فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود مقاله نقد اشعار شاملو

مقاله نقد اشعار شاملو

نقدی بر آثار احمد شاملو

دانلود مقاله نقد اشعار شاملو

مقاله نقد اشعار شاملو
نقدی بر آثار احمد شاملو
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

نقدی بر آثار احمد شاملو

قسمتهایی از متن:

دیباچه

در ارتباط با اشعار شاملو می توان  گفت که او توانسته اندیشه ها و دانش خود را در قالب اشعارش ارائه دهد.

شاملو که شعر را ابزاری برای برپایی آزادی می داند در شعرهایش بی پرده سخن می گوید که باعث محو شدن ابهام هنری از اشعارش شده و جنبه شعاری به آن داده است .

نکته ی قابل توجه شعر شاملو آنست که اشعار وی هیچ گاه خالی از تعهد به انسان نبوده است و این در شعر های آخر او زیباتر و عاشقانه تر منعکس می شود . معمولاً اشعاراحمد شاملو مخیل در قالب نثر است و از وقتی سرودن شعر بی وزن را آغاز می کند و شاعری تأثیر گذارمی شود . در واقع شاملو به زبانی می رسد و آن را تا آخرین شعر خود حفظ می کند .

احمد شاملو عاشق نویسندگی بود و ترجمه « دن آرام » عطش نویسندگی شاملو را ارضا کرد.

« دن آرام » کتابی است که تقریبا دارای تصویری حماسی است و شاملو با ترجمه ی دوباره ی « دن آرام » ضرورت این کار را احساس کرده بود.

شاملو در خصوص ترجمه ی « دن آرام » نظر خاصی داشت که : (« دن آرام » یک اثر حماسی است و در این اثر حماس زبان کوچه بازار قابلیت های زیادی را به متن می دهد و « دن آرام » مرحله ی تکوینی زبان کوچه بازار است ) . شاملو با استفاده کردن زبان کوچه در ترجمه ی دوباره ی دن آرام زبان کوچه را رواج داد که پس از آن زبان کوچه مورد توجه شاعران و محققین ایرانی قرار گرفت.

محمود دولت آبادی که خود از نقادان آثار شاملو است درباره « دن آرام » شاملو افزود که این اثر مهر تا یید بر زبان کوچه بازار است و از یک ربع قرن پیش که واکنش های بسیاری درباره ی زبان و فرهنگ کوچه وجود داشته ولی شاملو توانست با این اثر خود ذخیره ی گرانبهایی از فرهنگ و زبان مردم را به جامعه ی ادبی ایران و دنیا هدیه کند. ..

...

احمد شاملو در شعر « بی نام » در مجموعه ی « حدیث بیقراری ماهان » به مخاطب خود که  مردم باشند می گوید چگونه می توانی بدون آنچیز ی که همه ی مردم از آن بهره مند هستند زندگی کنی زیرا آرزو که او در بیت اول این شعر نام برده خصلتی است که به طور طبیعی در تمام افراد وجود دارد . و در خطاب به خود که می گوید « با مرده ای در درون خویش به ملال سخن می گویم » باید گفت که وی به خاطر از دست دادن فکر واندیشه ی خویش بسیار ناراحت و محزون است و برای این منظور اذیت میشود درواقع مرده ی درون او فکر و اندیشه ی اوست که از بین رفته و قدرت خود را از دست داده است . در بیت سوم خطاب به ما می گوید که مورد پرستش افراد خود پرست قرار گرفته اید . حال باید دانست که افراد خود پرت و مغرور که جز خود فرد دیگری را قبول ندارند . پس ما همان افراد خود پرست و مغرور هستیم و او خواسته که ما را به خود بیاورد که مردم با هم باشند واز غرور دوری کنند . در بیت جهارم دوران خود را می گوید که دوران تاریک و سردیست و خواموش ایستاده است بدین معناست که مردم به خاطر غرور خود باعث شده اند که این دوران تاریک از بین نرود وحالت سکون و پایدار پیدا کند .

در بیت پنجم شاملو از کوچ پرندگان پر هیاهو می گوید شاید منظور او از پرندگان پرهیاهو کسانی است برای مبارزه یا از بین بردن آن دوران تاریک قیام کرده اند و از بین رفته اند که او آنها را به پرندگان پر هیاهو تشبیه کرده است و کوچ آنها را از بین رفتن آنها می داند . ...

...

دانلود مقاله نقد اشعار شاملو

دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

دانلود دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 136 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

فایل حاضر در قابل پی دی اف و در 17 صفحه می باشد.

با بررسی تصویر پردازی پرندگان در اشعار شاعران حبسیه سرا چنین استنباط می شود که مسائل زیبا شناختی و روانشناختی چنان در هم تنیده اند که نقد زیباشناسی آن بدون وارد شدن در حوزه نقد روانشناسی ممکن نیست در این مقاله با بررسی عناصر رنگ ، موسیقی و حرکت در خیال آفرینی و مضمون پردازی شاعران از پرندگان در زندان نامه ها، سعی میکنیم در دنیای ذهن و روان شاعران حبسیه سرا نفوذ کنیم و با بررسی تصاویر موجود در دیوان سه شاعر حبسیه سرا - مسعود سعد ، خاقانی ، بهار - به درک و کشف روحیات و دیدگاه های آنها نزدیک شویم.

چکیده

کلمات کلیدی

رنگ

موسیقی

حرکت

منابع

دانلود دانلود مقاله نقد روانشناختی تصویر پردازی پرندگان در حبسیه های فارسی

دانلود مقاله استعاره های عشق اشعار مولوی

دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

مولوی و استعاره های عشق

قسمتهایی از متن:

ای عشق تو موزونتری یا باغ و سیبستان تو؟

این شعر با ریتم های موزون و رقصنده ای ادامه می یابد تا از اعمال اعجازآمیز عشق که تلخی را شیرین می کند و هر ذره ای را بحرکت در می آورد و به درختان رقص می آموزد و بدون آن زندگی هیچ لذتی ندارد سخن بگوید :

من آزمودم مدتّی بی تو ندارم لذتّی       کی عمر را لذّت بود بی ملح بی پایان تو

رفتم سفر بازآمدم ز آخر بآغاز آمدم      در خواب دید این پیر جان صحرای هندوستان تو

هندوستان در اینجا همچنانکه اغلب در ادبیات قرون وسطایی فارسی آمده بمعنای خانه ی ازلی است که روح طی یک رویای سرورانگیز ناگهان آن را بیاد می آورد و این همانجایی است که روح بازگشت بیدرنگ به آن را آرزو می کند و با پاره کردن زنجیرهای مادی همچون پیل از وطن دورمانده ای بسوی جنگل آغازین خود می شتابد . مولوی در اینجا این شعر جذاب و طولانی را که بنظر می آید یکی از اشعار پیشین اوست با پذیرفتن دوباره‌ی عجز و ناتوانی خویش در توصیف قدرت اسرار آمیز عشق که جمع کاملی از اضداد است بپایان می رساند :

از بس که بگشادی تو در در آهن و کوه و حجر

چون مورشد دل رخنه جو در طشت و در پنگان تو

گر تا قیامت بشمرم در شرح رویت قاصرم

پیموده کی تاند شدن ز اسکّره‌ی عمان تو

...

گاه  مولوی تصاویر  غریبی از ماهی را می بیند که خود اقیانوس است همچون عاشقی که در عشق و برای زندگی می کند . در این اقیانوس آغاز و سرانجام هر چیزی عشق است و همچون رودهایی که به دریا می ریزند ، کلمات هیچ نیستند مگر آبهایی از این اقیانوس . بعدأ دوباره ، عشق به صورت (مانند سیل ارواح مادام گویون ) سیلاب نیرومندی ظاهر می شود که هر چیزی را از پیش روی بر می‌دارد و وجود خارجی انسان را کاملأ نابود می سازد . عشق همچو آتش هر عیب انسان را می سوزاند در حالیکه عشق به مشابه‌ی آب هر چیزی را پاک می‌سازد . عشق متمایل است گناهان عاشقان را از طریق آلودگی پاک سازد . مولوی یکبار دیگر تأکید می کند :

(چون برای ارواح در حمام گرم عشق هیچ حجابی وجود ندارد ـ من که تصویری در حمام نیستم ـ چرا نبایستی لباسهایم را پاره نکنم و از هم ندانم ؟)

عشق یا معشوق می توانند باران باشند ، چون عاشق (همچون ابرهایی است که از اقیانوس عشق آبستن است ) . این استعاره اغلب در ارتباط با پیامبر بکار برده می شود و بخصوص از این جهت مناسبت دارد که وقتی ابرهای عشق فرو می بارند زمینی مرده سرسبز و حاصلخیز می شود :

(چقدر شادمان است چمنزاری که در آن گلهای سرخ و نسترن از آب عشق می رویند و آهوان صحرا به چرا مشغولند !)

بنابر این ، چمن و برگ های درختان به مثابه نمادهایی از انسان باید شادمانه باران را تحمل کنند اگر چه ممکن  است لحظاتی در زیر  ضربات آن کوبیده شوند .

به گونه‌ی قابل فهمی ، البته مثبت ، همه جنبه های عشق در نماد آب قویتر از نماد آن در آتش اند مقایسه ها آسان ارائه می شوند : عشق ، آب حیات واقعی است که در دل ظلمت پنهان است . عشق سرمدی همچون کشتی نوح می تواند عاشق را از غرق شدن در میان سیلابهای جهان نجات بخشد . آیا عشق در حالت مستی و بی‌خبری در کشتی عشق آرام بخواب نرو نمیرود ؟ آب مایه زندگی است :

 (در میان شن های سوزان صحرا تو ابرهای عشق را می بینی که با صدایی رعد آسا فریاد بر می آورد) . و بزودی ، صحرای مرده پر از گل و سبزی می شود . و بسیار شبیه نماد آب ، تصویر باغ است :

(بهار عشق به بوستان روح در آمد.)

در اینجا توصیفات مولوی زنده تر و پویا ترند ، مخصوصأ زمانی که نسیم بهاری عشق که درختان را به رقص در می آورد می سراید . او می بیند که :

نسیم عشق ما را [ همچون درختان ] زرد و سبز می سازند . ...

...

دانلود مقاله استعاره های عشق اشعار مولوی

دانلود تحقیق منشآت خاقانی

تحقیق منشآت خاقانی

تحقیق منشآت خاقانی

دانلود تحقیق منشآت خاقانی

منشآت خاقانی
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 229 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 101

تحقیق منشآت خاقانی

مقدمه 

        اگر چه خاقانی شاعری است قصیده سرا و بیشتر به سرودن شعر پرداخته است اما، نوشتن نامه ها با عنوان منشأت چیره دستی خویش را در هنر نویسندگی بر همعصران خویش و حتی دوره های بعد از خویش به خوبی نشان می دهد با مطالعه منشأت را می توان چنین نتیجه گرفت که خاقانی نه تنها شاعری بی نظیر است بلکه نویسنده ای، چیره دست است و توانسته در هر دو حوزه نثر و شعر هنرنمایی کند.

        منشأت خاقانی مجموعه از نامه های اوست . این نامه ها خطاب به خویشاوندان، نزدیکان، دوستان، بزرگان ایران شهریاران روزگار شاعر می باشد و متضمن فواید تاریخی، اجتماعی و ادبی بسیاری است. نثر کتاب مصنوع و دارای لغات و ترکیبات و تعبیرات عبارات مربی بسیار است.

        در این مختصر به بیان برخی فراز و نشیبهای زندگی او پرداخته شده و قسمت اعظم کار شرح و توضیح صفحات 111 تا 137 کتاب منشآت تصحیح دکتر محمد روشن می باشد در این مجموعه از نرم افزارها و کتاب ها و فرهنگهای نسبتاً متعدد استفاده شده است که منابع بسیار مفید و مفیدتر به جز موارد استفاده شده هم موجود می باشد که بدلیل کمبود وقت و نبود برخی امکانات مورد استفاده واقع شد و البته برخی موارد هم بود که در هیچ یک از فرهنگهای مورد بررسی باز یافته شد و در این راه از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر خواجه ایم یاری جستم که در همین جا کمال تشکر و قدردانی را از ایشان به عمل می آورم.


        نام او به اقرب احتمالات «بدیل» بوده است. خود شاعر در ضمن قطعه ای و در بیت معروفی با اشاره به  همین نکته می گوید :

بَدَل من آمدم اندرجهان سنایی را          بدین دلیل پدر، نام من بدیل نهاد

        اما در اکثر تذکره های قدیمی مثل آتشکدة آذر، مجمع الفصحا، ریاض العارفین و ... نام او را «ابراهیم» نوشته اند. علاوه بر آن درویش حافظ حسین ابن کربلایی تبریزی از علمای قرن دهم آذربایجان در اثر معروفش «روضات الجنان و جنات الجنان» هنگام توصیف مزار خاقانی تصریح می کند که بر سنگ مزار وی نام «ابراهیم» درج شده است. خانیکوف مستشرق معروف روسی نیز این نکته را یادآوری کرده است. علی الظاهر آنها که نام خاقانی را ابراهیم دانسته اند به این بیت وی استناد کرده اند که :

زخوان معنی آرایی براهیمی برون آمد     زپشت آزر علی نجار شروانی

...

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فهرست:

مقدمه............................................ 3

زندگینامه...................................... 4

مذهب و گرایشهای صوفیانه....................... 14

شاعران معاصر خاقانی........................... 20

ممدوحان....................................... 24

سبک شعر خاقانی................................ 25

نامه به شمس الدین................................ 29

نامه به سراج الدین............................... 33

نامه به عصمه الدین............................... 38

نامه به ظهیر الدین............................... 45

نامه به مبارز الدین.............................. 48

توضیحات به شمس الدین ............................ 53

نثر روان نامه به شمس الدین....................... 64

توضیحات به عصمه الدین ........................... 70

نثر روان به عصمه الدین........................... 83

توضیحات به ظهیرالدین............................. 90

نثر روان نامه به ظهیر الدین..................... 101

توضیحات به مبارزالدین........................... 107

نثر روان نامه به مبارز الدین ................... 112

فهرست مطالب

عنوان                                          صفحه

فهرست آیات و احادیث............................. 126

فهرست عبارتهای عربی............................. 127

فهرست لغات و واژه ها............................ 128

فهرست اعلام و کسان............................... 140

فهرست مکانها و جایها............................ 140

فهرست منابع و مأخذ 141

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

نامه به ظهیر الدین

ایضا من انشایه نورالله ضریحه

بسم الله الرحمن الرحیم          خادم نامة دبیرانه

حریم عزّ 1 مجلس سامی2 امیر سپاهسالار اجلّ3 مبجّل4، اکرم مکرّم5 عالم کافی، مویّد موقّر6، ظهیر الدین، مجد7 الاسلام و المسلمین ، قوام8 الدوله، نظام الممالک، صفوه9 الملوک و السلاطین، تاج امرای شروان، مقدم کبرای ایران، صدر المعالی، در اکتساب محامد و ادّخار10 مآثر11 ابدالدهر بلند نام روزگار باد. و ذات شریف مجلس سامی در اصلاح احوال بلاد و انجاح12 آمال13 عباد، مشهور ایام و منظور انام14؛ و استظهار15 خداوندان هنر و اصحاب فضیلت به اهتمام مجلس سامی حاصل. خدمتگار سلام و تحیّت16 به اضعاف17 صد هزار اصناف18 اریحیّت19 و الطاف سجیّت20 کریم مجلس سامی دام مجده یافته است، بر دوام می فرستد. و به دریافت دولت مشاهدت و سعادت ملاقات به غایت آرزومند می باشد. و چون مفاوضة21 شریف، متضمّن22 صد هزار لطایف سلوت23 بخش و عواطف راحت رسان رسید، کهتر به ورود آن لطیفة غیبی از بشاشت24 در بشرة25 بشریت و قالب وجود نگنجید، و در وقت جوار قدس ربانی را سجدات شکر گزارد، و دعای اخلاص پیوند صدق آمیز راند، و استدامت26 سعادات مجلس سامی کرد. به مکان استجابت27 و مظان28 قبول رساد،

ص 130

ان شاء الله. (36 الف) و درین وقت که هی نابیوسان1 چون دولت آرزو رسان حیات بخش فرمان عالی خدایگان راستین، خسرو زمان و زمین، ملک رحیم مشفق، مالک ملک المشرق خاقان اعظم، شهنشاه معظم، جلال الدنیا و الدوله و الدین، ملک الاسلام و المسلمین، ناصر الخلفاء الراشدین، اول ملوک الخافقین2، اعدل عظماء المشرقین3، ناصر الخلفاء الراشدین، اول ملوک الخافقین، اعدل عظماء المشرقین، کیومرث الزمان، اعظم کیان، دیهیم خدای ایران، اقلیم گشای توران، عنصر الجلالتین، عمده السعادتین4، ذوالتاجین، ملک الرحمه فی الدین، المظفر من السماء، نصر الله اعلامه و نضر ایّامه5، به خادم دولتخواه رسید، خادم پیش آن موهبت6 الهی، که تریاق فاروق7 است فرق ملوک را، به خاک خضوع باز غلتید، و سر تفاخر بر آسمان فراخت، و دست بندگی بر زمین نهاد8. وچون بر مضمون فرمان عالی واقف گشت، گفت یاالله العجب، حضرت علیاء جهاند اری را، نصره الله تعالی، از طلبیدن خادم چه داعیة9 غرض تواند بود، که آلایش حضور خادم به حضرت مقدس نزدیکتر می خواهد؟ و چه خدمت است که خادم ملابست10 اشغال11 آن به حضرت تواند کرد، که به غیبت هزار چندان نکند. و اگر باعثة12 غرض خدایگانی لازال من االنصر بمزید آن است که خادم از انوار اریحیّت13 و مکرمت خدایگانی دام منصورا اقتباس14 بیشتر کند، و نظر شامل15 و عاطفت عمیم 16و مکرمت شایع17 به خادم زیارت از دیگر اوقات رسد، حضرت علیاء خدایگانی اعلاها الله و نصره تواند کرد. که آن اضافت18 عواطف و افاضت19 ...

...

دانلود تحقیق منشآت خاقانی

دانلود مقاله مقایسه داستان های پیر چنگی مولوی و پیر رباب نواز عطار

مقاله مقایسه داستان های پیر چنگی مولوی و پیر رباب نواز عطار

مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نواز عطّاراز مثنوی مصیبت نامه

دانلود مقاله مقایسه داستان های پیر چنگی مولوی و پیر رباب نواز عطار

مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نواز عطّاراز مثنوی مصیبت نامه
مقاله مقایسه داستان های پیر چنگی مولوی و پیر رباب نواز عطار
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نواز عطّاراز مثنوی مصیبت نامه

درباره عطارنیشابوری............................................3

آثارعطارنیشابوری...............................................4

عطاردرعرفان وادب فارسی...................................5

وفات عطار.......................................................6

مصیبت نامه.....................................................7

مولوی............................................................8

تولد مولوی......................................................8

آثارمولوی........................................................8

درباره مثنوی معنوی...........................................9

داستان پیررباب نواز.........................................11-10

داستان پیرچنگی............................................14-12

سابقه دو داستان پیرچنگی و پیررباب نواز.................15

هدف داستان..................................................15

مقایسه دو داستان...........................................25-15

منابع و مآخذ.....................................................26

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

درباره عطار نیشابوری

       عطار یکی ازشاعران بزرگ ایران درقرن ششم و اوایل قرن هفتم است که تاریخ دقیق تولد اومانند تاریخ تولد بسیاری ازنام آوران ادبیات نامعلوم است.

       « دولتشاه سمرقندی درتذکرة الشعراء تاریخ تولد عطار را روزششم شعبان سال 513 هجری درقریه کدکن می نویسد»

(عطار / فریدالدین / مقدمه مصیبت نامه / نورانی وصال / صفحه پنج)

       « هدایت تاریخ تولد او را در تذکره ریاض العارفین سال 512 می نویسد» 

(همان / همان)

«قاضی نورالله شوشتری در مجالس المؤمنین ومحمد دارا شکوه درسفینة الاولیاء تاریخ تولد او را ماه شعبان سال 513 می نویسند»

(همان / همان)

       «استاد سعید نفیسی نیز پس ازبحث مستوفایی به دلایلی درست ترین تاریخ را ششم شعبان 530 می نویسد» 

(همان / همان)

      اما دکتر نورانی وصال درپاورقی همان صفحه( صفحه پنج)می نویسد سال 530 نیز از جهاتی که در حوصله این مقاله بیرون است صحیح به نظر نمی رسد.

(همان / همان / پاورقی شماره1 )

« یکی از محققان بزرگ معاصر سال 539 را صحیح ترمیداند»

( اشرف زاده / رضا / شرح گزیده منطق الطیر/ اساطیر1374 / ص8)

...

مصیبت نامه

      ما به مناسبت اینکه داستان پیر رباب نواز را از مصیبت نامه انتخاب کرده ایم ،لازم دانستیم درباره مصیبت نامه و ارزش ادبی آن چند جمله ای بیاوریم.

     مصیبت نامه در بحر رمل مسدّس محذوف یا مقصور( فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن / فاعلات)سروده شده است ودارای حدود 7000 بیت می باشد.

     « در وجه تسمیه کتاب خود عطار چند بیتی آورده است نظر به اهمیت آن ابیات آنها رادرذیل آوردیم:

زان که هربیتی که می بنگا شتم                             بر سرآن ما تمی می  داشتم

در مصیبت ساختم هنگامه من                               نام این کردم مصیبت نامه من

گر دلی می بایدت بسیاردان                                   پس مصیبت نامه عطار خوان

لازم درد دل عطار باش                                     وز هزاران گنج برخوردارباش 

می نداند او که از عطار بود                                 ختم صدعالم که پر اسراربود

نافه اسرارنبود مشک بار                                      تا که عطارش نباشد دست یار

( عطار/ مقدمه نورانی وصال /2536/ ص10)

      «عطار دراین مثنوی تلاش سالکی را که برای رسیدن به حق به هر در میزند وازهرچیزوازهرکس استمداد می کند به طرز بسیار بدیعی بیان می نماید و همان طور که شیوه اوست سالک را قدم به قدم راهنمایی می کند و او را به جستجو وا می دارد و چون سیر و کوشش سالک در مرحله ای خاتمه می پذیرد او را در مرحله دیگر به تکاپو برمی انگیزد و سرانجام به نحوی بدیع که برازنده اندیشه بلند اوست نتیجه ای بس عظیم و حیرت انگیز می گیرد.

دانلود مقاله مقایسه داستان های پیر چنگی مولوی و پیر رباب نواز عطار