پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و هوش سازمانی؛ با در
نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداری دانشگاه
شیراز
پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و هوش سازمانی؛ با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداری دانشگاه شیراز |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 561 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 198 |
پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و هوش سازمانی؛ با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداری دانشگاه شیراز
چکیده
دنیای امروز، دنیای سازمانهایی است که متولیان آن انسانها هستند. نیروی انسانی با قابلیت و توانمندی بالقوه خود چنانچه به خوبی مورد توجه قرار گیرد میتواند نقش مهم و حساسی را در راستای نیل به توسعه و رشد اقتصادی ایفا نماید. لازمه رسیدن به این مهم، توجه به کارایی و اثربخشی سازمانها با اهمیت دادن به خصوصیات و ویژگیهای متغیرهای رفتار سازمانی از جمله اخلاقکار و هوش سازمانی در افراد و کارکنان است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نحوه ارتباط میان اخلاقکار و هوش سازمانی با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی است.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی اداری دانشگاه شیراز (540 نفر) میباشند. نمونهگیری بر اساس روش تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انجام گرفت. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که شامل 30 سؤال اخلاقکار، 25 سؤال هوش سازمانی و 10 سؤال رفتار شهروندی سازمانی بود. دادههای حاصل از پژوهش پس از جمعآوری جهت تعیین ارتباط میان متغیرها توسط نرمافزار آماری لیزرل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
انسانها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگیهای خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل میدهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار میگیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند که این ویژگیهای انسانی بر روی میزان کارایی و اثربخشی سازمان تأثیر بگذارد. از طرفی اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد میتواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد (تولایی،1388: 14).
علاوه بر اخلاقکار، عامل دیگری که موجب کارایی و اثربخشی سازمان میگردد؛ هوش سازمانی است. در سازمانهای جدید به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد و اثربخشی سازمانها وابسته به توانایی دانشی آنهاست. پس ارتقاء هوش سازمانی میتواند باعث ارتقاء سازمان و باعث افزایش هوشمندی، بهرهوری و تکامل سازمان شود (خسروی،1389: 2). افزایش هوش سازمانی موجب میشود تا سازمانها دادههای محیط پیرامون خود را سریعتر و با دقتی بیشتر تجزیه و تحلیل کرده و نتایج بدست آمده را از راههای سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیمگیرندگان قرار دهند (زهرایی و رجاییپور،1390: 156).
بخشی از متن
اخلاق به عنوان ابتداییترین و مهمترین چیزی تعریف میشود که همه به دنبال آن بوده و اولین درکی است که انسانها از یک زندگی خوب دارند (سولومون،1994: 9). یک زندگی ارزشمند و خوب در اصل همان دیدگاهی است که در پی قرار گرفتن هر عمل و هدفی در جای خودش است و بیان میکند که چه عملی ارزش پرداختن به آن را دارد و چه عملی ارزش انجام دادنش را ندارد. چه چیزی به خواستن و داشتنش میارزد و چه چیزی ارزش خواستن و داشتن را ندارد.
اخلاق میتواند نقش پراهمیتی در بهبود روند فعالیتهای سازمان ایفا کند. هیچ نهاد یا حرفهای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتار بهنجار را معین میکند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین میکند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آیندهی خود به سمت کمال، فضیلت و سعادت هدایت میکند (کیانی و همکاران،1387: 80).
اکثر استانداردها و قوانین اخلاقی در یک فرهنـگ با گذشت زمان با فرهنگها و زمانهای دیگر متفاوتند (سودابه و سپیده قلمباز،2012: 38)، هر فرهنگی در گزینش منش و سلوک قابل قبول خود و نیز در برخورد با نقض هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و شیوههای خاص خودش را دارد. هنجارهایی که رعایت آنها و درک آنها از سوی جامعه برای افزایش و بهبود نظم اجتماعی ضروری است. پیش از کاوش عمیق در کلیت و تمامیت یک جامعه، نمیتوان راجع به هنجارهای آن قضاوتهای ارزشی نمود .در قضاوت پیرامون ارزشهای گذشته بر مبنای معیارهای کنونی نیز بایستی احتیاط نمود. آنچه ممکن است امروزه در نزد ما به عنوان مشکلات اخلاقی پیشینیان در نظر آید، در چارچوب ارزشی زمانه و جهانی که آنها درک نموده و در آن میزیستهاند ریشه داشته و قابل درک میباشد. ادراک امری که واقع میشود، برای کسی که تجربه آن را از سر میگذراند امری است شگرف که از هرگونه جنبه تجملی و غیر واقعی خالی است (امینی فسخودی،1387: 98).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. 2
1-1) مسأله تحقیق.. 2
2-1) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
3-1) اهداف تحقیق.. 8
4-1) قلمرو تحقیق.. 9
1-4-1) قلمرو موضوعی.. 9
2-4-1) قلمرو مکانی.. 10
3-4-1) قلمرو زمانی.. 10
5-1) فرضیههای تحقیق.. 10
6-1) تعریف واژهها و اصطلاحهای تخصصی تحقیق.. 11
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
مقدمه. 15
2-1) بخش اول: مبانی نظری.. 15
2-1-1) اخلاق.. 15
2-1-1-1) تعریف اخلاق.. 16
2-1-1-2) انواع اخلاق در سازمانها 20
2-1-2) کار 26
2-1-2-1) تعریف کار 27
2-1-2-2) تفاوت کار و حرفه. 28
2-1-3) اخلاقکار 29
2-1-3-1)تعریف اخلاقکار 29
2-1-3-2) ابعاد اخلاقکار 31
2-1-3-3) اهمیت و ضرورت پرداختن به اخلاقکار 34
2-1-3-4) عوامل مؤثر بر رعایت اخلاقکاری.. 36
2-1-3-5) اخلاقکار در ایران.. 40
2-2-1) هوش... 42
2-2-1-1) تعریف هوش... 42
2-2-1-2) انواع هوش در سازمانها 43
2-2-3) تعریف هوش سازمانی.. 47
فهرست مطالب (ادامه)
عنوان صفحه
2-2-3-1) ابعاد هوش سازمانی.. 48
2-2-3-2) عناصر هوش سازمانی.. 51
2-2-3-3) توانمندسازهای کلیدی هوش سازمانی.. 52
2-2-3-4) اهمیت و ضرورت استفاده از هوش سازمانی.. 53
2-3-1) رفتار شهروندی سازمانی.. 55
2-3-1-1) تعریف رفتار شهروندی سازمانی.. 55
2-3-1-2) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 57
2-3-1-3) عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 58
2-2) بخش دوم: سوابق تحقیق.. 60
2-2-1) تحقیقات داخلی.. 60
2-2-1-1) تحقیقات داخلی پیرامون اخلاقکار 60
2-2-1-2) تحقیقات داخلی پیرامون هوش سازمانی.. 65
2-2-1-3) تحقیقات داخلی پیرامون رابطه رفتار شهروندی سازمانی با اخلاقکار و هوش سازمانی.. 67
2-2-2) تحقیقات خارجی.. 68
2-2-2-1) تحقیقات خارجی پیرامون اخلاقکار 68
2-2-2-2) تحقیقات خارجی پیرامون هوش سازمانی.. 72
2-2-2-3) تحقیقات خارجی پیرامون رابطه رفتار شهروندی سازمانی با اخلاقکار و هوش سازمانی.. 75
2-3) بخش سوم: چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق.. 85
فصل سوم: روشها و ابزار تحقیق
مقدمه. 88
3-1) روش تحقیق.. 88
3-2) جامعه آماری.. 89
3-3) حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 90
3-4) ابزار جمعآوری داده 91
3-4-1) روایی.. 93
3-4-2) پایایی.. 93
3-5) روش گردآوری داده 95
3-6) ابزار و روش تجزیه و تحلیل دادهها 95
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه. 97
فهرست مطالب (ادامه)
عنوان صفحه
4-1) ویژگیهای جمعیتشناختی افراد جامعه. 97
4-1-1) توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نسبت به کل آمار 97
4-1-2) توزیع فراوانی و درصد تحصیلات افراد نسبت به کل آمار 98
4-1-3) توزیع فراوانی و درصد گروههای سنی افراد نسبت به کل آمار 100
4-2) تحلیل توصیفی ویژگیهای افراد مورد بررسی.. 101
4-2-1) شاخصهای آمار توصیفی متغیرهای پژوهش.... 101
4-3) تحلیل استنباطی فرضیههای پژوهش.... 102
4-3-1) بررسی وضعیت اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی.. 102
4-3-2) بررسی وضعیت ابعاد اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی.. 103
4-3-2-1) بررسی وضعیت ابعاد اخلاقکار 103
4-3-2-2) بررسی وضعیت ابعاد هوش سازمانی.. 104
4-3-2-3) بررسی وضعیت ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 105
4-3-3) بررسی نحوه ارتباط متغیرهای پژوهش.... 105
4-3-4) بررسی ارتباط میان ابعاد متغیرهای پژوهش.... 106
4-3-4-1) بررسی ارتباط میان ابعاد اخلاقکار 107
4-3-4-2) بررسی ارتباط میان ابعاد هوش سازمانی.. 108
4-3-4-3) بررسی ارتباط میان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 109
4-3-4-4) بررسی ارتباط میان ابعاد اخلاقکار و رفتار شهروندی سازمانی.. 110
4-3-4-5) بررسی ارتباط میان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و هوش سازمانی.. 110
4-3-4-6) بررسی ارتباط میان ابعاد اخلاقکار و هوش سازمانی.. 112
4-3-5)ترسیم مدل اصلی تحقیق و نیکویی برازش مدل.. 114
4-3-6) بررسی میزان تأثیر ویژگیهای جمعیت شناختی.. 121
4-3-6-1) تأثیر ویژگی جنسیت بر متغیرهای مورد مطالعه. 121
4-3-6-2) تأثیر ویژگی سن بر متغیرهای مورد مطالعه. 122
4-3-6-3) تأثیر ویژگی تحصیلات بر متغیرهای مورد مطالعه. 122
4-4) یافتههای جانبی.. 124
4-4-1) بررسی میزان تأثیر ابعاد متغیرها 124
4-4-1-1) بررسی میزان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد چهارگانه متغیر اخلاقکار 124
4-4-1-2) بررسی میزان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد هفتگانه متغیر هوش سازمانی.. 128
4-4-1-3) بررسی میزان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد پنجگانه متغیر رفتار شهروندی سازمانی.. 131
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
فهرست مطالب (ادامه)
عنوان صفحه
مقدمه. 136
5-1)خلاصه تحقیق.. 137
5-2) نتیجهگیری.. 138
5-2-1) وضعیت اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداری دانشگاه شیراز 139
5-2-2) نحوه ارتباط اخلاقکار و هوش سازمانی.. 140
5-2-3) نحوه ارتباط ابعاد اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی.. 141
5-2-4) تفسیر مدل اصلی تحقیق.. 142
5-2-5) تأثیر ویژگیهای جمعیتشناختی بر اخلاقکار، هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی.. 142
5-3) محدودیتهای تحقیق.. 143
5-4) پیشنهادهای تحقیق.. 144
5-4-1) پیشنهادهای عمومی تحقیق.. 144
5-4-2) پیشنهادهایی به محقّقین و پژوهشگران آینده 147
منابع و مآخذ. 149
الف) منابع فارسی.. 149
ب) منابع غیرفارسی.. 157
پیوستها 165
پیوست شماره 1: پرسشنامه پژوهش.. 165
پیوست شماره 2: ضرایب آلفای کرونباخ.. 169
پیوست شماره 3: ضرایب تی تک نمونهای برای سنجش وضعیت متغیرها.. 171
پیوست شماره 4: ماتریس همبستگی متغیرها.. 172
پیوست شماره 5: آمارههای نیکویی برازش مدل لیزرل.. 173
پیوست شماره 6: بررسی وضعیت عوامل جمعیت شناختی.. 174
پیوست شماره 6-1: بررسی وضعیت عامل جنسیت.. 174
پیوست شماره 6-2: بررسی وضعیت عامل سن.. 175
پیوست شماره 6-3: بررسی وضعیت عامل تحصیلات.. 176
پیوست شماره 7: ضرایب تحلیل مسیر.. 178
پیوست شماره 7-1: ضرایب تحلیل مسیر اخلاقکار.. 178
فهرست مطالب (ادامه)
عنوان صفحه
پیوست شماره 7-2: ضرایب تحلیل مسیر هوش سازمانی.. 179
پیوست شماره 7-3: ضرایب تحلیل مسیر رفتار شهروندی سازمانی.. 180