فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود مقاله ادبیات توصیفی

مقاله ادبیات توصیفی

درآمدی بر ادبیات توصیفی

دانلود مقاله ادبیات توصیفی

درآمدی بر ادبیات توصیفی
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33

درآمدی بر ادبیات توصیفی

بخشهایی از متن:

بخش عظیمی از ادبیات ثانی فارسی ما ماهیتی «توصیفی» دارد. توصیف هنرمندانه‌ی شاعر از «طبیعت»، «خود» و «جامعه» درون مایه‌های ارزشمندی است که ادبیات ما را عمق و غنا بخشیده است. شاعران بزرگی هم چون رودکی، خرمی، منوچهری و عنصری از دوره‌ی آغازین شعر فارسی توصیف زیبایی‌های طبیعت پیشین تاز و آغازگر بودند. ابتکاران و نوآوری‌های چنین شعرایی در وصف شب، روز، صبح، غروب، باغ و ستان، زمین و آسمان و فصل‌ها و . . . . حاکی از انس و الفتی است که با طبیعت داشته‌اند.

توصیف «طبیعت» در دیگر دوره‌های ادبی با فراز و نشیب‌هایی هم چنان ادامه یافته است و هم چنان ادامه دارد. توصیف از «خود» را در آثار شاعران گذشته و امروز با زمینه‌های متعددی چون شرح و بیان غم‌ها و شادی‌ها و تأملان شخصی و عاطفی می‌بینیم. قسمت عمده‌ای از رباعی‌ها دو بیتی‌ها، غزلیات، شکواییه‌ها و حسبیه‌ها تشریح و توصیف «من» شاعر هستند. شاعران با بحر سخن خویش، این  «من» و «خود» آدمی را آن چنان به تصویر کشیده‌اند که با وجود تکرار شدن ‌ها همواره دل‌پذیر مانده و طراوت و شادابی خود را از دست نداده‌ است. خواه «من» عاطفی و شخصی باشد یا «من» اجتماعی وقت، آن گونه که در حماسه‌ها می‌بینیم. ...

...

شرف نامه نظامی گنجوی

نظامی نام این مثنوی را « مثنوی نامه خسروی» و درجای دیگر « شرف نامه ی

 خسروان» نامیده و در میان مردم به اسکندر نامه و شرفنامه یافته است شاعر در سرودی آن از عشق و علاقه که بدین کار داشته پیروی کرده و به خاطر زر وثروت نسروده است.

شرف نامه چهارمین اثر نظامی است و آن را نیمه بنا معرفی کرده و نیمه دوم را به بعد موکول کرده و مقصود او از نیمة دیگر « اقبال نامه» که آن را با هفت پیکر که مثنوی دیگر اوست بعد از شرفنامه به نظم آورده است. شرفنامه را در 588 و هفت پیکر را در 598 و اقبال نامه را در 599 سروده و خمسه را کامل کرده است. بعضی از نویسندگان مثنوی هفت پیکر را چهارم و شرفنامه و اقبالنامه را پنجمین اثر شاعر معرفی کرده اند. غافل از آن که محمد عوضی بخارایی صاحب لباب الباب که در ربع اول قرن هفتم یعنی اندکی بعد از فوت نظامی کتاب خود را تألیف کرده است مثنوی های نظامی را چهار کتاب داشته: 1- مخزن الاسرار 2- لیلی ومجنون 3- خسرو و شیرین 4- قصه ی اسکندر به نظر می رسد آخرین سروده نظامی یعنی مثنوی هفت پیکر هنوز به دست محمد عوضی نرسیده بوده است. فتوحات اسکندر در شرفنامه بیشتر در خشکی ها و در اقبال نامه سیرو نصر او در دریا بوده است.

دانلود مقاله ادبیات توصیفی

دانلود مقاله نقش اخلاق در ارتباطات

مقاله نقش اخلاق در ارتباطات

نقش اخلاق در ارتباطات

دانلود مقاله نقش اخلاق در ارتباطات

دانلود نقش اخلاق در ارتباطات
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

نقش اخلاق در ارتباطات

بخشهایی از متن:

استیسی مری دانشجوی رشته‌ی ارتباطات در یک دانشگاه دولتی است. هفته‌ی گذشته استاد او در سمیناری، چندین نظریه در باب اخلاق به دانشجویان خود ارایه کرد. استیسی تا پیش از این پرداختن به بحث های فلسفی را اتلاف وقت می‌دانست اما از آن پس، در این باره دچار تردید شد. به موقعیت های جالبی که او طی 12 ساعت گذشته با آنها روبرو شده توجه کنید:

1) در پایان کلاس تولید برنامه های صبحگاهی تولیزیونی، رئیس دانشکده نزد دانشجویان آمد تا فرم نظرخواهی از استاد درس مربوطه را بین دانشجویان توزیع کند. استیسی برای استادش احترام قایل بود چرا که او به دانشجویانش خیلی توجه می‌کرد. اما متأسفانه به عنوان استاد درس تکنیک های رسانه ای بی نظم و بی لیاقت بود. آیا استیسی می بایست نقاط ضعف استادش را نادیده می گرفت تا مبادا کارش را از دست بدهد یا این که باید واقعیت را می گفت؟ ...

...

خواست الهی: آگوستین

آگوستین گفت: “خدا را دوست بدارید و هرچه می خواهید انجام دهید”. او به طور سمبلیک بین سکونت در بابل و بیت المقدس قضاوت قائل می شود. بابلیها دوست دار شادی، دنیا و خود بودند. در حالی که ساکنان بیت المقدس دوست دار خداوند بودند و می‌خواستند از قانون او پیروی کنند. آگوستین گفت: “بگذار هر کسی از خود بپرسد که چه چیزی را دوست دارد؟ تا به این ترتیب مشخص شود اهل کدام شهر است”؟

ممکن است متعقدان امروزی خواست الهی کمتر استعاره‌گرا باشند، با این وجود آنها هم مانند پیروان قدیمی این مکتب متعقدند که اخلاق شاخه‌ای از خداشناسی است. به نظر آگوستین، کسانی که صادقانه در طلب خواست الهی باشند هیچ مشکلی در زندگی نخواهند داشت. انجیل قانون زمینی را برای ساکنان شهر خدا ارایه کرده است. سخن گفتن، استعدادی است که از جانب خداوند به بشر عطا شده تا آنان افکار خود را با یکدیگر مبادله کنند. ...

دانلود مقاله نقش اخلاق در ارتباطات

دانلود مقاله روش های تدریس و کلاسداری

مقاله روش های تدریس و کلاسداری

مقاله روش های تدریس و کلاسداری

دانلود مقاله روش های تدریس و کلاسداری

روش های تدریس
کلاسداری
اثر تنبیه در برقراری انضباط در کلاس
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

خلاصه

مقدمه

روش های تدریس

کلاسداری

اثر تنبیه در برقراری انضباط در کلاس

===========

روش های تدریس

خلاصه

روشهای سنتی به روشهایی گفته می شود که اکثر مدارس دنیا، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده اند و امروزه نیز یکی از متداولترین روشهای حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روشها، روش حفظ و تکرار، سخنرانی، پرسش و پاسخ، روش نمایشی، ایفای نقش،‌گردش علمی، بحث گروهی و روش آزمایشی است.

روش حفظ و تکرار از قدیمیترین روشهای آموزشی است. محور فعالیت در این روش، حفظ و تکرار مطالب آموزشی است. در این روش، انضباط بسیار سخت و آمرانه است و به علاقه، استعداد و تفاوتهای فردی شاگردان توجه نمی شود.

روش سخنرانی نیز سابقه ای طولانی دارد. اساس این روش ارائه اطلاعات شفاهی از طرف معلم و یادگیری آن از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد است. در این روش، معمولاً معلم فعال و شاگرد پذیرنده و غیر فعال است. مراحل اجرایی این روش عبارت است از آمادگی برای سخنرانی،‌ مقدمه، ارائه محتوا و جمعبندی و نتیجه گیری. در هر یک از این مراحل، مسائلی را باید مورد توجه قرارداد؛ مثلاً در مرحله آمادگی، سخنران باید از نظر تجهیزات و از لحاظ علمی و عاطفی کاملاً آماده باشد. ...

...

دلایلی که برای کم تنبیه کردن اقامه می‌شود نیاز به تشریح بیشتری دارد ، زیرا مشاهده شده است که برخی از معلمان، دانش‌اموزان را مکرر تنبیه می کنند.

اولاً ، معلم و یا والدینی که مکرر کودک را تنبیه می کنند، این عمل به تدریج اثر خود را به عنوان وسیله‌ای برای اصلاح رفتار از دست می‌دهد، و به تدریج کنترل او  بر کلاس از طریق تنبیه ضعیف می‌شود، و دانش‌آموزان در قبال رویه‌ ان مصونیت پیدا کرده، به خشونتهای وی عادت می کنند. معلم و یا والدینی که با خشونت عمل، اقدام به تنبیه می کند، رفته رفته در نظر کودک فردی پرخاشگر جلوه می‌نمایند و رفتار آنها بر ای او الگو و ملاک می‌شود. مثلاً چنانچه پدری برای هر شیطنتی فرزند خود را تنبیه بدنی کند، این باور برای او پیش می‌آید که او نیز به تقلید از پدر به دیگران حمله کند.

ثانیاً: تنبیه بیش از حد، ممکن است کودک را به خودداری از ادامه فعالیت و دوری جستن از آن بکشاند. مثلاً، چنانچه معلم ورزشی ، دانش آموزی را به خاطر بازی ضعیف در والیبال مکرراً تنبیه و سرزنش کند، احتمال دارد دیگر در این بازی شرکت نکند، و یا اینکه محصلی به خاطر مواجه شدن با تنبیه و سرزنش زیاد، مدرسه را ترک کند و یا در صورت ترک نکردن مدرسه، دچار حالتهای غیر عادی از قبیل حواس پرتی یا عدم تمرکز در کلاس، خیالپردازی، ناآرامی و غیره گردد و یا با دیگران زدو خورد کند.

دانلود مقاله روش های تدریس و کلاسداری

دانلود مقاله بررسی شاهنامه فردوسی و اشعار در خصوص انوشیروان

مقاله بررسی شاهنامه فردوسی و اشعار در خصوص انوشیروان

مقاله بررسی شاهنامه فردوسی و اشعار در خصوص انوشیروان

دانلود مقاله بررسی شاهنامه فردوسی و اشعار در خصوص انوشیروان

دانلود مقاله شاهنامه فردوسی
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

مطالب:

بر تخت نشستن انوشیروان و اندرز او به ایرانیان:
رسیدن منذر نزد انوشیروان و دادخواهی او از بیداد قیصر روم:
انوشزاد و شورش او
خواب دیدن انوشیروان وتعبیر آن بوسیله بزرگمهر
سگالش کردن خاقان چین
فرستادن شطرنج به ایران :
لشکر کشیدن کسری به روم و سرگذشت کفشگر با انوشیروان:
پند نامة انوشیروان به هرمزد پسر خویش :
پادشاهی خسرو انوشیروان به روایت مورخان اسلامی
1- دینوری
2- حمزه اصفهانی
3- گردیزی:
4- کامل ابن اثیر
5- ابن خلدون
6- مسعودی
کتابنامه :
منابع لاتین:

==========

شاهنامه فردوسی که در حدود پنجاه هزار بیت دارد، شامل قسمتهای اساطیری و داستانهای تاریخی و ملی است. این اثر جاویدان بر اثر نفوذ شدیدی که میان طبقات مختلف ایرانیان یافت در همه ادوار تاریخی مورد توجه بود، چنانکه همه شاعران حماسه سرای ایرانی تا عهد اخیر تحت تاثیر آن بوده اند، بدین ترتیب فردوسی را زنده کننده مجدد و بزرگی دیرین ملت ایران و نگاهدارنده زبان، فرهنگ و ادبیات و هنر ایرانی و برگزیدة جاویدان اتحاد ملی ایران باید دانست.[1]

فردوسی حدود چهار هزار بیت درباره پادشاهی انوشیروان سروده است که در این‌جا به بررسی اشعار وی پرداخته می‌شود:

بر تخت نشستن انوشیروان و اندرز او به ایرانیان:

پادشاهی انوشیروان چهل و هشت سال بود. انوشیروان پسر قباد چون به تخت نشست اندرزهایی به ایرانیان داد وگفت : جملة‌ هستی به فرمان خداست و … [2] کسری مردم را به دادگری خود نوید داد و کشور را به چهار بخش تقسیم کرد و باژ را تقلیل داد و آن را در سه قسط وصول کرد.[3]

شاهان،‌ به ویژه شاه چین و هند که آوازة‌ او را شنیدند باژ را پذیرفتند و فرستادگانی به درگاهش گسیل داشتند. انوشیروان آنگاه به اطراف و اکناف کشور خود سفر کرد و به گرگان و خراسان و آمل رفت و به کوهی رسید که جای فریدون بود، و در آنجا بود که آگاه شد ترکان چه ستمهایی به مردم روا می دارند سپس فرمان داد تا دیواری عظیم بنا کردند و راه ترکان را بستند. آنگاه به هندوستان رفت و مورد استقبال گرم قرار گرفت و از آنجا به سرکوبی بلوچان و گیلانیان- پرداخت و از آنجا به پایتخت خویش (‌مداین ) مراجعت کرد.[4]

چو کسری نشست از بر تخت عاج

 

به سر بر نهاد آن دل افروز تاج

بزرگان گیتی شدند انجمن

 

چو بنشست سالار با رایزن

سر نامداران زبان برگشاد

 

ز دادار نیکی دهش کرد یاد

...


[1] حقیقت ، عبدالرفیع، فرهنگ شاعران زبان پارسی، 1368 ، ص 431.

[2] دبیر سیاقی ، سید محمد ، نامورنامه باستان، 1379 ، ص 17.

[3] همو ،‌ همان، همانجا ؛ ثعالبی مرغنی، حسین بن محمد، شاهنامه کهن، ترجمه سید محمد روحانی، 1372، ص 348.

[4] رستگار فسایی، منصور ، فرهنگ نامهای شاهنامه ، جلد دوم، 1379،‌ ص 786-785.

...

گویند انوشیروان روزی در تیسفون  بود و فرستادگان ممالک دیگر با هدایا به دربار وی می‌آمدند، از جمله فرستاده قیصر پادشاه روم بود که هدیه‌ها و تحفه‌ها همراه داشت و این فرستاده ایوان مداین را بدید که ساختمانی نیکو داشت اما در صحن آن کجی‌ای نمایان بود. گفت : “این صحن باید چهارگوش می‌بود”. بدو گفتند“در محل کجی پیرزنی خانه داشت شاه خواست خانه او را بخرد اما او نخواست بفروشد و شاه وی را به فروش مجبور نکرد و کجی چنانکه می‌بینی به جا مانده است.” رومی گفت “این کجی نیک تر از راستی است.”[1]

بزرگمهر گوید که من دو خصلت متضاد در انوشیروان دیدم که مانند آن در دیگران ندیده بودم. روزی انوشیروان بار عام داشت، مردی از خاصان او درآمد و زیرش و را دور کرد، انوشیروان به وزیر گفت که برخیزد و یکسال از وی دور باشد.بار دیگر او را در مجلس خصوصی دیدم که در آن مجلس در امور مملکت تدبیر می کردیم. خدمت گزاران در پشت تخت او با یکدیگر گفتگو می کردند، چنان صدایشان بلند شده بود که ما را از کار باز می داشت شاه را آگاه کردند وی گفت ما پادشاه بر رعیت خود هستیم و نوکران وخدمتگذاران ما پادشان بر ارواح ما هستند و ما را از تحمل ایشان چاره نیست.[2]

انوشیروان همواره می گفت: پادشاهی به سپاه و سپاه به مال و خراج و خراج به آبادانی و‌ آبادانی به دادگری و دادگری به اصلاح کارداران و به استواری وزیران قرار گیرد.[3]

...


[1] همو، همان ، ص 259.

[2] مسعودی، ابوالحسن علی ابن الحسین ، مروج …، جلد اول ،‌ص 264.

[3] همو، همان، ص 265.

دانلود مقاله بررسی شاهنامه فردوسی و اشعار در خصوص انوشیروان

دانلود مقاله سکه شناسی در شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف

مقاله سکه شناسی در شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف

سکه شناسی (یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف)

دانلود مقاله سکه شناسی در شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف

دانلود مقاله سکه شناسی
شناسایی میراث فرهنگی نلت ها با سکه شناسی
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

سکه شناسی

یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف

بخشهایی از متن:

مقدمه

سکه شناسی بخشی از تاریخ هنر هر دوران پژوهشگران توانسته اند با استفاده از مجموعه عناصر موجود در سکه برخی از گوشه های تاریک و مبهم و تاریخ و فرهنگ جهان را روشن نمایند. سکه هر دوره نمادی از مذهب، آداب و رسوم، خط و زبان، چگونگی وصعیت اقتصادی و اجتماعی و هنری آن دوره بوده است.

به معنی دیگر می‌توان گفت که سکه شناسی به عنوان یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملل همواره از جایگاه ویژه ای در مطالعات تاریخ برخوردار بوده است. هریک از عوامل تشکیل دهنده سکه: نوع فلز: نقشها و نگارها، علائم روی سکه، محل ضرب، تاریخ ضرب، ابزار ضرب و … به لحاظ علمی، در شناخت تاریخ، فرهنگ و هنر و نیز اقتصاد هر دوره تاریخی، نقش عمده ای دارد. (طالبی، 1373، ص 9)

از دید تاریخ نویسی، سکه های کهن ارزش آن نوشته های سنگی را دارد که بدست آمده است. سکه ها سندهای دست نخوردة تاریخ هستند که از زمان باستان بازمانده اند، اگرچه سکه چیز کوچکی است و هر کدام جز یک یا دو جمله را دربرندارد، اما جبران این تفاوت را فراوانی آنها می‌کند. (کسروی، 1352، ص 121و130)

...

نتیجه و پیشنهادات

حکومت صفویه از سال 905 ه.ق با پادشاهی شاه اسمعیل اول بر پایه معنوی که توسط شیخ صفی الدین اردبیلی ایجاد گردیده بود، آغاز شد. وی مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام نمود و جنگهای پی در پی با دشمنان سنی مذهب در شرق و غرب ایران نمود. به منظور ایجاد تمرکز قدرت مطلقه و از بین بردن ملوک الطوایفی حکومت مرکزی بوجود آورد که شاه در راس آن قرار داشت. پس از رسیدن به سلطنت، به منظور اشاعه آرمانهای خویش و اعتقادات مذهبی دستور داد تا شعار شیعه «لااله‌الاالله محمد رسول الله علی ولی الله» را به نشان مذهب شیعه و به منظور احترام به خاندان ائمه (ع) نام دوازده امام و القاب: والی، غازی و الحسینی را بر روی سکه ها نقر نمایند. در متصرفات جدیدی هم که بدست آورد به همان نحو سکه ضرب نمودند حتی در کشورهای سنی مذهب شعار شیعه را بر روی سکه ضرب نمودند. جانشینان شاه اسمعیل اول طریقه وی را دنبال کردند و هر یک نوآوری در شعارهای روی سکه ها بوجود آوردند اما همه در مدح و احترام به خاندان امامت بود. مانند شاه عباس اول که عبارت “کلب آستان علی” و “کلب علی عباس” و یا در زمان شاهان بعدی عبارت ”بنده شاه ولایت” را بکار برده اند.

استفاده از شعائر مذهبی بر روی سکه تا پایان دوره صفویه ادامه دارد و بکارگیری اینگونه عبارات و شعائر مذهبی نشان دهنده تاثیر و نقش مذهب شیعه در دوران صفوی و انعکاس آن بر سکه می باشد. در نتیجه فرضیه اول تحقیق که شناخت مذهب از روی شعار روی سکه های این دوران باشد، به اثبات می رسد.

در پی جنگهای متعدد با همسایگان غربی و شرقی شاهان صفویه به متصرفات جدیدی دست یافتند. از غرب تابغداد، ماردین و از شرق تا قندهار و در شمال نواحی در بند و باکو، شماخی، ایروان، تفلیس جزء قلمرو آنان در آمد که به منظور تثبیت قدرت سیاسی و نظامی خود در این مناطق به ضرب سکه اقدام کردند. با بررسی بر روی نام ضرابخانه روی سکه ها می توان به وضعیت سیاسی آن دوره دست یافت. نواحی مانند اردوباد، دربند، ماردین، قندرها، بغداد را می توان در محدوده جغرافیایی و سیاسی صفویان یافت و شاهان با قدرت پس از تسخیر به نام خود و با القاب و شعائر خود در آنجا سکه ضرب نموده اند. ...

...

دانلود مقاله سکه شناسی در شناسایی میراث فرهنگی ملل مختلف