فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران

پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران

پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران در 59 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران

پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران
مقاله شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران
پروژه شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران
تحقیق شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران
دانلود پایان نامه شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران
شناسایی و اجرای احکام 
 داوری خارجی در ایران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 59

پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران در 59 صفحه ورد قابل ویرایش 

مقدمه

توسعه روز افزون روابط تجاری بین المللی موضوع شناسایی و اجرای احکام خارجی را به صورت ضرورتی غیر قابل تردید مطرح نموده است. معولاً جهت اجرای حکم صادره از دادگاه داخلی هر کشور هیچ گونه اشکالی وجود ندارد. کافی است حکم قطعی و لازم الاجرا باشد، تا دادگاه آن را به مرحله اجرا بگذارد. اما هنگامی که لازم باشد. حکم صادره از دادگاه یک کشور، در کشور دیگر، اجرا شود موضوع بدین سادگی نیست و ممکن است مشکلاتی در بر داشته باشد. از این جا که هیچ دولتی نمی تواند در خارج از مملکت خود حق حاکمیت داشته باشد، لذا احکام صادره از محاکم یک کشور نمی توانند در خارج از آن مملکت قوه اجرایی داشته باشند. برای اینکه حکم صادره از محکمة خارجی را بتوان در کشور دیگری اجرا کرد، باید مقامات قضائی آن کشور، حکم مزبور چنین قوه ای را اعطا می نمایند. اصولاً قدرتی که اجرای احکام قضایی را تحمیل کند، وجود ندارد ولی نفع دولتها، در اجرای احکام خارجی است و در حقیقت ضرورت و احتیاج است که اجرای احکام خارجی را ایجاب می‌کند.

 

 

 

 

تاریخچه :

موضوع شناسایی و اجرای احکام خارجی از بدو پیدایش حقوق بین المللی خصوصی محل بحث بوده ولی دربارة آن کمتر تحقیق شده است. در حقوق اسلامی نیز با توجه به دو اصل برائت و اصل ظاهر، اجرای احکام خارجی را به وسیله قاضی سلمان موردی نداشت. به مرور زمان از شدت این فکر، حکم صادره از محاکم خارجی قابل اجرا در کشورهای دیگر، نیست، کاسته شد. جهت تعدیل این رویه در کشورهای مختلف، از خواهان اجرای حکم خواسته شد، دعوایی بر اساس حکمی که قبلاً در مملکت خارجی صادر شده، طرح نماید که یک ماهوی نبود و حکمی که بر اساس این دعوی صادر می شد Exequa ture نامیده می شود.

بدین ترتیب هم حکم صادره از محاکم خارجی اجرا می گردد و هم حاکمیت دولت حفظ می شود. زیرا دستور صادر شده، به مراجع رسمی، جهت اجرای حکم، دستور یک قاضی داخلی است و قاضی نیز حکم خارجی را به آنجا که با اصل حاکمیت ملی تطبیق نماید، رعایت می‌کند. این رویه ای است که قانون مدنی ما در پیش گرفته و در واقع حکم خارجی، در مرحله اجرا، در قالب اجرای احکام داخلی است و سپس اجرا می گردد. ماده 972 ق.م ایران مقرر می دارد. «احکام صادره از محاکم خارجه و نیز اسناد لازم الاجرا تنظیم شده در خارج را نمی توان در ایران اجرا کرد، مگر اینکه مطابق قوانین ایران امر به  اجرای آنها صادر شده باشد».

در سالهای 1963 و 1964 طرح عهد نامه بین المللی، راجع اجرای احکام دادگاههای خارجی، توسط کمیسیون حقوق بین المللی خصوصی لاهه تهیه شد. اما چون کوششهای حقوقدانان در مورد تصویب عهد نامة فوق به نتیجه ای نرسیده است. لذا در این خصوص رویة واحد بین المللی وجود ندارد. مادة 633 قانون آئین دادارسی مدنی فقط به مورد خاصی از داوری اشارده نمود و آن موردی است که یکی از طرفین معامله، ایرانی و طرف دیگر خارجی می باشد که در این صورت، قانونگذار طرف ایرانی را از تعیین داور خارجی (تبعة کشور متبوع طرف خا رجی)، قبل از وقوع اختلاف ممنوع می نماید. و از طرف دیگر ماده 968 قانون مدنی ایران که مقرر می دارد: «تعهدات ناشی از عقود تابع قانون محل وقوع عقد است مگر اینکه متعاقدین اتباع خارجه بوده و آن را صریحاً یا ضمناً تابع قانون دیگری قرار داده باشند.»

جهت شناسایی و اجرای آرای دادرسی، با این که دادرسی از طریق قرار داد خصوصی بین طرفین برقرار می شود، مثلاً در مواردی که یکی از اصحاب دعوی به تعیین داور ننماید (ماده 635 ق. ا. د.م ) یا در صورتی که داور تعیین شده از ناحیة طرفین نخواهد یا نتواند به عنوان داور رسیدگی کند (ماده 639 ق.آ.د.م) یا به صورت عدم توافق طرفین دعوی نسبت به تعیین داور ثالث، دادگاه دخالت می نماید. هم چنین هرگاه پس از صدور رأی داوری، محکوم علیه از رأی مزبور به دادگاه شکایت کند، رسیدگی به رأی داوری از طرف دادگاه ممکن است حتی باعث تغییر رأی می شود. بنابراین باید مشخص شود که گرچه رأی داوری فی حد ذاته، تصمیم قضایی نیست، اما با شباهتهایی که با احکام دادگاه دارد، دارای ماهیت شبه قضایی و بعضاً ماهیت قضایی می باشد. لذا بحث در خصوص اجرای احکام و حاکم خارجی، خود به خود، شامل بحث در مورد اجرای آرای داوری صادره از کشورهای خارجی نیز می شود و نیاز به توضیح جداگانه ای در این خصوص نیست. در این تحقیق سعی بر آن است، که روشهای گوناگون در کشورهای مختلف برای شناسایی و اجرای احکام خارجی وجود دارد  مختصراً بیان سپس به روش قانون ایران و همچنین شناسایی و اجرای احکام خارجی و اجرای احکام مراجع بین المللی در ایران و حقوق انگلیس می پردازیم.

بخش اول – روشهای مختلف شناسایی اجرای احکم

توسعه روابط تجاری بین المللی در وهلة اول مستلزم شناسایی و سپس اجرای احکام خارجی می باشد. اما این مسأله در همة کشورها،‌ به یک صورت پیش بینی نشده است. به طور کلی روشهای شناسایی و اجرای احکام را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

مبحث اول 1- روش کنترل محدود:

دراین روش حکم خارجی فقط از جهت بعضی شرایط معین شده قبلی باید کنترل و بررسی شود. این روش بر حسب کشورهایی که آن را مورد استفاده قرار داده اند، به دو صورت اجرا می گرد:

بخش دوم:

شناسایی و اجرای احکام مدنی خارجی در حقوق فرانسه و حقوق انگلیس و آمریکا

بسط و توسعة روز افزون روابط بین المللی ضرورت شناسایی و اجرای احکام صادره از محاکم خارجی بیش از پیش آشکار گردانیده و آن را به صورت یکی از مسائل مهم حقوقی بین المللی خصوصی در آورده است. از آنجا که طبق اصل حاکمیت کشورها، قوة اجرایی یک حکم، محدود به قلمرو دولت متبوع دادگاه صادر کنندة حکم است، باید دید اگر محکوم علیه اموال کافی برای اجرای حکم در کشور مقر دادگاه نداشته باشد، ولی دارای محکوم علیه اموالی در کشورهای دیگر باشد، آیا امکان اجرای آن حکم، در کشور محل وقوع امول، وجود دارد یا نه؟ لزوم توسعة بیشتر حقوق بین المللی خصوصی ایجاب می‌کند که محکوم له یک حکم خارجی بتواند از مقالات صلاحیتدار کشور محل وقوع اموال، تقاضای اجرا حکم را بنماید؛ چه اگر چنین امکاناتی در اختیار او نباشد، چه بسا زحمت طی نمودن تشریفات طولانی دادرسی در کشور مقر دادگاه بی نتیجه خواهد ماند.

پیش از آنکه وارد بحث شده و مبانی و شرایط شناسایی و اجرای احکام خارجی را در حقوق فرانسه انگلیس و آمریکا مورد بررسی قرار دهیم لازم است ابتدا وجه تمایز «شناسایی» و «اجرای» احکام را مورد توجه قرار دهیم.

منظور از شناسایی احکام خارجی آن است که از دادگاه یک کشور خواسته شود تا حکمی را که مرجع خارجی صادر کرده است. معتبر تلقی نماید، و حال آنکه مراد از «اجرای» احکام خارجی آن است که از دادگاه یک کشور خواسته شود تا حکمی را که مرجع خارجی صادر کرده است مانند احکام صادره از محاکم داخلی تلقی کند و دستور اجرای آن را صادر نماید. بنابراین مقصود از شناسایی حکم خارجی اجرای مستقیم هر حکمی که مرجع خارجی صادر کرده است نمی باشد، بلکه پذیرفتن و معتر دانستن آن حکم است. این نکته در مورد اسناد تنظیم شده در خارجه نیز صادق است چرا که اعتبار داشتن سند یک مطلب است و لازم الاجرا بودن آن مطلبی دیگر پس همانطور  که سند تنظیم شده در خارجه ممکن است در ایران معتبر تلقی گردد، ولی لازم الاجرا نباشد، همانطور هم ممکن است حکم صادره از محکمه خارجی در ایران معتبر شناخته شود بدون آنکه لازم الاجرا باشد. بنابراین، تفاوت شناسایی و اجرای احکام خارجی دراین است که اگر چه دادگاه یک کشور هر حکمی را که اجرا می‌کند باید مورد شناسایی قرار دهد ولی لازم نیست هر حکمی را شناسایی می‌کند اجرا نماید. مثلاً در مورد یک «حکم اعلامی[1]» مانند احکام مربوط وضعیت و اهلیت اشخاص،  که توسط مرجع خارجی صادر گریده، شناسایی حکم خارجی کافی است و نیاز به اجرای آن نمی باشد. مثلاً هرگاه شخصی علیه دیگری به عنوان مدیون اقامة دعوی نماید و از دادگاه الزام او را به پرداخت دین مطالبه کند چنانچه خوانده در مقام دفاع عنوان نماید که این موضوع قبلاً در یک دادگاه خارجی مطرح گردیده و دادگاه به موجب حکم قطعی خوانده را مدیون ندانسته و به نفع او رأی داده است، در چنین موردی  مسأله اجرای حکم خارجی مطرح نمی شود و شناسایی آن توسط دادگاه ایران کفایت خواهد کرد.

داور بین المللی نمی تواند بیش از خواسته طرفین رأی دهد.

الف- اصل محدود بدون اختیارات داوری: این اصل که داور نمی تواند بیش از خواسته طرفین حکم کند، ناشی از سیاست دادرسی و قضائی بین المللی از جمله دادرسی بین المللی است. زیرا به طور کلی هیچ اختلاف حقوقی به قضاوت یک مرجع قضائی بین الملل واگذار نمی گند مگر آنکه دولتهای طرف اختلاف، صراحت رضایت خود را اعلام کرده باشند. البته مواردی که طرفین طی یک قرارداد قبل مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی را مشخص شده و یا دولتی به موجب ماده 36 اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت اجباری دیوان را دراختلافات حقوقی با دولتهای دیگر پذیرفته باشد. پروفسور « م. عمر اصلاونی»  درکتاب خودتحت عنوان لوایح و تغییرات آن در دادرسی بین المللی بحث از اصل مهمی می کند که به موجب آن قاضی حق ندارد درمورد مسائلی که در اعداد خواسته های طرفین نسبت اظهار نظر کند و در این مورد می گوید یکی از اصولی که مورد تأیید رویه قضائی می باشد این است که قاضی مقید به خواسته های طرفین دعوی است و حق ندارد خارج از موارد شخصی که درباره آنها رأی او خواسته شده است اتخاذ تصمیم نماید والا نظر او باطل است.

 

 

 

دانلود پژوهش شناسایی و اجرای احکام و داوری خارجی در ایران

دانلود تحقیق آزمایشهای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک

تحقیق آزمایشهای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک

تحقیق آزمایشهای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک

دانلود تحقیق آزمایشهای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک

تحقیق تعیین مشخصات خاک
ژئوتکنیک
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 200 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

فهرست مطالب:

مقدمه

آزمایشهای آزمایشگاهی و تهیة گزارش

استفاده از دستگاه ها و وسایل آزمایشگاهی

 ثبت اطلاعات

تهیه گزارش

 نکاتی دربارة منحنیها و جداول لازم در تهیة گزارش

واحدها

روش استاندارد انجام آزمایش

‌2- تعیین درصد رطوبت

مقدمه

وسایل آزمایش

 روش آزمایش

محاسبات

 نکات کلی

توده ویژه (چگالی )

مقدمه

وسایل آزمایش

روش آزمایش

محاسبات

نکات کلی

توده ویژه

آزمایش دانه بندی – روش الک

مقدمه

وسایل آزمایش

روش آزمایش

محاسبات

رسم منحنی

محاسبات دیگر

نکات کلی

دانه بندی خاک به روش الک

فهرست اشکال:

شکل 1-1( a) منحنی بد رسم شده ای بری تغییرات وزن مخصوص خشک خاک نسبت به درصد رطوبت و (b) منحنی خوب ترسیم شده ای که از هان نتایج

فهرست جداول:

جدول 1-1- ضرایب تبدیل

جدول 2-1: شماره آزمایش در دو آئین نامه AASHTO,ASTM

جدول 1-2 اندازه نمونه های مرطوب خاک برای تعیین درصد رطوبت

جدول 2-2

جدول 1-3 دامنه تغییرات  برای چند نوع خاک

جدول 2-3 مقدار A

جدول 3-3

جدول 1-4 اندازه های الک استاندارد آمریکا

جدول 2-4

================

مقدمه

در رشته مکانیک خاک و مهندسی پی یا ( ژئوتکنیک ) ، تعیین مشخصات خاک تعریفی از چگونگی رفتار و ویژگیهای خاک از اهمیت زیادی برخوردار است . در کارهای عمومی که غالباً با خاک سروکار داشته و مجبور به تصرف در وضعیت موجود آن هستیم ، لازم است توانایی خاک برای تحمل بارهای وارده از سوی ما و نیز قابلیت آن به عنوان یک مصالح در روبرو شدن با حالات و شرایط متفاوت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد . تمام این مطالب ما را به تعریف آزمایشهایی برای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک و نیز احیاناً ویژگیهای فیزیکی آن رهنمون می سازد کشورهای مختلف سعی کرده اند آزمایشهای لازم را بصورتی ثابت تعریف کنند تا قابل استفاده در محلهای مختلف باشد و بتوان از نتایج آن برای مقایسه و نیز انجام کارهای پژوهشی سود و نیز از خطاهای دستگاهی و ... احتراز جست . اکنون تقریباً این آزمایشها به صورت ثابتی تعیین شده اند ، اگر چه ، پیشرفت تکنیک حساسیت ، دقت و یا سرعت آنها افزایش یافته است ولی تغییرات زیادی پیدا نکرده اند . البته ممکن است برای موارد خاصی ، آزمایشهای خاصی نیز ابداع شود . به هر حال در این کتاب با توجه به نیازهای پروژه های عمرانی درگیر با خاک بهتعیین ویژگیهای مقاومتی خاک ، آزمایشهایی ذکر شده است . این آزمایشها عمدتاً آزمایشگاهی و بنابراین کوچک مقیاس بوده و برروی نمونه های کوچکی از خاک انجام شده و مشخصات لازم را تعیین می کنند . ....

...

دانلود تحقیق آزمایشهای تعیین خواص مکانیکی و مقاومتی خاک

دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت
دانلود تحقیق رابطه والدین و فرزندان در تربیت
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 59 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80

فهرست مطالب

بخش اول: تربیت                            23-8

1.تربیت و قلمرو آن                          

2. پایه‌های اساسی تربیت

3. اشاراتی کوتاه به مراحل تربیت

4. اهداف تربیتی

5. عوامل تربیت

6. سخن، ابزار تربیت

7. اسلام و تربیت‌پذیری انسان

8. نکات عقلی و اسلامی در تربیت‌پذیری انسان

9. ارزش و اهمیت تربیت

  1.  توضیحاتی دیگر در باب هدف تربیت و تعلیم
  2.  تربیت و وظائف آن
  3.  ویژگیهای تربیت دختران
  4.  عالیترین انتساب
  5.  بهترین میراث
  6.  بروز نتایج تربیت

 

بخش دوم: شخصیت                            30-24

1.شخصیت چیست؟

2. صفات پایدار

3. منشا شخصیت

4. اثبات شخصیت

5. جوان و محیط اجتماعی

6. اسلام و صفات شخصیت

7. شخصیت فرزندان

8. بشر و خواهش عزت نفس

9. عزت نفس و آزادگی

  1.  مراعات شرف کودک در خانواده
  2.  آئین اسلام و عزت نفس

بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان               39-31

بخش اول: تربیت و مسائل عاطفی

الف: خانواده و تربیت

1.وظایف والدین

2. سخنی دیگر درباره نخستین مربی کودک

3. معلم اول کودک

4.پی‌ریزی قواعد زندگی

5. خانواده و تربیت

6. شریفترین خدمت

7. مراقبت‌ها در هفت سال سوم

8. تمایلات نوجوان و جوان

9. توجه به نیاز آنان

  1. مهرطلبی آنان
  2.  هدایت نوجوان و جوان

ب: نیاز به محبت                           43-40

1.جلوه‌های مهرطلبی

2. جدائی‌های طولانی

3. مهرورزی به هنگام بازگشت

4. چهره متبسم

5. چند نکته مهم

بخش چهارم: نقش پدر                        50-44

الف: اخلاق پدر

1.همدمی با فرزندان

2. در برابر حرف حق

3. اما سخنی هم با شما

ب: بیگانگی با فرزندان

1.جوش کار و تلاش

2. سر در لاک خود

ج: نزاع در خانه

1.خانه جهنمی

2. سعادتمندی کانون

3. گریز از خانه

4. آثار بد خشونت‌ها

بخش پنجم: نقش مادر                        54-51

الف: اخلاق مادر

1.مادر و اخلاق اسلامی

2. حوصلة مادر

ب: مادر و رازهای فرزندان

1.مادر بهترین رازدار

2. چند نکته مهم

ج: جنبه‌های مذهبی مادر

1.مادر و مذهب

2. نیاز به ایمان

3. کنترل روابط

4. در برابر عبادت فرزندان

بخش ششم:  احساس نابسامانی در خانواده             62-54

الف: تبعیض در خانه

1.ارجحیت پسر بر دختر

2. در آموزش علم

3. مساله کار در خانه

4. مراقبتها در ابراز عواطف

ب: تحقیر در خانه

1.جوان و مسالة تحقیر

2. انتقادپذیری از فرزندان

3. چند نکته مهم

ج: آزادی فرزندان در خانه

1.جوان و آزادی

2. نوع آزادی

3. نکته‌ها در کنترل

د: احترام والدین

1.سئوالی در ذهن جوان

2. نیکی به پدر و مادر

3. رعایت حرمت فرزندان

بخش هفتم: نکته‌های مهم در روابط والدین و فرزندان          65-63

1.جبران خطای تربیتی

2. وظیفة والدین

3. توقف رشد عقلی

4. آسیبهای روحی

5. زیاده‌روی در محبت

6. بدترین پدران

بخش هشتم: دومین کلاس تربیت (مدرسه)                 76-66

1.مدرسه و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان

2. همگامی خانه و مدرسه

3. نقش مدرسه در انتقال ارزشها

4. رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می‌یابد؟

5. هشیاریهای فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب

6. مهاجمان فرهنگی کیستند؟

7. هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟

8. رسالت اولیاء و مربیان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

===============

بخشهایی از متن:

مقدمه:

تقدیم این تحقیقات به آن معلمان و مربیان و اساتیدی که شغل مقدس تدریس را با همه مشکلات و زحماتش و با توجه به تأثیر والای این وظیفه بزرگ اجتماعی، و با رضایت تمام پذیرفته‌اندو میدانند که اگر امروز قدر کار بزرگ آنها کوچک شمرده شود فردا در برابر رسول و اهل بیت پاکش یعنی مربیان و معلمان والامقام بشری سرافراز و آبرومند خواهند بود.

و در ادامه تقدیم می‌دارم به آن جوانان و نوجوانان برومندی که زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس می‌دارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزیز می‌شمارند و محبت آنها را همیشه در دل پاکشان زنده می‌دارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولیای گرامی او عزیز و موجب روشنی چشم استادان خویش باشند.

چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم تا آیات ما را برای شما تلاوت کند و دلها و نفسهای شما را از جهالتها و زشتیها و آلودگیها پاک نموده به اخلاق و فضایل انسانی رشد و کمال بخشد و همچنین شما را تعلیم کتاب و حکمت دهد و آنچه را که در قدرت و امکان شما نبوده تا بفهمید به شما بیاموزد. بنابراین مرا که خالق و منعم شما هستم همیشه بیاد داشته باشید تا من هم به لطف بیشتر و عنایتهای آینده شما را یاد کنم[1].


[1] - بقره / 151 و 152

...

 

ج: نیکی به پدر و مادر

اسلام برای پی‌ریزی رابطة صحیح با پدر و مادر به انسان دستور نداده است که لزوماً از آنان اطاعت کند، زیرا اساس رابطه‌ای که پدر و مادر را به فرزند مرتبط می‌سازد مساله احسان والدین به اوست و «احسان» مساله‌ای نیست که شخصیت آدمی را در قبال ارادة‌ آنها درهم بکوبد.

از این رو، پاسخگویی به احسان آنان اقتضاء می‌کند که فرزند نیز به آنان احسان و محبت کنند نه این که لزوماً از آنان فرمان ببرد. به همین خاطر خداوند متعال در این مورد می‌فرمایند «و پروردگارت مقرر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید؛»[1] یعنی نوع رابطة‌ انسان با خدا، «عبادت و پرستش» را ایجاب می‌کند، چون رابطه‌ای است میان پرورش یافته با پروردگار، بنده با مالک و هستی یافته با سرچشمة هستی و چنین رابطه‌ای اساساً با عبادت و خضوع مناسب است، چه وجود آدمی در واقع بازتاب و انعکاس خواست اوست و از این رو، وجود او نیز باید مطیع ارادة الهی باشد.[2]

4: رعایت حرمت فرزندان

فرزندتان را احترام کنید. این دستور پیامبر ماست. از موارد احترام یکی این است که آنها را به حساب آورید بخواهید و اصرار مورزید که به اصطلاح سرشان را شیره بمالید و کار ناقص خود را حق جلوه دهید.

فراموش نکنید که فرزندان ما در این سنین اهل منطق و استدلالند مسائلی که دروبرشان وجود دارد سبک و سنگین می‌کنند و اقل مساله این است که خود را اهل نظر می‌دانند. این احترام اگر در حضور دیگران انجام شود باعث آن می‌گردد که آنها شما را چون بتی بپرستند و هرگز در صدد مخالفت با شما برنیایند.[3]

بخش هفتم: نکته‌های مهم در روابط والدین و فرزندان

جبران خطای تربیتی

اگر پدران و مادران به خطای تربیتی خود پی نبرند و هرچه زودتر با احترام به شخصیت کودک و ابراز محبتهای بجا عقده‌های درونی اطفال را نگشایند و غرائز و تمایلاتشانرا براه صحیح هدایت نکنند، طولی نمی‌کشد که به انحراف و کج‌روی عادت می‌کنند و آن کارهای نادرست و بچه‌گانه را با شدت بیشتری در دوران جوانی و گاهی تا پایان عمر مرتکب می‌شوند.



[1] . آیه 23 سوره مبارکه اسراء

[2] . دریچه‌ای به دنیای جوانان آیت ا… سید محمد حسین فضل ا… ص 80

[3] . خانواده و ماسئل نوجوان و جوان – دکتر علی قائمی

دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

دانلود تحقیق اصول و روشهای تربیت در اسلام

تحقیق اصول و روشهای تربیت در اسلام

اصول و روشهای تربیت در اسلام

دانلود تحقیق اصول و روشهای تربیت در اسلام

اصول و روشهای تربیت در اسلام
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

فهرست:

فصل اول - تعریف و حدود تربیت در اسلام

فصل دوم - مشخصات تربیت اسلامی

فصل سوم - اهداف تربیت اسلامی

فصل چهارم - اصول تربیت در اسلام

فصل پنجم - روشهای تربیت در اسلام

- موعظه , تصیحت و امر به معروف

- انذار , تهی از منکر و مبارزه با انحرافات

- برقراری ثواب و عقاب برای اعمال

- ایجاد محیط مساعد تربیتی

- بیان قصص انبیا و سرگذشت ملل

- ذکر امثال و تشبیه معقول به محسوس

- دعا و نیایش

- توبه و بازگشت

- برقراری یک نظام اسلامی برای اجرا و تداوم تربیت

دین و روشهای تربیتی

................................

بخشهایی از متن:

پیش درآمد

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه رانده شدن دین تربیت دینی نیز مورد غفلت قرار گرفت.

اما پس از مواجهه ی انسان با تبعات این غفلت زدگی و گرفتاری او با تبعات جامعه صنعتی و زندگی مادی و بروز مشکلات متعدد فردی و اجتماعی ضرورت نگاهی دوباره به تربیت دینی احساس شد؛ که در این میان نظرات مختلفی به چشم می خورد.

1. عدّه ای با طرح عدم دخالت دین در تربیت انسان و ناکارآمدی آموزه های دینی که ناشی از نگاه منفی به دین و عدم شناخت دقیق از مکتب تربیتی آن است. این بحث را همچنان رویکردی به مباحث قدیمی و مربوط به زمان نابالغی علم، تلقی می کنند.

آنان تربیت را تنها بر مدار عقل و شناخت انسان از خودش استوار می سازند، و قائل اند که تنها علم، قابلیت شناسایی دقیق از آدمی را دارد؛ در این دیدگاه رابطه ای میان دین و تربیت وجود ندارد. ...

...

اهمیت تربیت

در ارزش و اهمیت نقش تربیت و پرورش همین بس که خداوند در آیات بسیاری خود را رب و پروردگار موجودات دانسته و پس از مقام الوهیت به ربوبیت و پروردگاری خویش بر جهانیان اشاره می کند. در آیه 129 و 151 سوره بقره مقام تربیت و رشد انسان ها را به عنوان وظیفه پیامبران و هدف بلند ایشان می شمارد و تزکیه به معنای رهاسازی شخص از عناصر بازدارنده برای دست یابی به مواد و منابع نمو و رشد را از اصول دعوت و وظیفه یکایک پیامبران برمی شمارد.

در آیه 164سوره آل عمران و نیز آیه 2 سوره جمعه هدف از آموزه های وحیانی و ارسال کتاب و پیامبران را تعلیم و تربیت و تزکیه انسان ها می داند.

در این مسیر است که حضرت موسی(ع) برای یافتن استعدادها، ظرفیت ها و توانمندی های سرشته در نهاد خویش و شکوفایی آن به سراغ پروردگار و معلمی می رود که بتواند آن چه در ذات اوست به تعلیم رشدی خویش آشکار و بارور سازد. وی با آن که خود از پیامبران اولوالعزم و دارای اراده استوار و قوی است که یکی از شرایع سه گانه جهانی را به نام خود ثبت کرده است؛ با این همه از هیچ تلاش و کوششی برای شناخت استعدادها و ظرفیت های خود دست برنداشته و می کوشد تا با بهره گیری از استادی دانا و توانا آن را بشناسد و شکوفا سازد. ...

...

دانلود تحقیق اصول و روشهای تربیت در اسلام

دانلود مقاله بررسی تنبیه یا تشویق

مقاله بررسی تنبیه یا تشویق

تشویق بهتر است یا تنبیه؟

دانلود مقاله بررسی تنبیه یا تشویق

تشویق بهتر است یا تنبیه؟
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

قسمتهایی از متن:

منظور از تشویق این است که افراد چگونه باید تشویق شوند و همچنین تنبیه در مورد آنها چگونه باید باشد؟

و آیا افراط و تفریط در این امرو ضروری است؟

آیا تنبیه بدنی لازم است؟

و آیا لازم است که در ابتدای کار تنبیه انجام شود؟

و همچنین تشویق و تنبیه در کدامیک از مراحل زندگی بر روی فرد تاثیر میگذارد؟

و نیز تشویق و تنبیه به چه معناست ؟ و ما از آن چه تصوری داریم؟

فصل اول

برای تربیت بدنی معنای مختلفی در نظر گرفته اند که در کتب و تربیت به چشم میخورد بعضی میگویند: تربیت علمی است که از طریق نسل بالغ درباره ی آنها که رشد کافی نیافته اند به منظور پرورش جسمی، فکری و اخلاقی شان انجام میشود تا آنها را برای عضویت در زندگی انسانی آماده کند.

عده ای گویند: تربیت عبارت است از یک عمل عمدی و آگاهانه ودارای هدف که به منظور رشد دادن یا ساختن و دگرگون کردن ونیز شکفتگی استعدادهای مادر زادی او انجام شود . آنچه در تعریف تربیت لازم و ضروری است که توجه شود و از خصوصیات و ویژگی هایی است که تربیت باید داشته باشد عبارت است از: آگاهانه بودن ، دائمی بودن، دارای هدف و جهت بودن، شکوفا نمودن نیروهای فطری و استعداد غرائز ( در غیر انسان) و کلا پرورش قوای جسمی و روحی و روانی انسان. ...

...

تشویق در مورد چه کسانی اعمال میشود؟

در بیشتر موارد می بینیم که در مدارس و خانواده ها، عده ی معین و مشخصی از افراد تمجید و تشویق میشوند، در حالی که همه افراد دارای استعدادهایی هستند که با تشویق مربی با افراد دیگر جامعه میتواند به صورت قابل توجهی شکوفا شود و به شایستگی ها و پیشرفتها ی قابل ملاحظه یا نایل شود.

اصولا در جوامع مختلف  دو گروه مورد توجه بیشتری قرار میگیرند، افراد بسیار خوب ویا افراد بسیار بد و افراد متوسط که کارهای مورد توجهی چه خوب و چه بدـ انجام نمی دهد، از تشویق و تمجید محروم می مانند و مورد تحسین و توجه اولیای امور قرار نمی گیرند مثلا در مدارس رایج است که شاگردهای ممتاز در زمینه های اعم از درس ، ورزش، اخلاق مورد لطلف اولیای تعلیم و تربیت قرار گرفته و جوایزی نیز دریافت میکنند که این قبیل تشویقها به جا و معقول میباشد. ولی گاه دیده میشود که مربیان مواردی دانش آموزان نامتعادل و کم استعداد و یا شلوغ و …  را با دیدن کوچکترین کارنیک تشویق می کنند و جوایزی به آنها اعطا میکنند . اما کمتر دیده میشود که افراد متوسط که داری تواناییهاو استعداد متوسط هستند مورد تشویق و توجه قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که این امر بر این افراد عده ایشان به مراتب از در گروه یاد شده بیشتر است اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت. ....

...

دانلود مقاله بررسی تنبیه یا تشویق