بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری با جرأت ورزی در دانش آموزان
پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری با جرأت ورزی در دانش آموزان مقدمه از شیوه های فرزند پروری، روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کارمی گیرند و بیانگرنگرش هایی است که آنها نسبت به فرزندن خود دارند همچنین شامل معیارها وقوانین است که برای فرزندان خویش وضع می کنند ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به واس |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 129 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 72 |
پایان نامه کارشناسی بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری با جرأت ورزی در دانش آموزان
مقدمه
از شیوه های فرزند پروری، روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کارمی گیرند و بیانگرنگرش هایی است که آنها نسبت به فرزندن خود دارند همچنین شامل معیارها وقوانین است که برای فرزندان خویش وضع می کنند ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به واسطه فرهنگ، نژاد، قوانین و گروه های اقتصادی تغییر می کند به همین جهت می توان گفت که خانواده نقش مهمی را دربهداشت روانی فرزندان ایفا می کند و با شیوه های تربیتی نامناسب، رفتارهای نامناسب را از قبیل پرخاشگری و غیره را به وجود آوردند. زندگی خانوادگی نقش اساسی در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان دارند. خانواده اولین و مهم ترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم می سازد. این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روش های مختلف تربیت در کودکان تاثیر می گذارند. تاثیر خانواده برفرایند تحول چنان بارز است، که با وجود اختلافات موجود بین صاحب نظران روان شناسی، در زمینه اهمیت خانواده و تاثیر آن برتحول نقطه مشترک وجود دارد.اکثر روان شناسان صرف نظر از مکتبی که به آن معتقدند کنش های متقابل میان والدین و فرزندانشان را اساس تحولی عاطفی تلقی می کنند. پژوهش های وسیعی که در زمینه ی چگونگی برخورد والدین با کودکانشان و روش های تربیتی انجام شده است. نشان می دهد که روش های تربیتی والدین اثرات طولانی بر رفتار- عملکرد- انتظارات و در نهایت برشخصیت افراد در آینده دارند. در خانواده ای که صمیمیت، محبت و مهربانی وجود دارد کودک می تواند هم ثبات خود پنداری را محفوظ نماید و هم باعث تغییرات مطلوب در شخصیت خود شود (شاملو) در چند دهه ی اخیر توجه زیادی به مبحث جرأت ورزی شده است که خود نشانگر اهمیت این جنبه تعامل اجتماعی است.به عقیده ریس وگرام جرأت ورزی یعنی توانایی ابراز خویشتن به گونه صریح،مستقیم ومناسب ،ارج نهادن به احساس وفکرخود وشناخت نقاط قوت وضعف خویشتن.در واقع جرأت ورزی به معنی احترام گذاشتن به خود و دیگران است.یکی از صفاتی که فرد را مستعدوآماده فشار روانی می کند سطح پایین جرأت ورزی است،یعنی فرد در اظهار باورهای شخصی،نگرش ها واحساسات دچار مشکل است و نمی تواند در برابر چشم داشت های بیش از حد دیگران واکنش نشان دهد.سطح پایین جرأت ورزی اغلب با گرایش شدیدکمال گرایانه همراه است.یعنی فرد هر چیزی را درست و کامل می خواهد،چنین شخصی می خواهد همه چیز را در کنترل داشته باشد وکارهایش مورد پسند همه قرار گیرد وهمین موضوع می تواند به سطوح بالایی از ناکامی وفشار روانی بینجامد.دگرگونی های سریع وپیچیده جوامع انسانی به مرور زمان برشیوه های فرزندپروری انسان ها اثری اساسی بر جای گذاشته است و خانواده ها اکنون تلاش می کنند فرزند خود را از همان اوان کودکی برای بردن گوی سبقت از همسالانشان آماده کنند.این شیوه تربیتی سبب شده است که فرزندان زمانی خود را با ارزش بدانند که مورد تأیید والدین خود قرار بگیرند وچون تأیید والدین و دیگران نقش اساسی درساختار شخصیتی افراد دارند می کوشند تلاش خود را دو چندان کنند تا به انتظارات آنان پاسخ مثبت دهند.
بیان مسئله
خانواده اولین و مهم ترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم می سازد در جریان
رشد طبیعی هرکودک یک رشته تغییرات شناختی، عاطفی واجتماعی را شاهدهستیم تقریبا همه کودکان در طول رشد و درجریان سازگاری با این تغییرات دچارمشکل می شوند واسترس و تعارض را که به دنبال می آید می تواند به مشکلات رفتاری- عاطفی و یادگیری در آن بیانجامد به عبارت دیگر وجود مشکلات رفتاری کودک به منزله روابط معیوب اعضای خانواده با یکدیگر است.وباروش های تربیتی نادرست والدین و تعاملات معیوب آنها با فرزندان ارتباط دارد.شیوه های فرزند پروری،روش هایی که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می گیرند وبیانگر نگرش هایی است که آنها نسبت به فرزندان خود دارند.شیوه های فرزندپروری شامل دومعیار عمده هستند:محبت و کنترل والدین.کنترل والدین آن دسته از رفتارهای والدین را شامل می شود که در خدمت جامعه پذیری،فرایند انتقال ارزش های اجتماعی از والدین به فرزندان،کودک قرار دارد. این امر به صورت توانایی والدین در اعمال رهنمود،ثبات،توانایی تحمل رفتار های نامطلوب(برای مثال فریاد کشیدن،گریه کردن)و استفاده از مشوق ها و تقویت ها،نمود دارد.محبت نیز شامل صمیمیت،علاقه،مهربانی و عاطفه والدین می باشد. بر اساس این دو شاخص مهم،شیوه های فرزند پروری را به سه دسته عمده تقسیم می کنند:1-شیوه سهل گیرانه:در این شیوه خانواده ها به خاطر آزادی عمل دادن بسیار به فرزندان،اعتماد به نفس بچه ها بیش از حد رشد می کنند لذا هر چه دلش می خواهد به دنبالش می رود.2-شیوه مقتدرانه:والدین در عین گرم وصمیمی بودن با فرزندان خود،کنترل کننده و
مقتدر هستند.3-شیوه استبدادی:والدین کمترین مهرورزی و محبت را از خودشان نشان می دهند،پرتوقع بوده و پذیرای نیازها و امیال کودکان نیستند.در روان شناسی نوین به ویژه در روان شناسی سلامت،جرأت ورزی یکی از بنیان های دستیابی به رفتار سالم فرض شده است.شخص جرأت مند کسی است که به حقوق مفروض خود از طریق تلاشی که از خود نشان می دهد دست می یابد.به هر روی،پژوهش های گوناگون در اقصی نقاط جهان نشان می دهد،که عدم جرأت ورزی یا بهره مندی اندک از جرأت، مجموعه رفتارهای فرد را که زمینه سازگاری با محیط(اجتماعی وطبیعی) را ایجاد می کند،خدشه دار می کند.اگر امروز شاهد ناهنجاری های رفتاری نظیر اعتیاد،فرار از خانه، فرار از مدرسه،چاپلوسی،دزدی،فحشاو...هستیم،از عوامل بنیادی آن می توان به عدم جرأت ورزی اشاره کرد.در چارچوب خانواده،مدرسه،دانشگاه و هم در اجتماع باید زمینه ها یا بستر هایی را فراهم آورد که افراد بتوانند با اندیشه ورزی به حقوق مفروض خود دست یابند تا ازابتلا به رفتارهای ناسالم فردی و اجتماعی برحذر شوند. از پیش شرط های اساسی گام نهادن در راه آموزش و پرورش،جرأت ورزی وپایه ریزی دموکراتیک است. فقدان جرأت متضمن یک کمبود رفتاری است، چون فرض برآن بوده است که شخص کم جرأت فاقد مهارتهای اجتماعی است. کودکانی که درخانواده های سختگیرانه استبدادی بزرگ می شوند مطیع و فرمانبردارند ولی درانواع تعریف در نوع تشخیص اکثر موارد رفتارآنها توام با پرخاشگری است (هافمی) تحقیقات نشان می دهد شیوه های تربیتی نا مناسب زمینه ی انحراف را به وجود می آورد و پرخاشگری درآن دیده می شود. با این توضیحات محقق درپی دستیابی به پاسخی برای سوال اصلی