فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی - حرکتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها

پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی - حرکتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها

پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی حرکتی نوجوانان دختر 1913 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها در 129 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی - حرکتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها

پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی  حرکتی نوجوانان دختر 1913 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها
مقاله بررسی تأثیر معلولیت جسمی  حرکتی نوجوانان دختر 1913 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها
پروژه بررسی تأثیر معلولیت جسمی  حرکتی نوجوانان دختر 1913 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها
تحقیق بررسی تأثیر معلولیت جسمی  حرکتی نوجوانان دختر 1913 سال شهر تهران بر خلاقیت آن
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 159 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 129

پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی - حرکتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها در 129 صفحه ورد قابل ویرایش 

چکیدة تحقیق

تحقیق حاضر بررسی تأثیر معلولیت جسمی- حرکتی نوجوانان دختر بر خلاقیت آنها را مورد مطالعه قرار می‎دهد. هدف از این تحقیق نیز بررسی چگونگی تفکر خلاق در افراد معلول جسمی- حرکتی و نیز یافتن همبستگی اجتماعی صفات شخصیت و نیروی خلاق در این افراد است.

در این تحقیق بعد از تعاریف متعدد از خلاقیت، مراحل و عوامل مؤثر بر خلاقیت به رابطه‌ی خلاقیت و ویژگی های شخصیتی اشاره شده است. همچنین با مطالعة مفهوم خودپنداری و نقش تصویر ذهنی بدن در خودپنداری نوجوانان این مسأله روشن می‎شود که به طور کلی تصویر ذهنی بدن به عنوان آگاهی کامل شخص از بدن خودش و امکانات آن برای حرکت و جنبش می‎باشد و محققان بر اهمیت نهایی تصویر ذهنی بدن بر سازگاری روانی و هیجانی تأکید کرده اند. اثر معلولیت فرد بر روی رفتارش بیشتر غیرمستقیم است تا مستقیم. همچنین سطح آرزوی فرد نهایتاً به خودپنداری او بستگی دارد. چگونگی واکنش افراد نسبت به یک فرد معلول مهمتر از معلولیت واقعی اوست. خودپنداری افراد بیشتر از ناتوانی آنها در رفتارشان تأثیر دارد.

از سوی دیگر مرور تحقیقاتی که درباره جنبه های روانی معلولیت جسمی- حرکتی به عمل آمده آشکار می سازد که در اکثر افراد معلول ادراک «خود» و «خودپنداری» و ارزیابی از خود تحت تأثیر معلولیت جسمانی قرار می‎گیرد.

جامعة تحقیق ما معلولان جسمی- حرکتی مراکز توانبخشی در مقطع نوجوانی است که 50 نفر بودند و برای مقایسه نیز 50 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان شهر تهران انتخاب شدند. در این تحقیق آزمون مورد استفاده قرار گرفت. 1- آزمون خلاقیت تورنس که شامل 60 سؤال بود و 2- آزمون خودپذیری که شامل 30 سؤال بود.

مقایسه و تجزیه و تحلیل نمرات دو گروه نشان داد که گروه معلولان جسمی- حرکتی به طور معنی داری از گروه مقایسه پایین تر بودند همچنین نمرات خودپذیری گروه معلولان نیز پایین تر از گروه مقایسه بود. محاسبه همبستگی بین خلاقیت و خودپذیری نیز رابطه مثبت را بین خلاقیت و خودپذیری را نشان می‎دهد.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                   صفحه

فصل اول

مقدمه..................................................................................................................... 2

بیان مسئله............................................................................................................. 6

هدف تحقیق............................................................................................................ 8

اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................... 10

فرضیه‌های تحقیق.................................................................................................. 11

جامعه آماری......................................................................................................... 12

نمونه آماری.......................................................................................................... 12

ابزار پژوهش......................................................................................................... 12

تعریف اصطلاحات................................................................................................. 13

معلولیت.................................................................................................................. 13

معلولیت جسمی- حرکتی....................................................................................... 13

خلاقیت (تفکر خلاق)............................................................................................... 14

خودپذیری............................................................................................................. 14

خود....................................................................................................................... 15

خودپنداری............................................................................................................ 16

عنوان                                                                                                                   صفحه

روان‌نژندی (روان رنجوری)................................................................................. 16

خودشکوفایی......................................................................................................... 17

توانبخشی............................................................................................................... 17

فصل دوم

پیشینه تحقیق......................................................................................................... 19

بررسی تاریخی...................................................................................................... 21

تعریف خلاقیت....................................................................................................... 21

عوامل موثر بر خلاقیت.......................................................................................... 27

رابطه خلاقیت و ویژگی‌های شخصیتی.................................................................. 27

دیدگاه روانکاوی از خلاقیت.................................................................................. 29

دیدگاه گیلفورد درباره خلاقیت.............................................................................. 30

دیدگاه تورنس درباره خلاقیت............................................................................... 31

خلاصه‌ای از تاریخچه نظریه‌های خود.................................................................. 32

مازلو و نظریه خود............................................................................................... 33

چگونگی شکل‌گیری خود....................................................................................... 34

خودپنداری............................................................................................................ 35

رشد خودپنداری در نوجوانی............................................................................... 36

عنوان                                                                                                                   صفحه

خودواقعی و خود آرمانی...................................................................................... 37

خودشکوفایی و خلاقیت......................................................................................... 38

نقش تصویر ذهنی بدن در خودپنداری نوجوان.................................................... 40

مروری بر دنیای معلولین...................................................................................... 41

معلول چیست؟....................................................................................................... 43

علل معلولیت‌ها....................................................................................................... 45

انواع معلولیت......................................................................................................... 45

جنبه‌های روانی معلولیت جسمی- حرکتی............................................................. 46

معلولیت جسمی- حرکتی و خودپنداری................................................................ 47

مشکلات ناشی از معلولیت و نقایص بدنی............................................................. 48

تأثیر والدین بر شخصیت افراد معلول جسمی- حرکتی........................................ 49

توان بخشی معلولین جسمی- حرکتی.................................................................... 50

فصل سوم

موضوع تحقیق ...................................................................................................... 53

جامعه آماری......................................................................................................... 53

گروه مقایسه.......................................................................................................... 53

روش نمونه‌گیری................................................................................................... 54

عنوان                                                                                                                   صفحه

روش تحقیق........................................................................................................... 54

ابزار تحقیق............................................................................................................ 55

1- آزمون خلاقیت تورنس.................................................................................... 55

نمره‌گذاری پرسشنامه........................................................................................... 55

آزمون خودپذیری................................................................................................. 56

نمره‌گذاری آزمون خودپذیری.............................................................................. 56

روش آماری.......................................................................................................... 57

نحوه اجرای آزمون............................................................................................... 57

فصل چهارم

نقد و اعتبار فرضیه‌ها............................................................................................ 60

فرضیه شماره 1.................................................................................................... 60

فرضیه شماره 2.................................................................................................... 65

فرضیه شماره 3.................................................................................................... 70

فصل پنجم

خلاصه فصول قبل................................................................................................ 76

تفسیر و نتیجه‌گیری............................................................................................... 78

پیشنهادات.............................................................................................................. 81

عنوان                                                                                                                   صفحه

محدودیت‌ها........................................................................................................... 83

ضمائم................................................................................................................... 84

منابع مورد مطالعه................................................................................................. 85

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                   صفحه

جدول 1-4: مقایسه میانگین خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و نوجوانان دختر غیرمعلول  60

جدول 2-4: داده‌های مربوط به خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و خلاقیت نوجوانان دخترغیرمعلول.............................................................................................................................. 62

جدول 2-4: داده‌های مربوط به خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و خلاقیت نوجوانان دختر غیرمعلول.............................................................................................................................. 63

جدول 3-4: مقایسه میانگین خصوصیت‌های منفی شخصیتی بین نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و غیر معلول.............................................................................................................................. 65

جدول 4-4: داده‌های مربوط به خصوصیت‌های منفی شخصیتی بین نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و نوجوانان دختر غیرمعلول..................................................................................... 67

ادامه جدول 4-4: داده‌های مربوط به خصوصیت‌های منفی شخصیتی بین نوجوانان دختر معلول جسمی- حرکتی و نوجوانان دختر غیرمعلول+................................................................................... 68

جدول 5-4: مقایسه همبستگی پایین بودن خلاقیت نوجوان معلول با خود پذیری کمتر آنها 70

جدول 6-4: داده‌های مربوط به همبستگی پایین بودن خلاقیت نوجوانان معلول با خودپذیری کمتر آنها    72

ادامه جدول 6-4: داده‌های مربوط به همبستگی پایین بودن خلاقیت نوجوانان معلول با خودپذیری کمتر آنها      73

 

مقدمه:

تردیدی نیست که مهم‌ترین نقشی که والدین می‌توانند در تربیت کودکان خود ایفا کنند، پرورش توانایی خلاقیت آنهاست. زیرا خلاقیت به نحوی بلامنازع عامل کلیه پیشرفت‌های بشری است و امکان بروز خلاقیت افراد وقتی مهارتها وانگیزه خلاقیت در کودکی پرورش یابد، بسیار بیشتر است. شاید از آن مهم‌تر این واقعیت است که، چنان که بسیاری از روانشناسان تأکید دارند، خلاقیت و صلاح روح و روان همراه و همگام‌اند. بدین ترتیب شاید به جرأت بتوان گفت خلاقیت کلید طلایی خوشبختی است.

خلاقیت حوزه افراد «تیزهوش» و «با استعداد» نیست. اگرچه آنها استعداد بالقوه بیشتری دارند که در راه‌های خلاق به کار برند. خلاقیت‌ می‌تواند و باید جزئی از زندگی همه افراد، از جمله افراد تیزهوش، و با استعداد باشد. لیکن مهم‌ترین عامل در خلاقیت، انگیزه برای انجام کارهای خلاق است. استعداد، ویژگی‌های شخصیتی، و مهارت به والدین و مربیان نشان می‌دهد که کودک چه کاری را می‌تواند انجام دهد ولی انگیزه نشان می‌دهد که چه کاری انجام خواهد شد. چنانکه خواهیم دید انطباق انگیزه‌ها با استعداد و مهارتهای کودک است که در خلاقیت کارساز می‌باشد.

برای کودک خود نوعی تصویر ذهنی از آنچه می‌خواهد شود به دست آورید. تصویری از بزرگسالی کودک که با ویژگی‌های سازگار باشد. تصویی که او با شور و شوق درونی آن را به مرحله عمل درآورد آنچه باید تأکید گردد، آن است که تحمیل علائق پدر و مادر بر کودک به هیچ شکل منجر به نیل دستاوردهای اخلاق نخواهد گردید.

به منظور راهنمایی والدین و مربیان در شناسایی خلاقیت کودکان درهر زمینه به تفصیل سه جزء متشکله خلاقیت را که بعارت از مهارت در زمینه مربوط، مهارتهای تفکر و رفتار و عملکرد خلاق و انگیزه درونی است.

افراد در خلاق‌ترین شرایط خود قرار خواهند داشت اگر در درجه اول به علت علاقه، لذت، رضایت حاصله و چالش کار مبادرت به انجام کاری می‌کنند و نه از طریق فشار خارجی یعنی انگیزه برونی این اصل را اصل انگیزه درونی خلاقیت می‌نامند.

خلاقیت واقعی بدون قدری شور و هیجان غیرممکن است.

(مترجمین: دکتر حسن قاسم‌زاده، پروین عظیمی)

پیشرفت بشریت با خلاقیت پیوندی محکم دارد. باید بتوان به چیزهای نو دست پیدا کرد و روشهای اندیشه‌هایی را جستجو کرد که آدمی را در موقعیت‌های اضطراری یاری دهد و راه‌های تازه‌ای را برای شناختن و بارورتر کردن آفرینش پیش پای او بگذارد. خلاقیت در همه زمینه‌های فعالیت انسانی لازم است از دانش و کارهای مهندسی گرفته تا ادبیات. آنها که امروز در مدارس درس می خوانند به عنوان کارگر، نظامی، مهندس، دانشمند، طبیب و … زندگی مستقل خود را آغاز می‌کنند.

این کودکان و نوجوانان امروز نه تنها باید دست‌آوردهای گذشته و دانش و فرهنگ فعلی جامعه را حفظ کنند بلکه باید استعداد این را نیز داشته باشند که آنها را به پیش ببرد و

تکامل بخشد.

در عصر ما در سطح ملی و بین‌المللی چه از نظر معلم و چه از نظر دانش‌آموز همه‌جا با اندیشه‌های واحدی برخورد می‌کنیم که همان اقتضای زمان ما یعنی تخیل، اختراع، ابتکار و خلاقیت است. مطمئناً همیشه افراد خلاق وجود داشته‌اند، اما قرن بیستم هم از جهت لزوم آمادگی و هم از جهت حفظ وفاداری به انسان در مقابل دنیای ماشینی چنین ایجاب می‌کند که تمام قوای خلاقیت سازنده‌ای را که بالقوه در افراد بشر وجود دارد به کار گرفته شود.

تفسیر و نتیجه گیری

در زمانی که رویکرد خلاق در آموزش و پرورش این همه اهمیت پیدا کرده است و شکل سنتی آموزش مورد سوال قرار گرفته است و در عصری که خلاقیت هر روز کمتر از پیش مبنای تعلیم و تربیت قرار می گیرد، به سبب اختراعات دنیای پیچیده امروزی مشخص کردن شرایط خلاقیت به صورت امری اساسی در می آید. کاربرد موفقیت آمیز اقدامات آموزشی تفکر خلاق وقتی به موفقیت می انجامد که عوامل موثر بر خلاقیت را بشناسیم.

از طرف دیگر در چند سال اخیر توجه بسیاری به تاثیر اختلالات حرکتی و معلولیت جسمی- حرکتی بر فعالیت های روانی افراد تاکید داشته اند. در این تحقیق با توجه به خصوصیات شخصیتی ویژه ای که در نوجوان معلول جسمی- حرکتی شکل می گیرد، سعی شد تا ضمن مقایسه خلاقیت نوجوانان معلول با نوجوانان غیرمعلول ارتباط آن با ادراک خود و خودپذیری یا انکار خود در گروه تجربی نشان داده شود.

نتایج آزمون خلاقیت گروه دختر معلولان جسمی- حرکتی و گروه نوجوانان دختر غیرمعلول نشان داد که تمام نمرات آزمون خلاقیت گروه مقایسه در سطح بالاتری قرار داشت. تفاوت نمرات گروه مورد مطالعه و گروه مقایسه پایین تر بودن خلاقیت افراد معلول را نشان می دهد. علت این افت قدرت تفکر خلاق در معلولان جسمی- حرکتی چیست؟ مثلا اشاره شد که در روان شناسی کثرت عواملی که بر تفکر خلاق تاثیر می گذارند، تاکید می شود. مثلاً با توجه به عوامل ذاتی و درونی خلاقیت باید بر شرایطی اشاره کرد که فرصت های آشکارسازی آن را فراهم می سازند و موانع سد کننده بروز تفکر خلاق را شناخت. و با تاکید بر عوامل محیطی اظهار می شوند که ابتکار نیز شکلی از رفتار است که در اصل مانند اشکال دیگر رفتار قابل آموزش است. بنابراین پیچیده بودن عوامل موثر بر تفکر خلاق رشد توانائی های خلاق به طور کلی به قدری پیچیده است که نمی توان آن را به شیوه های ساده و کاملا شخصی انجام داد.

باید توجه داشته باشیم که بدون تقویت های محیطی و درونی استعدادهای کودک اغلب رشد نمی کند و قوة ابتکار کودک شدیداً کاهش پیدا می کند و با افزایش وابستگی از رشد کنجکاوی او جلوگیری می شود. اگر محدودیت فرد معلول خیلی زیاد باشد و در ضمن معلولیت در رشد خصوصیات شخصیتی اختلال ایجاد کند و خودپنداری غیرواقعی را رشد دهد، کودک یا نوجوان دیگر نمی تواند کاملا از استعدادهای ذاتی بهره گیرد و رشد بعدی هدایت خود و نیروی ابتکار برای او کاملا دشوار می شود.

اما آنچه به نظر می رسد بیشترین تاثیر را افت تفکر خلاق دارد کیفیت های شخصیتی خاصی است که احتمال ایجاد آن در این افراد زیادتر از افراد دیگر است. «خود» به عنوان هسته اصلی شخصیت در افراد معلول ذهنی استحکام لازم پیدا نمی کند و خودپنداری و تصور ذهنی ای که آنها از خود خویشتن دارند اغلب غیرواقعی است. اصولا بر نقش اختلالات حرکتی و معلولیت های بارز بر تصویر ذهنی در پژوهش های زیادی اشاره شده است و حتی عده ای از آنها بر اهمیت نهایی تصویر ذهنی بدن بر سازگاری بدنی و هیجانی تاکید کرده اند.

فرد معلول نظری منفی نسبت به خودش را رشد می‌دهد. این ادراک خود غیرواقعی و طرز رفتار دیگران شکل می‌گیرد و سبب می‌شود تا فرد «اندیشه‌های تثبیت شده» از خودشداشته باشد و یا بدون این که آگاهی داشته باشد از «مکانیسم‌های دفاعی» استفاده کند، نتیجه این مکانیسم‌ها اقدام به خود پایین و نیز مطلوبیت کم خودپنداری معلولان است.

دانلود پایان نامه بررسی تأثیر معلولیت جسمی - حرکتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها

دانلود پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات

پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات

پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات در 260 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات

پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات 
مقاله بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات 
پروژه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات 
تحقیق بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استا
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 461 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 260

پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات در 260 صفحه ورد قابل ویرایش 

بسمه تعالی

حسابداری صنعتی                                                                Cost Accounting

وظایف حسابداری صنعتی

1-   تعیین بهای تمام شده کالا یا خدمات تولید یا ارائه شده بمنظور قیمت گذاری

2-   تعیین بهای تمام شده کالای ساخته شده جهت ارائه در صورتهای مالی (ترازنامه، سود و زیان)

3-   مشارکت در امر برنامه ریزی و بودجه بندی (اولین بودجه هر شرکت، بودجه فروش است)

4-   مشارکت در امر کنترل:

حسابداری صنعتی هم در تهیه برنامه و بودجه به مدیریت کمک می‎کند و هم درگزارش عملکرد به مدیریت.

کار مهم دیگراین است که عملکرد را با بودجه

مقایسه می‎کند، مغایرتها (انحرافات) را محاسبه

 نموده و نتیجه را به مدیریت ارجاع می‎دهد لذا

حسابداری صنعتی فقط اظهار نظر نموده و تصمیم گیری با مدیریت است.

علت مغایرت یا برنامه بوده و یا عملکرد، که حسابداری صنعتی اینها را مجدداً بررسی می نماید.

5- تهیه اطلاعات مربوط جهت تصمیم گیری مدیریت

منظور تهیه اطلاعاتی است که بتوان بطور بالقوه، تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار دهد.

تفاوتهای حسابداری صنعتی با حسابداری مالی

1.  هدف از تهیه و ارائه صورتهای مالی و گزارشات در حسابداری مالی و حسابداری صنعتی متفاوت است بطوریکه در حسابداری مالی هدف، ارائه اطلاعات به تصمیم گیرند گان برون سازمانی است ولی در حسابداری صنعتی هدف، ارائه اطلاعات به تصمیم گیرندگان درون سازمانی می باشد.

2.  نوع گزارشی که در حسابداری مالی ارائه می‎شود محدود به صورتهای مالی اساسی و یادداشت های پیوست می‎باشد در حالیکه در حسابداری صنعتی اطلاعات و گزارشهایی که تهیه می گردد بستگی به نیاز مدیریت شرکت تجاری دارد.

3.  در تهیه اطلاعات (صورتهای مالی) حسابداری مالی استانداردهای پذیرفته شده حسابداری (GAAP) باید رعایت شود ولی در حسابداری صنعتی استاندارد خاصی رعایت نمی گردد.

4.  گزارشات حسابداری مالی برای سال مالی (در برخی از کشورها بطور 3 ماهه) تهیه می‎شوند. در حالیکه در حسابداری مدیریت گزارشات مورد نظر ممکن است برای یک ساعت، یکروز، یک هفته، یک ماه و … در سال باشد (یعنی دوره اش کوتاهتر از حسابداری مالی است)

5.  اندازه گیری های حسابداری مالی طبق اصول حسابداری برحسب واحد پولی صورت می‎گیرد در حالی که واحدهای اندازه گیری که برای گزارشات حسابداری مدیریت استفاده می‎شود ممکن است غیر از آن (واحد پول) باشد مثلا ممکن است ساعت، کیلو، بسته و … باشد.

6.  گزارشات حسابداری مالی معمولاً گذشته نما هستند ولی گزارشات حسابداری مدیریت عمدتاً به آینده می پردازند.

7.  گزارشات حسابداری مالی براساس بهای تمام شده تاریخی تهیه می‎شوند در حالیکه در حسابداری مدیریت بیشتر تاکید بر قیمت  روز و یا قیمتهای آتی می‎باشد.

(مثلا بحث تمرکز و عدم تمرکز) چند موضوع + حسابداری صنعتی= حسابداری مدیریت بطور کلی

اهداف سیستم حسابداری

سیستم حسابداری مهمترین سیستم اطلاعاتی کمی مدیریت است که سه هدف عمده را دنبال می‎کند:

  1. گزارش داخلی به مدیریت در موقع وقایع روزمره شرکت
  2. گزراش داخلی به مدیریت در مورد وضعیت بلندمدت شرکت
  3. گزارشگری  خارجی یا برون سازمانی

از سه هدف فوق، دو هدف اول به وسیله حسابداری مدیریت دنبال می‎شود و هدف سوم بوسیله حسابداری مالی. اهدافی که بوسیله حسابداری صنعتی دنبال می‎شود، اهداف ذکر شده برای حسابداری مدیریت و تا حدی هدف تعیین شده برای حسابداری مالی می‎باشد.

 



 
 

 

 

آشنایی با برخی از واژه ها و اصطلاحات و طبقه بندی ها در حسابداری صنعتی

بهای تمام شده (cost): عبارتست از منابع فداشده جهت کسب سایر منابع. منابع بدست آمده، دارای منافع آتی هستند که این منافع ممکن است از طریق فروش و یا استفاده در عملیات به صاحب آن انتقال یابد (این در واقع تعریف دارایی است)، بهای تمام شده براساس رابطه علت و معلولی است (در مورد موجودیهای کالا) و یا براساس رابطه سیستماتیک و معقول (مانند استهلاک دارائیهای ثابت) به سود و زیان می روند و تا زمانیکه منافع آنها منتقضی نشده است، بعنوان دارایی طبقه بندی می‎شوند.

هزینه (Expense): از دست دادن منابع در جهت کسب منفعت یا درآمد است که منافع کسب شده منقضی شده اند (منافع حاصل از آنها رخ داده است) این هزینه ها منافع آتی ندارند و براساس اصل شناخت بلادرنگ، در همان دوره ای که تحقق می یابند به سود و زیان دوره بسته می‎شوند.

زیان (Loss): از دست رفتن منابع بدون کسب هر گونه منفعت. این مورد، نیز بنابراصل شناخت بلادرنگ در همان دوره ای که تحقق می یابند به سود و زیان دوره بسته می‎شوند.

هزینه یابی (Costing): فرآیند تعیین بهای تمام شده کالا و یا خدمات می‎باشد. از تعریف هزینه یابی می‎توان دریافت که حسابداری صنعتی به عنوان بخشی از حسابداری که عمدتاً بر Costing تاکید دارد هم در موسسات تولیدی و هم در موسسات خدماتی می‎تواند بکار رود.

موضوع هزینه (Cost object): چیزی که در هزینه یابی به دنبال تعیین بهای تمام شده آن هستیم، اصطلاحا cost object یا موضوع هزینه نام  دارد. بنابراین موضوع هزینه یابی ممکن است یک پروژه، یک فعالیت، یک محصول، یک مشتری، یک دپارتمان یا بخش و امثال آن باشد.

معمولاً در حسابداری صنعتی مؤسسات تولیدی، موضوع هزینه یابی محصول یا کالاست. در حسابداری سنجش مسئولیت، موضوع هزینه یابی، معمولاً یک واحد، بخش یا دپارتمان است.

عامل هزینه یا شاخص فعالیت (Cost driver) :

عاملی است که باعث تغییر در Cost یا هزینه می‎شود معمولاً عامل هزینه را تعداد محصول، تعداد ساعت، تعداد روزکاری، تعداد پرسنل، سطح زیربنا و امثال آن می دانند. معمولاً در مؤسسات تولیدی تعداد محصول و یا تعداد ساعات کار را به عنوان عامل هزینه در نظر می گیرند ولی باید توجه داشت که حتی در یک شرکت ممکن است برای موضوعات مختلف از عامل هزینه های مختلف استفاده گردد.

مرکز هزینه (Cost Center):

 

5.680

 

6.100

 

3.420

 

 

اطلاعات زیر مربوط به عملیات بهمن ماه می‎باشد:

الف) خرید و دریافت مواد بمبلغ 22.000 ریال (نسیه 30 روز)

ب) مواد مورد نیاز برای تولید، به مبلغ 21.000 ریال صادر گردیده است، 2.400 ریال از این مبلغ بابت مواد غیرمستقیم می باشد و ما به التفاوت به ترتیب 5.300 ریال به سفارش 621، 7.400 ریال به سفارش 622 و 5900 ریال به سفارش 623 تسهیم می گردد.

ج) مواد برگشتی از دوایر تولیدی به انبار مواد به مبلغ 600 ریال بوده است که 200 ریال آن بابت مواد غیرمستقیم و ما به التفاوت مربوط به سفارش 622 می‎باشد.

د) مواد برگشتی به فروشندگان 800 ریال

هـ) حقوق و دستمزد خالص (پس از کسر 10% مالیات و 7% بیمه های اجتماعی) به مبلغ 31.540 ریال طی بهمن ماه پرداخت گردید.

و) 55% حقوق و دستمزد معرف دستمزد مستقیم، 20% معرف دستمزد غیرمستقیم، 15% معرف حقوق کارکنان فروش، و 10% معرف حقوق کارکنان اداری می‎باشد. دستمزد مستقیم به ترتیب 6.420 ریال به سفارش 621، 8160 ریال به سفارش 622 و 6.320 ریال به سفارش 623 تسهیم می گردد.

ز) بیمه های اجتماعی مهم کارفرما 20% می‎باشد. حق بیمه های اجتماعی مربوط به دستمزدهای کارخانه به حساب کنترل سربار کارخانه منظور می گردد.

ح) سربار کارخانه، باستثناء آنچه که قبلا ذکر شد، بالغ بر 5.500 ریال می‎باشد که شامل 2.000 ریال استهلاک ساختمان کارخانه و 250 ریال بیمه منقضی شده کارخانه است باقیمانده سربار کارخانه به مبلغ 3.250 ریال تا پایان بهمن ماه پرداخت نشده بود.

ط) سربار جذب شده کارخانه 80%  هزینه دستمزد مستقیم است که برمبنای هزینه دستمزد بهمن ماه به سفارشات تسهیم می‎شود.

ی) سفارشات 621 و 622 تکمیل شده و به انبار کالای ساخته شده منتقل گردیده اند.

ک) سفارشات 621 و 622 با سود ناخالص 40% نسبت به بهای تمام شده به فروش رسیده اند.

ل) وصول مطالبات طی بهمن ماه بالغ بر 65.450 ریال می‎باشد.

مطلوبست:

1)     تهیه کارتهای هزینه سفارش جهت انتقال اطلاعات مربوط به موجودی ابتدای دوره

2)     ثبت عملیات بهمن ماه در دفتر روزنامه و درج آنها در کارت های هزینه سفارش

دانلود پایان نامه بررسی حسابداری صنعتی و هزینه‌یابی استاندارد و تجزیه و تحلیل انحرافات

دانلود بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

دانلود بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 206 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 169

بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

نوجوانی دوره ای بین کودکی و بزرگسالی است که او را با زنجیره ای از موانع تحولی و چالش های عدیده ای روبرو می‌سازد. درابتدا تکالیف طبیعی همچون تحول هویت و دستیابی به استقلال و سازگاری با همسالان وجود دارد. مرحله دوم گذر از کودکی به بزرگسالی است که باتغییرات فیزیولوژیکی در بدن و تحول شناختی مشخص می‌شود. این مرحله زمانی است که فرد نیازمند انجام نقش های اجتماعی در رابطه با همسالان و افرادی از جنس مخالف، انجام تکالیف مدرسه وتصمیم گیریهایی در رابطه با شغل می‌باشد (فرایدنبرگ[1]،1997). از آنجا که تغییرات و وجود تکالیف متفاوت نوجوان رادر معرض استرس عدیده ای قرار می دهد، لزوم واهمیت سازگاری و کنار آمدن با این استرس ها در این دوره نمایان می‌گردد. با توجه به این مقدمه اندکی به راهبردها و مهارتهای کنار آیی می پردازیم. کنار آمدن، متشکل از پاسخهایی (افکار، احساسات واعمالی ) است که فرد در برخورد با موقعیت های مشکل داری که درزندگی روزمره و در شرایط خاص با آنها مواجه می‌شود، بکار می‌گیرد. گاهی اوقات مشکلات حل می شوند و گاه در تلاش فردی برای برخورد با محیط مورد اغماض قرار می‌گیرند (فرایدنبرگ، 1997).

لازاروس[2] (1984) کنار آمدن را شامل کوششهایی به منظور سازگاری و انطباق با شرایط استرس آور در تلاش در جهت کاهش پیامدهای منفی ناشی از منبع استرس می داند.

در زمینه کنار آمدن با استرس[3] ،دو شیوه اصلی کنار آیی وجود دارد. شیوه اول روش متمرکز بر مسئله است یعنی فرد به استرس به عنوان موضوعی حل شدنی و هدف اصلی می‌نگرد و شیوه دوم روش متمرکز بر هیجان است. یعنی فرد مشکل را حل نمی‌کند بل سعی در کاهش پیامدهای هیجانی مشکل دارد. شماری از محققین، افرادی را که بوسیله کاهش دادن یا اجتناب کردن با استرس کنار آمده اند را با افرادی که از راهکارهای بیشتر مقابله ای و یا هوشیارانه نظیر جمع آوری اطلاعات و اقدام به عمل استفاده نموده اند، مقایسه کردند (هولاهان[4] و موس[5]، 1987) . در مجموع تحقیقات نشان می دهد که شیوه مقابله نسبت به اجتناب راهکار موفق تری است. افرادی که مستقیما با مشکل مواجه می‌شوند نه تنها با احتمال بیشتری آن را حل می‌کنند بلکه برای تحت کنترل درآوردن استرس در آینده بهتر آماده می‌شوند. در واقع برخی پژوهشها معتقدند، اجتناب مزمن از مشکلات، افراد را در معرض خطر استرس افزوده و شاید مسائل مرتبط با سلامتی قرار دهد (گین[6]، 1995).

مطالعه رود[7]، لونیسون[8] ، تیلسون[9] و سیلی[10] (1990) نشان داد که کنار آیی مسئله مدار[11] (در جهت حل مسئله) با افسردگی ارتباطی نداشت، اما شیوه ناکار آمد گریز رابطه مثبتی با افسردگی همزمان داشته و نیز با سطوح بالاتر افسردگی در آینده بدنبال رویدادهای پراسترس که در طی دو سال بعد رخ داد، همراه بود (گین، 1995).

تفاوتهای فردی نقش مهمی را در فرایندهای استرس و کنار آمدن بازی می‌کنند یکی از این متغیرها خوش بینی است. خوش بینی[12] رابطه منفی با انکار و فاصله گرفتن از مسئله دارد. خوش‌بینی تمایل به استفاده از کنار آمدن مسئله مدار و پذیرش استرس زندگی به شیوه ای واقعی دارد (کاسیدی[13]، 1999). به عبارت دیگر عامل کلیدی که افرادی که بطو موثری با مشکلات کنار می آیند را نسبت به کسانی که ممکن است چنین نباشند متمایز میکند، سبک اسنادی[14] آنهاست (آبرامسون[15] و همکاران 1978به نقل از کانینگهام[16]، 2001).

اسنادها، نگرش ها ، باورها و ارزیابی‌هایی هستند که مردم برای توصیف حوادثی که برایشان اتفاق می افتد، بکار می برند. سبک اسنادی که برای اولین بار در دهه1970 مطرح شد در حقیقت بر مدل درماندگی آموخته شده[17] افسردگی استوار است. اسناد کردن فرایندی منطقی و نظامدار است که طی آن شخص با ارزیابی دقیق از یکسری اطلاعات ودلایل رفتار دیگران را تفسیر می‌کند. در بعضی موارد ممکن است اسناد صحیح باشد، اما واقعیت این است که در بسیاری موارد این ارزیابی ها، با سوگیریهایی همراه است.

در موارد عدیده ای، افراد اسنادهای اشتباه غیرواقعی، دررابطه با حوادث زندگی شان درنظر می‌گیرند و این اسنادهای اشتباه به نوبه خود استرس افزوده ومشکلات روانشناختی متعددی را ایجاد نموده و تداوم می بخشند. به عنوان مثال فردی که از پایین بودن عزت نفس رنج می برد، مشکلات و موقعیت های منفی را بطور گسترده ای به دلایل درونی مثل عدم تلاش یاعدم توانایی و حوادث مثبت را به دلایل بیرونی مثل خوش شانسی و ساده بودن تکلیف نسبت می‌‌دهد، در حالی که واقعیت چنین نیست. در حقیقت عزت نفس آنها به یک اسناد اشتباه آغشته شده است. بعبارتی عزت نفس آنها پایین است و هیج چیز حتی موفقیت های بزرگ هم نمی‌تواند آنرا بالا ببرد (بارون[18]،1992،به نقل از هیبت الهی, 1373).

معمولا اسنادهای سببی در سه بخش طبقه بندی می شوند:

1-درونی بودن در برابر بیرونی بودن

2- پایداری در برابر ناپایداری

3- کلی بودن در مقابل خاص بودن

برخی مطالعات نشان داده که افراده افسرده در مقایسه با افرادعادی بیشتر از اسنادهای کلی، پایدار و درونی برای رویدادهای منفی و از اسنادهای خاص، ناپایدار و بیرونی برای رویدادهای مثبت زندگی شان استفاده می‌کنند. (ریکلمن[19] و هافمن[20]،1995).

مدل درماندگی آموخته شده اصلاح شده، چنین می پندارد که اینگونه افراد برای رویدادهای بد، عادت به پاسخ دادن با اسنادهای درونی ، ثابت و فراگیر و برای رویدادهای خوب، اسنادهای بیرونی، موقتی و خاص آن رویداد را دارند.

از بعد نظری بنظر می رسد که اسناد علی مقدم برانتخاب راهکارهای کنار آیی است. در این صورت انتظار می رود تغییر سبک اسنادی باید تغییراتی در شیوة کنار آمدن اثر بگذارد (کانینگهام و همکاران 2002).

بر طبق مدل شی یر[21] و کارور[22] خوش بینی و بدبینی بعنوان انتظار پیامدهای تعمیم یافته مثبت و منفی تعریف می شوند و باور دارند که این دو تعیین کننده های مهم سازگاری اند (شی‌یروکارور، 1985). به عبارتی خوش بینی با پیامدهای روانشناختی مثبت تر و در مقابل بدبینی با پیامدهای روانشناختی منفی تر رابطه دارد.

در رابطه با سبک های کنار آیی نیز شواهد متقاعد کنندهای وجود دارد که نشان می‌دهد سبک های کنار آیی پیش بینی کننده های مهم روانی هستند. مطالعات روی نوجوانان بطور ثابتی به این نتیجه رسیده که حتی در موقعیت های غیر قابل تغییر ، افسردگی با سبک کنارآیی سازنده یا مسئله مدار رابطه ای معکوس و با سبک کنار آیی اجتنابی یا غیر سازنده رابطه مثبتی دارد (گلای شاو[23] و همکاران 1989، اباتا[24] وموس، 1991، سیفگ و کرنک[25]، 1993، گارمزی[26]، 1993، گانینگهام و واکر[27]، 1999 به نقل از کانینگهام 2002). آنها پیشنهاد کردند که مداخلات پیشگیرانه آینده باید با تمرکز بیشتر بر کاهش راهکارهای کنارایی غیر انطباقی در مقایسه با هدف معمول تر افزایش کنار آیی مسئله مدار باشد.

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه
۱-۱- بیان مساله

 ۱-۲- ضرورت و اهمیت تحقیق
۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۴- فرضیه های پژوهش
۱-۵- متغیرهای پژوهش
تعریف اصطلاحات
۱-۶- تعاریف نظری‌و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱- مهارتهای مدیریت بر استرس
۱-۶-۲- سبک کنارآیی اجتنابی
تعریف عملیاتی
۱-۶-۳- سبک اسناد منفی
تعریف عملیاتی
۱-۶-۴- سلامت روانی
تعریف عملیاتی
۱-۶-۵- دانش آموز
۱-۶-۶- پایه تحصیلی
۱-۶-۷- جنسیت
خلاصه

 فصل دوم
مقدمه
۲-۱- استرس یا فشارروانی
۲-۲- تعریف استرس
۲-۳- مدلهای استرس
۲-۳-۱- مدل محرک
۲-۳-۲- مدل پاسخ
۲-۴- ارزیابی های شناختی
۲-۵- استرس زاهای بالقوه
۲-۵-۱- فجایع ( وقایع آسیب زا )
۲-۵-۲- تاثیر وقایع مهم زندگی
۲-۵-۳-گرفتاریهای روزانه
۲-۶- استرس نوجوانی
۲-۶-۱- تأثیر محیط
۲-۶-۲- نشانه های استرس در نوجوانی
۲-۷- تعریف کنار آمدن
۲-۷-۱-کنارآمدن از دیدگاههای مختلف
۲-۷-۲- نظریه لازاروس درباره کنارآمدن
۲-۷-۳- شیوه های مختلف کنار آیی
۲-۷-۴- مقیاس هایی از سیاهه شیوه های کنار آیی
۲-۷-۴-۱-کنارآیی مسئله مدار:
۲-۷-۴-۲-کنارآیی هیجان مدار : شامل
۲-۷-۴-۳- ترکیبی از کنارآیی مسئله مدار و هیجان مدار :
۲-۸- عوامل موثر بر استرس و کنارآیی
۲-۸-۱- حمایت اجتماعی
۲-۸-۲- تفاوتهای فردی
۲-۸-۲-۱- شخصیت نوع A
۲-۸-۲-۲- اضطراب و روان رنجورخویی
۲-۸-۲-۳- سخت رویی
۲-۸-۲-۴- خوش بینی در مقابل بدبینی
۲-۸-۳- عزت نفس
۲-۹- سبک اسناد
۲-۹-۱- سبک اسناد خوش بین/ بدبین
۲-۹-۲- سبک اسناد و رابطه آن با سلامت و سبک های کنارآیی
۲-۱۰- سلامت روان و ابعاد آن
۲-۱۰-۱- مفهوم سلامت روان
۲-۱۰-۲- بیماری روانی و سلامت روان : مدلت حالت کامل
۲-۱۱- آموزش مهارتهای مدیریت بر استرس
۲-۱۱-۱- مقدمه ای بر استرس و کنارآیی
۲-۱۱-۲- راهکارهای ذهنی و عقلانی جهت کنارآیی با استرس
۲-۱۱-۳- روشهای فیزیکی کنار آمدن با استرس
۲-۱۱-۴- مهارتهای مطالعه، آمادگی برای امتحان و مدیریت بر زمان
۲-۱۱-۵- مهارتهای ارتباطی و میان فردی
۲-۱۱-۶- تقویت اعتماد به نفس،عزت نفس ومقابله با افسردگی و نگرانی
۲-۱۱-۶-۱- آموزش مجدد سبک اسناد در افسردگی
۲-۱۲- مروری بر پژوهشهای پیشین
تحقیقات انجام شده در ایران
رابطه سبک های اسناد و شیوه کنار آیی با استرس
بررسی ها در زمینه شیوه های کنار آیی با استرس
مروری بر پژوهشهای انجام شده در خارج
الف- آموزش مهارتهای مدیریت براسترس:
ب) تحقیقات پیرامون راهکارهای کنارآیی:
خلاصه

 فصل سوم
مقدمه
۳-۱- جامعه آماری
۳-۲- نمونه پژوهش
۳-۳- شیوه نمونه‌گیری
۳-۴- ابزارهای اندازه‌گیری
۳-۴-۱- مقیاس کنارآیی نوجوانان
سبک اول یا حل مشکل کنارآیی بارور
سبک دوم، مراجعه به دیگران
سبک سوم، کنار آمدن نابارور (اجتنابی)
نحوه نمره گذاری
اعتبار و پایایی مقیاس کنارآیی نوجوانان
۳-۴-۲- مقیاس – R90-SCL
توصیف ابعاد ۹ گانه آزمون R – ۹۰ – SCL
الف- شاخص ضریب ناراحتی (PSDI)
ب – علامت شناسی کلی علائم مرضی ( GSI)
ج – جمع علائم مرضی (PST)
نمره گذاری آزمون – R90-SCL
پایایی آزمون – R90-SCL
اعتبار آزمون – R90-SCL
۳-۴-۳- پرسشنامه اسنادی در کودکان ونوجوانان
روایی و اعتبار پرسشنامه
۳-۵- روش اجرای پژوهش
۳-۶- طرح تحقیق
۳-۷- روشهای آماری در تحلیل داده ها
خلاصه

 فصل چهارم
مقدمه
۴-۱- داده های توصیفی پژوهش
جدول ۴-۱: شاخص های توصیفی متغییر کسب کنار ایی اجتنابی گروه‌های آزمایش و گواه در مرحله پیش
جدول ۴-۲: شاخص های توصیفی متغیر سبک کنارآیی اجتنابی گروه‌های آزمایش وگواه در مرحله پس آزمون
جدول ۴-۳: شاخص های توصیفی متغیر سبک اسناد منفی و زیر مقیاس‌های آن در مرحله پیش آزمون
جدول ۴-۴: شاخص های توصیفی متغیر سبک اسناد منفی و زیر مقیاس ها آن در مرحله آزمون
جدول ۴-۵: شاخص‌های توصیفی متغیر سلامت روان و ابعاد آن در مرحله پیش
جدول ۴-۶- شاخص های توصیفی متغیر سلامت روان و ابعاد آن درمرحله پس
۴-۲- آزمون فرضیه های پژوهش
جدول ۴-۷: آزمون معناداری تفاوت میانگین‌ها در سبک کنارآیی اجتنابی در دوگروه آزمایش و گواه
جدول ۴-۸: آزمون معناداری تفاوت میانگین های دو گروه (آزمایش وگواه) در زیرمقیاس‌های سبک کنارآیی اجتنابی
جدول ۴-۹: آزمون معناداری میانگین های دو گروه آزمایش و گواه در کسب اسناد منفی
جدول ۴-۱۰: آزمون معناداری میانگین های دو گروه آزمایش – گواه در زیر مقیاس‌های سبک اسناد منفی
جدول ۴-۱۱: آزمون معناداری تفاوت میانگین های دو گروه آزمایش و گواه در متغیر سلامت روان
جدول ۴-۱۲: آزمون معناداری تفاوت میانگین های دو گروه آزمایش و گواه در زیر ابعاد فهرست ۹۰ نشانه مرضی
خلاصه فصل چهارم

 فصل پنجم
مقدمه
۵-۱- خلاصه و نتیجه گیری
۵-۲- بحث و جمع بندی (بحث دریافته ها)
۵-۳- محدودیت های پژوهش
۵-۴- پیشنهادات
پیشنهادات بکار بسته:
پیشنهادهایی جهت پژوهشهای بعدی:
فهرست منابع فارسی

ضمایم

برگه تکلیف خانگی: آگاهی از استرس روزانه

مروری بر دوره شیوه های کنار آمدن با استرس

آموزش تنفس و انبساط

دانلود بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت براسترس بر کاهش سبک کنارآیی اجتنابی دانش آموزان

دانلود پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

دانلود پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 1124 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 128

پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

چکیده

در این تحقیق روشی گسترده برای برنامه ریزی نگهداری پل های بتنی بزرگراهی  شرح داده شده است .

این روش شامل توابعی برای تنظیم اولویت بندی نگهداری پل ها ، ارزیابی روشهای عملـی (کـاربردی) در هر حالت ، و برنامه ریزی نگهداری پل ها است . در این روش اولویت بندی های نگهداری توسط یک مدل رتبه بندی با پارامترهای تصمیم گیری که به طور مناسب وزن دهی شدند تنظیم مـی شـوند . روشـهای عملی بر اساس شرایط پل و فاکتورهای دیگری که موجب تسریع خرابی می شوند تعیین می شوند . یک مدل برنامه ریزی خطی براسـاس رده بنـدی اولویـت ، مشخـصات هزینـه و کـارایی روشـهای عملـی ، و محدودیت های بودجه موجود برای برنامه ریزی نگهداری تصمیم گیری می کند . این روش توسـط داده های واقعی وشبیه سازی شده با موفقیت ارزیابی شده است . 

مقدمه

طی دهه های گذشته عموماً مهندسین و سیاستمداران، مدیریت تعمیر و نگهداری پل ها را بر عهده داشته اند. مهندسین با استفاده از شاخص های عملکردی، شرایط و سطح سرویس شبکه ها را بـه سیاسـتمداران گزارش میکردند. از این شاخص ها همچنین در ارائه پیشنهادات و تعیین اهـداف تعمیـر و نگهـداری نیـز استفاده می شد و گاه هنوز هم استفاده می شود در نهایت از این شاخص هـا در راسـتای تعیـین میـزان تأثیر گذاری سیاست های تعمیر و نگهداری استفاده می شود. با وجود اینکه این شـاخص هـا تـا حـدودی شامل مسائل اقتصادی و اجتماعی میشوند، ولی بیشتر بر پایه قضاوتهای مهندسی بنا شده اند. بنـابراین اصلاح این اهداف به نظر لازم و منطقی می آید. 

پل های راه دارای نقش کلیدی در شبکه راهها می باشـند و معمـوًلا طـوری طراحـی میـشوند کـه حتـی الامکان تا ١٠٠ سال بطور ایمن قابل استفاده باشند. یک پل قبل از اینکه از لحاظ      سازه ای ناکارآمـد شود، باید از لحاظ عملکردی از کار افتاده شود. عواملی از جمله بلایای طبیعی ، اثـرات محیطـی ، بارهـای زنده سنگین ، برخورد با کشتی و آب شستگی عمر مفید پل را کوتاه تر میکنند و همچنین عـلاوه بـر آن

مشکلات دیگری نیز برای پل بوجود می آورند از جمله :

١- بالا بردن ریسک آسیب و حتی مرگ برای کسانی که به نوعی از روی آن پل عبور می کنند.

٢- کاهش ظرفیت باربری سازه که به تبع آن میزان مجاز حمل بـار از پـل پـائین مـی آیـد و گـاهی نیـز مسدود نمودن پل الزامی می گردد که این امر ضربه اقتصادی مهلکی به کسانی کـه راه ارتبـاطی و تـردد آنها از آن پل می باشد، وارد می نماید.

٣- نیاز به میزان قابل توجهی تعمیر پل و به حالت اول در آوردن آن. 

سیستم های مدیریت پل

در سالهای اخیر در کشورهای مختلف تعداد پ هایی که نیاز به نگهداری ویـژه دارنـد روز بـه روز بیـشتر می شود، نظر به اینکه هزینه مستقیم کارهـای تعمیـر و نگهـداری زیـاد اسـت ، لازم اسـت بـا بکـارگیری روشهای منطقی تر، در تصمیم گیریهای مربوط به تخصیص بودجه با رعایت مسائل اقتصادی اقدام گردد. 

«فهرست مطالب »

عنوان                                                                                                                                    صفحه

چکیده

مقدمه

فصل ١........................................................................................................................................................................٤

فصل اول : کلیات ومفاهیم ..................................................................................................................................٤

١-١. اهداف کلی .....................................................................................................................................................٥

١-٢. سیستم های مدیریت پل .............................................................................................................................٧

١-٣. تعریف سیستم مدیریت پل (BMS)........................................................................................................8

١-٤. اجزاء سیستم های مدیریت پل ...................................................................................................................٩

١-٤-١. پایگاه داده موجودی................................................................................................................................٩

١-٤-٢. پایگاه داده نگهداری.............................................................................................................................١٠

١-٤-٣. مدلهای هزینه .....................................................................................................................................١٠

١-٤-٤. پیش بینی وضعیت پل ها ......................................................................................................................١٠

١-٥. تحلیل در سطح پروژه و شبکه ...............................................................................................................١١

١-٦. ورودیها و خروجی ها و الگوریتم های BMS.......................................................................................12

فصل ٢.....................................................................................................................................................................١٧

فصل دوم :اصول بازرسی پل ..............................................................................................................................١٧

٢-١. انواع بازرسی پل .........................................................................................................................................١٩

٢-١-١. بازرسی اولیه ..........................................................................................................................................١٩

٢-١-٢. بازرسی منظم .........................................................................................................................................١٩

٢-١-٣. بازرسی آسیب ........................................................................................................................................٢٠

٢-١-٤. بازرسی دقیق .........................................................................................................................................٢٠

٢-١-٥. بازرسی ویژه...........................................................................................................................................٢١

٢-٢. فواصل زمانی بازرسی ها ............................................................................................................................٢٢

٢-٣. مسئولیت های بازرس پل ..........................................................................................................................٢٢

٢-٤. وظایف بازرس پل ......................................................................................................................................٢٢

٢-٥. ابزار و دستگاههای بازرسی ......................................................................................................................٢٤

٢-٦. دفترچة ثبت برداشت های بازرسی در محل .........................................................................................٢٤

٢-٧. تهیه گزارش بازرسی .................................................................................................................................٢٧

٢-٧-١. مقدمه گزارش........................................................................................................................................٢٨

٢-٧-٢. تاریخچه و توصیف پل .........................................................................................................................٢٨

٢-٧-٣. روند بازرسی ...........................................................................................................................................٢٩

٢-٧-٤. نتایج بازرسی ..........................................................................................................................................٣٠

٢-٧-٥. نتیجه گیری ها.........................................................................................................................................٣٠

٢-٧-٦. توصیه ها ..................................................................................................................................................٣١

٢-٧-٧. ضمیمه ها ................................................................................................................................................٣١

٢-٧-٧-١. عکس ها ..............................................................................................................................................٣٢

٢-٧-٧-٢. نقشه ها و شکل ها .............................................................................................................................٣٢

٢-٧-٧-٣. فرمهای بازرسی ...............................................................................................................................٣٢

٢-٨. اهمیت گزارش بازرسی .............................................................................................................................٣٢

٢-٨-١. تعیین نواحی بحرانی ............................................................................................................................٣٣

٢-٨-٢. اولویت های نگهداری............................................................................................................................٣٣

٢-٨-٣. تحلیل درجه بندی ظرفیت باربری.....................................................................................................٣٣

٢-٨-٤. مدیریت پل .............................................................................................................................................٣٣

فصل ٣.....................................................................................................................................................................٣٤

فصل سوم : پیشرفته ترین  یستم های مدیریت پل ..................................................................................٣٤

٣-١. مروری بر سیستم Pontis......................................................................................................................35

٣-١-١. مدول بهینه سازی شبکه در سیستم Pontis.................................................................................36

٣-١-٢. نقائص سیستم Pontis ........................................................................................................................٣٧

٣-٢. روشهای اولویت بندی ...............................................................................................................................٣٨

٣-٢-١. اولویت بندی بر اساس درجه صلاحیت و وضعیت .........................................................................٣٨

٣-٢-١-١. سیستم درجه صلاحیت FHWA .................................................................................................٣٨

٣-٢-١-٢. سیستم درجه وضعیت انتاریو........................................................................................................٤٠

٣-٢-٢. اولویت بندی بر اساس درجه نقص در سطح سرویس ..................................................................٤٢

٣-٢-٢-١. سیستم اولویت بندی کارولینای شمالی .....................................................................................٤٢

٣-٢-٢-٢. سیستم اولویت بندی پنسیلوانیا...................................................................................................٤٧

٣-٢-٢-٣. مقایسه فرمول های اولویت بندی بر اساس درجه نقص در سطح سرویس ........................٥١

٣-٢-٣. تحلیل افزایش نسبت سود به هزینه .................................................................................................٥٢

٣-٢-٤. روش های برنامه ریزی ریاضی ...........................................................................................................٥٣

٣-٢-٤-١. مدل ایندیانا ......................................................................................................................................٥٣

٣-٢-٤-٢. مدل کارولینای شمالی ...................................................................................................................٥٦

٣-٣. مروری بر روشهای اولویت بندی ............................................................................................................٥٧

فصل ٤.....................................................................................................................................................................٦١

فصل چهارم :گسترش متدولوژی تحقیق ........................................................................................................٦١

٤-١. بیان متدولوژی تحقیق .............................................................................................................................٦٢

٤-٢. خرابی های معمول پل و ارزیابی شرایط ..............................................................................................٦٤

٤-٣. پارامتر های سیستم ...................................................................................................................................٦٦

٤-٤. روشهای نگهداری ......................................................................................................................................٦٨

٤-٥. تنظیم اولویت بندی نگهداری .................................................................................................................٦٨

٤-٦. ارزیابی روشهای عملی ..............................................................................................................................٦٩

٤-٧. انتخاب نگهداری در سطح شبکه ............................................................................................................٧١

فصل ٥.....................................................................................................................................................................٧٣

فصل پنجم : اجرای متدولوژی ..........................................................................................................................٧٣

٥-١. پل تقاطع بزرگراه رسالت - خیابان شیخ بهایی ....................................................................................٧٤

٥-١-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٧٥

٥-٢. پل تقاطع بزرگراه رسالت (حکیم ) - یادگار امام...................................................................................٧٧

٥-٢-١. مطالعات میدانی وگزارش وضعیت موجود.......................................................................................٧٨

٥-٣. پل تقاطع بزرگراه رسالت - حقانی ........................................................................................................٨١

٥-٣-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨١

٥-٤. پل تقاطع بزرگراه حکیم - رودخانه کن .................................................................................................٨٤

٥-٤-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨٤

٥-٥. پل تقاطع بزرگراه مدرس- بهشتی .........................................................................................................٨٧

٥-٥-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨٧

٥-٦. پل تقاطع بزرگراه مدرس- مطهری .......................................................................................................٨٩

٥-٦-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود......................................................................................٩٠

٥-٧. پل تقاطع بزرگراه مدرس- صدر.............................................................................................................٩٢

٥-٧-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٩٣

٥-٨. پل تقاطع خیابان ولیعصر- بزرگراه چمران ( پارک وی ).................................................................٩٥

٥-٨-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٩٦

٥-٩. مراحل گام به گام اجرای طرح مرمت پل ها .................................................................................... ١٠٢

٥-٩-١. تعویض نشیمن گاهها........................................................................................................................ ١٠٢

٥-٩-٢. تعویض جداول کناری پیاده رو....................................................................................................... ١٠٢

٥-٩-٣. مرمت پیاده روی بتنی ...................................................................................................................... ١٠٣

٥-٩-٤. روسازی عرشه ..................................................................................................................................... ١٠٣

٥-٩-٥. اجرای درزگیرها در نواحی درزهای انبساط................................................................................. ١٠٤

٥-٩-٦. تمیز کردن نواحی زیرین عرشه در نواحی شورهزده.................................................................. ١٠٤

٥-٩-٧. احداث سیستم زهکشی جدید مناسب ......................................................................................... ١٠٤

٥-٩-٨. مرمت دیواره های بتنی کوله .......................................................................................................... ١٠٥

٥-٩-٩. ترمیم و رنگ آمیزی جداول میانی بتنی پل ................................................................................ ١٠٥

فصل ٦ .................................................................................................................................................................. ١١٠

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات......................................................................................................... ١١١

٦-١. پیشنهادات................................................................................................................................................ ١١٢ 

دانلود پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پلها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

دانلود پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)

پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)

پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)

دانلود پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)

پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 1902 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 181

پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)

کلیات 

تهران به عنوان بزرگترین تجمع شهری بین استامبول و بمبئی دارای پتانسیل زیادی برای توسعه اقتصادی است . دو هدف اولویت دار که  برای شهر تهران مطرح شده است ، بهبود کارایی سیستم حمل و نقل و کاهش آلودگی می باشد . بخش حمل و نقل به عنوان یک فاکتور و عامل اساسی در رشد و پیشرفت هر شهر و کشوری مطرح بوده است . توسعه و تجهیز این بخش موجب افزایش ارتباط ، تخصص گرایی مکانهای تولید و گامی موثر در افزایش شفافیتها و در نتیجه نیل به سمت و سوی بازار رقابت کامل و استفاده کارا از منابع و امکانات محسوب می شود. ساختارفضایی شهر تهران به گونه ای است که طراحی یک نظام حمل و نقل نوین را با مشکل مواجه می سازد،  

توسعه شهری و حملونقل  

حمل و نقل و توسعه آن باعث می گردد ، بشر با تخصصی کردن مکانی تولید بر حسب مزیت های نسبی مکانها و ایجاد زمینه تولید انبوه ، بهره وری منابع طبیعی اقتصادی را افزایش دهد و با انتخاب مناطق مناسب برای زندگی خود به لحاظ شرایط اقلیمی و ایمنی در مقابل خطرات گوناگون بر مطلوبیت زندگی خود بیفزاید.[۴۰]همچنین حمل و نقل نقشی اساسی درتوسعه ارتباطات و در نتیجه شفافیت و نیل به سمت و سوی بازار رقابت کامل ایفا می کند. 

ناوگان حمل و نقل درون شهری در زمره متراکم ترین بخش حمل و نقل محسوب می شود و ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال حاضر پذیرای حدود ۴۰% سفرهای درون شهری می باشد. غالب این سفرها از نوع تحرکات ، دورانی ، هدفمند و تفرجی هستند.[۲۴

ناوگان حملونقل عمومی  

درحال حاضر ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران به دو بخش تقسیم می شود و هر بخش در برگیرنده زیر بخش هایی است که برخی نظیر مترو و اتوبوسرانی در قالب یک سیستم[1] کار میکنند .  

ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران عبارتست از : 

۱‐  ناوگان حمل و نقل درون شهری عمومی ، شامل :  

الف : مترو   ب : اتوبوس   ج: تاکسی  

د : مسافر کشی شخصی 


[1] ‐  system: به مجموعه ای از اجزا گویند که با هم در ارتباط هستند و از همکاری و هماهنگی آنها هدف واحدی دنبال می شود .  

تاریخچه تأسیس  

نخستین وسیله حمل و نقل عمومی که در پایتخت کار خود را آغاز کرد واگن های یاسب بود و توسط بلژیکهای  راه اندازی شد ، آنها پس از ایجاد راه آهن حضرت عبدالعظیم به فکر تاسیس چند خط حمل و نقل مسافر در شهر تهران افتادند و در خیابانهای ری ، لاله زار ، ناصریه ( ناصر خسرو فعلی ) ، سپه ( امام خمینی )و شاهپور ( وحدت اسلامی ) ریل کار گذاشتند و پس از نصب ریل در این خیابانها مسافران با واگن اسبی که از روی ریل عبور می کرد، جابجا می شدند. کرایه این واگن ها ۵ شاهی بود و از ساعت شش صبح تا ۹ شب کار می کردند.   

عرضه خدمات ، درآمدها و هزینهها    

در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیش از ۵۴۶۰ دستگاه اتوبوس و با جابجایی روزانه قریب به سه میلیون مسافر نقش عمده ای در جابجایی مردم برای سفرهای درون شهری ایفا می کند. تعداد خطوط این شرکت تا پایان اردیبهشت ۱۳۸۶ به بیش از ۲۹۲ خط افزایش یافته است. 

طبق آمار مسافر کیلومتر پیموده شده توسط ناوگان ۷۴۰۶ میلیون و سوخت مصرفی در سال بیش از ۱۵۴ میلیون لیتر نفت گاز می باشد. هزینه سوخت مصرفی برای هر مسافر – کیلومتر در حدود ۱۲ ریال است. اکنون هشت نوع دستگاه با میزان مصرف مختلف سوخت در ناوگان اتوبوسرانی استفاده می شود و عمده سوخت مصرفی ناوگان نفت گاز می باشد . اتوبوس بنز ۳۵۵ بیشترین فراوانی را در ناوگان دارد.  

دانلود پایان نامه استراتژی ارزیابی فنی و اقتصادی استفاده از سوختهای تجدیدپذیر در ناوگان حمل و نقل عمومی (مطالعه شهر تهران)