بررسی رابطه بین سبک رهبری و رضایت شغلی در سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل
پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی بررسی رابطه بین سبک رهبری و رضایت شغلی در سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل مقدمه از زمان پیدایش انسان به روی کره خاکی برای تأمین نیازهای فیزیولوژیکی ،غذا و مسکن و پوشاک و خود با دیگران و افراد جامعه خود معاشرت و تعامل داشته است با گسترده تر شدن روابط بین افراد خانواده بوجود آمد خانواده کوچکترین س |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | word |
حجم فایل | 340 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 106 |
پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی
بررسی رابطه بین سبک رهبری و رضایت شغلی در سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل
مقدمه
از زمان پیدایش انسان به روی کره خاکی برای تأمین نیازهای فیزیولوژیکی ،غذا و مسکن و پوشاک و ... خود با دیگران و افراد جامعه خود معاشرت و تعامل داشته است. با گسترده تر شدن روابط بین افراد :خانواده بوجود آمد. خانواده کوچکترین سیستم اجتماعی است که در درون آن بین افراد روابطی برقرار می شود. مدیر خانواده جهت اداره آن لازم است به هر یک از افراد خانواده وظیفه ای محول کند و از همان ابتدا تقسیم کار وجود داشته است که همه اعضا یک مجموعه برای رسیدن به هدف باید وظیفه ای بر عهده گیرند تا کارها هماهنگ و به سرعت پیش برود(عبدالملکی، 1382).
اهمیت مدیریت در همه سیستمهای اجتماعی به چشم می خورد. به جرأت می توان ادعا کرد که فعالیت های مدیریت امور کارکنان دوران پیش از تاریخ وجود داشته زمانی قبیله هایی به وجود آمد و زندگی کوچ نشینی رونق گرفت هر یک از افراد آن مسئولیت کاری را بر عهده می گرفت به طور مثال یک نفر مسئولیت شکار را بر عهده داشت و عده ای عهده دار نگهبانی بودند و شکل ساده ای از گزینش را به کار می برند.
در نظامهای ابتدایی ارزشیابی عملکرد و پاداش دهی وجود داشته است که کارکنان موفق به درجه بالاتر ارتقا پیدا می کردند.
همزمان با پیشرفت چشمگیری که در قلمرو علوم و فن آوری صورت گرفته است دانشهای رفتاری بویژه مدیریت سازمانها به طور بنیادی متحول شده دستاوردهای تازه و بی مانندی را فراهم آورده است().
سازمانها جزو جدایی ناپذیر حیات بش هستند، زیرا انسان به طور فطری اجتماعی است و به طور ذاتی گرایش به کار جمعی و همکاری سازمان یافته و روابط متقابل با دیگران دارد. قسمت عمده ای از نیازهای اولیه و ثانویه او از این طریق تأمین می گردد، یا لااقل از این راه بهتر و بیشتر برآورده می شود.پس زندگی انسان همواره با سازمان عجین بوده است، منتهی امروزه زندگی بیش از پیش به سازمانها وابسته شده و سازمانها متعددتر، پیچیده تر، متنوع تر ،گسترده تر و فراگیر شده اند. از طرفی مدیریت بخش اساسی و انسجام بخش و اجتناب ناپذیر از سازمان است.
اگرچه تاریخچه سازمان و سازماندهی در زندگی انسان به قدمت زندگی گروهی و اجتماعی اوست اما منتخبی از یافته های او علومی چون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و امثال آن که در اصطلاح آن را (علوم رفتاری) می نامند ،همراه با تجربیات دیرینه بشر در امر سازمان و سازماندهی و مدیریت موجب شکل گیری و نضج دو نظام علمی میان رشته ای جدید به نام (علم مدیریت) و (تئوری سازمان) در قرن حاضر شد(پایدار، 1378).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسأله 4
ضرورت و اهمیت 9
فصل دوم
مفاهیم و تعاریف 13
رهبری 14
تئوری اسنادی رهبری 16
تئوری رهبری فره مند 17
الگوی فیدلر 18
سازش شغلی 27
انگیزش کارکنان 28
نظریه های انگیزش 29
نظریه های محتوایی 31
1-نظریه سلسله مراتب نیازها 31
2-نظریه دو ساحتی انسان 33
3-نظریه بهداشتی – انگیزشی 35
4-تئوری بلوغ و عدم بلوغ 37
ب-نظریه های فرآیندی 39
1-نظریه برابری 39
2-نظریه انتظار 40
3-تئوری اسناد 41
الگوی اقتضایی انگیزش 42
رضایت شغلی 45
عوامل تعیین کننده رضایت شغلی 46
نظریه های رضایت شغلی 49
1-نظریه نیازها 49
2-نظریه انتظارات 49
4-نظریه نقشی 50
5-نظریه روابط عمومی 51
رابطه نیازها و خشنودی شغلی 51
مسائل حل نشده در رضایت شغلی 54
فصل سوم
روش تحقیق 58
قلمرو تحقیق: 59
نمونه و جامعه آماری و روش نمونه گیری 59
جامعه آماری 59
نمونه آماری 60
روش یا روشهای نمونه گیری 60
ابزار جمع آوری اطلاعات 61
روایی وپایایی 61
فصل چهارم
آمار توصیفی 63
آمار استنباطی 82
بررسی پایایی پرسشنامه 83
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 85
پیشنهادات کاربردی 87
پیشنهادات پژوهشی 87
محدودیت ها 88
فهرست منابع 90