پایان نامه بررسی تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده
پایان نامه بررسی تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 736 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 115 |
پایان نامه بررسی تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده
چکیده
این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر به روش پیمایش در سال 1392 انجام گرفته است. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرفه ای نیز یکی از راه کارهای تربیت کننده ی نیروی انسانی متخصص است، سطح معلومات و تجربیات فراگیران باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانند هماهنگ با رشته ی مهارتی خود جذب بازار کار گردیده تا مشکل بیکاری وجود نداشته باشد.
مضاف بر این بررسی اثر بخشی وکارآئی آموزش های فنی حرفه ای در زندان ها باعث تولید اطلاعاتی در جهت شناخت نقاط قوت وضعف فرایند ومحتوای آموزشی خواهد بود که می تواند اسباب اصلاح وبهبود فرایند وارتقاء کیفیت ومحتوای آنرا فراهم آورد. بر این اساس در این تحقیق تاثیر آموزش فنی و حرفه ای در زندان مشکین شهر به روش توصیفی -پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی یک نمونه ی آماری مشتمل بر160 نفر از زندانیان آزاد شده مشکین شهر که در زندان تحت آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفته اند مورد بررسی قرار گرفت.داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفت و مشخص گردید که 43 درصد از زندانیان آموزش دیده پس از خروج از زندان شاغل شده و 57 درصد بیکار مانده اند که نکته قابل تامل می باشد. نتایج حاصل از آزمون t تست و آزمون کای دو همه 4فرضیه تحقیق را در سطح اعتماد(000/0= a) مورد تایید قرار داد و بر این اساس متغیرهای کیفیت آموزش، میزان مهارت، مدت آموزش و نوع حرفه از عوامل تاثیر گذار در اشتغال یا عدم اشتغال زندانیان آزاد شده مشکین شهر به دست آمدند .
کلید واژه ها: فنی و حرفه ای، آموزش، مهارت، زندان مشکین شهر، زندانیان آزاد شده، کارآفرینی، اشتغال.
آموزش بطور عام و آموزشهای فنی و حرفهای بطور خاص، یکی از پیش نیازهای رشد و توسعه جوامع بشری است و زمینههای توسعه پایدار جوامع را فراهم مینماید. آموزشهای فنی و حرفهای تلفیق علم با عمل است و میتواند بستر مناسبی را برای اشتغال آماده سازد. از سوی دیگر، ایجاد اشتغال، بزرگترین و مهمترین عامل پیشگیری از بروز جرائم و آسیبهای اجتماعی در جامعه است. با آموزش فنی و حرفهای در زندانها، زمنیه اشتغال و فرهنگ کار مهیا شده و آسیبها و بزههای اجتماعی کاهش مییابد. فراگیری مهارت منجر به اشتغال زندانی پس از طی دوره محکومیت، در کاهش آمار بازگشت به زندان مؤثر خواهد بود. کاهش هر یک نفر زندانی، یعنی نزدیک شدن یک گام به توسعه شاخصهای فرهنگی و اجتماعی جامعه. در نتیجه در چرخه اصلاح و تربیت، اشتغال زایی و حرفهآموزی، مؤثرترین فرآیند آموزش در زندانها بوده و باعث افزایش کیفیت زندگی زندانی پس از بازگشت به خانه میشود.
قسمتی از متن
یکی از مهمترین ساز و کارهای ممکن برای اصلاح وضعیت موجود در جامعه توجه خاص به مقوله آموزش های فنی و حرفه ای به جوانان به خصوص ارتقای آن در بین زندانیانی است که به خاطر جبر اقتصادی و عمدتاً بیکاری دست به ارتکاب عمل مجرمانه زده اند می باشد. بررسیها نشان میدهد که اکثر بزهکاران شغل مناسبی نداشته یا در بدست آوردن شغل مورد نیاز و مطلوب جامعه موفق نبودهاند و یا اینکه فرصت کافی برای فراگیری حرفه و شغلی نداشتهاند لذا کاملاً ضروری است که در زندانها نسبت به ایجاد و توسعه آموزشهای فنی وحرفه ای اقدام گردد و این آموزشها می بایست به صورت کاملاً تخصصی و سطح مهارتهای شغلی زندانیان در سطح استاندارد و براساس نیاز و توقع بازار کار باشد. تا پس از آزادی زندانیان به اتکای حرفهایی که آموختهاند بتوانند بر مشکلات زندگی خود فائق آمده و حوائج خود و خانوادههایشان را مرتفع سازند که در این راستا اتخاذ تدابیر حمایتی مانند پرداخت تسهیلات بانکی مناسب نیز باید مدنظر قرار گیرد.
بررسی اثر بخشی وکارآئی آموزش های فنی حرفه ای در زندان ها باعث تولید اطلاعاتی در جهت شناخت نقاط قوت وضعف فرایند ومحتوای آموزشی خواهد بود که می تواند اسباب اصلاح وبهبود فرایند وارتقاء کیفیت ومحتوای آنرا فراهم آورد. یکی از راههای بررسی اثر بخشی آموزشهای ارائه شده، مطالعه وبررسی پیامدهای اشتغال مهارت آموختگان است این بررسی از طریق استقرار فرایندی نظام مند تحت عنوان رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان انجام می شود که در آن نسبت به تولید آمار واطلاعات ارزشمندی اقدام می گردد که در وهله اول میتواند بعنوان ابزار نیرومند تصمیم سازی برای مدیران سازمان در سطوح مختلف سیاستگذاری وبرنامه ریزی واجرائی در جهت حذف ، کاهش ، افزایش وادامه اجرای دوره آموزشی بدون تغییر حجم وظرفیت ونیزتجهیز یا ارتقاء کارگاههای آموزشی بکار رود همچنین برای مشاوران نتایج گران قیمتی را در زمینه بازار حرفه آموزی فراهم می آورد (ضیائی، 1388، ص 78).
اشتغال زندانیان آزاد شده
متغیر وابسته و اصلی در این تحقیق اشتغال زندانیان پس از آزادی است. مسلماً اندازهگیری این متغیر به صورت اشتغال/عدم اشتغال خواهد بود تا بررسی شود چه تعداد از آموزش دیدگان فنی و حرفهای در زندان زندان مشکین شهر پس از آزادی در راستای رشته آموزش دیده دارای شغل بوده و چه تعداد بیکار هستند و یا چه تعداد به کاری غیر از آنچه در زندان آموزش دیدهاند گمارده شدهاند. این متغیر با مقیاس اسمی مورد بررسی قرار میگیرد که پس از مطالعه پروندههای زندانیان آزاد شده و دستیابی به آدرس یا محل کار آنها از طریق پرسش مستقیم از آنها مورد بررسی قرار میگیرد. یادآوری میشود به لحاظ زمانی افراد گروه نمونه که در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند کسانی هستند که در طی سال 91 از آموزشهای فنی و حرفهای در دوره حبس برخوردار بوده و اکنون از زندان آزاد شدهاند.
متخصصین سازمان یونسکو با جمع آوری گزارش های ارسالی از 23 کشور قاره های آسیا، آمریکا و آفریکاو بررسی و تحلیل تطبیقی آن ها عمده ترین مشکلات سازمان های متولی آموزش های فنی و حرفه ای و متعاقباً ناکارآمدی آن ها در کاهش نرخ بیکاری را دو شاخص عمده می دانند: ابتدا تاکید بیش از حد سازمان های متولی آموزش بر مسائل نظری که مانع بزرگی برای تحول آموزش علوم نظری به سوی آموزش های علمی و کاربردی است و همین مساله موجب عدم اشتغال آموزش دیدیگان و نقصان کارائی آنان در مواجه شدن با مهارت های تخصصی خود می باشد. همچنین عدم تطابق مستمر بین آموزش و اشتغال، معضل دیگر این کشورها محسوب می گردد(اسپتیز[1]، 2003). به عبارت دیگر این مشکل فقط منحصر به آموزش سنتی عمومی نسبت به فارغ التحصیلان آن برای مقابله با واقعیت های دنیای کار و اشتغال نمی باشد بلکه آموزش های فنی و حرفه ای رایج در بسیاری از کشورها با نیازهای توسعه واقعی هماهنگ نداشته و ساختار سازمان های متولی برای همکاری نزدیک و لازم بین برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی توسعه و برنامه ریزی نیروی انسانی سازماندهی نشده است.
[1] . Sptiz
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کــــــلیات
1-1- بیان مسئله 2
1-2-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق 6
1-3-اهداف تحقیق 7
1-3-1-هدف اصلی 7
1-3-2-هدف فرعی 7
1-4- سوالات تحقیق: 7
1-5- فرضیههای تحقیق: 8
1-6-مدل تحلیلی 8
1-7-تعاریف متغیرها 8
1-7-1-تعریف متغیر وابسته 8
1-7-2-تعریف متغیرهای مستقل 9
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه 11
2-2- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی 13
2-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران 16
2-4-آموزش فنی و حرفه ای 17
2-5- واژه شناسی آموزش فنی و حرفهای 18
2-6- آموزش در زندان 19
2-7- مهارت 20
2-8-سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (TVTO) 20
2-9- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن 20
2-10- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای 22
2-11-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای 25
2-12- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی 28
2-13-تاثیر مهارت دراشتغال 31
2-14- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال 33
2-15-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان 38
2-16-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان 40
2-17-تاریخچه آموزش و اشتغال زندانیان در نظام زندانبانی انگلستان 42
2-18-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر 44
2-19- مرور ادبیات و سوابق مربوطه 47
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 52
3-2- قلمرو تحقیق 52
3-2-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 52
3-2-2- قلمرو زمانی تحقیق: 52
3-2-3-قلمرو مکانی تحقیق: 52
3-3- روش انجام تحقیق 53
3-4- جامعه آماری 53
3-5- نمونه آماری و روش نمونه گیری 53
3-6- ابزار گردآوری اطلاعات 54
3-7- روائی و پایائی تحقیق 54
3-7-1-اعتبار(روائی) 54
3-7-2-پایائی 55
3-7- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 56
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
4-1- مقدمه 57
4-2- یافته های توصیفی: 57
4-2- 1- توصـیف آماری سؤالات پرسشنامه. 58
4-2-1-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب خصوصیات فردی (سوالات عمومی) 58
4-2-1-2- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به سوالات تخصصی پرسشنامه. 61
4-3- نتایج استنباطی 68
4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف... 68
4-3-2- آزمون فرضیه ها 69
4-3-2-1-آزمون فرضیه اول. 69
4-3-2-2- آزمون فرضیه دوم. 71
4-3-2-3- آزمون فرضیه سوم. 72
4-3-2-4- آزمون فرضیه چهارم. 73
فصل پنجم:بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی
5-1-مقدمه 75
5-2- بحث و نتیجه گیری 76
5-2-1- تفسیر فرضیه اول. 76
5-2-2- تفسیر فرضیه دوم. 76
5-2-3- تفسیر فرضیه سوم. 76
5-2-4- تفسیر فرضیه چهارم. 77
5-3- نتیجه گیری نهایی.. 77
5-4-محدودیت های تحقیق 80
5-5- پیشنهادها و راهکارها 80
منابع و مآخذ 83
الف) منابع فارسی 83
ب) منابع خارجی 85
پیوست ها Error! Bookmark not defined.
چکیده انگلیسی Error! Bookmark not defined.