فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

دانلود پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 1494 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 257

پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

چکیده :

آموزش صحیح قوانین و ایمنی تردد یک ضرورت اجتناب ناپذیر بـرای بهبـود عبـور و مـرور و کـاهش تصادفات جاده ای است . بررسی وضعیت موجود حمل ونقل و ترافیک و ایمنی راهها نشان مـیدهـد کـه در زمینه آموزش ایمنی راهها کمبودهای جدی وجود دارد و اقداماتی کـه تـا کنـون در کـشور در ایـن زمینه انجام پذیرفته است ، کافی نبوده است . در این پژوهش مساله افـزایش ایمنـی تـردد در راههـا بـا در نظر گرفتن آموزش و اجرای قوانین و مقررات مورد بررسی قرار گرفـت و مهمتـرین مـسایل و اهـداف آموزش ایمنی برای گروههای مختلف اجتماع تدوین شده است . 

مقدمه :

با بررسی نظام های اصلی حمل و نقل و مقایسه آن  ها، اهمیت پرداختن به موضوع حمل و نقل جاده ای مشخص میگردد. حمل و نقـل جـاده ای سـهم عمـده ای را در جابجـایی مـسافرین و کالاهـا بـه خـود اختصاص میدهد. با توجه به لزوم جابجـایی و سـهم حمـل و نقـل جـاده ای، در ایـن میـان معـضلات و مشکلات این سیستم حمل و نقل نیز نقش مهمی را در از بین بـردن فوایـد و محـسنات ایـن سیـستم ایفـا میکنند. 

مهم ترین عوامل مربوط به راه که در تصادفات جاده ای موثر هستند عبارتند از:

• عوامل مربوط به طرح هندسی راه و نواقص فنی جاده

• عوامل مربوط به علائم و ابزار کنترلی جاده

• سایر عوامل موجود در جاده

عوامل مر بوط به طرح هندسی راه و نواقص فنی جاده

این عوامل را می توان به صورت زیر لیست کرد:

الف -  عرض جاده

 کـم بـودن عـرض جـاده بـا  توجـه بـه مشخـصات جغرافیـایی و ترافیکـی جـاده مـی توانـد در بروز تصادفات نقش مهمی داشته باشد.

ب -  وجود دست انداز و مانع در سطح جاده

 وجود چاله ها ودست اندازها یکی از رایج ترین نواقص جاده ای است کـه مـی توانـد موجـب بروز تصادفات شود.

ج - فقدان شانه خاکی و یا پارکینگ و شانه های معیوب

 اضافه نمودن عرض شانه جاده باعث خواهد شد که تعداد تصادفات جلو به جلو کاسته شود.

نیاز به شانه با توجه به نوع راه ، حجم ترافیک ، سرعت طرح ، و نوع منطقه تعیین می شود.

د- فقدان حفاظ های جانبی

 یکی از انواع حفاظ های جانبی جاده ، گاردریل است که به خصوص در محل های خطرنـاک جاده از قبیل پیچ های تند و پرتگاه هایی که فاقد دید کافی هستند مورد اسـتفاده قـرار مـی گیـرد، و بـه عنوان جداکننده خطوط آزاد راه ها و بزرگراه ها جهـت ایجـاد مـانع عبـور خـودرو از خـط میـانی نیـز استفاده  می گردند [١٧]. 

ه - جزایر میانی جاده ها

در بررسی تأثیر میانه ها بر تصادفات جاده ای، میانه ها به سه نوع اصـلیِ  میانـه هـای قابـل عبـور،

میانه های باز دارنده ، و میانه های غیر قابل عبور تقسیم شده اند. 

فهرست

 عنوان                                                                                                                             صفحه

فصل اول : مقدمه و معرفی.............................................................................................٢

١-١-تعریف مساله و اهمیت آن ...............................................................................................................٦

١-٢- نتایج مهم پژوهش ..........................................................................................................................٩

١-٣- فصل های پایان نامه ..........................................................................................................................٩

فصل دوم : اصول و  پارامترهای تاثیرگذار بر ایمنی جاده ها...........................................١٢

٢-١- تصادفات ترافیکی در سامانه حمل ونقل جاده ای ایران .....................................................................١٢

٢-٢- رابطه بین ایمنی و تحرک...............................................................................................................١٣

٢-٣- عوامل ایجاد تصادفات جاده ای......................................................................................................١٦

٢-٣-١- عامل انسانی...............................................................................................................................١٦

٢-٣-٢- عامل راه ....................................................................................................................................١٩

٢-٣-٣- عامل وسیله نقلیه ........................................................................................................................٢٤

٢-٣-٤- عوامل محیطی ...........................................................................................................................٢٥

فصل سوم : مروری بر مطالعات پیشین .............................................................................٢٨

٣-١- آموزش ایمنی راه توسط تورهای تئاتری.........................................................................................٢٩

٣-٢- آموزش ایمنی راه در مدارس .........................................................................................................٣٥

٣-٣- اعمال مقررات بر کاهش تصادفات جاده ای در برخی کشورهای اروپایی .....................................٤٣

٣-٤- نقش و تبیین نکات محوری آموزش موتورسیکلت رانان با هدف افزایش ایمنی ............................٤٩

فصل چهارم : بررسی روشهای آموزش قوانین و رانندگی................................................٥٦

٤-١- بررسی اصول وروشهای آموزش ترافیک و قوانین درکشورآلمان ....................................................٥٧

٤-١-١- گواهینامه برای هدایت وسائط نقلیه موتوری ...............................................................................٥٩

٤-١-٢- طبقه بندی مجوزهای رانندگی (انواع گواهینامه های رانندگی) در آلمان .....................................٦٤

٤-١-٣- تمرینات وامتحان رانندگی یک متقاضی دریافت گواهینامه .........................................................٦٤

٤-١-٣- آشنایی وآموزش ضوابط ومقررات وقوانین عمومی ....................................................................٦٥

٤-٢- روشهای آموزش رانندگی درکشورآمریکا.....................................................................................٦٨

٤-٢-١- انواع گواهینامه رانندگی ............................................................................................................٦٨

٤-٤- روشهای آموزش رانندگی در ژاپن ................................................................................................٧٥

٤-٤-١- عناوین برنامه های آموزشی........................................................................................................٧٥

٤-٣-٢- تدابیر ایمنی ترافیک در سطح کشور ژاپن ...................................................................................٧٧

٤-٣-٣- آموزش ایمنی رانندگی درمؤسسه آموزش مرکزی ژاپن .............................................................٧٨

٤-٣-٤- صدورگواهینامه در ژاپن ............................................................................................................٨٣

٤-٤- روشهای آموزش رانندگی وکسب گواهینامه رانندگی درایران ........................................................٨٧

٤-٤-١- مراحل آموزش هنرجویان درآموزشگاههای کشور.....................................................................٨٨

٤-٤-٢- آزمایشات رانندگی....................................................................................................................٨٨

٤-٤-٣- منابع آموزشی............................................................................................................................٨٩

٤-٤-٤- صدورگواهینامه رانندگی ...........................................................................................................٩٠

فصل پنجم : بررسی متدولوژی آموزش ایمنی راه ...........................................................٩٧

٥-١- بررسی متدولوژی آموزش ایمنی ....................................................................................................٩٧

٥-١-١- مفهوم آموزش ایمنی راه ............................................................................................................٩٩

٥-١-٢- آموزش مستمراصول ایمنی راه ...................................................................................................١٠١

٥-٢-   اعمال قوانین و مقررات ................................................................................................................١٤٣

٥-٢-١-تعیین عوامل و پارامترها مؤثر در نحوه اجرای اعمال قوانین ومقررات ............................................١٤٤

٥-٢-٢- اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و نظارت براجرای آنها...........................................................١٤٦

نمونه موردی آمارگیری انجام شده در زمینه نقش آموزش و اجرای قوانین در

فرهنگ عبور و مرور ..................................................................................................... ١٥٠

دور نمای آینده تصادفات و راه های برون رفت ............................................................ ١٦٣

مقدمه ......................................................................................................................................................١٦٤

بخش اول : وضعیت عمومی محیط ترافیکی کشور........................................................... ١٦٥

١-١: وسیله نقلیه ......................................................................................................................................١٦٥

١-٢: انسان ..............................................................................................................................................١٦٥

١-٣: راه ..................................................................................................................................................١٦٦

١-٤ مدیریت ترافیک ..............................................................................................................................١٦٦

١-٥ خسارات عمومی ناشی از ترافیک در کشور......................................................................................١٦٦

١-٦ چالشهای عمومی محیط ترافیکی کشور ............................................................................................١٦٧

بخش دوم

٢-١ وضعیت تصادفات کشور از نگاه آمار (٨٣-٨٧).................................................................................١٦٨

٢-٢-١ شاخص شدت تصادفات ..............................................................................................................١٦٩

٢-٢-٢ شاخص نسبت تعداد تلفات به مجموع تعداد تلفات و مجروحین ....................................................١٧٠

٢-٢-٣ شاخص ریسک ترافیک ...............................................................................................................١٧٢

بخش سوم : مقایسه با سایر کشور .................................................................................... ١٧٥

مقایسه شدت تصادفات ............................................................................................................................١٧٦

بخش چهارم : مقایسه پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی تصادفات جاده ای ............... ١٧٨

٤-١ پیامدهای اقتصادی ...........................................................................................................................١٧٨

٤-٢ پیامدهای تلفات انسانی .....................................................................................................................١٨٠

٤-٣ پیامدهای اجتماعی و روانی...............................................................................................................١٨١

بخش پنجم : راههای برون رفت ..................................................................................... ١٨٢

٥-١ : راه برون رفت از این معضل اجتماعی در جمله زیر خلاصه می شود .................................................١٨٢

٥-٢ :رویکردها  و راهبردها .....................................................................................................................١٨٥

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات ............................................................................... ١٩٢

٦-١- خلاصه و نتیجه گیری......................................................................................................................١٩٢

٦-٢- پیشنهادات برای ادامه تحقیق ...........................................................................................................٢٠٠

منابع و مآخذ................................................................................................................ ٢٠٨

فهرست منابع فارسی ................................................................................................................................٢٠٨

فهرست منابع لاتین ..................................................................................................................................٢٠٩ 

دانلود پایان نامه گسترش متدولوزی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین

دانلود پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

دانلود پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 7073 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 237

پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

مقدمه

کشور ایران به همان ترتیب که در طول تاریخ به عنوان بزرگراه ارتباطی شرق و غرب دنیا مطرح بوده است امروزه نیز می تواند امکان ایجاد پل ارتباطی بین شرق و غرب دنیا را فراهم کند. موقعیت جغرافیایی بسیار حساس و تعیین کننده ی کشور پهناوری چون ایران تقریباً منحصر به فرد بوده و از این لحاظ هیچ یک از کشور های منطقه – حتی کشوری چون ترکیه – یارای رقابت با آن را ندارند.

ترابری یکی از عوامل مهم برای توسعه ی اجتماعی و اقتصادی هر منطقه یا کشور به حساب می آید.

پیشرفت هر ملتی ، با میزان کارآئی سیستم ترابری آن کشور رابطه مستقیم داشته و امروزه پیشرفت هر کشور یا منطقه ای بدون امکانات کافی حمل و نقل مقدور نمی باشد.

 به طور کلی عملکرد اولیه ی سیستم حمل و نقل عبارت از جابجایی مسافر و کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر می باشد. این امکان بیش از هر چیزی می تواند با استفاده از یک حمل و نقل سریع ، کارآمد و ایمن ایجاد شود که در تمامی فصول سال قابلیت سرویس دهی یکسان و دقیقی را دارا باشد. 

حمل و نقل هوایی ایران را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد که عبارتند از :

١. ساخت زیربناها و تأسیسات ثابت

٢. ناوگان و تجهیزات حمل و نقل

٣. ایجاد تسهیلات و خدمات جانبی

٤. مواد و کالاهای مورد مصرف سیستم حمل و نقل

٥. تسهیلات آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص 

قسمتی از متن

«شرکت هوایی هما در کشور» در سال ٨٢ ، ٣١٦ میلیاردریال زیان بوده است . همچنین درمقابل ٦٧١ میلیاردتومان دارایی دراین سال این شرکت ٢٧٨ میلیاردتومان بدهی داشته است . مجموعه این عوامـل موجب شده تا شرکت هما ازنظر تعداد پرواز و تعداد مسافر نسبت به ٨ سـال قبـل  بـا کـاهش روبـه رو شود.در این بین صنعت هوایی روسیه برای مردم ایران تقریباً ناشـناخته اسـت . روسـها در ایـن صـنعت سابقه ای درحد همتاهای غربی خود دارند . سوخو(١)، توپولف (٢)، ایلیوشین (٣)  و آنتونوف (٤) (اوکراینی) همگی نامهایی با سابقه ٦٠ تا ٧٠ سال هستند. اما مجموعه اقداماتی که صنایع هوایی غرب دراین مدت انجام داد سبب شد تا محـصولات آنهـا مقبولیـت بیـشتری در بـین مـشتریان پیداکنـد. بـا ایـن حـال هواپیماهای توپولوف علی رغم ایمنی مناسب درایران مقبولیت نیافتند.

 توپولوف ٢٠٤ هواپیمایی مدرن و جدید محسوب می شود که در برخی محافل از آن به عنوان ایرباس روسی نیز نام برده می شود. این هواپیما قرار بود نقش مهمی را در ناوگان هما بازی کند. قیمت اولیه هر فروند از این هواپیما نیز ٢٠ میلیون دلار تعیین شده بود که این رقم حدود ٢٠ تا ٣٠ درصد از قیمت مشابه غربی این هواپیما است . 

فهرست مطالب : 

چکیده ......................................................................................................................................١

مقدمه .......................................................................................................................................٣

فصل اول : کلیات حمل و نقل هوایی ایران ..............................................................................١٧

١-١-  هوانوردی در ایران از آغاز تا امروز  ......................................................................................................٢٠

 ١-١-١- کارخانجات هواپیمایی شهباز.....................................................................................................٢٥

١-١-٢- دوران شرکت های هوایی پیش از انقلاب اسلامی ..................................................................٢٦

١-١-٣- دوران شرکت های هوایی پس از انقلاب اسلامی ...................................................................٣١

١-٢- عمر ناوگان حمل و نقل هوایی ایران......................................................................................................٣٣

١-٢-١- عمر مفید هواپیما در راستای استانداردهای عرضه درحمل و نقل هوایی ایران.. ...........٣٤

١-٣- عرضه و تقاضا در حمل و نقل هوایی ایران..........................................................................................٣٦

١-٣-١- سابقه ی تعداد پروازهای داخلی و خارجی .............................................................................٤٣

١-٣-٢- سابقه ی صندلی کیلومتر عرضه شده ......................................................................................٤٨

فصل دوم : مبانی مدیریتی اقتصادحمل و نقل هوایی ...........................................................٥١

٢-١- مدیریت سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی ....................................................................................٥٣

٢-١-١- مشارکت و برنامه ریزی های مالی استانی در تأمین منابع ...................................................٥٣

٢-١-٢- سرمایه گذاری در زمینه ی ساخت زیر بناها...........................................................................٥٥

٢ -١-٣- سرمایه گذاری در ناوگان............................................................................................................٥٦

٢-١-٤- ایجاد تسهیلات و خدمات جانبی ................................................................................................٥٧

٢-١-٥- سرمایه گذاری در مواد و کالاهای مصرفی ................................................................................٥٧

٢-١-٦- خصوصی سازی فرودگاه ها...................................... ...................................................................٥٧

٢-٢- برنامه ریزی اقتصادی عرضه و تقاضا........................................................................................................٥٩

٢-٢-١- مفاهیم عرضه و تقاضا در اقتصاد حمل و نقل ..........................................................................٥٩

٢-٢-٢- ارزیابی طرح های تأمین عرضه ....................................................................................................٦٢

٢-٢-٣- عرضه و تقاضای کل ........................................................................................................................٦٢

٢-٣- ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی های مالی و اقتصادی ..........................................................................٧١ 

فصل سوم : پیش بینی در حمل و نقل هوایی ...........................................................................٧٩

٣-١- پیش بینی فعالیت های هوانوردی فرودگاه ..........................................................................................٨٠

٣-٢- روش های پیش بینی ................................................................................................................................٨١

٣-٣- جمع آوری آمار و اطلاعات.......................................................................................................................٨٣

٣-٣-١- استانداردهای سنجش ...................................................................................................................٨٨

٣-٣-٢- منابع تأمین اطلاعات حمل و نقل هوایی ..................................................................................٩٢

٣-٣-٣- جمع آوری و آماده سازی اطلاعات.............................................................................................٩٣

٣-٣-٤- جمع آوری اطلاعات در فرودگاه های فاقد برج مراقبت .........................................................٩٦

٣-٤- پیش بینی فضای پایانه ها  .......................................................................................................................٩٨

٣-٥- تصمیم گیرندگان فعالیت های حمل و نقل هوایی ... .........................................................................١٠٠

٣-٦-  عوامل جمعیت شناختی و اقتصاد کلان ..............................................................................................١٠٢

٣-٧-  عوامل مؤثر بر بازار خطوط هوایی .........................................................................................................١٠٣

٣-٧-١- هزینه ی تولید و تکنولوژی..........................................................................................................١٠٦

٣-٧-٢- عوامل قانون گذار...........................................................................................................................١٠٧

٣-٧-٣- مدهای جایگزین حمل و نقل هوایی ..........................................................................................١١٠

٣-٨- روش های پیش بینی در حمل و نقل هوایی .........................................................................................١١١

٣-٨-١- معرفی کلی روش های موجود.....................................................................................................١١٢

٣-٨-٢- پیش بینی به روش سهم بازار......................................................................................................١١٤

٣-٨-٣- مدلسازی به روش اقتصاد سنجی .................................................................................................١١٦

٣-٨-٣-١- فرضیات و مسائل بالقوه ی مدلهای اقتصادسنجی ..........................١١٩

٣-٨-٣-٢- اعتبارسنجی مدلهای اقتصادسنجی ...................................................١٢١

 ٣-٨-٤- مدلسازی سری زمانی ...................................................................................................................١٢٢

٣-٨-٤-١- تحلیل باکس – جنکینز.......................................................................١٢٤

٣-٨-٥- مدل های شبیه سازی ................. ................................................................................................١٢٧

٣-٨-٦- انتخاب روش مدلسازی .................................................................................................................١٢٨

٣-٨-٧- روش های پیش بینی در فرودگاه های کوچک .......................................................................١٣٢

٣-٩- برنامه ریزی سیستم های فرودگاه های منطقه ای .............................................................................١٣٤

٣-٩-١- ارزیابی پیش بینی فرودگاه های منطقه ای .............................................................................١٣٥

٣-٩-٢- ارزیابی دقت پیش بینی ها...........................................................................................................١٣٧

٣-١٠- پیشگیری از خوش بینی های کاذب در مدل های پیش بینی .....................................................١٣٩ 

فصل چهارم :  مدل های پیش بینی حمل و نقل هوایی داخلی ایران .....................................١٤٢

٤- ١- اسلوب انتخاب مدل های پیش بینی حمل و نقل هوایی داخلی ایران.......................................١٤٤

٤-١-١- ضرایب همبستگی .....................................................................................................................١٤٥

٤-١-٢- خطی کردن رابطه ی میان متغیرهای مستقل و وابسته ................................................... ١٤٦

٤- ٢- اطلاعات و آمار مربوط به مدل های عرضه و تقاضا ...................................................................... ١٤٩

٤- ٣- مدل تقاضا حمل و نقل هوایی داخلی ایران......................................................................................١٥١

٤-٣-١- مقادیر باقیمانده و منحنی برازش مدل تقاضا........................................................................١٥٧

٤- ٤- ارزیابی مدل تقاضا حمل ونقل هوایی داخلی ایران..........................................................................١٥٩

٤-٤-١- ارزیابی مدل تقاضا با استفاده از آنالیز واریانس ..............................................................................١٦١

٤- ٥- مدل عرضه حمل و نقل هوایی داخلی ایران......................................................................................١٦٢

٤-٥-١- مقادیر باقیمانده و منحنی برازش مدل عرضه .......................................................................١٦٨

٤- ٦- ارزیابی مدل عرضه حمل ونقل هوایی داخلی ایران..........................................................................١٧٠

٤-٤-١- ارزیابی مدل عرضه با استفاده از آنالیز واریانس ..............................................................................١٧٢ 

فصل پنجم تحلیل مدل های عرضه و تقاضا حمل ونقل هوایی داخلی ایران .....................١٧٣

٥-١- عوامل اصلی بررسی شبکه حمل و نقل .............................................................................................. ١٧٤

٥-٢- رابطه ی مدل های مختلف در سیستم های حمل و نقل  ..............................................................١٧٥

٥-٣- انتخاب روش تحلیل ...................................................................................................................................١٧٧

٥-٤- تحلیل مدل های عرضه و تقاضا..............................................................................................................١٧٨

٥-٤-١- تحلیل مدل تقاضا حمل و نقل هوایی داخلی ایران................................................................١٧٨

٥-٤-٢- تحلیل مدل عرضه حمل و نقل هوایی داخلی ایران................................................................١٨١

٥- ٥- مقایسه ی تحلیلی مدل های عرضه و تقاضا .......................................................................................١٨٣

٥- ٦- تحلیل حساسیت .......................................................................................................................................١٨٥

٥-٧- - مقایسه ی نتایج با سایر مدل ها...........................................................................................................١٨٨

٥-٨- ارائه ی راهکار ..............................................................................................................................................١٨٩ 

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات .................................................................................. ١٩٢

٦-١- جمع بندی و پیشنهادات تحقیقیات آتی ..............................................................................................٢٠٣

پیوست ها..........................................................................................................................................................٢٠٧

پیوست شماره ی ١: آمار ناوگان حمل و نقل هوایی داخلی ایران ...........................................................................................٢٠٧

پیوست شماره ی ٢: پرسشنامه ی تحقیقاتی پایان نامه ی رشته ی برنامه ریزی حمل و نقل .........................................٢١٤

منابع و مآخذ............................................................................................................................٢١٧ 

دانلود پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 32741 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 243

پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

چکیده : 

احداث سد با اهـداف مختلفی از دیر زمان مورد نیاز بشر بوده و ساخت سیستم تخلیه سیلاب در سدها نیز اجتناب ناپذیر است . با عنایت به اینکه هزینه های سیستم تخلیه سیلاب یا سرریزها در کارهای سد سازی قابل توجه می باشد، لذا صرفه جویی در هزینــه های سرریزها مورد توجه طـــراحان اینگونه سازه هاست .

جهت صرفه جویی در هزینــه ها و ابعاد سرریزها روشهــای متفاوتی وجود دارد که از جمله روشهای موثر استفاده از سرریزهای با آستانه غیر خطی در پلان که معمولا" به سرریزهای کنگره ای معروفند، می باشند.

یکی دیگر از آستانه های غیر خطی ، آستانه های نیم دایره ای در پلان می باشد . 

مقدمه 

گسترش کشاورزی در بسیاری از مناطق بایر جهان تا حد زیادی به نحوه آبیاری بـستگی دارد. منـابع آب در این مناطق عموما" محدود بوده لذا باید در مصرف آن بـرای رفـع نیازهـای اراضـی  کـشاورزی و شـهرها  و مناطق صنعتی  در زمان حال و آینده دقت لازم بعمل آید.

اصولاُ سدها با اهداف مختلفی همچون ذخیره آب و تـامین آب شـرب وکـشاورزی ، صـنعت ، تولیـد انـرژی الکتریکی و ...  ساخته می شوند. در یک سد مهمترین سازه ای که جهت کنترل تراز سطح آب ذخیره شـده در پشت سد و هدایت آن به پایین دست آن جهـت مـصارف مختلـف بکـار مـی رود، سـرریزها مـی باشـند. 

قسمتی از متن

کاربری معادله محدود به سرریزهای با نوع تاج به شکل duckbill می گردد. سرریزهای کنگره ای بـا شـکل دیواره اریب دارای مؤلفه های متعدد مؤثر در جریان بوده و معادله اخیر قابل کـاربری بـرای آنهـا نمـی باشـد.

سرریزهای مورد بررسی همگی لبه تیز بودند. بنابراین معادلة مذکور برای این حالت در خصوص سرریزها بـا شکل تاج به شکل duckbill (شکل ٢-١) قابل کاربری می باشد. 

فهرست مطالب  

عنوان                                                                                                                                          صفــحه 

چکیده 

فصل اول : کلیات طرح  

١-١- مقدمه ................................................................................................................................................................................              ٢

١-٢- روش کار و تحقیق .......................................................................................................................................................................                  ٣ 

فصل دوم : مروری بر سوابق مطالعاتی قبلی و نقد آنها

٢-١- مقدمه ................................................................................................................................................................................               ٦

٢-١-١- مفهوم ضریب تخلیه ...........................................................................................................................................................                 ٦

٢-١-٢- سر ریز لبه تیز .............................................................................................................................................................................          ٨

٢-١-٣- هیدرولیک سرریزهای لبه تیز .....................................................................................................................................               ١١

٢-١-٤- سرریز لبه تیز مستطیلی ..............................................................................................................................................................             ١٣

٢-١-٥- سرریزهای کنگره ای .................................................................................................................................................................               ١٦

٢-٢- مطالعات انجام شده توسط Hay (١٩٧٠) ....................................................................................................................................................              ١٩

٢-٣- مطالعات انجام شده به توسط Mahonri lee Williams و همکاران (١٩٩٣)...........................             ٢١

٢-٤- مطالعات انجام شده به توسط مسعود قدسیان و حسین شنوایی (٢٠٠١) ...................................................                  ٢٣

٢-٥- مطالعات انجام شده به توسط حبیب اله بیات و حسین مبلغ محمودی (٢٠٠١) ..............................                ٢٦

٢-٦- ضرورت انجام پژوهش .....................................................................................................................................................................             ٢٧ 

فصل سوم : طراحی ، ساخت و راه اندازی دستگاه

٣-١- مقدمه ....................................................................................................................................................................................................            ٣٠

٣-٢- اجزاء دستگاه مورد آزمایش ..................................................................................................................................................             ٣١

٣-٢-١- طراحی تانک به عنوان مخزن اصلی ...........................................................................................................................................               ٣١

٣-٢-٢-  موتور پمپ .....................................................................................................................................................             ٣٢

٣-٢-٣- کانال ...........................................................................................................................................................................................................              ٣٣

٣-٢-٤- مخزن پیمانه ...............................................................................................................................................................................................                ٣٩

٣-٢-٥- اسباب جهت آرام نمودن وضعیت جریان در ورودی کانال ......................................................................................................................................              ٤٣

٣-٢-٦- طراحی و ساخت مدل سرریزها ...........................................................................................................................................                  ٤٦

٣-٣-  نصب و راه اندازی دستگاه ......................................................................................................................................................................             ٥٠ 

فصل چهارم : مشاهدات آزمایشگاهی

٤-١- مقدمه ....................................................................................................................................................................................................................                  ٥٦

٤-٢ - نحوه انجام آزمایش ...................................................................................................................................................................................................                  ٥٧

٤-٢-١- کنترل نهایی دستگاه آزمایش قبل از آزمایشها و پر نمودن مخزن .................................................................................................................                ٥٧

٤-٢-٢- نکات اجرایی در آزمایشها .............................................................................................................................................................................              ٥٨

٤-٣- مشاهدات آزمایشگاهی ........................................................................................................................................................................................             ٦٢

٤-٤- وضعیت پروفیل جریان عبوری از روی سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان ................................................                                 ٩٦ 

فصل پنجم : محاسبات انجام شده بر روی داده های ناشی از آزمایش

٥-١- مقدمه ................................................................................................................................................................................................................................           ١٠٤

٥-٢- یادآوری ....................................................................................................................................................................................................................          ١٠٤

٥-٣- روند محاسبات انجام شده بر داده های ناشی از آزمایش ..............................................................................................................           ١٠٦

٥-٤- بررسی تغییرات ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان نسبت به پارامتر

 بدون بعد (  L1 )............................................................................................................................             ١٢٣

٥-٥- بررسی تغییرات ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان نسبت به پارامتر

بدون بعد  ( L2 ) ..................................................................................................................................        ١٤٠

فصل ششم : تجزیه و تحلیل آماری مشاهدات آزمایشگاهی

٦-١- مقدمه ...................................................................................................................................................................................           ١٤٥

٦-٢- آنالیز ابعادی .........................................................................................................................................................................................      ١٤٥

٦-٣- تحلیل آماری مشاهدات آزمایشگاهی ................................................................................................................................................         ١٥٠ 

فصل هفتم : نتیجه گیری و پیشنهادات برای ادامه کار

٧-١- مقدمه  ..........................................................................................................................................   ١٦٤

٧-٢- نتایج بررسی تغییرات ضریب تخلیه C سر ریز با تاج نیم دایره ای در پلان نسبت

به پارامترهای بدون بعد موثر در آن ............................................................................................................................................    ١٦٤

٧-٣- نتایج مقایسه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان با سرریز لبه تیز مستطیلی ...........................................                               ١٦٨

٧-٤- نتایج مقایسه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان با سرریز کنگره ای از نوع duckbill............           ١٦٩

٧-٥- پیشنهادات برای ادامه کار ............................................................................................................................................             ١٧٠ 

پیوست ها

پیوست الف - مقایسه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان با سرریز کنگره ای

 از نوع duck bill..............................................................................................................................................................................................................                

الف -٢ پیوست ب - مقایسه سرریز کنگره ای با تاج نیم دایره در پلان با سرریز لبه

 تیز مستطیلی سراسری ..............................................................................................................................................              

ب-١ پیوست

ج - گرافهای مربوط به تغییرات ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در

پلان نسبت به پارامترهای موثر در آن ................................................................................................................................................ 

منابع و مآخذ ..............................................................................................................................................................................

فهرست منابع فارسی ...................................................................................................................................................................

فهرست منابع غیر فارسی .............................................................................................................................................................

فهرست نام ها  ....................................................................................................................................................................

چکیده انگلیسی ...........................................................................................................................................................................

دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی تاثیر پارامترهای موثر بر ضریب تخلیه سرریز با تاج نیم دایره ای در پلان

دانلود پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

دانلود پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 115 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125

پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

چکیده

تخریب پیشرونده یک پدیده غیرخطی است که از آسیب دیدگی قسمتی اسازشروع شده وبه کل سازه و تخریب کلی آن ختم می شود . لذا بررسی این پدیده دسازه های بلند مرتبه وبااهمیت ضمن ایمن کردن آن باعث اطمینان اطراحی سازه نیخواهدشد. در این مطالعه به بررسی تخریب پیشرونده در قاب مهار بندی شده هم محورمنظم ونامنظم در ارتفاع پرداختشده است . تخریب پیشرونده معمولا دسازه به دلیل از بین رفتن یکی ازعضو های اصلی دسازه که معمولاستون مورد نظر می باشدصورت می گیرد. باحذف ناگهانی یکستون در سازه ،در گره ای که ستون اسازحذف شده است ، تغییر مکانی که ماهیت لرزه ای دارد به وجود می آید . این تغییر مکان به وجود آمده وهمین طور باز توزیع نیرو، ناشی احذف ستون بر روی دیگر المان ها در تحلیل دینامیکی مورد نظر است . بررسی می شود که ستون های کناری ستون حذف شده توانایی تحمل بارِ توزیع شده رادارند یاپس از توزیع بار بر روی ستون ها بر اث کمانش وگسیختگی از بین می روند. برای این منظوشش مدل که شامل سه مدل قاب نامنظم بادبندی شده وسه مدل قاب منظم بادبندی شده د ۵و۱۰و۵طبقه ، مدل شده وسپس مطالعات موردی روی ستون های حذف شده صورت می گیرد . در این حالت تغییر مکان های دینامیکی بدست آمده وتوزیع بار وبررسی پتانسیل تخریب پیشرونده بر روی سازه مورد بررسی قرار می گیرد. 

روند انجام آنالیز استاتیکی ودینامیکی غیخطی دسازه با استفاده از نرم افزار SAP2000 بیان می گردد.  مبنای بارگذاری وتحلیل سازه باتوجه به آیین نامه UFC2009 می باشد. نتایج بدست آمده از آنالیز نشان می دهدکه در آنالیز دینامیکی پتانسیل تخریب پیشرونده ،در قاب های نامنظم در ارتفاع برای حذف یکستون ، پایین ارزیابی می شود. توزیع بار بعد احذف ستون در همه ستون هصورت می گیرد ومختص به ستون های کناری ستون حذف شده وستونی خاص نمی باشد. درقاب منظم توزیع بار بعد احذف ستون فقط مختص به ستون - های بادبندی شده می باشد. تغییر مکان جانبی در قاب های نامنظم به علت حذف ستون وبعد احذف آن ، در مقایسه با قاب های منظم بسیار کم است . باتوجه به بررسی قاب ها در آنالیز استاتیکی غیرخطی ملاحظ می شود که ضریب افزایش بار ۲ درحالت استاتیکی غیخطی ضریب بسیار بزرگ ومحافظه کارانه می باشد.

آیین نامه UFC پیشنهاداتی برای حذف ستون در پلان و ارتفاع بیان کرده است ا در این پایان نامه برای پیش بینی حذف ستون در هنگام زلزله از آنالیز  PUSH OVERاستفادشده است . 

مقدمه

باپیشرفت دانش طراحی ساختمان ،آیین نامه ها و استاندارده های مختلف به جهت طراحی و ایمن سازی ساختمان ها دائما درحال تغییر می باشند.پارامتر های مختلفی برای طراحی ساختمان و البته بر حسب اهمیت ساختمان مطرح می گردد. باپیشرفت آیین نامه های زلزله متمرکز بر روی بار گذاری جانبی می باشندو به بار گذاری ثقلی توجه زیادی نمی شود.اما بعد ازحوادثی از قبیل تخریب شدن مرکز تجارت جهانی در نیویرک وساختمان RONAN POINTدرلندن ودیگرساختمان هکه بر اثر ازبین رفتن یک یچندستون تمامی ساختمان ، دچار تخریب وفرو پاشی شد،آیین نامه ها این مطلب را مورد بررسی قرار دادند. یکی از مسائلی که با عث ایمن سازی و اطمینان ازطراحی سازه می شود بررسی مسیر بار درسازه است .این مسئل برای جلوگیری از تخریب پیشرونده درساختمان ها مطرح می شود. روش های زیادی برای جلوگیری از تخریب پیشرونده درسازه وجود دارد اما روش APMیکی ازبهترین روش ها برای بررسی مسیر بار درسازه و اطمینان از ایمنی سازه می باشد.در این روش انواع تحلیل های استاتیکی خطی وغیرخطی ودینامیکی غیرخطی مورد بررسی قرار می گیرد. آیین نامه هایی که به طور تخصصی در مورد تخریب پیشرونده مطرح می شوند ،دو آیین نامه ٠٣-٠٢٣-٤ UFCو GSA2003می باشد. 

تخریب پیشرونده

تخریب پیشرونده عبارت است ازحذف یک یاچند عضو اصلی سازه ای به دلیل بار هایی از  قبیل ضربه ، تصادف ، انفجار،زلزله وغیره  که به واسطه حذف این جزء یا اجزاء،ساختمان دچار تخریب  پی در پی درطول زمان وسبب تخریب کلی سازه خواهدشد و یابه عبارتی انتشار گسیختگی محلی اولیه از المانی به المان دیگر وتخریب کل یایک قسمت بزرگی ازساختمانمی باشد.

کاربرد تخریب پیشرونده

تخریب پیشرونده داری کاربرد های زیر می باشد:

۱-تحلیل بار انفجار درساختمان .

۲-تحلیل آتش سوزی درساختمان حذف عناصری که امکان از بین رفتن آنها دسازه زیاد است .

۳-تحلیل ضربه در اثر برخورد وسایل وماشین آلات باستون های کناری ساختمان .

۴-تحلیل ساختمان درزلزله های شدید.

۵-تحلیل ساختمان های مهم وحیاتی در اداره کشور.

۶-تحلیل تخریب ستون ها درساختمان در اثر برخورد دوساختمان (pounding)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                     شماره صفحه 

چکیده .............................................................................................. ..................... ۱

مقدمه  .....................................................................................................................................۲

فصل اول : مقدمه ومبانی .................................................................................۳  

۱- ۱ مقدمه .....................................................................................................۴

۱-۲ مبانی .......................................................................................................۶

۳۱مروری برساختمان های آسیب دیده در اثر تخریب پیشرونده .....................................۷

۳۱-۱ساختمان Ronan point .............................................................................۷

۳۱-۲ساختمان A. P. MURRAH .......................................................................۸

۳۱-۳ساختمان BANKERS TRUST ..................................................................۸

 فصل دوم : قاب های منظم ونامنظم درطراحی مقاوم در برابر زلزله .................................. ۱۰

۲- ۱ساختمان های طراحی شده در مقابل زلزله .............................................................................................  ۱۱

۲-۲ مشخصات  هندسی اولیه قاب برای قاب های منظم ونامنظم .......................................................... ۱۲

۳۲ بارگذاری ومحاسبات بارگذاری جانبی مربوط به قاب ........................................................................۱۷

۴۲ فرضیات مربوط به طراحی اولیه قاب ........................................................................................................ ۱۹

۵۲ ابعاد ومقاطع اولیه برای طراحی مقابل زلزله ......................................................................................... ۲۰

 فصل سوم :ضوابط طراحی در مقابل تخریب پیشرونده ............................................۲۵

۳- ۱-سطوح حفاظتی وطراحی بر اساس ٢٠٠٩ UFC ............................................................................۲۶

۳- ۱-۱-سطوح محافظت اسازه بر اساس UFC2005 ............................................................................۲۷

۳- ۱-۲-سطوح محافظت اسازه بر اساس ٢٠٠٩ UFC .............................................................................. ۲۹

۳-۲-انواع روش های طراحی در مقابل تخریب پیشرونده بر اساس ٢٠٠٥ UFC ........................................... ۲۹

۳-۲-۱-روش TF (tie force )...................................................................................................................... ۳۰

۳-۲-۱-۱-گره های داخلی ................................................................................................................................. ۳۲

۳-۲-۲- گره های پیرامونی ............................................................................................................................... ۳۲

۳-۲-۱-۳-گره های قائم ...................................................................................................................................... ۳۲

۳-۲-۲-روش APM ...................................................................................................................................................................۳۳

۳۳-انواع روش های طراحی در مقابل تخریب پیشرونده بر اساس ٢٠٠٩ UFC .....................................۳۳

۳۳-۱-روش ( tie force) ..............................................................................................................................۳۳ 

۳۳-۱-۱-کلاف های طولی وعرضی .............................................................................................................۳۴

۳۳-۱-۲کلاف پیرامونی ...............................................................................................................................۳۴

۳۳-۱-۳-کلاف قائم  .......................................................................................................................................۳۴

۳۳-۲-روش مقاومت محلی یا enhance local resistant( ELR)  ......................................................۳۴

۴۳-نیاز مندیهای طراحی ..............................................................................................................................۳۴

۴۳-۱-دلایل پذیرش ٤١ ASCEدر تخریب پیشرونده .............................................................................۳۹

۴۳-۲-اختلاف دو استاندارد ٤١ ASCEو UFC .......................................................................................۳۶

۵۳-ترکیب بارهای تحلیل های استاتیکی ودینامیکی در تخریب پیشرونده ...................................۳۶

۶۳-انواع تحلیل ها برای ارزیابی تخریب پیشرونده ................................................................................۳۹

۶۳-۱-تحلیل استاتیکی خطی .......................................................................................................................۳۹

۶۳-۲ - تحلیل استاتیکی غیرخطی ............................................................................................................۳۹

۶۳-۳-تحلیل غیرخطی دینامیکی ................................................................................................................. ۴۱

۶۳-۴-شکل گیری ونحوه مدل سازی مفاصل آن در آیین نامه UFC ................................................... ۴۲

۷۳-طراحی ساختمان برای تخریب پیشرونده ...........................................................................۴۳

۷۳-۱محدودخسارت دساختمان برای حذف ستون .........................................................................۴۴

۷۳-۱-۱-محدودخسارت برای حذف ستون خارجی یادیوارحمال ..................................................۴۴

 ۳-۷-۲۱-محدوده خسارت برای حذف ستون داخلی یا دیواحمال .................................................۴۴

۸۳-مقایسه دو استاندارد  GSAوUFC درآنالیز تخریب پیشرونده ............................................۴۵

 فصل چهارم : بررسی تخریب پیشرونده  .............................................................................۴۶

۴- ۱- مدل سازی وفرضیات غیرخطی  .......................................................................................................۴۷

۴-۲- منحنی ظرفیت  ......................................................................................................................................... ۴۹

۳۴- محدودیت های مدل  .............................................................................................................................۵۴

۴۴-حذف المان ..............................................................................................................................................۵۴

۵۴- تحلیل استاتیکی غیرخطی  .................................................................................................................۵۸

۶۴- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب منظم ..........................................................................۵۹

۶۴-۱- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب طبقه منظم باتوجه به حذف ستون وبادبند .............. ......................... ۵۹ 

۶۴-۲-  بررسی شکل گیری مفاصل در قاب ۰طبقه منظم باتوجه به حذف ستون ...................................................  ۶۱

 ۴-۶-۳- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب ۱۵طبقه منظم باتوجه به حذف ستون  ..............................................۶۴

۷۴- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب نامنظم ......................................................................................۶۵

۷۴-۱- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب طبقه نامنظم باتوجه به حذف ستون وبادبند ..................................۶۵

۷۴-۲- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب ۱۰طبقه نامنظم باتوجه به حذف ستون ........................ .......................۶۸

۷۴-۳- بررسی شکل گیری مفاصل در قاب ۱۵طبقه نامنظم باتوجه به حذف ستون ....................... ......................... ۷۰

۸۴-  نمودار های نیرو-تغییر مکان (pushdown)  ازتحلیل استاتیکی غیرخطی ...................۷۳

۴-۹- ارائه نمودار های تغییر مکان قائم در محل گره حذف ستون .......................................................۷۶

۴- ۱۰- تحلیل دینامیکی غیرخطی ..............................................................................................................۷۸

۴- ۱۰- ۱- بررسی پاسخ سازه به نیروی دینامیکی .......................................................................................۷۸

۴- ۱۰-۲- نیروی یکنواخت ...............................................................................................................................۷۸

۴- ۳۱۰- نیروی شیبدار..................................................................................................................................... ۷۹

۴- ۴۱۰- نیروی شیبدار –پله ای .................................................................................................................... ۸۰

۴- ۵۱۰- روند اجرای تحلیل دینامیکی غیرخطی ...................................................................................... ۸۲

۴- ۱۱- بررسی قاب های منظم با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی .............................................. ۸۲

۴- ۱۱- ۱- قاب منظم ۵طبقه ............................................................................................................................ ۸۲

۴- ۱۱-۲- قاب ۱۰طبقه منظم .......................................................................................................................۸۴

۴- ۳۱۱- قاب ۱۵طبقه منظم .......................................................................................................................۸۵

۴-۱۲- بررسی قاب ها نامنظم با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی .............................................۸۶

۴-۱۲- ۱- قاب ۵طبقه ....................................................................................................................................۸۶

۴-۱۲-۲-قاب ۱۰طبقه ...................................................................................................................................۸۸

۴-۳۱۲-قاب ۱۵طبقه ..................................................................................................................................... ۹۱

۱۳۴- ارائه نمودار برای تغییر مکان قائم ...................................................................................................... ۹۲

۱۴۴- بررسی توزیع بارایجادشده در قاب ها و المان های مهم در توزیع بار  ...................................۹۴

۱۵۴- نمودار های تغییر مکان جانبی قاب ها به واسطه حذف ستون .................................................... ۱۰۱ 

۵- فصل پنجم : نتیجه گیری وارائه پیشنهادات ................................................................۱۰۳

۵- ۱- نتیجه گیری .............................................................................................................................................۱۰۴

۵-۲- پیشنهادات ................................................................................................................................................۱۰۵

مراجع ......................................................................................................................................۱۰۶

چکیده انگلیسی .....................................................................................................................۱۰۸

دانلود پایان نامه بررسی تخریب پیشرونده ساختمانهای منظم و نامنظم فولادی مهاربندی شده هم مرکز

دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی

پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی

پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی

دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی

پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 374 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 134

پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی

چکیده

به دلیل کاربرد فراوان و سهولت دسترسی به نرم افزارهایی که به مدلسازی جریان متغیر تدریجی می پردازند، شناخت معادلات و مبانی حاکم و آگاهی از فرضیات اعمال شده در هر یک از این نرم افزارها بهمراه ارزیابی قابلیت های مدل سازی در شرایط متفاوت ، میزان محدودیت کاربرد و نیز دقت نتایج حاصل از هر یک از نرم افزارها ضروری است .

در این سمینار ابتدا مبانی محاسباتی ، معادلات حاکم و روش حل عددی این معادلات در هر یک از نرم افزارهای HEC-RAS  ,  MIKE11 و CECAD-REMبه طور اجمالی مورد بررسی قرار می گیرد.  در ادامه با انجام مدلسازهای مختلفی به مقایسه و آنالیز حساسیت نرم افزارها پرداخته می شود. 

مقدمه

اهمیت آب و منابع آن تا حدی است که محققان چالشهای آینده فراروی انسان را ناشی از بحران آب می دانند.  پدیده سیلاب خسارات بسیاری به راهها و مناطق رودخانه ها وارد می نماید، پیش بینی و مهار سیلاب ، بهمراه بررسی نحوه رفتار رودخانه های سیلابی در محل سازه های مانند پل و آبرو، یکی از دغدغه های اصلی مهندسان هیدرولیک ، هیدرولوژی و شاخه های مرتبط با این علوم است .  انجام مدلسازی در شرایط خاص ، با توجه به فرضیات ساده کننده یکی از راههای دستیابی به اهداف مطرح شده است .  این مدلسازی شامل حرکت موج سیلابی ، تاثیرات برگشت آب در رودخانه ها و مخازن ، نوع پروفیل های بوجود آمده در اثر برخورد جریان با سازه های هیدرولیکی و امثال آن می باشد. نتایج این مدلسازی را می توان در کنترل سیلاب ، ساماندهی روخانه ، سدسازی و سایر پروژه های زیست محیطی بکار گرفت . 

روندیابی جریان

روندیابی جریان ، به بررسی چگونگی تغییرات سطح آب یا شناخت وضعیت آب یا دبی در مسیر رودخانه بدون اندازه گیری این مقادیر، اطلاق می شود.  روندیابی جریان با استفاده از روشهای مختلف هیدرولیکی و هیدرولوژیکی انجام می گیرد.  در روشهای روندیابی هیدرولیکی ، خصوصیات جریان بصورت تابعی از زمان در یک نقطه خاص در طول بازه یا شاخه محاسبه می شود، اما در روندیابی هیدرولیکی ، جریان بصورت تابعی از زمان در یک سری از نقاط در طول شاخه ، بصورت همزمان محاسبه می شود.  ضمن اینکه روندیابی هیدرولوژیکی قادر به تحلیل پدیده برگشت آب نیست . در روشهای هیدرولیکی روندیابی ، که از دقت بیشتری نسبت به روشهای هیدرولوژیکی برخوردارند، از حل همزمان معادلات دیفرانسیل جزئی حاکم بر جریان ، استفاده شده و برای سهولت و سادگی کار، فرضیاتی نیز در نظر گرفته می شود.  روندیابی جریان متغیر تدریجی از جمله روشهای روندیابی هیدرولیکی است . 

فهرست مطالب                                                                                         صفحه 

چکیده                                                                                                            10

فصل اول - کلیات                                                                                            11

١-١- مقدمه                                                                                    12

١-٢- اهمیت مطالعات                                                                      12

١-٣- روندیابی جریان                                                                      13

١-٤- سوابق مطالعاتی                                                                     14

فصل دوم - معرفی نرم افزار HEC-RAS ومروری بر مبانی محاسباتی                 16

٢-١- مقدمه                                                                                    17

٢-٢- ویرایش جدید نرم افزار HEC-RAS نسخه ١,١,٣                       18

٢-٣- نحوه ذخیره و مدیریت داده ها در نرم افزار HEC-RAS               19

٢-٤- نحوه ارائه نتایج و خروجیها                                                      19

٢-٥- معادلات پایه محاسبه پروفیل سطح آب در جریان متغیر تدریجی     19

فصل سوم - معرفی نرم افزارMIKE11 ومروری بر مبانی محاسباتی                   22

٣-١- مقدمه                                                                                    23

٣-٢- معرفی MIKE11 نسخه ژوئن ٢٠٠٣                                         24

٣-٣- شرایط مرزی                                                                         24

فصل چهارم - معرفی نرم افزار CECAD-REM و مروری بر مبانی محاسباتی ٢٥

٤-١- مقدمه                                                                                    26

٤-٢- معرفی نرم افزار CECAD-REM                                            27

٤-٣- انواع شرایط مرزی قابل تعریف در نرم افزار                              27

فصل پنجم - مقایسه و تحلیل                                                                            29

٥-١- مقدمه                                                                                    30

٥-٢- مقایسه نرم افزارهای HEC-RAS و CECAD-REM و MIKE11     30

٥-٢-١- داده های ورودی و محدودیت های مدلسازی                            30

٥-٢-٢- قابلیت های محاسباتی                                                           31

٥-٣- بررسی دقت نرم افزار های مدلسازی جریان متغیر تدریجی           33

٥-٣-١- بررسی تاثیر فاصله گام های مکانی بر دقت نتایج                     34

٥-٣-٢- مقایسه روشهای مختلف برآورد شیب اصطکاکی میانگین           34

فصل ششم - نتیجه گیری                                                                                 37

٦-١- نتیجه گیری                                                                            38

فهرست شکلها                                                                                           صفحه 

شکل (٢-١): نمودار جریان غیر یکنواخت بین دو مقطع عرضی در یک کانال         20

شکل (٢-٢): نمایش عبارات معادله انرژی                                          21

 جدول (٥-١): مقایسۀ عمق مشاهده شده و عمق بدست آمده از مدلسازی (مدل اول )  ٣٥

جدول (٥-٢): درصد خطای حاصل از مدلسازی (مدل اول )                                   35

جدول (٥-٣): مقایسۀ عمق مشاهده شده و عمق بدست آمده از مدلسازی (مدل دوم )  ٣٦

جدول (٥- ٤): درصد خطای حاصل از مدل سازی (مدل دوم )                                36

دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل نرم افزارهای جریان متغیر تدریجی