فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود فلزات سنگین

فلزات سنگین

فلزات سنگین

دانلود فلزات سنگین

فلزات سنگین
دسته بندی شیمی
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

فلزات سنگین

فهرست 

نقش بهداشتی فلزات سنگین 

شناسایی عوامل آلوده کننده آبها از نظر فلزات سنگین 

فلزات سنگین (اثرات- منابع- کاربرد)

کروم

کبالت

کادمیوم

سرب

مس

وانادیوم

روی

آرسنیک

جیوه

نیکل

نقره

آلومینیم

آهن

منابع

نقش بهداشتی فلزات سنگین

در دهه گذشته تحقیقات زیادی بر روی اهمیت فلزات سنگین در سیستمهای بیولوژیکی انجام گرفته است. علت این بررسی‌ها افزایش نگرانی کسانی بوده است، که در مناطق صنعتی زندگی می‌کنند، و در تماس دائمی و مستقیم با این عناصر بوده‌اند، که امکان اثر بیولوژیکی محیط بر روی اینها وجود داشته است. در حقیقت نقش عناصر جزیی و اثرات مفید و مضر آنها بر روی سیستم بیولوژیکی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است. از 90 عنصر شیمیایی که در پوسته زمین یا اتمسفر وجود دارد، فقط 12 تای آنها به میزان زیادی در بدن انسان وجود دارند که عبارتند از:

Cn- Fe- Mg- Cl- Na- S- K- P- N- H- C- O

از این عناصر چهارتای اول 96% وزن کل ارگان زنده را تشکیل می‌دهد و بقیه 6/3% آن را شامل می‌گردد، و حدود 70 عنصر باقیمانده 4/0 بقیه را شامل می‌شوند، که اینها عناصر جزئی می‌باشند. چنین بنظر می‌رسد، که از این 70 عنصر 14تای آنها برای متابولیسم بدن انسان ضروری می‌باشند.

جورج موریسون [1] عناصر جزئی را به سه دسته تقسیم می‌کند.

الف) آنهایی که برای جانوران عالی ضروری می‌باشند.

ب) آن دسته از عناصر که ضرورت آنها ممکن می‌باشد.

ج) آن دسته از عناصر که ضروری نمی‌باشند.

عناصر ضروری برای متابولیسم بدن انسان عبارتند از: کرم، کبالت، مس، فلوئور، آهن، ید، منگنز، مولیبدن، نیکل.

 

 


 

دانلود فلزات سنگین

دانلود عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی

دانلود عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی
دسته بندی شیمی
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14

عناصر نادر خاکی

مقدمه

کانی شناسی، فراوانی، پیدایش

هضمسنگ

کانی مونازیت

هضم با اسیدسولفوریک

باستنازیت

هضم قلیایی

سنگهای دیگر

کلریزاسیون

فراوری عناصر نادر خاکی

اضمحلال مونازیت بوسیله NaoH

اطلاعات کانی شناسی

هیدروترمال کامل با استفاده از هیدروکسید سدیم

روش فوزیون

لیچینگ توسط اسید سولفوریک

لیچینگ توسط اسید کلریدریک

عناصر نادر خاکی لیتوفیل هستند، بنابراین به صورت ترکیبات اکسیدهای از قبیل کربناتها، سیکلاتها، تیتاناتها و فسفاتها و… می باشند:

1- کانی هایی شامل لانتانیوم، نئودیمیوم،ساماریم، یوروپیوم که در آن سدیم و بعضی مواقع لانتانیوم یا نئودیمیوم به عنوان جزء اصلی ترکیب هستند (گروه سدیم). مثال این گروه با ستنازیت به فرمول شیمیایی (Ce…)Fco3 (ماکزیمم REO 75%) مونازیت (Ce…)Po4 (ماکزیمم REO 65%)، آلانیت (Fe,Al)3(Sio4)3(OH) (Ca.Ce…) (ماکزیمم REO 48%) می باشد.

2-کانی های کادلینوم تالوتتیوم و ایتریم به عنوان جزء اصلی (گروه عناصر نادر خاکی اتیریم). مثال بارز این گروه گزنوتیم (Y=…)Po4 (ماکزیمم REO) و گادولینیت (Y=…)2FeBe2Si2O10 (ماکزیمم REO 48%) می باشند.

3- کانی های کمپلکس که در آن هر دو گروه اتیریم و سدیم می توانند حضور داشته باشند، که هر کدام از این گروه می توانند به عنوان جزء اصلی تلقی شوند. کانی‌های این گروه سنگهای اکسیده شامل تیتانیوم، نئوبیوم، تانتالیم، اورانیوم و توریم می باشند. برای مثال:

اگزنیت Euxenite:

سامارسکیت Samarskite:

فرگوسونیت Fergusonite:

بتافیت Betafite:

کانی های گروه اول و دوم در سنگهای پگمانیت، دگرگونی، گناسیهای هیدروترمال شدن و لایه های پنوماتولیک، اسکارنها و کربناتها وجود دارند. کانی های گروه سوم بیشتر در پگمانیتها یافت می شود. با ستنازیت و مونازیت عموماً همراه مگنتیت وهماتیت گزارش شده اند. مونازیت بیشتر در ذخایر ثانوی در کانی های سنگین ماسه‌های ساحلی وجود دارد. استخراج مونازیت همراه روتیل، ایلمنیت و زیرکن در استرالیا، برزیل، هند و آمریکا می باشد.

ذخایر جهانی عناصر نادر خاکی در سال 1990 در حدود 6 10*84 تن REO تخمین زده شده است. که در این میان چین با 6 10*43 تن ذخیره 50 درصد ذخایر جهان را داراست.

از سال 1980 تا سال 1991 قیمت مونازیت استرالیا با بیش از 55 درصد REO بین $/ton900-800 ثابت بوده است. گزنوتیم مالزی با 60 درصد ایتریم به قیمت
$/t33-32 می باشد.

نقطه ذوب عناصر در دامنه 816 (Yb) تا 663 (Lu) است.

فلزات نادر خاکی به راحتی می توانند در درجه حرارتهای زیر نقطه ذوب دفع شوند وجود ناخالصی ها، مخصوصاً اکسیژن اثر منفی و مضر روی خواص چرخشی سرد و گرم شدن دارد.

 

 


 

دانلود عناصر نادر خاکی

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 9208 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 245

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

چکیده :

امروزه  با ورود دستورالعملها و فلسفه  های جدید طراحی که  از معیار عملکردی برای طراحی سازه  استفاده  می  کنند، موضوع  بررسی رفتار لرزه  ای سازه  ها از اهمیت  قابل  توجهی برخوردار شده  است  که  در نتیجـه  تحقیقات  زیادی دراین  زمینه  در حال  انجام  می باشد.

رفتارساختمانهای نـامنظم  در زلزلـه  هـای گذشـته  نشـان  مـی دهـد کـه  رفتـار نامناسـبی درمقایسـه  بـا ساختمانهای منظم  داشته  اند . در این  راستا در پایان  نامه  حاضر به  بررسی رفتار لرزه  ای قابهـای خمشـی فولادی ویژه  با توزیع  نامنظم  جرم  در ارتفاع  پرداخته  شده  است  . این  ارزیابی با روشهای تحلیل  سـازه  ای خطی وغیـر خطـی همچـون  تحلیـل  هـای خطـی، اسـتاتیکی و دینـامیکی مـود ی  و تحلیـل  هـای غیـر خطی،استاتیکی و دینامیکی تاریخچه  زمانی و با کمک  نرم  افزارهای 9 Etabs ، Sap2000 انجام  گرفته  است . 

مقدمه :

امروزه  در جهان ، تعداد زیاد ی  از ساختمانها در هنگام  بهره  برداری با تغییر کـاربری مواجهـه  مـی گردنـد . مثًلا ممکن  است  درطبقات  بالاتر، ادارات  ویا انبارها بکار روند که  به  دنبـال  ایـن  تغییـر کـاربری هـا جـرم  طبقات  دچار تغییر می گردد. بنابراین  احتمال  نامنظمی جرم  در پلان  و طبقات  ساختمان  وجود دارد. برای بررسی سازه  های فوق  باید رفتار لرزه  ای آنها مدنظر قرار گیرد. از آنجایی که  روشهای مرسوم  تحلیل  و طراحی سازه  بر اساس  معیار نیرو هستند یک  ضعف  ع مده  را در برآورد لرزه  ای سازه  ایجاد می کنند بـه  عبارتی درمحدوده  ای که  سازه  به  صورت  خطی رفتار می کند . یعنی مدل رفتاری نیرو- تغییر مکان  برای سازه  خطی است  می توان  از معیارنیرو برای کنترل  اعضا استفاده  کرد . ولی از آنجا که  اغلب  سازه  هـا  بـه  خاطر ملاحظات  اقتصادی در هنگام  زلزله  وارد محدوده  غیر خطی می شوند. در این  محدوده  تغییرات  نیرو (مقاومت ) ناچیز می باشد و تغییر شکله ای (تغییر مکان  ها ) زیادی را ایجاد می کند . بنابراین  معیار تغییـر مکان  به  عنوان  مناسب  ترین  شاخص  رفتاری مطرح  می شود . به  همین  جهت  دستورالعملها کنترل  تغییر مکان  جانبی و تغییر مکان  نسبی طبقات  را برای اینگونه  بررسی ها ضروری می دانند. 

فهرست  مطالب

مطالب                                                                                       صفحه

فهرست  جداول                                                                             11

فهرست  شکل  ها                                                                          12

چکیده                                                                                       17

مقدمه                                                                                        18

فصل  اول : کلیات  تحقیق

١-١- عنوان                                                                                20

١-٢- بیان  مسئله                                                                           20

١-٣- هدف  از تحقیق                                                                     20

١-٤- فرضیات  اصلی تحقیق                                                            20

١-٥- بیشینۀ تحقیق                                                                         21

فصل  دوم  : مبنای نظری در مدلسازی و تحلیل  سازه  های نامنظم

٢-١- ساختمانهای نامنظم                                                                 23

٢-١-١- نامنظمی در پلان                                                                23

٢-١-٢- نامنظمی در ارتفاع                                                              24

٢-١-٣- نامنظمی مورد بررسی در این  پژوهش                                      25

٢-٢- قاب  خمشی فولادی ویژه  وکنترل  ضوابط  طراحی قاب  خمشی ویژه     25

٢-٢-١- رفتار ناشی از بار گرانشی                                                    26

٢-٢-٢- رفتار ناشی از بارهای جانبی                                                  26

٢-٢-٢-١- تغییر شکل  جانبی ناشی از خمش  طره  ای                             27

٢-٢-٢-٢- تغییر شکل  ناشی از خمش  تیرها و ستون  ها                           27

٢-٢-٢-٣- اثر ∆- P                                                                      28

٢-٢-٣- تغییر مکان  جانبی نسبی طبقات                                               29

٢-٢-٤- رفتار لرزه  ای قاب                                                             30

٢-٢-٥- طرح  سازه  های مقاوم  بر اساس  شکل  پذیری                            31

٢-٢-٥-١- ضریب  شکل  پذیری                                                        32

٢-٢-٥-٢-تعاریف  مختلف  شکل  پذیری از نگاه  آقای BERTERO            33

٢-٢-٦- طرح  لرزه  ای بر اساس  شکل  پذیری ویژه                               35

٢-٢-٦-١- مصالح  مصرفی                                                             35

٢-٢-٦-٢- حدود شکل  پذیری سازه                                                    35

٢-٢-٦-٣- معیارهای شکل  پذیری ویژه                                                35

٢- ٣- روشهای تحلیل  سازه                                                              38

٢-٣-١- تحلیل  خطی                                                                     38

٢-٣-١-١- تحلیل  استاتیکی معادل                                                      38

٢-٣-١-١-١- نیروی برش  پایه                                                         38

٢-٣-١-١-٢- توزیع  نیروی استاتیکی زلزله  درارتفاع  ساختمان                  41

٢-٣-١-١-٣- محاسبه  قابها در برابر واژگونی                                        41

٢-٣-١-٢- تحلیل  دینامیکی طیفی (خطی )                                            43

٢-٣-١-٢-١- مودهای نوسان                                                            44

٢-٣-١-٢-٢- پاسخ  سازه                                                                44

٢-٣-١-٢-٣-اصلاح  مقادیر بازتابها                                                    45

٢-٣-١-٢-٤- ترکیب  آثار مودها                                                        46

٢-٣-١-٢-٥- محاسبه  برش  طبقات                                                    46

٢-٣-٢- تحلیل  غیر خطی                                                                47

٢-٣-٢-١- رفتار غیر خطی اجزا سازه ای                                            47

٢-٣-٢-١-١-مدلسازی اعضا غیرخطی سازه                                          49

٢-٣-٢-١-٢-ظرفیت  اعضا در روش  غیرخطی                                     51

٢-٣-٢-١-٣-معیارهای پذیرش  اعضا                                                  55

٢-٣-٢-١-٤-سطوح  عملکردی                                                         55

٢-٣-٢-١-٥- اهداف  بهسازی                                                           60

٢-٣-٢-١-٦- سطوح   خطر لرزه  ای                                                  61

٢-٣-٢-٣- تحلیل  دینامیکی غیرخطی                                                  62

٢-٣-٢-٣-١ معادلات  تعادل  جهشی                                                   65

٢-٣-٢-٣-٢- روش  انتگرال  گیری مستقیم  به  روش  شتاب  خطی              66

٢-٣-٢-٣-٣- روش  نیومارک                                                           68

٢-٣-٢-٢- هدف  از تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                      71

٢-٣-٢-٢ - ١- محدوده  روش  های غیر خطی                                       72

٢-٣-٢-٢-٢- مدلسازی                                                                   73

٢-٣-٢-٢-٣- روش  تحلیل  استاتیکی غیرخطی                                      73

٢-٣-٢-٢-٤- بارگذاری                                                                  74

٢-٣-٢-٢-٥-تغییر مکان  هدف                                                          77

٢-٣-٢-٢-٦- محدودیت های تحلیل  استاتیکی غیر خطی                            84

فصل  سوم :  معرفی سازه  مورد بررسی وتبیین  مدل  ریاضی آنها

٣-١- معرفی مدل  ها                                                                     87

٣-٢- تیپ  بندی مقاطع                                                                   88

٣-٣- بارگذاری ثقلی                                                                      94

٣-٤-معرفی مفاصل  پلاستیک  و نحوه  تحلیل  غیر خطی                          94

٣-٤-١- معرفی مفاصل  پلاستیک                                                      94

٣-٤-٢-نحوه  تحلیل  غیر خطی                                                         96

٣-٤-٢-١- نحوه  تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                          96

٣-٤- ٢-٢ - نحوه  انجام  تحلیل  دینامیکی غیرخطی تاریخچه  زمانی             98

٣-٤-٢-٢-١-  نحوه  اعمال  رکورد زلزله                                             98

٣-٤-٢-٢-٢- تعاریف  پارامترهای تحلیل  دینامیکی غیرخطی تاریخچه  زمانی 98

٣-٥- شتاب  نگاشتها و نحوه  همپایه  کردن  شتاب  نگاشتها                        105

٣-٥-١- مشخصه  حرکت  زمین                                                        105

٣-٥-٢- روشهای تصحیح  شتاب  نگاشتها                                            106

٣-٥-٣- همپایه  کردن  شتاب  نگاشتها                                                 110

فصل  چهارم : بررسی شکلها و مقایسه  نتایج

٤-١ – معیارهای مورد بررسی                                                         115

٤-٢-  تحلیل  استاتیکی خطی                                                            116

٤-٣- تحلیل  دینامیکی خطی مدی                                                      122

٤-٣- ١- تغییر مکان  نسبی بین  طبقه  ای و برش  طبقات                          122

٤-٣- ٢- زمان  تناوب                                                                   128

٤-٣- ٣- شکل  مدی                                                                      130

٤-٣- ٣- ضریب  مشارکت  جرمی                                                    135

٤-٤- تحلیل  دینامیکی غیرخطی                                                        137

٤-٤-١ - سازه  ٦ طبقه                                                                  137

٤-٤-٢- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ٦ طبقه                                    146

٤-٤-٣ - سازه  ١٢ طبقه                                                                148

٤-٤-٤-تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ١٢ طبقه                                   157

٤-٤-٥ - سازه  ١٨ طبقه                                                                159

٤-٤-٦- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ١٨ طبقه                                  168

٤-٤-٧ - سازه  ٢٤ طبقه                                                                 170

٤-٤-٨- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ٢٤ طبقه                                 179

٤-٤-٩ – تغییرمکان  نسبی متوسط  کلیه  سازه  ها                                    181

٤-٥- تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                                        183

٤-٥- ١- توزیع  مفاصل  پلاستیک                                                     183

٤-٥-١-١- سازه  ٦ طبقه                                                                183

٤-٥-١-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    187

٤-٥-١-١-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       189

٤-٥-١-٢ - سازه  ١٢ طبقه                                                             195

٤-٥-١-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    195

٤-٥-١-٢-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       200

٤-٥-١-٣ - سازه  ١٨ طبقه                                                             206

٤-٥-١-٣-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    206

٤-٥-١-٣-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       212

٤-٥-١-٤ - سازه  ٢٤ طبقه                                                             218

٤-٥-١-٤-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    218

٤-٥-١-٤-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       224

٤-٥-٢- برش  پایه  تغییر مکان  بام                                                    230

٤-٥-٢-١- سازه  ٦ طبقه                                                                 230

٤-٥-٢-١-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    230

٤-٥-٢-١-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       230

٤-٥-٢-٢- سازه  ١٢ طبقه                                                              230

٤-٥-٢-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    230

٤-٥-٢-٢-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       230

٤-٥-٢-٣- سازه  ١٨ طبقه                                                               231

٤-٥-٢-٣-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    231

٤-٥-٢-٣-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       231

٤-٥-٤-٢- سازه  ٢٤ طبقه                                                              231

٤-٥-٢-٤-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    231

٤-٥-٢-٤-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       231

٤-٦- ضریب  رفتار                                                                      232

فصل  پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

٥-١-جمع بندی نتایج                                                                     237

٥-٢- پیشنهادات                                                                           242

مراجع  فارسی                                                                            243

مراجع  لاتین                                                                              243

چکیده  لاتین                                                                               244

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختیرفتاری‌(CBT) ( فصل دوم پایان نامه )

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم پایان نامه )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختیرفتاری‌(CBT) ( فصل دوم پایان نامه )
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل doc
حجم فایل 55 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم پایان نامه )

در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T):

 

2-5-1.   درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T)

شناخت درمانی بر اساس پژوهش‌های اولیه آیرون تـی. بک بـر روی آسیب‌شناسی روانی با درمـان افـسردگی پدید‌ آمد. بک‌ ابتدا در زمینه روانکاوی آموزش و بعد سعی داشت نظریه فروید را درباره افسردگی ثابت کند فروید فرض کرد که افسردگی «خشم بازگشت خورده به طرف خویش» است. بک با آزمایش افکار‌ و رؤیاهای بـیماران افـسرده، نه موضوع خشم بلکه موضوع شکست را به میان آورد. در مکتب شناختی مطالعات آزمایشگاهی و مشاهدات بالینی، سوگیری منفی پایدار را در پردازش شناختی در بیماران‌ افسرده‌ را‌ مطرح نمودند (امانی، 1385).

پژوهش‌های اولیه بک، همزمان با‌ نظریه‌پردازی‌ آلبرت‌ آلیس در دهه 1970 بـود. آلیس نـیز بر روی باورها‌ و افکار بیماران مطالعه و تحقیق می‌کرد(امانی، 1385). اساس نـظریهء الیس را مدل‌ A-B-C  تشکیل می‌دهد که در شناخت و تغییر شـخصیت بـه‌ کار‌ می‌رود. اصولا در این مدل، گفته می‌شود کـه‌ رویدادهای فـعال کـننده (A) پیامدهای‌ رفتاری‌ و هیجانی‌ دارند‌ اما این پیامدها نه معلول رویدادهای فعال کـننده بلکه‌ تا حدود زیادی معلول نظام‌ اعتقادی‌(B) هستند که باعث به وجود آمدن‌ پیامدهای رفتاری هیجانی(C) می شود. نقش اصلی مـشاور ایـن‌ اسـت‌ که‌ با مباحثه(D) در مورد عقاید و باورهای‌ غیر منطقی به طرق مختلف آن‌ها را زیـر سؤال‌ بـبرد (شارف، ترجمه فیروز بخت، 1381).

الیس و بک هر دو معتقدند که آدمی می‌تواند آگاهانه منطق و دلیل‌ را‌ بپذیرد‌ و اذعـان می‌دارند که هدف ملاحظات درمان تغییر فرضیات اساسی‌ بیمار است کـه بـه نـظام باورهای افراد در پردازش محرک‌های پیرامونی توجه اساسی دارند. همچنین این دو دانشمند روش‌ بحث‌ و گفتگو را با بیماران برگزیده و از گوش دادن مـنفعل، ‌پرهـیز‌ و به فعال بودن درمانگر در جلسه درمان اعتقاد داشتند. علیرغم تفاوت‌های مفهومی و سبک شناختی بـین درمـان‌ عـقلانی-عاطفی‌ آلیس‌ و شناخت‌درمانی بک در نهایت این دو دیدگاه درمانی، اساس بسیاری از‌ درمانهای‌ شناختی-رفتاری‌ را تشکیل می‌دهند (امانی، 1385).

از عوامل دیگر در پیـدایش درمان شناختی-رفتاری، فرمول‌بندی جورج کلی  (1955)‌ از‌ سازه‌های‌ شخصی  است. اعتقاد اساسی کلی بر این اسـاس استوار است که هـر انـسان یک‌ دانشمند‌ است که در هر حال و همیشه در تلاش فهمیدن، درک کردن، فکر‌ کردن‌ تفسیر‌ کردن، کنترل کردن و پیش بینی نمودن دنیای خود به منظور سازگاری مؤثر با‌ آن‌ می‌باشد. و بالاخره ریچارد لازاروس   (1884) بـرای نقش شناخت در تغییر عاطفی و رفتاری‌ اولویت‌ خاصی‌ را قائل شد. برخی دیگر از رفتارگرایان معاصر با مطالعات و تحقیقات تازه‌تر، رشد و پیشرفت‌ شناخت‌درمانی‌ را تحت تأثیر قرار داده اند. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا و مفاهیم‌ انتظار‌ و تقویت، کـارایی خـود، تعامل بین شخصی و محیط، سرمشق‌گیری و یادگیری مشاهده‌ای به انتقال‌ رفتاردرمانی‌ به‌ قلمرو شناختی کمک کردند (امانی، 1385).

امروزه شرطی‌سازی نوین بر این اصیل استوار است که‌ تداعی‌ بین محرک-پاسخ‌ (S-R) درون ساختارهای ذهنی یا حافظه صـورت مـی‌گیرد و از این طریق بر‌ نقش‌ شناخت‌ها در یادگیری اشاره می‌کند (امانی، 1382).

پس درمان شناختی-رفتاری با بهره گرفتن از‌ تکنیکهای‌ دیدگاه‌های شناختی-رفتاری به مراجع کمک می‌کند با‌ الگوهای‌ تحریف‌ شده رفتار ناکارآمد خود را تغییر دهـد‌ کـه‌ در جنبه هایی از درمان تأکید عمدتا رفتاری و جنبه های دیگر شناختی‌ است.(هاوتون؛ ترجمه قاسم‌زاده،‌ 1382).

این الگوی‌ درمانی، رویکردی است فعال، جهت‌بخش، محدود‌ از‌ لحاظ زمانی و سازمان یافته، بر این منطق نظری زیر بنایی اسـتوار‌ اسـت‌ کـه عاطفه و رفتار هر فرد‌ عـمدتا بـرحسب سـاخت‌یابی جهان‌ از‌ نظر او تعیین می‌گردد.

بنابراین، درمان شناختی-رفتاری یاCBT   این یک روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار است(سلیمی بجستانی، عباسی و کاظمی، 1391):

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم پایان نامه )

دانلود چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

دانلود چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

در 17  صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری:

 

مسئولیت حالتی که طی آن شخص نقش و اثر خود را در عوارض  و نتایج یک اقدام، فعالیت یا رفتار می پذیرد. شرایط فرد بزرگسالی که قادر است مقررات ، آداب ، رسوم، و معیارهای اخلاقی ، اجتماعی ، شغلی و  . . . را رعایت کند و در صورت عدم رعایت ، عوارض و نتایج نامطلوب آن را نیز پذیرا می باشد. یکی از ویژگی های فرد این است که نقش های اجتماعی خود را می پذیرد و در جهت انجام وظایف خود تلاش می کند (ساعتچی ، 1377). فردی که مسئولیت کاری را بر عهده می گیرد می پذیرد که یک سری فعالیت هایی را انجام دهد یا برای انجام این کارها توسط دیگران نظارت داشته باشد(سرتو  ، 2004، به نقل از اونگرانو،2012).

 

گاف (1968) معتقد است که مسئولیت پذیری به معنای در نظر داشتن پیامد رفتار خود و قابل اعتماد و اطمینان بودن در رفتار، و احساس تعهد به ساختار اجتماعی بزرگتر می باشد.

 

مسئولیت پذیری[1]، یکی از ابعاد شخصیت سالم و ویژگی بسیار مهمی در کلاس درس و زندگی روزمره است و والدین، مشاوران و معلمان، نقش مهمی برای کمک به دانش آموزان در کسب مسئولیت پذیری مدرسه، خانواده و اجتماع بر عهده دارند. برای ایجاد حس مسئولیت پذیری، روش ها و راهکار هایی تدوین شده است که معلم می تواند آن ها را در کلاس خود اجرا نماید(حسین پور، درویشی و سودانی،1389).

 

مسئولیت‌پذیری یعنی قابلیت پذیرش پاسخ‌گویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می‌شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد و یا رد کند. مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می‌کند و باید حتما انجام بگیرد. در واقع مسئولیت انتخابی آگاهانه است. کودکی که از ابتدا امکان استقلال به او داده شده باشد، آمادگی بیش‌تری برای پذیرفتن مسئولیت خواهد داشت. مسئولیت‌پذیری بخشی از رشد شخصیت کودک است. کودک از سن دو تا سه سالگی نیاز دیگران و اهمیت دادن به آن و نیز انتظارات دیگران از خویش را درک می‌کند و این روند، حس مسئولیت‌پذیری را در او ایجاد می‌کند. پدر و مادر باید الگوی این مسئولیت‌پذیری را به او بیاموزند، زیرا اگر پروسه‌ی مسئولیت‌پذیری به درستی در تربیت فرد شکل نگیرد، بعد از هجده سالگی، زمانی که شخصیت فرد شکل گرفت، دیگر نمی‌توان او را تغییر دارد، در این صورت یا باید خانواده خود را با او وفق بدهد یا او را مجبور کند که با محیط خانواده سازگار شود و اگر این شخص نتواند خود را با خانواده هماهنگ کند بهتر است از خانواده جدا شود و زندگی مستقلی برای خویش تدارک ببیند(احمدی و رمضانی،1386).

 

 

 

[1] - responsibility

دانلود چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع مسئولیت پذیری