فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کنترل موجودی در انبار

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کنترل موجودی در انبار

بررسی مدیریت انبار داری جهت ارائه راهکارها و مدلهای مناسب کنترل موجودی تحقیق و پژوهش کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی فرمت فایل اصلی پایان نامه doc حجم فایل 288 KB تعداد کل صفحات 139 صفحه 44صفحه ضمائم

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کنترل موجودی در انبار

دانلود تحقیق و پژوهش مدیریت 
دانلود تحقیق و پژوهش فوق لیسانس  مدیریت 
دانلود تحقیق و پژوهش فوق لیسانس  
دانلود تحقیق و پژوهش کارشناسی ارشد مدیریت  
کنترل  موجودی
پژوهش  کارشناسی ارشد کنترل  موجودی
پژوهش  فوق لیسانس کنترل  موجودی
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد کنترل  موجودی
دانلود پژوهش فوق لیسانس کنترل  موجودی
دانلود پایان نامه کارشناسی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 227 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 182

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کنترل موجودی در انبار

بررسی مدیریت انبار داری جهت ارائه  راهکارها و مدلهای مناسب  کنترل موجودی - تحقیق و پژوهش  کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی   

فرمت فایل اصلی پایان نامه   :  doc  

حجم فایل    :  288 KB 

تعداد کل صفحات :  139 صفحه + 44صفحه ضمائم

این تحقیق و پژوهش جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تدوین گردیده است . و شامل کلیه مباحث مورد نیاز پایان نامه ارشد این رشته می باشد.نمونه های مشابه این عنوان با قیمت های بسیار بالایی در اینترنت به فروش می رسد. فروشگاه ما این پایان نامه را با قیمت ناچیزی جهت استفاده دانشجویان عزیز در رابطه با منبع اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهند. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده از منابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است.

 

 

چکیده تحقیق و پژوهش

هدف از ایجاد انبار ، نگهداری مواد اولیه و قطعات و محصولات و استفاده به موقع و مناسب از آنها می باشد . گاها پیش می آید که بسته به نوع فعالیت شرکت ، بیش از هفتاد درصد از سرمایه شرکت را مواد اولیه و یا محصول شامل می شود ، بنابراین نقش انبارها بسیار حساس می باشند . در حال حاضر بهترین روش در تهیه اجناس در کشورهای توسعه یافته روش Just InTime می باشد که انبار حذف شده و اجناس مستقیما از تولید به محل مصرف انتقال      می یابند که متاسفانه بستر لازم برای اینگونه تهیه اجناس در کشور ما ایجاد نشده است . لذا بمنظور حصول اطمینان از موجود بودن اجناس در زمان مصرف نیاز به انبارش اجناس احساس می گردد  . در شرکتهای توزیع بیشترین سرمایه درگیر در انبارها متمرکز می باشد لذا اتخاذ مدل مناسب کنترل موجودی بمنظور کاهش هزینه نگهداری و همچنین کاهش ضایعات و دسترسی به موقع به اجناس امری اجتناب ناپذیر می باشد . با انتخاب و پیاده نمودن مدل کنترل موجودی متناسب با انبار شرکت توزیع ، مدیریت شرکت مطمئن خواهد شد :

الف – پروژه ها بدون توقف و طبق برنامه زمانبندی اجرا خواهند شد و مشکل کمبود جنس وجود نخواهد داشت که البته به سطح خدمت انتخابی توسط مدیریت شرکت بستگی خواهد داشت .

ب – سرمایه شرکت بدون مصرف در انبار راکد نخواهد بود .

ج – میزان رضایت مندی مشترکان بالا خواهد رفت .

این مجموعه دارای پنج فصل است :

فصل اول ، کلیات تحقیق بوده که شامل بیان موضوع ، اهمیت تحقیق ، اهداف تحقیق ، سوالات پژوهش ، قلمرو مکانی تحقیق ، روش انجام تحقیق و تعریف عملیاتی واژه ها می باشد .

فصل دوم ، ادبیات تحقیق بوده که از دو بخش 1- تئوری کنترل موجودی و 2- سیستم مدیریت انبار در شرکت توزیع نیروی برق قزوین می باشد .

فصل سوم ، شامل روش تحقیق می باشد .

فصل چهارم ، به تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات می پردازد .

فصل پنجم ، شامل نتیجه گیری از تحقیق ، پیشنهادات به مدیریت شرکت و پیشنهادات به محقق آینده می باشد .

 

فهرست تحقیق و پژوهش

فهرست مطالب

عنوان      صفحه

چکیده تحقیق     الف

فهرست مطالب  ب

فهرست جداول   ت

نمودارها و اشکال  ج

مقدمه   1
فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه   4

عنوان تحقیق   5

بیان موضوع تحقیق   5

اهمیت تحقیق   5

اهداف تحقیق   6

سئوالات پژوهش   6

قلمرو مکانی تحقیق   7

روش انجام تحقیق   7

تعریف عملیاتی واژه ها   7

فصل دوم:  ادبیات تحقیق    
بخش  اول : کنترل موجودی

 تئوری کنترل موجودی  11

حالت سیستم موجودی  12

هدف ازنگهداری موجودی ها  14

هزینه نگهداری موجودی  14

طبقه بندی ABC برای اقلام موجودی   17 

اصول طبقه بندی ABC    18

کاربردهای طبقه بندیABC    18

کنترل سفارشات  19

سیستمهای محتلف سفارشات    19

           ـــ سیستم مقدار سفارش ثابت   20

          ـــ سیستم دوره سفارش ثابت    21

          ـــ سیستم ظرف ذخیره   22

          ـــ سیستم بازدیدهای عینی    23 

         ـــ سیستم موجودی پایه    23

مقایسه سیستمهای مختلف سفارش   23

موجودی اطمینان   24

سطح خدمت    24

محاسبه موجودی اطمینان    25

روشهای پیش بینی تقاضا   28

          ـــ روشهای نظری    29

فهرست مطالب

 عنوان   صفحه

       ـــ روشهای آماری و محاسباتی   29

 مقدار سفارشات اقتصادی (EOQ)   32

 هزینه متوسط سالیانه   34

نقطه سفارش   36

 مقایسه و تعیین مدل مناسب برای اقلام طبقات مختلف   37

 بخش دوم : سیستم مدیریت انبار در شرکت توزیع برق قزوین

 تاریخچه شرکت توزیع نیروی  برق استان قزوین   39

 بررسی سیستم انبار شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین   40

 مواد اولیه شرکت    42

 سیستم موجودی در کنترل موجودی انبار

بخش سوم : تحقیقات انجام شده

طراحی و پیاده سازی کنترل موجودی در واحد یک شرکت شتابکار

طراحی جامع سیستمهای اطلاعاتی انبارهای شرکت توزیع برق مشهد و مدیریت کالا

برنامه ریزی و کنترل موجودی مواد اولیه کارخانجات آلومتک و آلومراد42

 فصل سوم : روش تحقیق

 مقدمه   48

 روش تحقیق   48

 قلمرو مکانی تحقیق   48

 روش جمع آوری داده های  اولیه و ثانویه  49

 روش سنجش پایائی ابزار جمع آوری داده ها   49

 روش سنجش روائی ابزار جمع آوری داده ها   49

 روش تجزیه وتحلیل داده ها

مدل کنترل موجودی و علت انتخاب آن50

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه 

 برآورد تقاضا  54

 آنالیز ABC

70

 قدار سفارش اقتصادی

تعیین مقدار شفارش اقتصادی هر یک از اقلام مواد اولیه   77

تعیین ذخیره اطمینان   101

 نقطه سفارش   111

 هزینه سیستم سفارشی دهی پیشنهادی برای سال 81   114

 ارزیابی سیستم پیشنهادی برای سال 80     114

 هزینه ذخیره اطمینان   120

 هزینه کل سیستم کنترل موجودی پیشنهادی برای سال 80     120

 فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

 مقدمه   21

 نتیجه گیری   121

 پیشنهادات   123

 پیشنهادات به محقق آینده   124

 ضمائم

فهرست منابع

 

قسمتی از متن اصلی تحقیق و پژوهش

1- تئوری کنترل موجودی :

با توجه به اینکه مدلهای علمی و ساده کنترل موجودی در انبار شرکت وجود نداشته و ارتباط سازمانی بین برنامه ریزی و تدارکات و بهبود آن وجود ندارد ، موضوع تحقیق کنونی که ایجاد مدلهائی آن هم در خصوص مواد اولیه مورد نیاز شرکت می باشد را مطرح می کند .

پیش از آنکه این تحقیق آغاز شود لازم است منظور از برخورد علمی با مساله روشن شود پس تئوری عمومی کنترل موجودی را مطرح می نمائیم .

موجودی ، مقداری از کالاها یا مواد تحت کنترل موسسه هستند که برای مدتی به منظور فروش و یا مصرف در یک حالت نسبتا راکد و یا غیر تولیدی نگهداری می شوند ( الوانی و میرشفیعی ،    1378، 234)  .  بنابراین تعریف موجودی نشانه سکونی موقت بین دو فعالیت موسوم به جریانهای تدارک و تقاضا است که معمولا جریان تدارک مقدم بوده و کالاها را به صورت موجودی انباشته می کند حال آنکه جریان تقاضا موخر بوده و همان موجودی را تخلیه می کند .

در یک سازمان تولیدی ، موجودیها به صورت مواد اولیه و قطعات خریداری شده ،کالاهای نیمه ساخته و کالای ساخته شده می باشند . در شرکت توزیع موجودیها فقط به صورت مواد اولیه شبکه ها می باشند و این موجودیها نیاز به سرمایه دارند که غیر عادی نخواهد بود ، اگر در شرکتی مقدار سرمایه درگیر در موجودیها برابر 25% کل سرمایه گذاری های آن باشد .

از طرفی نگهداری موجودیها مستلزم هزینه هایی است که به واسطه استفاده از انبار و  تاسیسات ، درگیری سرمایه . بیمه و غیره ناشی می شوند . در پویش تولید ، نگهداری موجودی بواسطه تغییرات تقاضا ، نیاز به تولید مداوم ، تولید دسته ای و مواقعی که فاصله دسترسی به مواد اولیه زیاد می باشد امری ضروری است . نظارت در نگهداری سطح موجودیها در یک سطح اقتصادی به منظور کارآیی موثر پویش تولید «کنترل موجودی» نام دارد  ( حاج شیر محمدی ، 1371 ، 38 ) .

2- حالت سیستم موجودی :

 

فهرست منابع تحقیق و پژوهش

1 ـ دکتر حجی ، رسول ، “ برنامه ریزی و کنترل موجودیها “ ( جزوه درسی ) . تهران . دانشگاه صنعتی شریف

2 ـ حاج شیر محمدی ، علی ، “ برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها “ . جهاد دانشگاه صنعتی اصفهان . 1371 .

3 ـ جانسون ، لیموت و مونت گومری ، داگلاس ، “ برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها “ .

4 ـ اخوان نیاکی ، سید تقی . “ جزوه نظریة احتمال و کاربرد آن  “ ( جزوه درسی ) . تهران . دانشگاه صنعتی شریف . تکثیر چهارم . 1377.

5 ـ جداول استاندارد Astm ( آمریکا ) و BS ( انگلستان ) هادیهای هوائی . سال 1998 

6 ـ نبوی ، بهروز ، “ روش تحقیق در علوم اجتماعی “ . تهران : کتابخانة فروردین . 1372.

7 ـ ایران نژاد پاریزی ، مهدی ، “ روشهای تحقیق در علوم اجتماعی “  . تهران : نشر مدیران . 1378.

8 ـ عادل آذر . “ کاربرد آمار استنباطی در علوم رفتاری و دامهای آن “  . دانش مدیریت . 1371 .

9 ـ مقیمی ، محمد ، “ سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی “ . تهران : انتشارات ترمه . 1377 .

 

10 – Meredith , R , Jack & Turbn , Efrain ,  “ FUNDAMENTALS

OF MANAGEMENT  SCIENCE “ , Fourth  Edition

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کنترل موجودی در انبار

دانلود پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک

پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک

پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک در 87 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک

خانه کودک 
روانشناسی خانه کودک 
معماری خانه کودک
طراحی خانه کودک
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 3228 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 87

پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک در 87 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

فصل اول : مطالعات پایه و زمینه

1-1) بخش اول (پایه ):

برخورد روانشناسانه با موضوع

1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

1-1-2) مراحل رشد کودک

1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله

1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله

1-1-3) کاردانی کودک

1-1-4) کودک و بازی

1-1-4-1) تاریخچه بازی

1-1-4-2) تعریف بازی

1-1-4-3) اهمیت بازی

1-1-4-4) بازی از نظر فروبل

1-1-4-5) اموزش از طریق بازی

1-1-4-6) انواع بازی

1-1-5) کاربرد بازی در اموزش

1-1-5-1) بازی های اموزشی

1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی

1-1-5-3) بازی های نمایشی

1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده

1-1-6) فضای بازی

1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه

1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی

1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران

1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان

1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)

1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران

1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان

1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس

1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی

 

فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی

1-1) بخش اول (تکمیلی):

1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان

1-1-2) کودک ، معماری و فضا

1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان

1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک

1-1-5) شیرخوارگاه

1-1-6) مهد کودک و کودکستان

1-1-7) محوطه سازی برای کودکان

1-1-7-1) محوطه بازی طبیعی

1-1-7-2) فضای باز

1-1-7-3) خیابان

1-1-7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه

1-1-7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم

1-2)بخش دوم : (نمونه های تطبیقی)

1-2-1)نمونه های ایرانی

1-2-2)نمونه های خارجی

فصل سوم : آنالیز سایت

1-3) خصوصیات بلوار ارشاد

1-3-1) انتخاب سایت و شناخت کلی ان

1-3-2) ضوابط مکان یابی سایت

الف) ضوابط اجتماعی بافت ب) ضوابط کالبدی باف

1-3-3) شناخت زمینه (سابقه تاریخی شهر مشهد و بررسی روند توسعه فیزیکی شهر در قرون گذشته)

1-3-4) شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهد

الف)بافت سنتی ب)بافت میانی ج)بافت شطرنجی

1-3-5) طراحی اقلیمی در شهر مشهد

1-3-6)انالیز سایت

فصل چهارم: اصول طراحی

1-4) فضا

1-4-1) میزان درک کودک از فضا  

1-4-2) معیارهای کیفیت فضا

 

1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل

4- فرم

1-4-3) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان

1-4-5) شرایط محیطی

  • (اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)

1-4-6) شرایط کالبدی

  • (رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس)

1-4-7)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان

1-4-8)برنامه فیزیکی

منابع و ماخذ

فصل پنجم :طراحی

تکه ای از متن :

آشنایی با مساله(پروپوزال)

الف) ضرورت واهمیت موضوع

ب) طرح مسئله

ج) اهداف

د) مبانی نظری عام طرح

ه) منابع

الف )ضرورت و اهمیت موضوع :

   سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق انها ونیز فضایی برای اماده یازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.

   در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از انها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند .

   بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیرقرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود اورد.

هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در دل پرورانده است دنیایی مبرا از این رازهای زندگی و در عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی برای تفریح و تماشای بی پلیان انسانها ومحیط پیرامونشان در تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند.

کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیتی و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانیکه وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این او مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در ان کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب برای خلاقیت کودکان فراهم آورد.

در طراحی ساختمان مهدکودک، کودک محوری اولویت دار. به این معنی که ساختمان باید برای نگهدرای موقت کودکان طراحی شود نادیده گرفتن عادتمان شده است، حتی اگر پای کودکان در میان باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویمند: شهر بزرگ شده، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است.

زنان راهی محیط های کاری شده اند اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست. کودک خبری از جامعه انسانی شهر نشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی با این حال گویا این بخش از جامعه شهری ما چندان جدی گرفته نمی شود، مگر به مناسبت روز ج هانی کودک آن هم با پخش چند کارتون.

از اموزش اصلو شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه انها. چند مدرسه یا مهدکودک را سراغ داریم که با شرایط جسمی و روانی کابر آن نیمی کودک همخوانی داشته باشد.

متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این پایان نامه در این صفحه درج شده است(به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

 

 

دانلود پایان نامه معماری روانشناسی طراحی خانه کودک

دانلود پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه

پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه

پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه

دانلود پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه

پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه
 تحقیق بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی 
تعاریف و مفاهیم خصوصی سازی
 خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه
 خصوصی سازی
 خصوصی سازی در مفهوم ظاهری و حقیقی
 دانلود تحقیق بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه
 راه و روش های خصوصی سازی
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 348 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 130
پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه در 130 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
 
 

چکیده

  خصوصی سازی فرایندی است که طی آن کارایی مکانیزم بازار و دست نامرئی آدام اسمیت حیاتی دوباره می یابد،عملکردفعالیت های اقتصادی دولت زیر سوال می رود و در نتیجه بخش عمومی (دولت) تصمیم میگیرد دامنه فعالیت های خود را محدود نموده و”مالکیت یا مدیریت”برخی از واحدهای اقتصادی تحت تملک خود را به مکانیزم بازار نماید.

در این پروژه به بررسی “خصوصی سازی” در دو بعد نظری و کاربردی،می پردازیم که در پنج فصل به قرار زیر تنظیم شده است:

در فصل اول تعاریف و مفاهیم خصوصی سازی  از دیدگاه های مختلف ،مفهوم و تعریف کلی خصوصی سازی،به بررسی تقابل و تعامل بین بخش های دولتی و خصوصی،دخالت یا نظارت دولت در اقتصاد و تاثیر آن،نظریه مکتب های مختلف در مورد نارت دولت در اقتصاد،اهداف و دلایل خصوصی سازی موشکافانه برررسی می شود.

فصل دوم تحت عنوان “راه و روش های خصوصی سازی” به روش ها و راه کارهای خصوصی سازی اختصاص دارد و در این فصل قدم هایی که باید برای خصوصی شدن برداشت و روش های مختلف آن و مشکلات و موانعی که در راه با آنها مواجه خواهد شد به طور دقیق و رسا بیان شده است.

در فصل سوم نتایج خصوصی سازی در کشورهای مختلف بحث میشودکه برخی از این کشورها توسعه یافته و برخی در حال توسعه می باشند.کشورهایی نظیر،انگلستان،فرانسه،مکزیک،پاکستان،مالزی و… مورد بررسی قرار می گیرند وسنجیده می شوند.

در فصل چهارم،تجربه خصوصی سازی در جمهوری اسلامی ایران،بررسی می شود. در ابتدا نقش و جایگاه شرکت های دولتی،تعداد شرکت های دولتی،بودجه شرکت های دولتی مورد بررسی قرار می گیرد.سپس به بررسی اجمالی اجرای سیاست خصوصی سازی در ایران ،نقاط ضعف سیاست خصوصی سازی در ایران،روش های واگذاری شرکت های دولتی،دلایل عملکرد نامطلوب و عدم موفقیت شرکت های دولتی، برنامه ی خصوصی سازی در سال های اخیر،موانع و مشکلات خصوصی سازی در ایران می پردازیم.

و در فصل پنجم به بررسی موضوعاتی چون اثر های خصوصی سازی بر تولید ملی،مالیه و بودجه دولت،کارایی اقتصاد،توزیع درآمد و نتایج خصوصی سازی می پردازیم و برخی پیشنهادات وتوصیه های سیاستی نیز اضافه خواهد شد

واژه های کلیدی: خصوصی سازی، بعد نظری، بعد کاربردی، عوامل دخالت دولت، تجربه کشورها

 

 ۱-مقدمه

 تجربه عملکرد غیرکارای دولت در اقتصاد و همچنین بازنگری سایر کشورها به مقوله خصوصی سازی که حرکات آنها شواهدی بر ناکارایی فعالیت های بخش دولت بود،زمینه را برای بازنگری در میزان دخالت دولت در اقتصاد فراهم آورد:به طوری که نظام اقتصادی،با حفظ تعهد بر اصول اساسی،در قالب برنامه اول توسعه اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی کشور پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران بازسازی،اهداف میان مدت جامعه اقتصادی را در کلیه زمینه ها واز جمله موضوع خصوصی سازی تدوین و تصویب نمود.

برنامه ی اول توسعه،سیاست ها،اهداف و برنا مه های بسیاری را در برداشت که هریک به نحوی تحولی را در اقتصاد ایجاد نمود و سیاست خصوصی سازی با هدف ارتقاء کارایی فعالیت ها،تخصیص بهینه منابع و گسترش مشارکت های مردمی در بخش های مختلف تولیدی و تجاری از جمله سیاست های برنامعه ی مزبور بود.

اقتصاد ایران به شدت نیازمند اصلاحات اقتصادی است.چنانچه اصلاحات ساختاری اقتصاد از مرکز قانونگذاری کشور شروع شود،با پشتوانه ی مردمی روبه رو و از ضمانت اجرایی موفقیت آمیزی برخوردار خواهد شد.مرکز قانونگذاری با برخورداری از بدنه ی توانمند کارشناسی در دولت و پشتوانه ی تجربی برنامه ریزی اقتصادی در سال های گذشته و همچنین صاحب نظران متخصص و توانا در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی،ملزم خواهد بود که به طور اصولی اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران آغاز کند.هرچند که هنوز بسیاری دیدی غیر واقع بینانه و غیر عملی نسبت به مقوله یاصلاحات ساختاری دارند و با تعابیر متفاوت،با اجرای آن مخالفت می ورزند.

علم اقتصاد”اصلاحات ساختاری”در اقتصاد را به چهار بخش تقسیم می کند،که عبارتند از:۱-”تثبیت اقتصاد”،۲-”آزاد سازی اقتصاد”،۳-”خصوصی سازی اقتصاد”،۴-”مقررات زدایی اقتصاد”.

مطالعه یحاضر به نقد و تحلیل مبانی نظری،عملکرد،آثار و پی آمدهای یکی از با اهمیت ترین،ظریف ترین و حساسترین سیاست های برنامه ی اول توسعه کشور می پردازد که جهت تحقق اهداف والای تخصیص بهینه منابع،ارتقاءکارایی فعالیت های دولت اتخاذ شده است.در بررسی انجام شده تلاش بر این است تا کمبود ها وابهاماتی که اجرای برنامه خصوصی سازی د رکشور را تحت تاثیر قرار می دهد،شناسایی شده و راه حل هایی جهت تخفیف و یا جبران آن ها ارائه شد.

 فصل اول تعاریف و مفاهیم خصوصی ساز ی

۱-۱ تعاریف خصوصی سازی از دیدگاه های متفاوت

   برای تحقیق و تفحص راجع به هر موضوعی بهتر است که ابتدا به توصیف و تفسیر  آن موضوع پرداخته و تعریف جامعی از آن ارائه گردد.لذا در اینجا تلاش میشود تا خصوصی سازی از دیدگاههای مختلف تعریف شود و در پایان یک تعریف جامع وکلی بدست آید که در زیر به مهمترین تعاریف اشاره شده است

۱) تعریف خصوصی سازی از دیدگاه (جمال صغیر )

“خصوصی سازی فرایندی است که طی ان دولت در هر سطحی امکان  انتقال وظایف و تاسیسات را به بخش خصوصی بررسی نموده و در صورت اقتضاء نسبت به انجام چنین انتقالی اقدام می کند.”

۲) تعریف خصوصی سازی از دیدگاه (بیس لی و چایلد)

بیس لی و لیتل چایلد معتقد هستند  خصوصی سازی وسیله ایست برای بهبود عملکرد فعالیتهای اقتصادی از طریق افزایش نقش نیروهای بازار در صورتی که حداقل۵۰ درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار

۳) تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(شوارتز)

شوارتز تعریف خصوصی سازی را برای کشورهای متمرکز بسیار فراتر از انتقال مالکیت و تعدیل در مقررات  می داند و می گوید”خصوصی سازی” به معنی بوجود آوردن نظام  جدید بر اساس بازار ودر نتیجه دگرگونی و تحول  در ابعاد مختلف اقتصاد می باشد.

۴) تعریف خصوصی سازی از دیدگاه (دکتر ابوالقاسم هاشمی)

“بازارگرا کردن شاید  جامع ترین تعریفی باشد که از خصوصی سازی میتوان بیان کرد”

 ۵) تعریف خصوصی سازی از دیدکاه (APO)

در اواخر مهرماه سال ۱۳۷۲ از سوی سازمان بهره وری آسیایی جلسه هماهنگی پیرامون مقوله خصوصی سازی برای کشورهای عضو در شهر جاکارتای اندونزی برگزار شد و در این جلسه به مفاهیمی چون:برگردانیدن بنگاه های ملی شده به بخش خصوصی ،حاکم نمودن شرایط رقابت کامل بر واحدهای دولتی(مقررات زدایی)و آزادسازی یا انتقاال کامل کنترل قانونی بنگاه ها برای تعریف خصوصی سازی اشاره شدة ولی نهایتا اعضاء تعریف ارائه شده توسط بانک جهانی یعنی”انتقال مالکیت یاکنترل بنگاه های اقتصادی از دولت به بخش خصوصی”را به عنوان تعریف خصوصی سازی پذیرفتند.

۶) تعریف خصوصی سازی از دیدگاه (مجله مجلس)

خصوصی سازی اصطلاحی فراگیر و متنوع است که به واگذاری ، کنترل عملیاتی و یا مالی مؤسسات در مالکیت دولت به بخش خصوصی اشاره می کند.یا به عبارت دیگر خصوصی سازی حذف هرنوع کنترل و دخالت در برقراری مکانیسم عرضه و تقاضا است.

۱-۲ تعریف کلی خصوصی سازی

البته تعاریف متعدد دیگری نیز توسط محققین و اقتصاد دانان برای واژه خصوصی سازی  در کتب   و مقالات مختلف آمده است که از آوردن  همه آنها در اینجا  خودداری میکنیم.اما با نگاهی به تعاریف خصوصی سازی میتوان مفاهیمی ازقبیل بهبود عملکرد،انتقال مالکیت و مدیریت ،آزاد سازی ،بازارگراکردن ،ایجاد شرایط رقابت کامل،واگذاری،حذف مقررات دست و پاگیرو…را دید،که بادر نظر گرفتن این مفاهیم می توان یک تعریف مشترک و کلی به صورت زیر از واژه خصوصی سازی ارائه نمود:

خصوصی سازی فرایندی است که طی آن کارایی مکانیزم بازار و دست نامرئی آدام اسمیت حیاتی دوباره می یابد،عملکردفعالیت های اقتصادی دولت زیر سوال می رود و در نتیجه بخش عمومی (دولت) تصمیم میگیرد دامنه فعالیت های خود را محدود نموده و”مالکیت یا مدیریت”برخی از واحدهای اقتصادی تحت تملک خود را به مکانیزم بازار نماید.

 

فهرست مطالب

 چکیده ۱
مقدمه۲
فصل اول
تعاریف و مفاهیم خصوصی سازی
۱-۱تعاریف خصوصی سازی از دیدگاه های متفاوت۴
۱-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(جمال صغیر)۴
۲-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(بیس لی و چایلد)۴
۳-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه (شوارتز)۴
۴-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(دکتر ابوالقاسم هاشمی)۵
۵-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(سازمان بهره وری آسیاییapo)5
6-تعریف خصوصی سازی از دیدگاه(مجله مجلس)۵
۱-۲تعریف کلی خصوصی سازی۶
۱-۳ خصوصی سازی در مفهوم ظاهری و حقیقی۶
۱-۴ مفهوم سیاسی خصوصی سازی۷
۱-۵ نظارت یا دخالت دولت و تاثیر آن بر اقتصاد۸
۱-کلاسیک ها۱۰
۲-مکتب اتریش۱۲
۳- نئوکلاسیک ها۱۳
۴-کینز۱۴
۱-۶مهمترین عوامل دخالت دولت در اقتصاد۱۵
۱-عوامل اقتصادی۱۶
۲-عوامل اجتماعی۱۶
۳-عوامل سیاسی۱۶
۱-۷دلایل خصوصی سازی۱۷
۱-۸ اهداف کلی خصوصی سازی۱۹
۱-کاهش اندازه بخش دولتی و انتقال مالکیت۱۹
۲-افزایش کارایی۲۰
۳-کاهش کسر بودجه ناشی از پرداخت یارانه ها و کمک زیان به شرکت های دولتی۲۰
۴-تعدیل یارانه ها و اختلال قیمت ها۲۱
۵-مقررات زدایی و اصلاح قوانین۲۲
۶-افزایش رقابت۲۲
۷-ایجاد انگیزه در کارکنان شرکت۲۳
۸-گسترش بازار سرمایه۲۳
فصل دوم
راه و روش های خصوصی سازی
۲-۱ قدم های اولیه خصوصی سازی۲۵
۲-۲ روش های خصوصی سازی۲۷
۱-انحلال،تجزیه،ترکیب۳۰
۲-مذاکره۳۰
۳-عقد قرارداد های واگذاری مدیریت و اجاره دارایی های بخش دولتی۳۱
۴-مشارکت۳۱
۵-عرضه سهام مشمول واگذاری به عموم و افزایش سرمایه۳۲
۶-توزیع کوپن۳۳
۷-فروش به مدیران۳۴
۸-فروش به کارکنان۳۴
۹-بازسازی۳۵
۱۰- سرمایه گذاری خارجی۳۵
۱۱- ترکیب روش۳۵
۱۲- مزایده۳۵
۱۲-۱ روش قیمت سعود یابنده۳۶
۱۲-۲روش قیمت نزولی۳۷
۱۲-۳روش اولین قیمت۳۷
۱۲-۴روش دومین قیمت۳۷
۲-۳ مشکلات و موانع خصوصی سازی۳۹
۲-۴ موانع سیاسی خصوصی سازی۴۵
۲-۵موانع اجرایی خصوصی سازی۴۶
۱-ضعف مدیریت در اجرای سیاست های خصوصی سازی۴۶
۲-تعیین قیمت مناسب برای بنگاه های دولتی مشمول واگذاری۴۶
۳-هزینه های بالای خصوصی سازی۴۶
۴- ضعف بازار عای مالی(پول و سرمایه)۴۷
فصل سوم
بررسی تجربه ی کشور ها در خصوصی سازی
۳-۱برنامه خصوصی سازی در لهستان۴۸
۳-۲ تجزبه انگلستان۵۲
۳-۳تجربه فرانسه۵۸
۳-۴ تجربه آلمان۶۳
۳-۵ تجربه شیلی۶۵
۳-۶ تجربه مکزیک۷۱
۳-۷تجربه پاکستان۷۳
۳-۸ تجربه مالزی۷۸
۳-۹ جمع بندی کلی۸۱
فصل چهارم
بررسی خصوصی سازی در ایران
۴-۱بررسی نقش و جایگاه شرکت های دولتی در اقتصاد ایران۸۶
۱-تعداد شرکت های دولتی۸۷
۲-بودجه شرکت های دولتی۸۸
۳-استفاده از بودجه عمومی دولت جهت جبران هزینه های جاری۸۸
۴-۲بررسی اجمالی اجرای سیاست خصوصی سازی در ایران و نقاط ضعف آن۹۱
۴-۳وضعیت شرکت های دولتی طی دوره اجرای سیاست خصوصی سازی۹۱
۴-۴برخی از نقاط ضعف سیاست خصوصی سازی در ایران۹۵
-ضعف برنامه خصوصی سازی در گسترش فرهنگ سهامداران۹۵
-خصوصی سازی و توزیع ثروت در ایران۹۶
-واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی۹۹
۴-۵روش های واگذاری شرکت های دولتی و شیوه های قیمت گذاری۱۰۱
۴-۶دلایل عملکرد نامطلوب و عدم موفقیت شرکت های دولتی در ایران۱۰۳
۱-عوامل درون زا۱۰۳
۲-عوامل برون زا۱۰۴
۴-۷برنا مه خصوصی سازی در سال های اخیر۱۰۵
۴-۸موانع و مشکلات اقتصادی۱۰۷
۴-۹موانع و مشکلات حقوقی- قانونی۱۰۸
۴-۱۰موانع و مشکلات اجرایی-مدیریتی۱۰۹
۴-۱۱ پیشنهادات و توصیه های سیاسی۱۰۹
فصل پنجم
اثر ها،مزایا و نتایج خصوصی سازی در اقتصاد
۵-۱مروری بر اثرها و مزایای خصوصی سازی۱۱۱
۵-۲ تاثیر بر کارایی اقتصاد۱۱۳
۵-۳ نتایج و توصیه های سیاسی۱۱۵
۵-۴ نتیجه گیری۱۱۹
فهرست منابع و مأخذ۱۲۰
فهرست جداول
عنوان جدول
۳-۱ تعداد شرکت های موجود در لیست واگذاری بر حسب زمینه فعالیت طی دوره
(۱۹۸۴-۱۹۹۱)۶۰
۴-۱ روند تغییرات برخی از شاخص های کلان بخش شرکت های دولتی(۱۳۵۶-۸۳)۸۶
۴-۲ روند خصوصی سازی  شرکت های دولتی طی سال های ۸۲-۷۰۹۴
۴-۳روند تغییرات برخی از شاخص های مهم بخش شرکت های دولتی طی۸۲-۷۰ ۹۴
۴-۴نسبت سرمایه گذاری شرکت های دولتی به حجم خصوصی سازی طی دوره ۸۲-۷۰۹۵
۴-۵عملکرد فروش سهام شرکت های دولتی به تفکیک نحوه واگذاری۸۲-۷۰ ۹۷
۴-۶وضعیت واگذاری سهام شرکت های دولتی به سازمان های عمومی در سال۸۱ ۱۰۰
۴-۷حجم خصوصی سازی شرکت های دولتی در سال۸۴-۱۳۷۹۱۰۶
۴- ۸ مقایسه در آمد پیش بینی شده حاصل از خصوصی سازی و ارزش سهام واگذار شده   طی سال های۸۴-۸۱ ۱۰۷
فهرست نمودار ها
عنوان نمودار
۴-۱ تعداد شرکت های دولتی از سال۸۳-۵۶ ۸۷
۴-۲عملکرد فروش سهام شرکت های دولتی به تفکیک نحوه واگذاری۸۲-۷۰ ۹۸

فهرست منابع و مأخذ

۱-رحیمی بروجردی،علیرضا،(۱۳۸۵)،خصوصی سازی،چاپ اول،انتشارات دانشگاه تهران،تهران

۲-رحیمی بروجردی،علیرضا،(۱۳۶۹)، سیاست های اقتصاد کلان واصلاحات ساختاری،چاپ اول،موسسه کمال علم،تهران

۳-کابلی زاده،احمد،(۱۳۸۴)،خصوصی سازی مردمی:کارایی همراه با عدالت،،چاپ اول،مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،تهران

۴-کمیجانی،اکبر،(۱۳۸۲)،ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی سازی در ایران،چاپ اول،معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی،تهران

۵-گروه نویسندگان،(۱۳۸۹)،ترجمه،چشمی،علی،الزامات و نتایج خصوصی سازی(مجموعه مقالات)،چاپ اول،مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،تهران

 

 ۱-۳ خصوصی سازی در مفهوم ظاهری و حقیقی

خصوصی سازی در شکل ظاهری فرایندی است که طی ان وظایف وتاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی انتقال داده میشود.اماخصوصی سازی در مفهوم حقیقی به اشاعه فرهنگی در کلیه سطوح جامعه،اطلاق میشودکه دستگاه قانونگذاری،قوای قضائیه و مجریه و تمامی آحاد یک کشور«باور»کنند که «کارمردم»را به باید به«مردم» واگذاشت،یعنی مردم بدون دخالت دولت ملزم به انجام وظایف و مسئولیتهای مربوط به جامعه ی خود هستند و هیچ نهاد و قدرتی نمی تواند انها  رااز انجام مسئولیتشان باز دارند.همانطور که گفته شد”خصوصی سازی ” را به عبارتی می توان استفاده بهینه از منبع کمیاب برای افزایش بهره وری تعریف کرد. خصوصی سازی تنها به معنی انتقال ظاهری و اعتباری مایملک دولتی به بخش غیر دولتی نیست که البته این فرایندهمیشه و درهرشرایط از طرف دولت می تواند برگشت پذیر باشد.چنانچه کلیت نظام اقتصادیجامعه مبتنی براراده و شعور مردم باشد که به موجب آن برای مردم «حق» تصرف و مالکیت در «عوامل تولید»،«دارائی»،«محصول» «پورتفولیو»و مواردی نظایر آن ایجاد کند،خصوصی سازی موفق و واقعی، محقق شده است.بنابراین تا زمانی که تعابیر مذکور از خصوصی سازی در باور یک جامعه«حک»نشده باشد،به فرض آنکه خصوصی سازی در شکل ظاهری خود هم محقق شود،اما هیچ تضمینی برای استمرار و پایداری آن وجود نخواهد داشت.

دانلود پایان نامه بررسی الزامات و نتایج خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه

دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

عنوان دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران فرمتEXCEL دسته حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد فایل حاضر شامل داده های آماری مربوط به 31 شرکت خانوادگی پذیرفته شده بورس اوارق بهادار تهران در بازه زمانی سال 1388 الی 1393 می باشد متغیرهای محاسبه شده در این فایل شامل سود خالص، مجموع دارایی

دانلود دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

دانلود فایل اکسل داده های آماری شرکتهای خانوادگی بورس اوراق بهادار تهران
دانلود داده های سود خالص شرکتهای خانوادگی
دانلود داده های مجموع دارایی ها
نرخ بازده دارایی ها
دانلود داده های حقوق صاحبان سهام، نسبت Qکیو توبین، اندازه ، نسبت مشارکت و عضویت اعضای خانواده در هیات مدیره، نقش دوگانه (مدیرعاملرئیس هیات مدیره)، اینکه آیا مدیرعامل خانوادگیاگر
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل zip
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10

عنوان: دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

فرمت:EXCEL

دسته: حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد

فایل حاضر شامل داده های آماری مربوط به 31 شرکت خانوادگی پذیرفته شده بورس اوارق بهادار تهران در بازه زمانی سال 1388 الی 1393 می باشد. متغیرهای محاسبه شده در این فایل شامل سود خالص، مجموع دارایی هاٰ، نرخ بازده دارایی ها،حقوق صاحبان سهام، نسبت Qکیو توبین، اندازه ، نسبت مشارکت و عضویت اعضای خانواده در هیات مدیره، نقش دوگانه (مدیرعامل-رئیس هیات مدیره)، اینکه آیا مدیرعامل عضوی از خانواده است یا خیر، نسبت مالکیت سهام شرکت توسط اعضای خانواده (مالکیت خانوادگی)، و سن شرکتها می باشد که می توان از آن برای تجزیه و تحلیل تحقیقات مربوط به رشته های حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد استفاده نمود.

دانلود دانلود فایل اکسل داده های آماری متغیرهای حسابداری شرکتهای خانوادگی پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

دانلود پایان نامه بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی

پایان نامه بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی

پایان نامه بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی در 70 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پایان نامه  بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی

بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری 
 سود در شرکتهای ایرانی
تحقیق بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی
 دانلود تحقیق بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری 
رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 241 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 70

پایان نامه  بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی در 70 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

مقدمه

در خصوص فرصتهای سرمایه‌گذاری مباحث و روشهای تشریحی و کمی زیادی وجود دارد. برخی از این روشها فوق العاده مؤثر ومفید هستند. اگر مدیران در خصوص خط مشی‌های مالی شرکتها تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند توان بالقوه شرکت جهت انجام سرمایه‌گذاریهای آتی بیشتر می‌شود. زیرا افراد برای بهبود رفاه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند که این رفاه می‌تواند به صورت ثروت پولی باشد. نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذاران تا آنجایی که می‌توانند باید نسبت به محیط واقعی سرمایه‌گذاری آگاهی کسب نمایند تا بتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ نماید. از جمله عوامل موثر در ایجاد مناسب سود شرکت ،فرصتهای سر مایه گذاری می‌باشد .شناسایی تاثیر فرصتهای سر مایه گذاری بر رشد سود شرکت و تبیین آن از طرفی نزد صاحبنظران به لحاظ توسعه مطالعات نظری آتی و از طرف دیگر نزد سرمایه‌گذاران, سهامداران , تحلیل گران مالی و مدیران  شرکتها به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب اهمیت ویژه ای یافته است.

یکی از صورتهای مالی در سیستم حسابداری صورت حساب سود و زیان است که به سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادکنندگان از صورتهای مالی فعلی و آتی کمک می‌کند تا بتوانند بوسیله آن سود آوری و  میزان رشد سود شرکت را  ارزیابی کنند.

ماهیت سرمایه‌گذاری:

      سرمایه‌گذاری ۱ عبارتست از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد. بنابراین سرمایه‌گذاری مستلزم مطالعه فرصتهای سرمایه‌گذاری است .فرصتهای سرمایه‌گذاری مستلزم مدیریت ثروت سرمایه‌گذاران است، این ثروت شامل مجموع درآمد فعلی و ارزش فعلی درآمدهای آتی است .

در این پروژه منظور از(( سرمایه‌گذاری))، سرمایه‌گذاری در داراییهای مالی و به خصوص اوراق بهادار قابل معامله است. داراییهای مالی ۲ به صورت اوراقی است که توسط دولتها و شرکتها منتشر می‌شود .اوراق بهادار قابل معامله، داراییهای مالی هستند که به آسانی و با حداقل هزینه در بازارهای انسجام یافته قابل خرید و فروش می‌باشند  می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری شامل داراییهای مالی و داراییهای قابل معامله و غیر قابل معامله است۳٫

چرا سرمایه‌گذاری می‌کنیم ؟

سرمایه‌گذاری برای کسب پول صورت می‌گیردیا به این خاطر سرمایه‌گذاری می‌کنیم که رفاه و آسایش فعلی و آتی خود را بهبود ببخشیم. دراین پژوهش فرض می‌کنیم که افراد انتظار دارند از سرمایه‌گذاری خود، فقط به صورت منافع پولی منتفع شوند. افراد سعی می‌کنند از طریق صرفه جویی در مصرف امروز خود و پس انداز آن، بتوانند مصرف آتی خود را بهبود ببخشند. سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند ثروت و دارایی خودرا به نحو مؤثری مدیریت کنند و بتوانند با محافظت از عواملی همچون تورم، مالیات و سایر عوامل، بیشترین بازده را کسب نمایند. به خاطر این دلایل است که مردم پس اندازمی‌کنند ۱٫

فرصت های سرمایه‌گذاری (IOS )2:

       همه مردم به نوعی دارای ثروتی هستندکه ناشی از ارائه خدمات در بازار کار است. اغلب مردم در بیشتر مواقع تصمیم‌گیریهایی را در خصوص سرمایه‌گذاری در زندگی خود انجام می‌دهند. برای مثال برخی ازکارگران راجع به اینکه آیا وجوه مربوط به بازنشستگی خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند یا دراوراق قرضه، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. برخی دیگر از افراد به دنبال حداکثر کردن پس انداز خود از طریق سرمایه‌گذاری در گزینه های دیگر هستند.

        فرصتهای سرمایه‌گذاری در واقع توانائی بالقوه سرمایه‌گذاریهای شرکت را نشان می‌دهد بدین معنی که هر چقدر توانائی‌انجام سرمایه‌گذاری‌ شرکت در آینده بیشتر باشد شرکت دارای فرصتهای سرمایه‌گذاری بیشتری است. آینده‌نگری‌گروههای‌ استفاده‌کننده از صورتهای مالی همواره حسابداران را به جستجوی روشهای برتر برای تفسیر اطلاعات مالی هدایت کرده است، مدیران نتایج عملیات آتی یک واحد تجاری و توان جذب سرمایه را با اهمیت می‌دانند و رضایت سهامداران نیز در گرو سود مورد انتظار آنهاست که در این میان یکی از روشهای برتر تفسیر اطلاعات بررسی فرصتهای سرمایه‌گذاری است  [۱].

        مطالعه دقیق فرصتهای سرمایه‌گذاری و اصول مدیریت پرتفلیو می‌تواند باعث مدیریت بهتر و افزایش ثروت سرمایه‌گذار شود. به علاوه انتظار می‌رود افراد با مطالعه اصول سرمایه‌گذاری تا آنجایی که ممکن است از اشتباهات جلوگیری کرده و آگاهانه تصمیم‌گیری نمایند .فرصتهای سرمایه‌گذاری در واقع توانایی بالقوه سرمایه‌گذاری های شرکت را نشان می‌دهد. بدین  معنی که هر چقدر توانایی انجام سرمایه‌گذاری شرکت در آینده بیشتر باشد شرکت دارای فرصتهای سرمایه‌گذاری بیشتری است.

فرصتهای سرمایه‌گذاری باعث ایجاد حرفه و مشاغلی نیز می‌شود. کسانی که می خواهند در این زمینه به صورت حرفه ای مشغول شوند باید به مطالعه و پژوهش در رابطه با فرصتهای سرمایه‌گذاری بپردازند.کسانی که در رشته سرمایه‌گذاری، دارای مهارت هستند می‌توانند نسبت به افراد عادی از سود بیشتری برخوردار باشند بعنوان مثال کسانی که درتجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکتها تبحردارند درخرید وفروش سهام وکسب سود موفقترند از کسانیکه فاقد این مهارت می‌باشند.

 مدیرانی که در خصوص پرتفلیو۱ و تجزیه و تحلیل اوراق بهادار مشغول هستند دارای فرصتهای شغلی زیادی می‌باشند. بسیاری از مؤسسات مالی از قبیل شرکتهای کارگزاری و بانکهای سرمایه‌گذاری اعم از بانکها و شرکتهای بیمه  به خدمات تجزیه و تحلیلگران سرمایه‌گذاری نیازمند می‌باشند. شرکتهای کارگزاری با استفاده از تجزیه و تحلیلگران، به ارائه خدمات به مشتریان از طریق ارائه گزارشگری تحقیقی می پردازند. بانکهای      سرمایه‌گذاری سعی می‌کنند از طریق تجزیه و تحلیلگران سرمایه‌گذاری، به فروش اوراق بهادار جدید و ارزشیابی شرکتها برای کسب مشتریان جدید بپردازند .

همه این مؤسسات مالی که درباره آنها در بالا بحث شد برای مدیریت پرتفلیو اوراق بهادار خود نیازمند مدیران پرتفلیو می‌باشند. مدیران پرتفلیو مسئول اخذ تصمیمات مناسب در خصوص پرتفلیو و خرید و فروش اوراق بهادار هستند. آنها باید به سؤالاتی از قبیل چه چیزی باید بفروشند و چه موقع خرید و فروش نمایند پاسخ دهند. عملکرد این مدیران از روی وضعیت پرتفلیو شرکت برآورده می‌شود و میزان موفقیت این مدیران را می‌توان از روی وضعیت پرتفلیو آن شرکت فهمید

دانلود پایان نامه  بررسی رابطه فرصت های سرمایه گذاری بر سود در شرکتهای ایرانی