فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود مقاله انواع خط و تاریخچه

مقاله انواع خط و تاریخچه

مقاله انواع خط و تاریخچه

دانلود مقاله انواع خط و تاریخچه

مقاله انواع خط و تاریخچه
تاریخچه خط نسخ
خط رقاع
توقیع محقق
اختراع نوشتن
خطوط ششگانه
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10

مقاله انواع خط و تاریخچه

بخشهایی از متن:

تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع

خط نسخ، در آغاز خطى بوده هم پایهٔ خط کوفی. اصل این خط از خط ”نبطی“ مى‌باشد. خط نسخ بطورکلى از اواخر قرن دوم هجرى رایج شد. ولى تا اواخر قرن سوم هجرى چندان متداول نبود. این خط به تمام سرزمین‌هاى شرقى که تحت لواى اسلام بوده‌اند، گسترش یافت. ایرانیان براى نیازهایى چون کتابت نوعى نسخ بکار مى‌بردند که متفاوت بود. امتیاز مهم خط نسخ در رعایت نسبت است، که یکى از قواعد مهم خوشنویسى مى‌باشد که موجب زیبایى خط است. ابن‌مقلد تناسبات خط نسخ را استحکام بخشید و آن را به یکى از سطوح متعالى خوشنویسى رسانید.
در حال حاضر در کشورهاى اسلامی، خط نسخ اهمیت بسیار دارد و در تحریر آن بکار مى‌رود. حروف چاپ و ماشین تحریر نیز با این قلم فراهم آمده است و کتاب‌ها و نشریات نیز به همین خط چاپ مى‌شوند، که البته با نسخ قرآنى تفاوت‌هایى مختصر دارد. ...

...

اختراع نوشتن

با اختراع نوشتن بود که بشر به کمک آن توانست تاریخ به یادگار بگذارد و دانسته های خود را محفوظ نگاه دارد و پیشرفت کند.

اما نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند؟ حدود شش هزار سال قبل مردمی که سریعتر از همه، جاده تمدن را در می نوردیدند، ظاهرا سومری ها و مصری ها بودند که به ترتیب در بین النهرین (وادی بین دجله و فرات) و دره نیل به سر می بردند، این مردمان در کار ابداع فن نوشتن بودند.
شش هزار سال قبل دهقانهای مصری که مکلف بودند سبدی چند از فراورده غله خود را به تحصیلدار مالیاتی تحویل دهند، تصویر زمخت سبد را بر دیوار کلبه خود می کندند و کنار آن به تعداد سبدهایی که داده بودند علامت می گذاشتند.       
بله، نخستین طرز نوشتن بدین صورت بود، یعنی نوشتن با عکس (شکل نگاری)، این شکل از نوشتن مصور آنقدر بود که تقریبا همه اقوام ابتدایی از آن استفاده می کردند.       

مدتها پیش عده ای از سرخ پوستان امریکایی با پنج زورق و به رهبری سردار قبیله خود شاه ماهیگیران ظرف سه روز از دریاچه سوپریور عبود کردند و به سلامت پای به خشکی گذاشتند و چون می خواستند یاد این رویداد مهم جاوید بماند، تصویر یادگاری آن را بر دیواره یک صخره ، نقش کردند.
در اینجا تصویری که از روی آن کشیده شد، نقل می شود، ساختن یک تصویر زمخت، مثل تصویر افرادی که در زورق نشسته اند آسان بود، اما ترسیم یک اندیشه یا تصور، یا گذران سه روز بنظر دشوار می نمود.
از این جهت بود که سرخ پوستان نشانه ای را که برای خورشید داشتند با نشانه آسمان یکی کردند تا، بدین ترتیب بر مدتی که خورشید قوس آسمان را می پیماید (مفهوم نگاری) دلالت کند؛ یعنی مدت یک روز، آن گاه سه عدد از این علامت مرکب که پهلوی هم قرار گیرد، مفید معنی سه روز خواهد بود.
البته آن شاه ماهیگیران می خواست مردم بدانند که او رهبر بی چون و چرای قوم خو بود و توانست آنان را به ساحل سلامت سوق دهد، او به صورت پرنده ای که بر زورق اول نقش شده نمودار گردید و نقش سنگ پشت، که نزد سرخ پوستان امریکایی علامت زمین است ، نشان می دهد که سالم به خشکی پیاده شدند. ...

...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

مطالب اصلی:

تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع
نگاهی به خطوط ششگانه (اقلام ستّه )
اختراع نوشتن
عمادُالکُتّاب، خوشنویس مشهور (1315ـ1240 شمسی)

دانلود مقاله انواع خط و تاریخچه

دانلود مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا

مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا

مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا

دانلود مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا

مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

تجلّی قرآن و حدیث در شعر مولانا

چکیده ...........................................................3

درآمد .............................................................5

بخش اول: پیشینه ی اثر پذیری شاعران فارسی

از قرآن و حدیث ..................................................6

بخش دوم : شیوه ها و گونه های اثرپذیری از

قرآن و حدیث

 1-  اثرپذیری واژگانی .........................................14

   الف) وام گیری ...........................................14

   ب  ) ترجمه ...................................................15

   ج   ) برآیند سازی....................................15

2- اثرپذیری گزاره ای ......................................18 

  الف ) اقتباس و تضمین .................................18

  ب   ) حل ........................................18

3- اثرپذیری گزارشی

  الف ) ترجمه ..........................................19

  ب   ) تفسیر..................................................20

4- اثر پذیری الهامی- بنیادی ................................21

5- اثرپذیری تلمیحی ............................................22

6- اثرپذیری تأویلی ................................................23

7- اثرپذیری ساختاری سبکس ............................24

بخش سوم: ملّای روم و نمونه هایی از تجلّی

قرآن و حدیث در سروده های او..................................25

منابع و مآخذ ........................................... 33

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

چکیده

  آنچه نگارش شده پژوهشی است درباره ی بازنمایی جلوه هایی از قرآن و حدیث در شعر مولانا که در سه بخش تدوین شده است

در بخش  نخست از مسائلی چون زمینه های اثرپذیری  شعر فارسی از قرآن و حدیث، پیشینه ی آن ، تحول و تکامل آن، موافقت و مخالفت با آن،شیوه های پیدا و پنهان آن، تفنّن گرایی با آن و...بحث شده است.

در بخش دوم شیوه ها و گونه های اثرپذیری از قرآن و حدیث را با نام هایی چون اثرپذیری واژگانی گزاره ای، گزارشی،تأویلی،تفسیری،تصویری، ساختاری و ...آورده شده است .

دربخش سوم نمونه هایی ازبهره گیری ها واثرپذیری های مولانا ازآغازتا پایان سده هشتم گردآوری شده است و سعی شده تا نمونه ها متنوع و نکته آموز باشند.

درباره ی حدیث های کتاب که  بیشتر آن ها ازمآخذ معروف و معتبر گرفته شده است گفتنی است که شاید پاره ای از آن ها از دیدگاه حدیث شناسی امّا و اگرهایی داشته و یا مجعول باشند.

اما آنچه بیشتر حایزاهمیّت است اینکه سخنورساختارقرآنی یا حدیثی را به عنوان نمونه و سرمشقی پیش چشم می گیرد و سخن خود را در ساخت و بافتی می پردازد که با آ‌ن همخوان باشد نمونه را می توان از مثنوی مولوی نام برد که روساخت آن با روساخت قرآن مجید همخوانی هایی دارد .

به عبارت دیگرهمانگونه که به ظاهرآیه های قرآن بریده بریده می نمایدامّا درباطن پیوندی ژرف وشگرف دارند و آن را کسی در می یابد که با قرآن انس گرفته و با جان و دل وتقوا به حریم حرمت قرآن اذن دخول یافته است . مثنوی معنوی نیز کتابی است که به ظاهر از نظمی بهنجار و پیوندی استوار تهی است و چه بسا کسانی که آن را مجموعه ای ازمطالب پراکنده می دانند امّا آنکس که به مثوی خو گیرد میان آن مطالب پریشان پیوندی پنهانی می یابد که محور اصلی آن تداعی شگرف مولانا است . ...

...

 اثرپذیری الهامی- بنیادی

در این شیوه،گوینده مایه و پایه ی سخن خویش را از آیه یا حدیثی الهام می گیرد و سروده ی خویش را بر آن نکته ی الهام گرفته بنیاد می دهد،و سخنی می پردازد که آشنایان،آن را با آیه یا حدیثی در پیوند می بینند؛ پیوندی گاه تا آن جا نزدیک و آشکار که سخن را ترجمه ای از آیه یا حدیث فرا می نماید،و گاه چنان دور و پنهان که پذیرش اثر پذیری را دشوار می سازد.

 مانند این بیت مولانا :

 هر  که را در جان  خدا  بنهد  محک         مر  یقین  را  باز  داند  او ز شک

مولانا بر پایه ی آیاتی چون َومَنْ یتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً[1](هر کس پرهیز و پارسایی کند خدا راه بیرون شد ازتنگنا ها را پیش پای اومی نهد) واِنْ تَتَّقُوا اللهَ  یَجْعَلْ لَکُمْ فُرقاناً[2] (اگر پروایی و پارسایی پیشه کنید، خداوند به شما بینشی می دهد که حق و باطل راازهم باز شناسید)،بیت بالا را سروده است .

5- اثر پذیری تلمیحی

در این شیوه گوینده سخن خویش را مانند اثر پذیری الهامی – بنیادی بر پایه ی نکته ای قرآنی  یا روایی بنا می نهد، امّا  به عمد  آن را با  نشانه و اشاره ای همراه  می سازد و به این گونه خواننده ی  اهل  و آشنا را به آن چه خود بدان نظر داشته، راه می نماید و چه بسا خواننده ی نا آشنا را به کند و کاو وامی دارد،و همین تفاوت آشکار اثر پذیری تلمیحی با الهامی- بنیادی است.مانند این ابیات مولانا :

بی حس و بی هوش و بی فکرت شوید           تا خطاب ارجعی را بشنوید

                                                         مثنوی،1/568

تلمیح به آیه ی یااَیَّتُها النَفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی اِلی رَبِّکِ راضیةً مرضیةً[3](ای  نفس آرام یافته  ،خرسند و خداپسند به سوی خدا بازگرد ).

هیچ کرّمنا شنید این آسمان            که شنید این آدمی پر غمان

                                                          مثنوی ، 6/139

 

تلمیح به آیه ی وَلَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ[4](همانا ما آدمی زادگان راگرامی داشتیم و کرامت بخشیدیم)


- طلاق ،2[1]

- انفال ،29[2]

-فجر ، 27و28[3]

- اسراء، 70[4]

دانلود مقاله تجلی قرآن و حدیث در اشعار مولانا

دانلود تحقیق تفکر مذهب اشاعره

تحقیق تفکر مذهب اشاعره

تحقیق تفکر اشاعره

دانلود تحقیق تفکر مذهب اشاعره

تحقیق تفکر مذهب اشاعره
مکتب اشعری
پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری
مکتب اشاعره
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 112 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 82

تحقیق تفکر اشاعره

قسمتهایی از متن:

 مقدمه

اشعری

اشاعره

پیروان ابوالحسن اشعری بودند و اعتقاد داشتند: ایمان تصدیق به قلب است و اقرار به زبان و عمل به ارکان از فروع آن است.

صاحب گناه کبیره اگر بدون توبه بمیرد، حق تعالی او را شامل مغفرت می کند یا اینکه به شفاعت رسول اکرم می بخشد یا آنکه به مقدار جرمش او راعذاب می دهد؛ اما اگر با توبه بمیرد عفو او بر حق تعالی واجب نیست؛ چون خداوند موجب است و چیزی بر او واجب نمی شود.

حق تعالی مالک خلایق است و آنچه اراده اش باشد، انجام می دهد و فرمان می دهد. چنانچه جمیع خلایق را به بهشت ببرد یا همه را در آتش جهنم بیندازد، خطایی مرتکب نشده است؛ چون او مالک مطلق است.

هر چه موجود باشد مرئی است؛ بنا بر این حق تعالی دیده خواهد شد؛ همچنانکه در قرآن کریم آمده: وجوهٌ یومئذٍ ناضره الی ربها ناظره

افکاری که منجر به مکتب اعتزال گشت از نیمه دوم قرن اول هجرى آغاز شد. روش اعتزال در حقیقت عبارت بود از به کاربردن نوعى منطق و استدلال در فهم و درک اصول دین. بدیهى است که در چنین روشى اولین شرط، اعتقاد به حجیت و حریت و استقلال عقل است. و نیز بدیهى است که عامه مردم که اهل تعقل و تفکر و تجزیه و تحلیل نیستند، همواره «تدین‏» را مساوى با «تعبد» و تسلیم فکرى به ظواهر آیات و احادیث - و مخصوصا احادیث - مى‏دانند و هر تفکر و اجتهادى را نوعى طغیان و عصیان علیه دین تلقى مى‏نمایند، خصوصا اگر سیاست وقت بنا به مصالح خودش از آن حمایت کند و بالاخص اگر برخى از علماء دین و مذهب این طرز تفکر را تبلیغ نمایند، و بالاخص اگر این علماء خود واقعا به ظاهرگرایى خویش مؤمن و معتقد باشند و عملا تعصب و تصلب بورزند. حملات اخباریین علیه اصولیین و مجتهدین، و حملات برخى از فقهاء و محدثین علیه فلاسفه در جهان اسلامى از چنین امرى ریشه مى‏گیرد. ...

...

شخصیت ‏هاى مهم اشاعره

نام عده‏اى از مشاهیر متکلمان اشعرى را- که پس از پیشواى مذهب، در ترویج و تحکیم کلام اشعرى نقش مهمى داشته‏اند- با شرح حال کوتاهى از آنان یادآور مى‏شویم:

1- قاضى ابو بکر باقلانى (متوفاى 403):

در بصره متولد شد و در بغداد وفات کرد. از قدماى متکلمان اشعرى است که سعى بلیغى در ترویج مکتب اشعرى داشت، چنانکه ابن خلدون درباره او گفته است:

«رهبرى کلام اشعرى را عهده‏دار شد، و به تهذیب آن پرداخت، و مقدمات عقلى را که ادله کلامى مبتنى بر آنها بود تاسیس کرد. . . ، ولى به دلیل مشابهت آنها با علوم فلسفى مورد توجه متکلمان (اشعرى) قرار نگرفت‏» . (1)

براى او تالیفات بسیارى نقل کرده‏اند، ولى آنچه مطبوع و موجود است عبارتند از: «اعجاز القرآن‏» ، «تمهید الاوائل و تلخیص الدلائل‏» ، «الانصاف فى اسباب الخلاف‏» .

2- ابو اسحاق اسفرایینى (متوفاى 418):

وى نیز از صاحب نظران بنام اشاعره بوده و در میان متاخرین آنان به لقب «استاد» معروف است، چنانکه باقلانى به لقب «قاضى‏» شهرت دارد. وى با قاضى عبد الجبار معتزلى معاصر بود و گفتگوى وى با عبد الجبار در حضور صاحب بن عباد معروف است. از آثار معروف و مطبوع وى کتاب «التبصیر فى الدین‏» است. (2)

3- عبد الملک جوینى معروف به امام الحرمین (متوفاى 478):

جوینى در نیشابور به دنیا آمد و در همانجا به تحصیل علوم دینى پرداخت و در فقه شافعى و کلام اشعرى مجتهد و صاحب نظر گردید. ابن اثیر گفته است: در سال 456 وزیر طغرل بیک سلجوقى برخى از فرق مذهبى از جمله اشاعره را دشمن داشت. بدین جهت جوینى خراسان را ترک کرد و رهسپار حجاز شد و مدت چهار سال در مکه و مدینه اقامت گزید و به کار تعلیم و پاسخگویى به سؤالات دینى پرداخت و از این روى به «امام الحرمین‏» شهرت یافت. آنگاه در عهد نظام الملک به نیشابور بازگشت و در مدرسه نظامیه به تدریس پرداخت.

وى در مساله جبر و اختیار، با نظریه اشعرى مخالفت کرده و نظریه اختیار را بر پایه اسباب و علل طولى تحلیل نموده است، بدین جهت‏شهرستانى گفته است:

«وى این نظریه را از حکماى الهى اقتباس نموده و در پوشش کلام بیان کرده است‏» . (3)

...

موج‌ گسترش‌ مذهب‌ اشاعره‌:

الف‌ - گسترش‌ در ایران‌: پس‌ از روزگارشاگردان‌مستقیم‌ابوالحسن‌ اشعری‌ که‌ به‌ خصوص‌ در برخى‌ نقاط ایران‌، مذهب‌ استاد خود را استوار ساختند، در نسل‌ پسین‌، نام‌ بزرگانى‌ به‌ عنوان‌ مروج‌ مذهب‌ اشعری‌ در ایران‌ به‌ چشم‌ مى‌آید که‌ با وجود اصالتى‌ ایرانى‌، شاگردان‌ ابوالحسن‌ باهلى‌ در عراق‌ بوده‌اند. نخست‌ باید اشاره‌ کرد که‌ در منابع‌ فرقه‌شناختى‌، همواره‌ در سخن‌ از طبقة دوم‌ متکلمان‌ اشعری‌، نام‌ 3 تن‌ از شاگردان‌ باهلى‌ به‌ عنوان‌ اساسى‌ترین‌ عاملان‌ بازنگری‌ در این‌ مذهب‌ و هم‌ در تبلیغ‌ آن‌ شناخته‌ شده‌ است‌: قاضى‌ ابوبکر باقلانى‌ (د 403ق‌/ 1012م‌)، ابن‌فورک‌اصفهانى‌ (د 406ق‌) و ابواسحاق‌اسفراینى‌ (د 418ق‌) (نک: بغدادی‌، همانجا؛ ابن‌ عساکر، 178). در این‌ میان‌، دربارة باقلانى‌ باید یادآور شد که‌ نقش‌ او در گسترش‌ مذهب‌ اشعری‌ در ایران‌ چندان‌ محسوس‌ نبوده‌، و آنچه‌ گاه‌ در منابع‌ عنوان‌ شده‌ است‌ که‌ اکثر شاگردان‌ باقلانى‌ پس‌ از عراق‌ در خراسان‌ حضور داشته‌اند (نک: همو، 120)، از نظر تاریخى‌ تأیید نشده‌ است‌.

دربارة نقش‌ ابن‌ فورک‌ در ترویج‌ مذهب‌ اشعری‌ در ایران‌، باید گفت‌ که‌ وی‌ پس‌ از به‌ پایان‌ آوردن‌ تحصیل‌ خود در عراق‌، در اواسط دهة 350ق‌ به‌ اصفهان‌ بازگشت‌؛ زمان‌ بازگشت‌ او اگر چه‌ به‌ دقت‌ روشن‌ نیست‌، اما زمانى‌ پس‌ از همدرسى‌ با اسفراینى‌ در عراق‌ بعد از 350ق‌ (نک: ه د، 5/158) و پیش‌ از 360ق‌ (نک: سطور بعد) بوده‌ است‌. در این‌ برهه‌ صاحب‌ بن‌ عباد در دربار مؤیدالدوله‌ بویه‌ای‌ منصب‌ دبیری‌ داشت‌ و ابن‌ فورک‌ با برخورداری‌ از دوستى‌ مستحکمى‌ با وی‌، شرایط مساعدی‌ برای‌ ترویج‌ اندیشة اشعری‌ یافت‌ (نک: ه د، 4/417). در زمانى‌ نامشخص‌، به‌ تخمین‌ در نیمة اخیر دهة 360ق‌، فتنه‌ای‌ مذهبى‌ میان‌ فرق‌ متخاصم‌ پدید آمد که‌ ابن‌ فورک‌ در پیدایى‌ آن‌ مؤثر شناخته‌ شد و به‌ همین‌ سبب‌، دربند به‌ شیراز منتقل‌ گشت‌ (نک: ابن‌ عساکر، 233؛ سبکى‌، 4/130).

ابن‌ فورک‌ در شیراز به‌ زودی‌ آزادی‌ خود را بازیافت‌ (همانجا) و ارتباط نزدیک‌ او با مشایخ‌ و محافل‌ اشاعره‌ در شیراز، نشان‌ از آن‌ دارد که‌ احتمالاً او خود نیز در استوار ساختن‌ مکتب‌ اشعری‌ در شیراز نقشى‌ ایفا نموده‌ است‌ (نک: ابن‌ عساکر، 128، به‌ نقل‌ از ابن‌ فورک‌). ابن‌ فورک‌ از جماعتى‌ متکلمان‌ فعال‌ در محافل‌ اشعری‌ شیراز، از جمله‌ ابونصر کوازی‌ یاد کرده‌ است‌ که‌ از پروردگان‌ حمویه‌، شاگرد سیرافى‌ اشعری‌ بوده‌اند (همانجا). ابن‌ فورک‌ در سفری‌ کوتاه‌ به‌ ری‌، توفیقى‌ در ترویج‌ مذهب‌ به‌ دست‌ نیاورد و با مشکلاتى‌ روبه‌رو شد (نک: همو، 232؛ سبکى‌، 4/128)، اما در همین‌ اثنا، به‌ کوشش‌ حاکم‌ نیشابوری‌ که‌ خود عالمى‌ اشعری‌ بود، امیرناصرالدوله‌سیمجور،ابن‌فورک‌ را به‌نیشابور فراخواند (همانجا). رفتن‌ ابن‌ فورک‌ به‌ نیشابور در زمانى‌ میان‌ سالهای‌ 366 تا 373ق‌/977 تا 983م‌ بوده‌ است‌ (نک: ه د، 4/418). ...

...

دانلود تحقیق تفکر مذهب اشاعره

دانلود تحقیق فردگرایی و شاعری در اشعار خاقانی

تحقیق فردگرایی و شاعری در اشعار خاقانی

تاملی بر مفهوم فردگرایی و شاعری در اشعارخاقانی شروانی

دانلود تحقیق فردگرایی و شاعری در اشعار خاقانی

تحقیق فردگرایی و شاعری در اشعار خاقانی
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

تاملی بر مفهوم فردگرایی و شاعری در اشعارخاقانی شروانی

قسمتهایی از متن:

نیست اقلیم سخن را بهتر از من پادشا
در جهان ملک سخن راندن مسلم شد مرا
مریم بکر معالی را منم روح القدس
عالم ذکر معالی را منم فرمانروا...
زمانی در میان اهل ادب و مشتاقان شعر کهن، نام خاقانی با خودپسندی، و عجب، معانی پیچیده و در نهایت غیرقابل وصول درهم تنیده بود. خاقانی از زمان مرگ خود تا به امروز یکی از پرسش های مهم ادبیات ایران بوده که غور و ژرف نگری در باب شعر و اندیشه اش بزرگانی را به خود مشغول داشته و از سویی دیگر هواخواهان و منتقدان بسیاری نیز داشته است. شعر خاقانی به دلیل استفاده او از پیچیده ترین فرم های روایی و شعری و استعانت از جنبه های منحصر به فرد بلاغی دشوار، مهم و در عین حال باشکوه بوده است.
او از این نظر یکی از متفاوت ترین شاعران کهن ایران است که در برابر حاسدان روزگار خود و روزگار بعد از خود ایستاده و همچنان به عنوان یکی از سئوال برانگیزترین شعرای ما باقی مانده است. من بر سر شرح و بسط شعر او نیستم، زیرا این امر هم از توانایی ام بیرون است و هم در این مقال نگنجد. لیک معتقدم که می توان در بستر فکری شاعری مانند خاقانی نمونه ای از فردگرایی عقلانی را مشاهده کرد که دو اصل تاریخ و احوال زندگی او را به این تفکر دچار کرده اند. شعر او بی شک شعر خواص است و همین شعر اگر رمزیابی شده و به درک مخاطبش درآید او را به حیرت واخواهد داشت.  ...

...

او فاجعه را در زندگی انسان ایرانی به خوبی درک کرده بود و به همین دلیل در پاره ای مواقع به سیاه نمایی از جهان غدار پیرامون مشغول شده و خود را نماینده محزون این جریان معرفی می کرد. خاقانی شروانی در این مقام به هیئت روح جمعی یک جامعه ناهمگون و تحت ستم ظاهر شده و بدون اینکه اعتقاد و یا نشانی از یک مصلح اجتماعی نشان دهد و بخواهد با تمثیل های اخلاقی مردمان را نصیحت گو باشد، به عنوان مردی تحت ستم روزگار خود را بر جهان برتری می بخشد. این روند که کاملاً مشی و منشی درون متنی دارد را می توان به عنوان پدیده ای خارج از عرف شعر فارسی دانست. زیرا شاعران آن دوره هماره و محافظه کارانه به دنبال یافتن جایگاهی اخلاقی در دل جامعه بودند.
خاقانی بی باک است، شجاع و روند جنونش در شعر او را به نوعی خودخواهی ستایش انگیز در شعر می کشاند که در آن او مرکز جهان و سایرین اقمار و حواشی او هستند. مخاطب وی در شعر خود او است. او حتی در پاره ای آثارش چهره ای شیزوفرنیک ارائه می دهد. اینکه او را ملامت می کنند، چون می خواهد به سبک خاقانی شعر گوید!
این حرکت را باید در راستای همان فردگرایی ناگزیر این مرد دانست که نمی تواند واقعیت را به شکلی صرفاً محافظه کارانه به تصویر درآورد. آزادی ای که وی از آن دم می زند، نوعی آزادی شخصی است که به هر دلیلی از وی سلب شده و او با شعر خود و خلق معانی پیچیده تا حدودی به آن دست می یابد. خاقانی حتی در مرثیه ها و یا در اشعاری که از احوال ناخوشش می گوید، از شکوه وجود خود و فر من راوی اش دور نشده و به ناگاه از جای برمی خیزد و باز در برابر سیل حوادث و هجوم منتقدان می ایستد. ...

...

دانلود تحقیق فردگرایی و شاعری در اشعار خاقانی

دانلود تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم

تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم

تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم

دانلود تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم

تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

دیوید هیوم و دیدگاهها

فهرست:

الف - مقدمه ای بر دیدگاه دیوید هیوم ............... 3

ب – دیدگاههای هیوم .............................. 16

1- علیت استقراء........................................ 16

2- جهان خارج .......................................... 20

3- نفس................................................ 24

4- هیوم و اخلاق ..................................... 30

5- خدا و اختیار........................................ 38

6- معجزه و هیوم .................................... 40

7- شکا کیت و اول شخص .................... 43

منابع و مأخذ ........................................ 46

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

الف )مقدمه ای بردیدگاههای دیوید هیوم :

کسی که اکثرا او را بزگترین فیلسوفی می دانند که آثارش را به زبان انگلیسی نوشته مردی بنام دیوید هیوم که اصلا اسکاتلندی بود نه انگلیسی و در 1711 در ادینورو به دنیا آمد . هیوم بعضی از بهترین آثارش را هنگامی نوشت که هنوز بسیار جوان بود . در حدود 18 سالگی نوعی مکاشفه عقلی برایش دست داد و هشت سال بعد را صرف نوشتن کتابی کرد بنام رساله طبیعی انسان کرد که با اقبال ناچیز ودرک حتی ناچیزترروبه رو شد و به گفته خودش مرده از چاپخانه متولد شد . بنابراین در سنین بین سی چهل ، هیوم در صدد بر آمد دوباره آن را بصورتی مردم پسندتر بنویسد . نتیجه این کار دو مجله کوچکتر بود . یکی تحقیق درباره فهم انسان و دیگر تحقیق در مبادی اخلاق . اما اقبال عمومی به این دو کتاب هم بهتر از کتاب اصلی نبود . در سنین بین چهل و پنجاه کتابی در زمینه تاریخ بریتانیا نوشت .

هیوم در زمان حیات همچنین به عنوان اقتصاددان شهرتی به هم رساند . در جنگ جانشینی اتریش در دو لشکر کشی به عنوان افسر ستاد خدمت کرد و دو سال در سنین متجاوز از 50 دبیر سفارت بریتانیا در پاریس و بعد معاون وزارت خارجه بود.

در فرانسه هیوم به ( دیوید مهربان ) معروف بود و در شهر زادگاهش اسم او خیابان دیویدقدیس خوانده می شود . با توجه به چنین نسبتی شاید یکی از بازیهای روزگار بود که هیوم در آن ایام پنهانی سرگرم نوشتن آخرین شاهکار فلسفی خود یعنی نقدی عمیق و کوبنده بر دین بود . گفت و شنود درباره دین طبیعی که به عقیده بعضی بهترین کار اوست در 1779 به چاپ رسید . هیوم شخصیتی بی اندازه جذاب و دلنشین دارد ولی همچنین باید او را عامل شکوفندگی بزرگ حیات فکری و عقلی ادینبوردو در قرن 18 بدانیم که امروز از آن بعنوان نهضت روشنگری اسکاتلند یاد میکنیم .نهضتی که بزرگترین فیلسوف و بزرگترین اقتصاد دان و بزرگترین زندگینامه نویس انگلیسی زبان یعنی بترتیب دیوید هیوم . ادام اسمیت و جیمز بازول را بوجود آورد . ...

...

 هیوم و اخلاق :

هیوم تاکید می کند که احکام اخلاقی نه ضروری و پیشینی اند و نه توصیف کننده یکی از ویژگیهای واقعی جهان ، زیرا همه آنچه واقعا در عالم خارج وجود دارد ف مجموعه هایی از انطباعات حسی است و  هرگاه انطباعات حسی بالفعل از ویژگیهای جسمانی طبیعی اشیا داشته باشیم . ارزش اخلاقی اشیا در میان آنها به چشم نخواهد خورد . بنابراین وقتی واژه های اخلاقی یا زیبایی شناختی را بکار می بریم . مستقیما به چیزی در عالم خارج اشاره می کنیم بلکه به گرایشهای خودمان نسبت به این اشیا اشاره می کنیم . [1]

هیوم و میل خرسند بودند از اینکه مقداری از اصول اخلاقی خوب را ارزه می کردند و هر یک از آنها را به نحو مستقیم یا غیر مستقیم از میلی همگانی به امنیت یا خوشبختی انسان استخراج می کردند اما چنین کاری نابود کردن استقلال اخلاق است یا دست کم فیلسوفان اخلاق تحلیل زبانی می گویند چنین است. [2]

  تلاش برای کشف سرشت ذاتی اخلاق و وجوه تمایز تصمیم گیریهای اخلاقی تحسین و   تقبیح اخلاقی ، استدلال های اخلاقی با محدودیات های اخلاقی است این شیوه به یک معنا روش قدیمیست . روش هیوم . کانت و جان استوارت میل است . [3]

احساس گرایان برای اثبات دعاوی خود عمدتا سه سبک متفاوت را در پیش گرفته اند:

1 – پاره ای از آنان ، نظیر هیوم اگر او را فیلسوفی احساس گرا قلم داد کونیم . نقطه ازیمتشان پیش فرضی

منطقی وپیش فرضی معرفت شناسانه است پیش فرضی منطقی هیوم عبارتند از تلقی باید اخلاقی بعنوان مفهومی بریده و مطلقا بی ارتباط با مفهوم ست اگرچه گمان ، مراد هیوم نفی ارتباط باید با همتهای بیرونی است و خود او برای اثبات باید های اخلاقی از نوعی هست که ناظر به تمایلات درونی انسانهاست سوای       

پیش فرض معرفت شناختی او عبارتند از اصالت حسن که مقتضی این است که مفاهیم اخلاقی وجودی عینی نداشته است .


[1]- مدرسی، محمد رضا؛ فلسفه اخلاق ، تهران : بی نا ، 1371.

[2]- فلسفه اخلاق در قرن 20 بیستم ، همان کتاب ، ص 221.

[3]- فلسفه اخلاق در قرن 20 بیستم، همان کتاب ، ص 222.

دانلود تحقیق دیدگاههای دیوید هیوم