 64 کیلومتر در ساعت  [5] Collector streets[6] Presence of a raised median or refuge island

[7] Low rate of pedestrian crashes on multi-lane roads[8] Mid-block locations[9] Painted (not raised) medians[10] Two-way-left-turn lanes 

فهرست مطالب 

عنوان مطلب                                                                                                         شماره صفحه   

چکیده:..................................................................................................................................................................................................1  مقدمه...................................................................................................................................................................................................................2 

فصل اول: کلیات..............................................................................................................................................................................................5 

1- 1) تعریف و ضرورت مسئله.............................................................................................................................................................5 

1- 2) نیاز به مطالعه در مورد مسئله ..................................................................................................................................................6 

1- 3) اثرات مهم مطالعه بر مسئله از نظر بهبود آن...................................................................................................................9 

1- 4) هدف تحقیق..................................................................................................................................................................................01 

1- 5) فرضیات مسئله............................................................................................................................................................................01 

1- 6) بررسی موضوع از دیدگاه کلی...............................................................................................................................................11 

1-  7) ساختار پایان نامه.......................................................................................................................................................................11 

فصل دوم: کاوش در متون.........................................................................................................................................................................41 

2-1) مقدمه...............................................................................................................................................................................................41 

2-2) تأثیر مشخصات جاده ای بر تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................51 

2-2-1)   عرض معبر..........................................................................................................................................................................51 

2-2-2)   گذرگاههای عابر پیاده.................................................................................................................................................51 

2-2-2-1)  گذرگاههای برجسته عابر پیاده ...................................................................................................................61 

2-2-2-2)  خط کشی گذرگاه عابر پیاده ........................................................................................................................61 

2-2-2-3)  روشن سازی گذرگاه عابر پیاده..................................................................................................................71 

2-2-3) جزایر پناهگاهی میانی................................................................................................................................................81 

4-2-2) پیاده رو..............................................................................................................................................................................91 

2-2-5) چراغ راهنما.....................................................................................................................................................................91 

6-2-2) زمانبندی چراغ عابر پیاده.........................................................................................................................................02 

2-2-7)  گردش به راست در زمان قرمز در تقاطعات چراغ دار...................................................................................12 

2-2-8)  خیابان های یکطرفه.....................................................................................................................................................22 

9-2-2) محل تقاطعات..................................................................................................................................................................32 

2-2-01) خیابانهای با پارک حاشیه ای...................................................................................................................................32 

2-2-11) مکان ایستگاههای اتوبوس.......................................................................................................................................42 

2-3) تأثیر مشخصات و رفتار عابر پیاده در تصادفات عابر پیاده.....................................................................................42 

2-3- 1) حجم عابر پیاده...............................................................................................................................................................42 

2-3- 2) حجم ترافیک...................................................................................................................................................................52 

2-3- 3) سن, جنسیت و مصرف مشروبات الکلی.............................................................................................................62 

2-3- 3-1) سن...........................................................................................................................................................................62 

2-3- 23-) جنسیت................................................................................................................................................................72 

2-3- 3-3) مصرف مشروبات الکلی.................................................................................................................................72 

2-3- 4) اجرای قوانین ترافیکی................................................................................................................................................72 

2-3- 5) سرعت, نحوه برخورد و جرم وسیله نقلیه..........................................................................................................82 

4-2) تأثیر مشخصات محیطی بر تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................03 

4-2- 1) شرایط جوی......................................................................................................................................................................03 

4-2- 2) شرایط روشنایی.............................................................................................................................................................03 

4-2- 3) دما........................................................................................................................................................................................13 

4-2- 4) محیط محله......................................................................................................................................................................13 

4-2- 5) ویژگیهای کاربری زمین مرتبط با ریسک تصادف...........................................................................................23 

4-2- 6) هدف سفر..........................................................................................................................................................................33 

4-2- 7) مسافرت تنها...................................................................................................................................................................33 

2-5) سایر ویژگیهای مؤثر در تصادفات عابر پیاده................................................................................................................43 

2-5-1) زمان......................................................................................................................................................................................43 

6-2) انواع تصادفات عابر پیاده .......................................................................................................................................................43 

2-7) هزینه تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................................................04 

2-7- 1) روشهای مختلف محاسبه هزینه تصادفات..........................................................................................................04 

2-7- 2) اجزای هزینه تصادفات................................................................................................................................................14 

2-7- 3) بهره وری جلوگیری از تصادفات عابر پیاده.......................................................................................................24 

2-8) مدلهای تصادفات عابر پیاده.................................................................................................................................................54 

2-8-1) مدل 1...................................................................................................................................................................................64 

2-  28-) مدل 2.................................................................................................................................................................................05 

2-8-2-1) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در تقاطعات...................................................................05 

2-28-2-) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در طول جاده..............................................................25 

2-8-2-3) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده با مدل رگرسیون دوتایی منفی..........................35 

2-48-2-) مدلسازی ایمنی عابرین پیاده در تورنتو و شارلت .............................................................................35 

2-8-3) مدل 3................................................................................................................................................................................55 

2-8-3-1)  مدل مربوط به تصادفات ناحیه ای..............................................................................................................75 

2-8-3-2)  مدل مربوط به تصادفات خیابانی...............................................................................................................85 

2-8-4) مدل 4.................................................................................................................................................................................85 

فصل سوم: روش تحقیق............................................................................................................................................................................96 

3-  1) ناحیه مورد مطالعه......................................................................................................................................................................96 

3- 2) داده های مورد نیاز....................................................................................................................................................................96 

3- 3) جمع آوری داده ها....................................................................................................................................................................96 

3- 3-1) گزارشات پلیس راهنمایی و رانندگی....................................................................................................................96 

3- 23-) گزراشات اداره کل پزشکی قانونی........................................................................................................................07 

3- 3-3) گزارشات معاونت برنامه ریزی استانداری..........................................................................................................07 

3- 43-) داده های اقتصادی.......................................................................................................................................................17 

3- 4) تحلیل داده های تصادفات.....................................................................................................................................................17 

3- 4- 1) ورود داده های تصادفات.............................................................................................................................................17 

3- 4- 2) اصلاح داده های پلیس راهنمایی و رانندگی.....................................................................................................27 

3- 4- 2- 1) وضع آب و هوا (ردیف 26 برگ اول و شرایط جوی در مشخصات راه برگ دوم) ..................27 

3- 4- 2- 2) وضعیت عابر (ردیف 22 برگ اول و وضعیت حرکت عابر در مشخصات برگ دوم)..............27 

3- 4- 2- 3) داده های غیر مفید..........................................................................................................................................37 

3- 4- 3) داده های پزشکی قانونی...........................................................................................................................................37 

3- 4- 5)ناحیه بندی........................................................................................................................................................................37 

3-  5) روش تحقیق................................................................................................................................................................................57 

3- 5- 1) رگرسیون لاجستیک....................................................................................................................................................57 

3- 5- 1- 1) تابع انتقال لاجیت..............................................................................................................................................67 

3- 5- 2) کد گذاری داده ها برای رگرسیون لاجستیک..................................................................................................77 

3- 5- 3)تجزیه به عامل ها...........................................................................................................................................................87 

3- 5- 3- 1) روش انجام تجزیه به عامل ها......................................................................................................................97 

3- 5- 3- 2) چرخش عامل.....................................................................................................................................................08 

3- 5- 3- 3) تجزیه به مؤلفه های اصلی...........................................................................................................................08 

3- 5- 3- 4) نحوه تجزیه به مؤلفه های اصلی................................................................................................................18 

3- 5- 3- 5) تجزیه به عامل ها با استفاده از مؤلفه های اصلی..............................................................................38 

3-5-4) متغیر وابسته. 94

3-5-5) متغیرهای مستقل. 94

3-5-5-1) سن عابر و سن راننده 95 

3- 5- 25-) وسیله نقلیه درگیر در تصادف....................................................................................................................58 

3- 5- 5-3) وضعیت عابر یا عابرین...................................................................................................................................78 

3- 5- 45-) تراکم جمعیت, خانوار, مسکن و افراد باسواد ......................................................................................78 

3- 5- 5-4-1) نحوه محاسبه تعداد و طول طبقات هر متغیر...........................................................................78 

3- 5- 6) استفاده از نرم افزار آماری SPSS........................................................................................................................98 

3- 5- 7) روش محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................98 

4-  1) خلاصه آمار تصادفات................................................................................................................................................................19 

4- 2) مشخصات عابرین پیاده در تصادفات................................................................................................................................39 

4- 3) نوع تصادفات عابر پیاده (جرحی و فوتی)...................................................................................................................101 

5-1) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش ( Enter).......................................................................................104 

25-) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش (Forward stepwise).......................................................105 

5-3) تحلیل داده ها با استفاده از روش تجزیه به عامل ها..............................................................................................107 

5-3- 1) تجزیه به عامل ها........................................................................................................................................................107 

5-3- 2) تحلیل عامل های تجزیه شده با استفاده از مدل رگرسیون لاجستیک............................................113 

فصل ششم: ارزیابی اقتصادی تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................116  6-

1) مقدمه............................................................................................................................................................................................116 

6- 2) محاسبه هزینه درمان جراحات جسمانی......................................................................................................................117 

6- 2- 1) رابطه سطح متوسط هزینه های درمانی در استان و هزینه های بیمارستان سیدالشهداء...........118 

6- 2- 2) محاسبه تعداد و طول طبقات و هزینه های درمانی هر طبقه..................................................................119 

6- 2- 3) محاسبه هزینه واقعی متوسط هر طبقه در سطح استان در سال 86..................................................121 

6- 3) محاسبه هزینه اوقات تلف شده در تصادفات عابر پیاده و ساعات کاری از دست رفته مربوط به مجروحان و مصدومانی که زنده می مانند و ارزش اقتصادی ساعات کار بالقوه دسته ای از آنها که موقتاً

معلول می شوند (Pt).........................................................................................................................................................................126  6- 3-1)

محاسبه ارزش یک ساعت وقت تلف شده.......................................................................................................127 

6- 23-) محاسبه میزان متوسط وقت تلف شده هر مجروح تصادفات ترافیکی (DT).................................128 

6- 3-2-1) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در بیمارستان (DH)............................129 

6- 23-2-) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در دوران نقاهت (DC)......................129 

6- 3-2-3) محاسبه (DT)................................................................................................................................................129 

6- 3-3) ارزش ساعات کاری از دست رفته مصدومان (Pt1)...................................................................................130 

6- 43-) محاسبه ارزش اقتصادی کار بالقوه آن دسته از مصدومان و مجروحان که موقتاً دچار درجه ای از

معلولیت می شوند (Pt2) ..........................................................................................................................................................130 

6- 3-5) محاسبه ارزش اقتصادی اوقات تلف شده افرادی که جزء مجروحان نیستند, اما وقت آنها در

ارتباط با تصادفات پیش آمده مصرف می شود (Pt3)..................................................................................................130  6- 63-)

محاسبه هزینه کل اوقات مصرف شده و تلف شده.....................................................................................132 

6- 4) محاسبه هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی..............132 

6- 4- 1) محاسبه هزینه هر فرد کشته شده و معلول دائم...........................................................................................132 

6- 4- 2) هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی ..................133 

6- 5) محاسبه هزینه های اداری تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................134 

6-  6) محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای گذشته...........134 

6- 6-1) هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سال 1386..........................134 

6- 26-) روند تغییرات هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای

1382 الی 1386.............................................................................................................................................................................135 

6- 6-3) محاسبه نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری در ارتقای ایمنی عابرین پیاده در راههای درون

شهری استان گیلان .....................................................................................................................................................................137 

فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهاد..................................................................................................................................................140 

7- 1) نتیجه گیری................................................................................................................................................................................140 

7-  2) مشکلات و موانع تحقیق......................................................................................................................................................141 

7- 3) پیشنهادات................................................................................................................................................................................142 

7- 4) تحقیقات آتی............................................................................................................................................................................143 

منابع و ماخذ................................................................................................................................................................................................153 

فهرست منابع فارسی...............................................................................................................................................................................153 

فهرست منابع لاتین..................................................................................................................................................................................153 

سایت های اطلاع رسانی..............................................................................................................................................................157 

چکیده انگلیسی.........................................................................................................................................................................................158  

دانلود پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)

دانلود پروژه بررسی تونل سازی

پروژه بررسی تونل سازی

پروژه بررسی تونل سازی در 25 صفه ورد قابل ویرایش

دانلود پروژه بررسی تونل سازی

پایان نامه بررسی تونل سازی
مقاله بررسی تونل سازی
پروژه بررسی تونل سازی
تحقیق بررسی تونل سازی
دانلود پایان نامه بررسی تونل سازی
تونل سازی
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 68 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پروژه بررسی تونل سازی در 25 صفه ورد قابل ویرایش 

تعریف تونل: تونل راهرو زیرزمینی افقی یا تقریباً افقی که از هر دو طرف به هوای آزاد مرتبط است.

مراحل تونل سازی: مراحل احداث و آماده سازی تونلها به شرح زیر است:

الف) تهیه طرح تونل      ب) نقشه برداری مسیر و تحقیقات مهندسی    ج) حفر تونل

د) نگهداری موقت تونل

طبقه بندی تونلها: به طور کلی تونلها را می توان به سه دسته تونلهای حمل و نقل، تونلهای صنعتی و تونلهای معدنی تقسیم کرد.

تونلهای حمل و نقل: این تونلها به قصد رفت و آمد افراد و حمل مواد احداث شده و خود به گروههای زیر تقسیم می شوند:

الف) تونلهای راه آهن    ب) تونلهای راه     ج) تونلهای پیاده رو    د) تونلهای ناوبری    هـ) تونلهای مترو

تونلهای صنعتی: این تونلها به منظور انتقال مواد و تاسیسات احداث می شوند و گروه تونلهای زیر را دربرمی گیرند.

الف) تونلهای مربوط به نیروگاههای آبی   ب) تونلهای انتقال آب   ج) تونلهای استفاده همگانی و پناهگاهها   د) تونلهای فاضلاب   هـ) تونلهای طرحهای صنعتی  و) انباری های نظامی   ذ) تونلهای دفن زباله های اتمی

تونلهای معدنی: این تونلها که به منظور احداث شبکه معادن حفر می شوند، شامل تونلهای زیر هستند:

الف) تونلهای گشایشی معدن    ب) تونلهای اکتشافی    ج) تونلهای استخراجی (مثل راهروهای معدنی، گالریها)       د)تونلهای خدماتی         هـ) تونلهای زهکشی

تونلهای حمل و نقل به عنوان یک سازه دائمی و برای استفاده طولانی مدت طراحی می شوند و سیستم نگهداری آنها بطور اصلوی با تونلهای معادن متفاوت است.

از جمله اختلافات دیگر تونلهای معدنی و حمل و نقل، ابعاد  آنهاست. تونلهای معدنی ابعاد محدودی دارند، حال آنکه تونلهای حمل و نقل به مراتب ابعاد بزرگتری دارند.

قبل از حفر و احداث تونل، بایستی منطقه موردنظر را مطالعه کرد و مناسب ترین مسیر تونل را برگزید و آنگاه مسیر را مطالعه کرد. واضح است که این مطالعات زمان بر و هزینه بر است، اما بدون انجام آن ممکن است اشکالات اساسی در ضمن احداث تونل بروز کند. به طور کلی مطالعات مسیریابی را می توان به شرح زیر رده بندی کرد:

الف) جمع آوری اطلاعات منطقه   ب) بررسی عکسهای هوایی و نقشه های توپوگرافی منطقه   ج) مطالعات زمین شناسی سطحی   د) مطالعات ژئوفیزیکی   ل) حفر گمانه های اکتشافی    ن) مطالعات آب شناسی   ی) حفر گالریهای اکتشافی   و) آزمایشات برجا    ه) بررسیهای آزمایشگاهی

از دیدگاه مهندسی، خاک یا سنگی که مسیر تونل از آنها می گذرد، در واقع نوعی مصالح ساختمانی به شمار می رود و بنابراین برای آ“که بتوان شیوه حفر و نگهداری مناسب را برگزید، ابتدا باید ویژگی های مهندسی ژنها را به خوبی شناسایی کرد.

با توجه به این واقعیت که در واقع زمین محل، مصالح سازنده فضای زیرزمینی را تشکیل می دهد، نه پوششهای موقت و یا دائمی به هنگام طراحی تونل ها باید نکات زیر را مدنظر قرار داد:

الف) مطالعه دقیق وضعیت زمین شناسی و ژئوتکنیکی محل   ب) تطبیق هر چه بیشتر طرح و اجرای آن با شرایط طبیعی زمین   ج) حداقل دستکاری در وضعیت طبیعی زمین  د) ثبت دائمی حرکات زمین در اطراف فضای ایجاد شده

قبل از هرگونه عملیات تحقیقاتی در مورد منطقه، ابتدا باید اطلاعات موجود را جمع آوری کرد. بدین منظور بایستی با مراجعه به سازمان ها و موسساتی که احتمال دارد در منطقه کارکرده باشند، اطلاعات احتمالی را به دست آورد. این اطلاعات شامل موارد زیر است: الف) نقشه توپوگرافی منطقه که معمولاً از طریق سازمان نقشه برداری کشور و یا سازمان جغرافیایی ارتش تهیه می شود    ب) نقشه زمین شناسی منطقه که برای تهیه آن باید به سازمان زمین شناسی کشور مراجعه کرد    ج) عکسهای هوایی منطقه که برای تهیه آن باید به سازمان جغرافیایی ارتش مراجعه کرد.    د) مراجعه به بانکهای اطلاعاتی برای تهیه تحقیقات احتمالی که در مورد منطقه انجام گرفته است.

ارزیابی ساختمان تونل: براساس مطالعاتی که درباره ساختگاه تونل انجام می گیرد، می توان محدوده را از نظر ژئوتکنیکی ارزیابی کرد. اصولاً بسته به واکنش زمین نسبت به ایجاد تونل (یا هر فضای زیرزمینی دیگر) آن را به دو گروه کلی با شرایط مناسب و نامناسب تقسیم بندی می کنند. اگر شرایط زمین مناسب باشد، در زمینه حفر تونل مشکلی پیش نمی آید، حال آنکه در مورد زمینهای نامناسب ممکن است احداث تونل با خطراتی توام باشد و یا موجب توقف، تاخیر و افزایش غیرعادی هزینه ها بشود. در چنین شرایطی قبل از شروع حفاری تونل، باید زمین را بهسازی کرد. عوامل اصلی تعیین کننده شرایط زمین عبارتند از:

مناطق شهری:

یکی از مهمترین موارد کاربرد روش احداث تونل به روش کندوپوش، احداث تونلها و ایستگاههای مترو است. همچنین برای احداث گذرگاهی زیرزمینی، کانالهای لوله های آب، فاضلاب و کابلهای برق نیز از این شیوه استفاده می شود. در بخشهای مرکزی شهرهای بزرگ، زمین ارزش زیادی دارد و بدین ترتیب اجرای تونل با این روش،‌ سطح زمین در بالای تونل برای مقاصد مختلف شهری آزاد باقی می ماند.

از آغاز پیدایش سیستم حمل و نقل مترو، همواره سعی بر این بوده است که تا حدامکان تونلهای مترو در عمق کمتری احداث شود تا دسترسی به آن از خیابان آسان و سریع باشد. با توجه به این خواسته، بلافاصله ذهن به سمت روش کندوپوش متوجه می شود. البته در بعضی موارد، با وجود امتیازات روش کندوپوش، به علت محدودیت های موجود در امر حفاری سطحی باید از سیستم حفاری زیرزمینی به کمک ماشین های تونل کنی کمک گرفت.

روش های اجرا:

بسته به وضعیت های زمین و شرایط موجود در محل، برای نگهداری دیواره تراشه از روشهای مختلفی استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

الف) روش گودبرداری با دیواره شیروانی

ب) روش میخ کوبی دیواره

ج) روش نگهداری دیواره با سپر فولادی

د) روش استفاده از پایه های فولادی

هـ) روش دیوارسازی بتنی

و) روش استفاده ای دیوار پیش ساخته

سیستم تهویه تونلها در مرحله حفاری

در مرحله حفاری، در جبهه کار پیشروی تونل آلودگیهای مختلف از جمله گازهای حاصل از آتشباری و گردوغبار وجود دارد. بنابراین برای اینکه بتوان پیشروی تونل را ادامه داد، باید جبهه کار را تهویه کرد.

در حالت کلی تهویه تونلها درمرحله حفاری تحت عنوان تهویه فرعی انجام می‎گیرد. بدین منظور در دهانه تونل،‌ بادبزنی نصب می‎شود و به کمک لوله ای که از دهانه تونل تا جبهه کار ادامه دارد هوا را به داخل تونل می فرستند و یا هوای آلوده را از طریق آن بیرون می کشند.

روشهای تهویه:

روشهای تهویه تونلها در مرحله حفاری را می‎توان به سه دسته کلی استفاده از دیوار، استفاده از لوله و روش حفر دوگانه تقسیم کرد.

استفاده از دیواره: در این روش سرتاسر فضای مرده تونل و در وسط یا کنار آن، دیواره قائمی نصب شده و بدین ترتیب مقطع تونل به دو قسمت مجزا تقسیم می‎شود از یک طرف به عنوان ورود هوای تمیز و از قسمت دیگر به عنوان خروج هوای آلوده استفاده می‌کنند.

استفاده از لوله تهویه: این روش متداول ترین روش تهویه تونلها و جبهه کارهای پیشروی معادن است و طی آن لوله ای در سرتاسر فضای مرده تونل یا جبهه کار نصب می‎شود. سپس با استفاده از بادبزن، هوای تمیز را از طریق لوله به داخل تونل می فرستند و یا به کمک آن هوای آلوده را به بیرون تونل هدایت می‌کنند. گاهی نیز از هر دو روش به طور همزمان استفاده می‎شود که به این روش روش ترکیبی گویند.

تهویه به روش حفر دوگانه:

در این روش که برای تهویه تونلهای با مقطع بزرگ به کار می رود، مقطع تونل را به صورت هر راهرو موازی که به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند حفر و از یکی از آنها به عنوان رفت و از دیگری به عنوان برگشت هوا استفاده می‌کنند. دو راهرو مزبور را در فاصله های معینی که از 30 متر تجاوز نمی کند، به یکدیگر مرتبط می سازند. بدیهی است همزمان با جلو رفتن بن بست ها راههای ارتباطی قبلی را باید مسدود کرد و این امر معمولاً به کمک سدهای چوبی انجام می‎گیرد.

تاسیسات تهویه تونلها در مرحله حفاری:

مهمترین تاسیسات لازم برای تهویه تونلها در مرحله حفاری، لوله های تهویه بادبزنها هستند. ضمناً در بعضی از موارد از فشانه نیز بدین منظور استفاده می‎شود.

 

لوله های تهویه:

هوا به وسیله بادبزن در درون لوله تهویه به جریان می افتد و بنابراین شناسایی انواع مختلف لوله تهویه و استفاده صحیح از آنها یکی از مهمترین مسائل تهویه جبهه کار تونلها است.

دانلود پروژه بررسی تونل سازی

دانلود پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار

پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار

پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار در 48 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار

پایان نامه بررسی ساختمان تار و سه تار
مقاله بررسی ساختمان تار و سه تار
پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار
تحقیق بررسی ساختمان تار و سه تار
دانلود پایان نامه بررسی ساختمان تار و سه تار
ساختمان تار و سه تار
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 48

پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار در 48 صفحه ورد قابل ویرایش 

مقدمه:

اینک گلی از بوستان همیشه معطر ایران:

نغمه ها به صد راز و رمز شگفتیهای روح را تجلی می بخشند، از سینه های شرحه شرحه از فراق می گویند، از حجاب جان پرده می افکند و نوای باغ ملکوت را به گوش معشوق ازلی می رسانند. نغمه ها از سازها برمی خیزند و سازها زبان گویای دستان هنرمندان و قلبها همیشه عاشق، تبلور یکی شدن انسان با مصنوع خود، نشانگر نوازشهای مهربانانة انگشتانی درد آشنا و مبین روح یکی شدن انسان با طبیعت.

کتاب حاضر کوششی است برای انعکاس تجارب چندین سالة تحصیل و نیز چهل روز نجوا و گفتگوی هنرمندانه با چوب و همنشینی با هنرمندان این حرفه، استادان این هنر خاضعانه از روز کار خویش می گویند و بی هیچ پرده و پوششی هنرمندان جوان و شایق به ساخت سازهای سنتی ایرانی را گام به گام دست می گیرند راه می برند امید آنکه قدر بدانند و پی بگیرند.

از بذر تا ثمر راه زیادی در پیش است دقت نظر و سعة صدر و همدلی های فراوان درد آشنایان هنر و فرهنگ این مرز و بوم پشتوانة راه بود. چاپ این پایان نامه نیز مرهون توجهات خاص استاد فرزانه و گرانقدر آقای مهندس اردشیر عبدی و استادان کارگاه برادران فتاحی بوده است همگی را پاس می داریم و در تداوم راه نیازمند همدلی و همراهی ایشان هستیم.

 

تاریخچة کارگاه:

کار و فعالیت این کارگاه در راستای ساخت آلات موسیقی است. این کارگاه ابتدا در سال 1374 بنا به علاقة شخصی استاد قیم فتاحی که خود یکی از استادان نوازندگی ماهر تار و سه تار در استان است ابتدا در محیطی کوچک از خانة خودشان بوده است که با توجه به نیاز شهرستان و نیز افزایش تعداد هنرجویان موسیقی و نیاز آنها به ساز، استاد فتاحی در سال 1378 به طور رسمی و با همکاری برادرانش و سرمایه گذاری بیشتر جهت خرید دستگاه و تجهیزات پیشرفته تر برای کار کارگاهی هر چند کوچک اما فعال را تاسیس نمودند که هر روز رو به پیشرفت بیشتر همچنان به کار خود ادامه می دهند. مواد خام کارگاه که شامل چوب، چسب،‌ شاخ، استخوان و صدف می‎باشد قسمتی را در همین شهرستان و بعضی دیگر را از استانهای هم جوار تهیه می نمایند.

در یک کارگاه ساز سازی بسته به نوع ماشینهای موجود در کارگاه و تعداد استادکاران ساخت یک یا چندین نوع ساز را انجام می دهند. در کارگاه ساز سازی برادران فتاحی ساخت دو ساز «تار و سه تار» انجام می‎شود که در فصلهای بعد به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

 

اجزاء سه تار

لازم به تذکر است که سه تار در قدیم سه سیم (تار) داشته است. به روایتی مشتاق علیشاه کرمانی (شهادت 1306 هـ . ق) عارفی که با سه تار و موسیقی آشنایی داشته سیم دیگری بین سیم دوم و سوم آن اضافه کرده و اینک سه تار در حقیقت چهار سیم یا چهار تار دارد. این سیم را واخون و بعضی ها سیم مشتاق می‎نامند.

تشریح اجزاء سه تار

کاسه: جعبه صوتی سه تار می‎باشد که از جنس چوب توت است.

دسته: پرده های ساز روی آن بسته می‎شوند جنس آن از چوب گردو است.

صفحه: چوب توت نازک که روی کاسه را پوشانده است و خرک روی آن قرار دارد.

سوراخهای روی صفحه: این سوراخها برای تنظیم صدای ساز ایجاد می‎شوند.

سردسته: قسمتی از دسته که گوشی های ساز در آن قرار دارند.

گوشی: انتهای سیم به آن بسته می‎شود و با چرخاندن آن ساز کوک می‎شود. جنس آن معمولاً از چوب گردو است.

پرده: از جنس روده است که روی دسته بسته می‎شود و محل نوتها را تعیین می‌کند.

خرک: از چوب ساخته می‎شود و سیم ها از روی آن عبور می‌کنند.

شیطانک: از استخوان ساخته می‎شود و سیم ها از روی آن عبور می‌کنند.

سیم گیر: در انتهای کاسه نصب می‎شود و انتهای سیم ها را نگاه می دارد. جنس آن از شاخ قوچ، چوب شمشاد جنگلی یا چوب فوفل است.

سیم: سه تار چهار سیم فلزی دارد که با ضربه ناخن انگشت سبابه به ارتعاش در می‌آیند.

سرپنجه

1-1- اندازه‌ها: این قسمت بشکل محفظه مکعب مستطیل توخالی می باشد و در وسط سطوح جانبی آن دو سوراخ به قطر حدود 3 سانتی متر تعبیه شده است قطر یا ضخامت سطوح دیواره‌های این محفظه نیز باید حدود 8 میلی مترباشد.

اندازه سوراخهای میانی دو سطوح این محفظه باید طوری باشد که اولا انگشت بتواند تا حدودی جهت کمک به بستن سیمها به گوشی‌ها بهتر حرکت نماید و ثانیاً آنقدر بزرگ نباشد که در اثر فشار به گوشی در بین آنها شکستگی و یا ترک ایجاد نماید (بعضیها معتقدند که این سوراخها در انعکاس امواج صوتی حاصل از سیمها اثر می‌گذارد)

انتهای پائین سرپنجه به طول حدود 5 سانتیمتر به دسته تا رفاغ و زبانه می شود (با سریشم یا چسبهای دیگر چوب بیکدیگر متصل میگردند) بعضی از تارسازها این قسمت و نیز دسته تار را یکپارچه می سازند: مثل تارساز معاصر آقای یوسف پوریا.

2-1- جنس: اغلب تار سازها اجزاء این قسمت را بخاطر استحکام و زیبائی ویا دلیل دیگر از چوب گردو می سازند لبه‌های سطح روئین سر پنجه را یک زوارشاخی یا کائوچوئی و یا استخوانی بقطر حدود 3 میلیمتر می پوشاند که بوسیله میخهای ظریف و چسب بآن متصل گردیده است.

 

گوشی تار:

گوشی تار از دو قسمت ساقه و سر تشکیل می شود که شکل و اندازه‌ سمتهای آن در ترسیم زیر نشان داده شده است.

چنانچه ضخامت ساقه گوشی از حد نرمال (کمتر و یا بیشتر) گردد در حساسیت کوک اثر می‌گذارد ضمناً باید توجه داشت که اندازه قطر ضخامت سرگوشی نیز از حد نرمال تجاوز ننماید چرا که عدم توجه با ین مسئله گردش انگشتان را در هنگام کوک کردن دشوار می سازد.

در سطوح جانبی سرپنجه گوشیها باید در رأس یک مثلث طوری قرار گیرند (فاصله بین گوشیها) که اولاً گردش دست انگشتان در کوک کردن بخوبی انجام گیرد و ثانیاً در داخل سرپنجه سیمها درمسیر خود با گوشیهای دیگر حاصل ننماید (این اشکال در بعضی از تارها  دیده می‌شود)

دانلود پروژه بررسی ساختمان تار و سه تار

دانلود پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت

پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت

پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت در 68 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت

پایان نامه 
مقاله 
پروژه 
تحقیق 
دانلود پایان نامه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 76 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 68

پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت در 68 صفحه ورد قابل ویرایش 

 

فهرست

موضوع                                                                                                                               صفحه سیاست داخلی امیر کبیر....................................................................................................................... 1                                                                                 

مشکلات دوران صدارت امیر کبیر........................................................................ 2                                              

اصلاحات داخلی ................................................................................................... 3

تمرکز قدرت یا مبارزه باملوک الطوایفی ........................................................... 4

تابلویی از وضع کشور ......................................................................................... 5

درغرب.................................................................................................................. 5

درجنوب................................................................................................................. 6

درکرمان................................................................................................................ 7

درشرق وشمال .................................................................................................... 7

درزنجان ............................................................................................................... 8

خلاصه ................................................................................................................. 8

تجدید آرامش ....................................................................................................... 9

ازدواج با خواهر شاه ........................................................................................... 12

شورش سربازان .................................................................................................. 12

نیروی محافظت امیر را نجات داد ........................................................................ 13

تنظیم بودجه یا مبارزه با استعمار اقتصادی: ................................................... 14

وضع مالیات قبل از  امیر ..................................................................................... 16

تحصیل حقوق دولت بر اساس عدالت .................................................................. 18

جلوگیری از حیف ومیل بودجه ............................................................................ 19

تشویق صنعت وتکثیر ثروت: ........................................................................... 21

اقتباس از صنعت غرب.......................................................................................... 21

کارخانه های احداث شده ..................................................................................... 22

حمایت از صنایع دستی ........................................................................................ 22

معادن ................................................................................................................... 25

کشاورزی ............................................................................................................. 28

تقویت بنیه دفاعی: .............................................................................................. 30

نقش قدرت ............................................................................................................ 30

سلاح روز ............................................................................................................. 31

مخالفت استعمارگران با ایجاد قدرت .................................................................... 32

نمونه ی دیگر ....................................................................................................... 33

امیر کبیر و ارتش ................................................................................................. 36

نیروی دریائی ....................................................................................................... 38

نهضت فکری وعلمی ............................................................................................ 40

شعار استعمار ...................................................................................................... 40

مدرسه دارالفنون ................................................................................................. 43

کارشکنی ها ی استعمار ....................................................................................... 46

شیر بی دم وسرو اشکم ....................................................................................... 48

امیر کبیر ومذهب ................................................................................................ 50

عبادت امیر کبیر ................................................................................................... 54

مبارزه با خرافات................................................................................................... 55

بناهای مذهبی ورد مظالم ..................................................................................... 55

مشروبات الکی ...................................................................................................... 56

شکستن بستها ...................................................................................................... 56

شئون روحانیت .................................................................................................... 60

قضاوت ................................................................................................................. 63

چند انتقاد .............................................................................................................. 64

اصلاحات داخلی دیگر............................................................................................ 67

سوال وجواب ....................................................................................................... 68

در خاتمه .............................................................................................................. 68

 

 

سیاست داخلی امیرکبیر:

مشکلات دوران صدارت امیر کبیر:

امیر کبیر وارث وضعی کاملاً نامساعد ومملو از مشکلات وموانع برای خدمت و کار بود. او زمانی برای صدارت برگزیده شد که همه چیز همه جای مملکت را فساد وتباهی فرا گرفته و کشور به طرف سقوط و نیستی پیش می‌رفت. کادرهئیت حاکم بصورت غیر قابل اصلاحی در فساد و نکبت غوطه ور بود . ابزار ماشین اداره مملکت رنگ زده و کار درستی از پیش نمی برد .

شمال و جنوب کشور مثل موم در  دست انگلیس و روس بود. دربار که مرکز و مرجع تمام قدرت ها بود مانند آلت بی اراده‌ای در دست بیگانگان بود. ارتش که می بایست مدافع ملت باشد بصورت سازمانی در جهت سرکوبی و ناراحت کردن مردم در آمده بود ودر مقابل حملات بیگانگان و دشمنان تاب و توان و مقاومت نداشت. نیروی دریایی که در آن زمان نقش حیاتی را در کشور می توانست داشته باشد در ایران اصلاً وجود نداشت طبق قرار داد ترکمانچای ایران از داشتن نیروی دریایی ممنوع بود صنعت به صورت موجود در کشورهای پیشرفته آن روز در ایران اصلاً به چشم نمی خورد و صنایع دستی مختصری که از قدیم در زندگی طبقه متوسط کشور حیات ووسیله امرار معاش بود.

کشاورزی و دامداری به همان وضع قرون وسطی باقی مانده بود و بهره برداری از معادن و ذخایر و ثروتهای خدادادی کشور به فکر کسی راه نیافته بود و اگر کسی به فکرش می افتاد با توجه به وضع  زمامداران کار شکی های یغماگران خارجی خیالی خام پیش نبود.

علم وادب :

هنر و علوم تازه ای که در غرب رواج پیدا کرده بود و تا آن روز در اروپا قدمهای بلندی به طرف تکامل وترقی  برداشته شده بود در اثر ارتباط و رفت و آمد این پیشرفتها از نظر سردمداران ایرانی پوشیده نبود. اما در ایران کفر به شمار می رفت و اقدامی برای اقتباس آن شرقی به چشم نمی خورد.

اما به جای آب بازار رشوه و دزدی و تجاوز و تعدی وزورگویی هرچه بخواهید  رواج داشت تملق وچابلوسی وخودستایی رواج کامل داشت.

اصلاح مملکت نیاز به مبارزه در دو جناح داخلی وخارجی داشت و مشکل این  بود که چون فساد و نابسامانی به نفع دشمنان خارجی  و عمال داخلی آنها بود و هر دو دسته برای حفظ منافع خود احتیاج به فساد ناشی از دسته دیگری داشت هرکس به فکر اصلاح در یکی از دوجناح می افتاد دشمن مشترک هر دو جناح که مکمل هم بودند به حساب می‌آمد . روی این اصل امیر کبیر که قهرمان اصلاحات بود نمی توانست نیروهای خود را برای اصلاح جناح داخل، یا خارج متمرکز کند و پس از فراغ کار به اصلاح دیگری برود بلکه ناچار ی بایست این دو جناح را با هم در عرض هم مورد اصلاح قرار دهد.

امیر کبیر راهی غیر از این نداشت که برای ریشه کن کردن فساد یک رفرم واقعی در جمیع شئون کشور، شروع کند و برای انداختن ملک و ملت در راه ترقی و تکامل نیافته همه چیز را تغییر دهد.

اصلاحات داخلی :

امیر کبیر برای رهایی کشور اصلاحات داخلی کشور از چنگال استعمارگران دست به مبارزاتی زد که قسمتی از این مبارزات مستقیم و قسمتی غیر مستقیم انجام گرفت مبارزات غیر مستقیم همان اصلاحات داخلی است زیرا راه و رسم استعمار برای بهره برداری بهتر و بیشتر این است که قبل از هر چیز دستگاه رهبری کشور را به فساد بکشد و با ایجاد فساد بسیاری شئون حیاتی کشور زمینه را برای غارت و ثروت مهیا سازد استعمار گران به خوبی می دانسته که اگر کادر رهبری مملکتی صحیح وسالم باشد خواهی نخواهی روابط خارجی آن کشور را به نفع ملت و مملکت تنظیم می کنند و اجاز ه  غارت و چپاول به دزدان خارجی را  نمی دهند . بنابراین استعمار قبل از هر چیز فساد عمیق داخلی را همراه دارد. و روی همین حساب شرط اول نجات یک ملت و دولت از چنگال گرگ استعمارگر اصلاح داخلی آن وبه آماده کردن شرایط واستقلال و اتکاء به نفس است . اگر امیر کبیر می خواست بدون دست زدن به قواره سر تا پا غلط ونامناسب کشور به جنگ استعمار برود. در قدم اول همین کسانی که بایستی به کمک آنها استعمار را نابود کند خودش را از پا در می آوردند پس از اصلاحات داخلی بطور غیر مستقیم مبارزه با استعمار وکوشش برای طرد استعمار است و قهراً با کارشکنی های استعمارگران مواجه خواهد شد . گرچه تمام رشته های اصلاحات داخلی بی ارتباط با مبارزه با استعمار نیست.

عبادت امیر کبیر:

در نامه ای که در دو سه روز قبل از عاشورای سال 1268 (چندروز قبل از عزلش) به ناصرالدین شاه نوشته، این جمله به چشم می خورد: «امیرنظام در خانه‌ی خود مشغول زیارت عاشورا است» انصافاً سیاستمدار و مصلح کبیر و انقلابی بزرگی که در روزهای محرم ، به فکر زیارت عاشورا باشد درتاریخ رجال سیاسی  اسلام کمتر وجود داشته  است. و در نامه دیگر که در جواب ناصرالدین شاه نوشته و در آن برنامه ی سلام عید را برای شاه تعیین می کند نوشته است،…… احوال این غلام را استفسار فرموده بودید از تصدق و سر قبله عالم روحنا فداه خوب است در بالا خانه به قدر یک ساعت که مشغول قیام و قعود هستم» امیر از نماز خواندن خود تعبیر به قیام ومعود می کند. و این از خصوصیات مسلمانان عارف و متوجه است که عبادات خود را در مقابل نعم الهی چیزی به حساب نمی آورد .

مبارزه با خرافات:

امیر مثل یک مسلمانان روشن و معتقد با پاره ای از خرافات و اباطیل که توسط جهال و مغرضان ، به نام دین در میان مسلمانان رواج یافته بود مخالفت می‌کرد و در عین حال بسیار ی از امور کاملاً تعبدی اسلام که سند محکم دینی دارندوبسیاری از روشنفکران نماها آنها را نمی پذیرند و احیاناً مسخره می نمایند معتقد بود. برای نمونه: امیر با نقاره خانه ای که ابداً ریشه ی دینی و مذهبی ندارد و متأسفانه به نام یکی از مظاهر مذهب هنوز هم در شهرستانهای مذهبی رواج دارد . مخالف بود، گاه بی گاه به مقامات درباری و شخصی شاه شفارش می کرد که از نواختن «نقاره» در مراسم عید و جشن و غیره خود داری کنند و در عین این روشنفکری گاه گاه که درکاری به بن بست می رسید . ونمی توانست صلاح و فساد کار را تشخیص دهد از مشورت هم  نتیجه نمی گرفت با توسل به استخاره مشکل را حل می کرد و تصمیم می گرفت.

بناهای مذهبی و رد مظالم :

امیر کبیر در اواخر عمر ثلث اموال خود را برای کارهای عام المنفعه و رد مظالم وصیت کرد،‌ همانند همه ی مسلمانانی که جداً معتقد به روز قیامت و حساب و کتاب و جزا هستند و این عقیده در زندگی آنها اثر می گذارد. مسجد و مدرسه مرحوم حاج شیخ عبدالحسین که اکنون در بازار تهران مورد استفاده مسلمانان است ازهمین ثلث امیر کبیر ساخته شده است. البته در زمان صدارت خویش زمین آن را خریده و نقشه ی  ساختمان را هم تهیه کرده بود ولی مهلت پیاده کردن نقشه را نیافت و طبق وصیت او بعد از مرگش وصی او، حاج شیخ عبدالحسین آن را ساخت وساختمان امامزاده زید در تهران نیز از آثار مرحوم امیر کبیر است. امیر کبیر به چاپخانه اخطار کرده بود که کلمات قرآن را روی کاغذ های باطله چاپ نکنند چون کاغذها توسط دکاندارها به صورت ظرف اجناس مصرف ودردست و پا می افتاد و باعث هتک احترام قرآن می شد. باید تصدیق کرد که  اینگونه جزئیات مورد توجه کمتر زمامدار مسلمان و متدین واقع  می شود

دانلود پروژه بررسی سیاست داخلی امیر کبیر در دوران صدارت

دانلود پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش

پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش

پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش در 38 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش

پایان نامه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش 
مقاله بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش 
پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش 
تحقیق بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش 
دانلود پایان نامه بررسی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38

پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش در 38 صفحه ورد قابل ویرایش 

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران سرفصل جدیدی در روند مطالعات مربوط به تحولات انقلابی در جهان محسوب می شود. از سال 1979 به بعد تئوریهای جدید انقلاب ارائه شد و مراکز مطالعات سیاسی و اجتماعی، بررسی تحولات انقلابی در جهان سوم را محور فعالیتهای خود قرار دادند. بسیاری از پژوهشگران بر این اعتقاد می باشند که تجربه انقلاب اسلامی و تولد نظام سیاسی مبتنی بر اصول و قواعد اسلامی، به عنوان یک نمونه استثنایی در تحولات انقلابی محسوب می شود، زیرا انقلاب ایران خارج از مدار سرمایه داری غرب و سوسیالیسم شرق، خود را به جامعه جهانی تحمیل نمود. از این رو می توان آن را به عنوان اولین الگوی انقلابی و اسلامی در جهان سوم و خاورمیانه مورد توجه قرار داد. ویژگی اصلی انقلاب ایران را باید در ابعاد ایدئولوژیک و فراگیر بودن طبقات و گروههایی دانست که در شکل دادن به تحولات سیاسی ایران مشارکت داشتند. بر همین اساس رهبران انقلاب اسلامی ایران، گامهایی جدی و فراگیر برای معرفی انقلاب ایران به عنوان مدل سوم درسیاست برداشتند. آنان انقلاب اسلامی را هدیة خداوندی می دانستند که به ملت ستم کشیده و چپاول شده ایران ارزانی شده است.

در دوران رژیم پهلوی، ایران از سیاست اتحاد و ائتلاف با غرب حمایت به عمل می آورد، اما بعد از پیروزی انقلاب این روند دگرگون شد. ایران با جهت گیری نه شرقی- نه غربی،‌ نشان داد که تحولات جهانی را خارج از معادلة قدرت در نظام دو قطبی حاصل از جنگ سرد مورد پیگیری قرار می دهد. در تحقیق حاضر به بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس اصل نه شرقی- نه غربی پرداخته خواهد شد. ابتدا زمینه های شکل گیری این سیاست در ایران بعد از انقلاب را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه به تبیین این اصل پرداخته خواهد شد. سپس برای عینی تر کردن بحث،‌ به تقسیم بندی سیاست خارجی ایران براساس این اصل خواهیم پرداخت، آن را به سه دوره تقسیم کرده و نمود عملی آن در این دوره ها را مورد بررسی قرار می دهیم. با توجه به ابعاد ایدئولوژیکی این انقلاب و ادعای جهانشمولی آن،‌ رهبران انقلاب اسلامی همزمان با نفی وابستگی و سلطه شرق و غرب،‌ صدور آن را مدنظر قرار داده بودند و به عنوان یک جایگزین انقلابی در جهان از آن یاد می کردند، بنابراین به بررسی جنبه دیگر انقلاب ایران که همان صدور آن و حمایت از ملل مستضعف و جنبش های آزادی بخش می باشد نیز پرداخته خواهد شد.

زمینه های شکل گیری سیاست نه شرقی- نه غربی

بعد از جنگ جهانی دوم، نظام دو قطبی بر محور دو ابرقدرت آمریکا و شوروی بر جهان و روابط بین الملل حاکم، سایه افکنده بود و علی رغم برقراری تز همزیستی مسالمت آمیز و آ‎غاز دوره تشنج زدایی این فکر همچنان حاکم بوده است که هیچ حادثه و تحول مهم سیاسی در دنیا رخ نخواهد داد و پایدار نخواهد ماند مگر اینکه در رابطه و حمایت یکی از دو ابرقدرت باشد. از طرف دیگر با توجه به تضاد منافع و وجود رقابت میان دو ابرقدرت، هر تحول سیاسی در دنیا که به ضرر و در خلاف جهت منافع یک ابرقدرت صورت گیرد مالاً به نفع ابرقدرت دیگر خواهد بود.

بین سالهای 1975 تا 1980 ، در حدود هشت رژیم انقلابی در کشورهای جهان سوم به قدرت رسید. این کشورها شامل آنگولا، اتیوپی، گرانادا، موزامبیک، نیکاراگوا، افغانستان، یمن جنوبی و ایران بود. به غیر از ایران باید سایر رژیمهای انقلابی را جزء مجموعه های سوسیالیستی طبقه بندی نمود و در این میان تنها ایران بود که سطحی مساوی از خصومت و تعارض نسبت به شرق و غرب را در رفتار خود نمایان ساخته بود. سایر واحدهای انقلابی توانستند صرفاً خود را به جنبش عدم تعهد نزدیک نمایند و از انجام هرگونه اقدام مستقل فراگیر عاجز ماندند. [1]

وقوع انقلاب در ایران به همان اندازه که مبین مخالفت با سیاستهای داخلی شاه بود، نشان از ناخرسندی از سیاست خارجی او هم داشت. محور حمله مخالفان شاه به سیاست خارجی او را انتقاد از اتحاد عملی او با آمریکا تشکیل می داد و از همین جهت به او لقب «شاه آمریکایی» داده بودند. این اتحاد عملی نتیجه رویدادهای سالهای 56-1351 بود. در سال 1351 نیکسون، به شاه وعده داد که می تواند هر نوع تجهیزات نظامی متعارفی که بخواهد از آمریکا خریداری کند. شاه رویای تبدیل ایران به یکی از پنج قدرت نظامی متعارف جهان را در سر می پروراند و واشنگتن نیز با سپردن وظیفه ژاندارمری خلیج فارس به او تا حدودی سوداهای وی را تیزتر می کرد. [2] اما از دید بسیاری این نقش شاه به عنوان نماینده آمریکا، نشانة خوش خدمتی کامل او به ایالات متحده و از دست رفتن استقلال کشور بود. این احساس عمومی یکی از سرچشمه های ژرف بیگانگی و بیزاری مردم از رژیم شاه بود.

صدور انقلاب و حمایت از ملل مستضعف و جنبشهای آزادی بخش

اندیشه صدور انقلاب از دیگر مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده است. با توجه به اسلامی بودن انقلاب و جهانشمولی این مکتب و اعتقاد به وجود ارزشها و نورمهای اسلامی که تا حد زیادی جنبه فراوطنی دارد، سیاست خارجی کشور نمی تواند خود را در محدوده اهداف ملی و یا حتی منطقه ای محبوس نماید و با توجه به این رسالت مهم و غیرقابل تغییر، سیاست خارجی جمهوری اسلامی از نظر فکری و ایدئولوژیک باید سیاستی پیشرو، فعال و پویا باشد. امام دربارة صدور انقلاب می گوید: «ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین المللی اسلامیمان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش و نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ می گذارند باکی از آن نداریم و استقبال می کنیم». ایشان همچنین می گویند: «ما باید با شدت هر چه بیشتر انقلاب خود را به جهان صادر کنیم و این طرز فکر را که قادر به صدور انقلاب نیستیم، کنار بگذاریم زیرا اسلام بین کشورهای اسلامی تمایزی قائل نیست، ما حامی تمام محرومان می باشیم … اگر ما در محیط محدودی باقی بمانیم، قطعاً شکست می خوریم، ما باید حساب خود را با قدرتها و ابرقدرتها روشن کنیم و به آنها نشان دهیم که … توسط اعتقاداتمان با جهان مقابله می کنیم». [6]

براساس اصل 154 قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد. بنابراین در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند».

با توجه به اصل فوق و مقدمه قانون اساسی که انقلاب ایران را حرکتی برای پیروزی نهایی مستضعفین بر مستکبرین می داند، یکی از اهداف مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی و در حقیقت مقدمه و لازمه تشکیل حکومت واحد جهانی، همانا مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مردم مستضعف دنیا در هر نقطه ای با هر نژاد، زبان و مذهب می‌باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

1- مقدمه............................................................................................................... 1

2- زمینه های شکل گیری سیاست نه شرقی،‌ نه غربی........................................ 2

3- تبیین سیاست نه شرقی ، نه غربی................................................................... 5

4- بررسی سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب براساس اصل نه شرقی،
نه غربی................................................................................................................. 10

5- صدور انقلاب و حمایت از ملل مستضعف و جنبشهای آزادی بخش.............. 23

6- نتیجه گیری...................................................................................................... 29

7- پی نوشت ها.................................................................................................... 34

8- فهرست منابع ..................................................................................................

دانلود پروژه بررسی سیاست نه شرقی،نه غربی، و حمایت از ملل مستضعف و جنبش‌های آزادی بخش