فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

دانلود پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

دانلود پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی 
کسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود نمونه سوالات
کار در منزل
دانلود آهنگ
دانلود سریال
دانلود فیلم
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 264 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 225

پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

فهرست مطالب

عنوان                                                        صفحه

چکیده 

مقدمه

فصل اول : کلیات

1-1 بیان مسئله ................................. 2

1-2 اهمیت و ضرورت موضوع......................... 3

1-3 اهداف تحقیق ................................ 5

1-4 سوال های تحقیق.............................. 5

1-5 فرضیات تحقیق................................ 6

1-6 تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق................. 7

1-7 محدودیت های تحقیق .......................... 10

 

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق

2-1 مقدمه      ................................. 12

2-2 تاریخچه ی باورهای دینی ..................... 13

2-3 ادیان و نگاه آنها به نماز و نیایش........... 19

2-3-1 نماز در آیین زرتشت........................ 20

2-3-2  نماز در آیین یهود........................ 22

2-3-3  نماز در آیین مسیحیت...................... 24

2-3-4  نماز در آیین مقدّس اسلام................... 25

2-4 تربیت دینی در دوران کودکی و نوجوانی......... 28

2-5تربیت دینی در دوره ی ابتدایی................. 31

2-5-1نقش توجه به نیاز های کودکان در تربیت دینی.. 32

2-5-2نقش آموزش خلاق در تربیت دینی کودک........... 33

2-5-3نقش انگیزش در تربیت دینی کودک.............. 33

2-5-4نقش محبت و ایمنی در تربیت دینی کودک........ 34

2-5-5نقش فرا دهنده در تربیت دینی کودک........... 34

2-5-6نقش محیط آموزشی در تربیت دینی کودک......... 35

2-5-7نقش تفکر در تربیت دینی کودک................ 35

2-5-8نقش روان شناسی رشد در تربیت دینی کودک...... 38

2-5-8-أ. رشد و تکامل بدنی....................... 39

2-5-8-ب. رشد و تکامل گویایی..................... 41

2-5-8-ج. رشد و تکامل عقلی....................... 42

2-5-8-د. رشد و تکامل اخلاقی...................... 43

2-5-8-ه. تفاوت های جنسی و ویژگی های مختلف آن ها. 46

2-5-8-و. ویژگی های دختران در سنین ابتدایی....... 48

2-5-9نقش بصیرت گرایی در تربیت دینی کودک......... 51

2-6تربیت بصیرت گرا.............................. 52

2-7مفهوم بصیرت گرایی............................ 54

2-7-أ.توانایی فهم زندگی (فهم وتشخیص) ........... 55

2-7-ب.نقد زندگی (تمییز وداوری) ................. 55

2-7-ج.تصمیم برای زندگی (تصمیم گیری) ............ 56

2-8طبقات و حوزه های یادگیری در رویکرد بصیرت گرا. 57

2-8-أ. حوزه ی درک مفاهیم........................ 58

2-8-أ.1- فهم.................................... 58

2-8-أ.2- تعقل................................... 59

2-8-أ.3- دانش................................... 59

2-8-أ.4-تفکر منطقی.............................. 59

2-8-ب.حوزه ی کسب مهارت.......................... 60

2-8-ج. حوزه ی به کار گیری مفاهیم ومهارت ها...... 60

2-8-د. حوزه ی تحلیل نقادانه وسازمان دهی افکار... 61

2-8-ه. یادگیری ، ارتباط حوزه های چهارگانه با هم. 62

2-9بصیرت ، توانایی تشخیص و تمییز توانایی تصمیم گیری 63

2-10راه برد های تعلیم وتربیت بصیرت گرا.......... 64

2-10-1 فرایند محوری............................. 64

2-10-2 دانش آموز محوری.......................... 64

2-10-3معلم ، مدیر یادگیری و الگوی رفتار......... 65

2-10-4 رد رویکرد ذهن گرا........................ 65

2-10-5اهمیت طراز تحول شناختی شاگردان در حوزه ی مفاهیم دینی   66

2-10-6  ارزشیابی کیفی و مستمر................... 67

2-11 گام های آموزشی در تعلیم وتربیت دینی کودکان. 68

2-11-أ.گام اول.................................. 68

2-11-ب.گام دوم.................................. 68

2-11-ج.گام سوم.................................. 69

2-11-د.گام چهارم................................ 69

2-11-ه.گام پنجم................................. 70

2-11-و.گام ششم.................................. 70

2-11-ز.گام آخر.................................. 70

2-12آموزش خلاق................................... 71

2-12-1تفکّر...................................... 74

2-12-2تفکّر خلاق.................................. 79

2-12-3اصول آموزش خلاق............................ 82

2-12-3-أ.اصل بازی............................... 82

2-12-3-ب.اصل شادی و لذت......................... 82

2-12-3-ج.اصل سادگی.............................. 82

2-12-3-د.اصل آموختن در آزادی.................... 82

2-12-3-ه.اصل کنجکاوی............................ 83

2-12-3-و.اصل ایمنی.............................. 83

2-12-3ز.اصل اندیشه سازی......................... 83

2-12-3-ح.اصل خلاقیّت.............................. 84

2-12-3-ت.اصل همیاری با آموزگار.................. 84

2-13مفهوم خلاقیت................................. 85

2-13-1دیدگاه های مختلف در خصوص خلاقیّت............ 88

2-13-2 اهمّیّت و ضرورت پرورش خلاقیّت................ 93

2-13-3رشد و پرورش خلاقیّت در کودکان............... 94

2-13-4الگوی پیشنهادی خلاقیّت آموزی در دبستان...... 97

2-13-4-أ.روش مستقیم............................. 97

2-13-4-ب.روش غیر مستقیم آموزش خلاقیت............. 98

2-13-4-ب.1 آموزش خلاق............................ 98

2-13-4-ب.2آمیختن عمق درس با هنر................. 98

2-13-4-ب.3آموزش های اجتماعی..................... 98

2-13-4-ب.4 ایجاد فضای خنده و بازی در جریان آموزش 99

2-13-4-ب.5 آمیختن آموزش با محرّک بدنی............ 99

2-13-4-ب.6 پذیرش تخیلات کودکان................... 100

2-13-4-ب.7 آموزش فن آوری و روش های حل مسأله..... 100

2-13-4ویژگی ها و صفات افراد خلاق................. 104

2-14فهم رفتار دانش آموزان در نظام اجتماعی آموزش و پرورش  109

2-14-1 رفتار اثربخش ، کار آمد و تاثیر گذار...... 113

2-14-1-أ.اثربخشی................................ 114

2-14-1-ب.کارآمدی................................ 114

2-14-1-ج. تأثیر گذار............................ 115

2-15آموزش وروابط نقش ها ........................ 115

2-16 نظریه ها و تئوری های مرتبط با موضوع........ 117

2-16-أ. نظریه ی پیاژه .......................... 117

2-16-ب.نظریه ی هارمز............................ 120

2-16-ج. نظریه ی گلدمن........................... 121

2-16-د.نظریه ی فلور............................. 123

2-16-د.1 اصل توجه انتخابی....................... 123

2-16-د.2 اصل ادراک انتخابی...................... 124

2-16-د.3 اصل یادآوری انتخابی.................... 124

2-16-د.4 اصل کنش انتخابی........................ 124

2-16-ه.نظریه ی هاولند  ......................... 125

2-16-و.نظریه تأثیر نگرش بر رفتار................ 127

2-17رابطه ی یادگیری با ایمان وعمل............... 129

2-17.أ ایمان ، عمل یا بصیرت..................... 131

2-17.ب ارزشیابی یادگیری یا ارزشیابی ایمان وعمل.. 132

2-18آموزه هایی در تعلیم وتربیت دینی خلاق با رویکرد بصیرت گرایی            132        

2-18-أ.اصل اول:تعلیم وتربیت برای کمال........... 132

2-18-ب.اصل دوم: تعلیم وتربیت برای زندگی فردی واجتماعی    133

2-18-ج. اصل سوم: تعلیم وتربیت برای تحول جامعه... 133

2-18-د. اصل چهارم:انتخاب روش های تربیتی......... 134

2-18-ه. اصل پنجم:اهمیت تفکر خلاق................. 135

2-18-و. اصل ششم:جایگاه والای معلم................ 135

2-18-ز. اصل هفتم:معلم هدایتگر................... 135

2-18-ح. اصل هشتم:اهمیت رابطه ی معلم و شاگرد..... 136

2-18-ت.اصل نهم:برقراری تعادل میان ذهنیت و عینیت گرایی    136

2-18-ی. اصل دهم:محوریت کودک در تربیت دینی ابتدایی 137

2-19نتایج و مطالعات و تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع  138

2-20نتایج مطالعات و تحقیقات خارجی مرتبط با موضوع 145

 

 

فصل سوم :روش تحقیق و مراحل اجرای تحقیق

3-1روش تحقیق  .................................. 148

3-2 ابزار جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها....... 149

3-3 شیوه اجرا و انجام پژوهش..................... 149

 

فصل چهارم : یافته ها وتجزیه و تحلیل آن ها

4-1تعلیم وتربیت باورهای دینی (نماز) در مدارس ابتدایی 152

4-1-أ.ارتباط و نزدیکی با مبانی اعتقادی.......... 155

4-1-ب.ایجاد انگیزه و گرایش درونی................ 155

4-1-ج.تقویت تفکر و معرفت دینی (بصیرت) .......... 155

4-2نقش مدارس در آموزش نماز به کودکان............ 156

4-2-أ.ایجاد شور واشتیاق......................... 156

4-2-ب.ارائه ی الگوهای دینی...................... 156

4-2-ج.نقش ایجاد معرفت وشناخت.................... 157

4-2-د.نقش نهادینه کردن فرهنگ نماز............... 157

4-2-ه.نقش ساخت نگرش مثبت در کودکان.............. 158

4-2-و.نقش جهت دهی اخلاقی  ....................... 159

4-3رابطه ی خلاقیت با رشد و تقویت باورهای دینی (نماز) 160

4-4رابطه ی نماز و خلاقیت در مدارس ابتدایی........ 165

4-4-أ.توصیف اطلاعات مصاحبه ای.................... 169

4-4-ب.اطلاعات عمومی پاسخگویان و مصاحبه شوندگان... 171

     جدول (4-1) ................................ 173

     جدول (4-2) ................................ 174

     جدول (4-3) ................................ 175

     جدول(4-4) ................................. 176

     جدول(4-5) ................................. 177

4-4-ج.تجزیه وتحلیل یافته ها  ................... 178

4-4-د.تحلیل اطلاعات استخراج شده.................. 181

 

فصل پنجم : نتیجه گیری

5-1خلاصه ی تحقیق  ............................... 184

5-2نتیجه گیری................................... 185

5-2-أ.نتایج یافته های کتابخانه ای............... 185

5-2-ب. نتایج یافته های مصاحبه ای................ 190

پیشنهادات....................................... 192

منابع و مأخذ: .................................. 194

چکیده ی انگلیسی

دانلود پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر شهر تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.