فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

دانلود پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل doc
حجم فایل 496 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

qمعاملات کارگزاری و شرکت های کارگزاری vمعمولاً هر شخصی می تواند به آسانی یک حساب کارگزاری باز کند. سرمایه گذار، کارگزار یا واحد کارگزاری را از طریق مراجعه حضوری یا از طریق اعتبار خود و یا سایر روشها انتخاب می کند. شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تمایل دارند واقعیتهای اساسی را در خصوص مشتریان بالقوه بدانند، در حالی که معمولاً فقط مقدار کمی از این اطلاعات مورد نیاز است. معمولاً میان کارگزار و مشتری ملاقات حضوری پیش نمی آید و اغلب تماس ها از طریق تلفن و یا نامه صورت می گیرد. —

این نوع کارگزاران، خدمات متنوعی به مشتریان، خصوصاً در زمینه مشاوره و اطلاع رسانی ارائه می کند. از این رو، سرمایه گذاران می توانند از طریق کارگزاران تمام عیار اطلاعات وسیعی در زمینه های اقتصاد، صنعت خاص، شرکتهای مختلف و بازارهای اوراق قرضه بدست بیاورند.

 

vکارگزار تمام عیار

خدماتی که این کارگزاران ارائه می دهند مانندکارگزاران تمام عیار است با این تفاوت که این کارگزاران اطلاعات و مشاوره کمی در خصوص سرمایه گذاری ارائه میکنند. به همین خاطر سرمایه گذارانی که با این کارگزاران کار می کنند مبلغ کمتری می پردازند و سود کمتری هم بدست می آورند

vکارگزار با کارمزد پایین v

این کارگزاران اغلب شامل شرکتهای کوچکی می شوند که در ازای خرید و فروش سهام، هزینه های حداقلی را بابت فروش هر سهم دریافت می کنند.

متداولترین نوع حساب کارگزاری، حساب نقدی است که مشتری کارمزد تمام اوراق بهادار خریداری شده را یکجا و به صورت نقدی به شرکت کارگزاری پرداخت می کند.

 

vحساب نقدی

بسیاری از مشتریان حساب اعتباری باز می کنند. طبق حساب اعتباری به مشتری اجازه داده می شود از شرکت کارگزاری برای خرید اوراق بهادار، وام دریافت نمایند.

 

vحساب اعتباری

این نوع حساب که توسط موسسات مالی و کارگزاری ارائه می شود خدمات بانکی و کارگزاری را با هم انجام می دهند و به مشتری خود اجازه ی صدور چک، خرید و فروش سهام و گرفتن اعتبار برای خرید اوراق بهادار را می دهند.

 qکارمزد(کمیسیون) vکارمزد یا کمیسیون، حق العملی است که به کارگزار پرداخت می شود و مشتری با پرداخت این پول خدمات کارگزار را برای خرید یا فروش اوراق بهادار جبران می کند. vسرمایه گذاران می توانند در مورد پرداخت میزان کارمزد با کارگزاران به مذاکره بپردازند. شرکتهای کارگزاری تمام عیار عملاً نرخ کارمزد را برای سرمایه گذاران کوچک مشخص میکنند. با یان حال رقابت کلی در صنعت بر این نرخها تأثیر می گذارد. vدر مقابل سرمایه گذارانی که در حجم خرید و فروش سهام زیاد مشغول هستند نرخ های کارمزد یا کمیسیون را بر اساس مذاکره و توافق تعیین می کنند.

vحسابهای مدیریت دارایی
vکارگزار با حداقل کارمزد

دانلود پاورپوینت نحوه معامله اوراق بهادار

دانلود پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

دانلود پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 1343 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

پایان نامه‌ی کارشناسی:

مهندسی تکنولوژی الکترونیک

چکیده

 

امروزه کار با میکروکنترلرها بیش از پیش ضرورت یافته و به موازات آن طراحی آنها نیز وارد مرحله جدیدی شده است که امکان انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می‌کند. یکی از این میکروکنترلرها، میکروکنترل ای‌وی‌آر است که سهم عمده ای از مصرف را به خود اختصاص داده است.

از موارد پر کاربرد میکروکنترلرها، می‌توان انجام محاسبات، اندازه‌گیری کمیت ها و تبدیل مقادیر آنالوگ به دیجیتال را نام برد که در بیشتر دستگاه ‌ها و تجهیزات الکترونیکی امروزه استفاده می‌شود.

در اینجا نیز اگر پالسهای اعمالی به کانتر میکرو کنترلر را در یک ثانیه شمارش کنیم، پالس شمارش شده بر حسب هرتز همان فرکانس پالس مورد نظر است. پس از اندازه گیری تعداد پالسها، مقدار فرکانس سیگنال ورودی را بر روی نمایشگر ال سی دی نمایش می دهیم. 

برای جمع‌آوری این تحقیق، از کتاب‌ها و پروژه های دانشگاهی متعددی در زمینه‌ی ، ای‌وی‌آر و برنامه‌نویسی سی مطالعه شده است و همچنین پروژه‌های متنوعی که از امکان مبدل دیجیتال به آنالوگ ای‌وی‌آر استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته است.


 

فصل اول: مقاومت

1-1-   کمیت مقاومت الکتریکی.. 4

1-2-   عنصر مقاومت الکتریکی.. 5

1-3-   انواع مقاومت های الکتریکی.. 6

1-3-1-           مقاومت های ثابت... 7

1-3-1-1-       مقاومت های کربنی(ترکیبی). 7

1-3-1-2-       مقاومت های سیمی.. 8

1-3-1-3-       مقاومت های لایه ای.. 10

1-3-2-           مقاومت های متغیر. 11

1-3-2-1-       مقاومت های قابل تنظیم.. 11

1-3-2-1-1    پتانسیومتر. 11

1-3-2-1-2    رئوستا 13

1-3-2-2-       مقاومت های وابسته. 13

1-3-2-2-1-  مقاومت های تایع حرارت... 14

1-3-2-2-2-  مقاومت های تابع نور. 15

1-3-2-2-3    مقاومت های تابع ولتاژ. 15

1-3-2-2-4-  مقاومت های تابع میدان مغناطیسی.. 16

 

فصل دوم: میکروکنترلر

2-1-   آشنایی با ای وی آر.. 17

2-2-    امکانات کلی یک ای وی آر. 18

2-3-   پروگرام کردن ای وی آر. 21

2-4-   فیوزبیت... 22

2-5-   منابع کلاک.... 22

2-5-1-           اسیلاتور آرسی کالیبره شده ی داخلی.. 23

2-6-   مبدل آنالوگ به دیجیتال. 23

2-6-1-           رجیسترهای واحد ای دی سی.. 24

2-7-   نحوه اتصال ال سی دی به میکروکنترلر. 25

 

فصل سوم: برنامه نویسی

3-1-  محیط برنامه نویسی کدویژن. 27

3-2-   کدویزارد. 27

3-3-   زبان برنامه نویسی سی، دستورات و توابع. 28

3-3-1-           انواع داده ها (متغیرها). 28

3-3-2 آرایه ها ............................................................................................................................... 29

3-3-3-           رشته ها .............................................................................................................................. 29

3-4-   رهنمودهای پیش پردازنده. 30

3-4-1-           اینکلاد ................................................................................................................................30

3-4-2-           دی فاین...............................................................................................................................30

3-5 -  توابع کتابخانه ای.. 30

3-5-1-           تابع ال سی دی کلیر. 30

3-5-2-           تابع ال سی دی- گوتو. 30

3-5-3-           تابع ال سی دی- پوتس اف... 30

3-5-4-           اس تی دیو.اچ.. 31

3-5-5-           اس تی دی ال آی بی.اچ.. 31

3-5-6-           دیلی.اچ ................................................................................................................................31

3-5-7-           پوتس ..................................................................................................................................31

3-6-   دستورات کنترلی.. 31

3-6-1-           حلقه های کنترلی فور. 31

3-6-2-           دستور کانتی نیو بریک..... 31

3-6-3-           حلقه های کنترلی وایل.. 32

3-6-4-           حلقه دو- وایل.. 32

3-6-5-           دستور کنترلی سوییچ -کیس.... 32

3-6-6-           دستور شرطی ایف.... 33

 

 

 

 

فصل چهارم: فرکانس متر

4-1-   فرکانس متر چیست... 34

4-1-1-           کاربردهای فرکانس متر. 34

4-2-   طراحی فرکانس متر متر دیجیتال. 35

4-2-1-           منبع تغذیه. 35

4-2-2-           ساختار طراحی فرکانس متر. 36

4-2-3-           برنامه نویسی تراشه ای وی آر. 36

4-2-3-           برنامه نویسی تراشه ای وی آر. 36

          جمع بندی ....................................................................................................................................................45

          منابع و مراجع................................................................................................................................................51

 

 

 

 

 

شکل(1-1) دو نمونه از مقاومت کربنی.. 7

 شکل(1-2) ساختمان داخلی مقاومت کربنی 8

 شکل(1-3) سه نمونه مقاومت سیمی 8

 شکل(1-4) مقاومت آجری 9

 شکل(1-5) مقاومت فیوزی یا حفاظتی 10

 شکل(1-6) پیچیدن سیم به روش بی فیلار 10

 شکل(1-7) مراحل ساخت مقاومت لایه ای 11

 شکل(1-8) دو نمونه پتانسیومتر. 12

 شکل(1-9) ساختمان داخلی پتانسیومتر خطی.. 13

 شکل(1-10) نحوه اتصال رئوستا 13

 شکل(1-11) دو نمونه مقاومت پی‌تی‌سی 14

 شکل(1-12) مقاومت ان‌تی سی 15

 شکل(1-13) مقاومت فتورزیستور 15

 شکل(1-14) یک نمونه واریستور. 16

 شکل(1-15) دو نمونه مقاومت ام دی آر 16

 شکل(2-1) ترکیب بسته بندی ای تی مگا16. 20

 شکل(2-2) نحوه‌ی اتصال ولتاژ پایه های ای دی سی.. 24

 شکل(2-3) ال‌سی‌دی کارکتری.. 25

 شکل(4-1) منبع تغذیه رگوله شده مناسب برای میکروکنترلر مگا16... 36

 شکل(4-2) مراحل انجام پروژه در کدویزارد. 37

 شکل(4-3) محل نوشتن فایل های کتابخانه ای در کدویژن. 38

 شکل(4-4) محل نوشتن آرایه و رشته ها  در کدویژن 38

 

 

 شکل(4-5) برنامه نمایش تابع اندازه گیری شده بر روی ال سی دی.. .............................................38

 شکل(4-6) تابع اصلی برنامه 39

 شکل(4-7) تابع اصلی برنامه 40

 شکل(4-8) نحوه پروگرام فیوزبیت ها 43

 شکل(4-9) نحوه اتصال ال سی دی به میکروکنترلر. 43

 شکل(4-10) فرکانس متر تکمیل شده 44

 

 

 

 

 

 

 

 


 

جدول (2-1) حالت های انتخاب کلاک سیستم 22

جدول (2-2) تناظر فرکانس کاری با سی کی سل.. 23

جدول (2-3) رجیسترهای ای دی سی.. 24

جدول (2-4) ارزش بیت های رجیستر ولتاژ مرجع ای دی سی.. 25

جدول (2-5) پایه های ال سی دی کاراکتری 16*2 26

جدول (3-1) انواع داده ها 29


مقدمه 

انسان ذاتاً موجودی علم طلب است. لذا از ابتدای آفرینش تاکنون به دنبال موفقیت های جدید علمی بوده است و توانسته با دستیابی به علوم، شگفتی هایی را بیافریند. از مهمترین شگفتی ها می‌توان به دستیابی بشر به علم الکترونیک نام برد. بی شک می‌توان گفت بزرگترین تحولات زندگی بشر مربوط به دوران بعد از کشف الکترونیک است.

با پیدایش علم الکترونیک در قرن نوزدهم میلادی، دانشمندان از همان ابتدا به قدرت بی حد و حصر این علم پی برده بودند و در تلاش برای تکامل این علم بودند. با ساخت اولین  لامپ خلاء روزنه امیدی پیدا شد که نوید آینده‌ای درخشان برای بشر را در پی داشت. با تولد ترانزیستور که اهمیت آن بر همه واضح و مبرهن است، بشر امروزی توانست به صورت فراگیر از این علم استفاده کند و خیلی سریع سراسر دنیا مملو از وسائل نیمه ترانزیستوری و تمام ترانزیستوری شد که از جمله آنها می‌توان به سیستم های صوتی، تصویری و مخابراتی اشاره کرد.

در قرن بیستم و در دهه هشتم این قرن معجزه ای بزرگ در تاریخ تکنولوژی علم دنیا به وقوع پیوست که تمام جهان را به تحول واداشت این معجزه چیزی نبود جز ساخت اولین میکروپروسسور و پس از آن میکروکنترلرها. با پیشرفت روزافزون علوم مرتبط با میکروپروسسورها و سیستم‌های مبتنی بر آنها، کنترل بسیاری از امور بر عهده سیستم های میکروپروسسوری قرار گرفت. وجود بخش های مختلف در یک سیستم میکروپروسسوری و طراحی جداگانه هر یک از آنها و اتصال این بخش ها به یکدیگر سبب گردید تا حجم سیستم های میکروپروسسوری زیاد شده و بعضاً برای کاربردهای خاصی که نیاز به یک سیستم کنترلی کوچک می‌بود، استفاده از این سیستم های میکروپروسسوری مشکل ساز می‌گردید. در سال 1976 اولین تراشه که حاوی یک سیستم کامل میکروپروسسوری در داخل خود بود، تولید شد. چنین تراشه‌ای که یک سیستم کامل میکروپروسسوری را به همراه کلیه اجزای آن در داخل خود داشته باشد، میکروکنترلر نامیده می‌شود.

 

بکارگیری گسترده میکروکنترلرها در کنترل فرایندهای ساده و صنعتی سبب شد تا شرکت‌های بسیاری دردنیا به تولید این تراشه ها اقدام کنند. یکی از جدیدترین و قویترن میکروکنترلرهایی که به بازار الکترونیک عرضه شده و امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی، رباتیک و کنترلی کاربرد دارند، میکروکنترلرهای ای‌وی‌آر ساخت شرکت معتبر اتمل است. این میکروکنترلرها برای اولین بار در سال 1996 عرضه شدند. تنوع بسیار زیاد میکروکنترلرهای ای‌وی‌آر و قابلیت‌های متفاوت، سادگی، قیمت ارزان، مصرف توان کم، زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد و سطح بالا، فناوری حافظه پیشرفته و توانایی‌های دیگر تبدیل میکروکنترلرهای خانواده ای‌وی‌آر سبب علاقه مندی طراحان به این میکروکنترلرها گردیده است. از جمله کاربردهای ای‌وی‌آر ها می‌توان به کاربردهای خودروهای موتوری، کنترل صنعتی، سرورهای شبکه، حسگر، تلفنها رباتیک،اسباب بازیها و ... اشاره کرد. 

یکی از نیاز های اصلی علاقه مندان به علم مخابرات و سیستم های بیسیم برد بالا و فرکانس بالا یک فرکانس متر حساس و دقیق است. این ابزار همانند اهم متر نیاز هر فرد علاقه مند به فرستنده های FM و بیسیم های پرقدرت موج متوسط و یا فرکانس بالا می باشد. 

اندازه‌گیری عبارتست از تعیین یک کمیت و یا مقدار فیزیکی توسط یک عدد و بر حسب یک واحد. وظیفه اندازه‌گیری دستیابی به اطلاعات در خصوص اندازه فیزیکی و نمایش آن است، نتیجتاً مسئله نمایش، ثبت و انتقال اطلاعات بدست آمده از اهمیت خاصی بر خوردار است.

مهمترین کمیت ها در اندازه‌گیری الکتریکی و الکترونیکی عبارتند از: فرکانس،اهم، ولت، جریان، توان و کمیت های منشعب از آنها (مانند میلی ولت، میلی آمپر و ...). این نکته قابل ذکر است که برای اندازه‌گیری کمیت های فیزیکی دیگر، معمولاً آنها را به کمیت های الکتریکی فوق، متناسب با کمیت اصلی تبدیل نموده و سپس عمل اندازه‌گیری انجام می‌شود.

در فصل اول این پروژه، ابتدا به تعریف عناصر و کاربرد انها و همچنین انواع عناصر مقاومتی پرداخته شده است. در فصل دوم ویژگی های میکروکنترلر ای‌وی‌آر بیان شده است. در فصل سوم نرم افزار و زبان برنامه‌نویسی سی میکروکنترلر ای‌وی‌آر توضیح داده شده است و در فصل چهارم با جمع بندی مطالبی که در سه فصل پیش ذکر شده بود، مراحل ساخت اهم متر دیجیتال شرح داده شده است.

منابع :

 [1] جعفر زاده راستین ، ر . " مقاومت الکتریکی و انواع آن " انتشارات دانشگاه علوم و تحقیقات تهران ،  ص 1 ـ 90 ، 1389 .

 [2]تولی ، م .  " اصول و مبانی الکترونیک "اذین رایانه ، ص 11 ـ 35 ، 1380

 [3] ره افروز ، ا . " میکروکنترلرهای AVR " نص ، ص 20 ـ 294 ، 1389 .

 [4] کاهه ، ع . " میکروکنترلرهای AVR " نص ، ص 100 ـ 230 ، 1390 .

 [5] الوندی ،ب . " خود اموز سریع کد ویژن " انتشارات ناقوس ، ص 14 ـ 74 ، 1388 .

 [6] حق مرام ، ر .  " اندازه‌ گیری الکتریکی " دانشگاه امام حسین ، ص 45 ـ 62 ، 1390

 [7] معتمدی ، ا .  " اصول و مبانی تکنیک پالس " نص ، ص 372 ـ 387 ، 1378

[8] جعفر زاده راستین ، ر . " مقاومت الکتریکی و انواع آن " انتشارات دانشگاه علوم و تحقیقات تهران ،  ص 95 ـ 110 ، 1389 .

 

 

دانلود پایان نامه با موضوع فرکانس متر دیجیتال

دانلود تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

دانلود تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

مقدمه:

تقوا از رایج‌ترین کلمات نهج البلاغه است. در کمتر کتابى مانند نهج البلاغه بر عنصر تقوا تکیه شده، و درنهج البلاغه به کمترمعنىومفهومىبهاندازهتقواعنایتشدهاست  .

تقوا چیست؟

معمولاً چنین فرض مى‏شود که تقوا یعنى «پرهیزکارى» و به عبارت دیگر تقوا یعنى یک روش عملى منفى، هر چه اجتناب‌کارى و پرهیزکارى و کناره‏گیرى بیشتر باشد تقوا کامل‌تر است .
طبق این تفسیر اولاً تقوا مفهومى است که از مرحله عمل، انتزاع مى‏شود، ثانیاً روشى است منفى، ثالثاً هر اندازه جنبه منفى شدیدتر باشد تقوا کامل‌تر است.
به همین جهت متظاهران به تقوا براى این که کوچکترین خدشه‏اى بر تقواى آنها وارد نیاید از سیاه و سفید، تر و خشک، گرم و سرد اجتناب مى‏کنند و از هر نوع مداخله‏اى در هر نوع کارى پرهیز مى‏نمایند.
شک نیست که اصل پرهیز و اجتناب یکى از اصول زندگى سالم بشر است. در زندگى سالم، نفى و اثبات، سلب و ایجاب، ترک و فعل، اعراض و توجه توأم است. با نفى و سلب است که مى‏توان به اثبات و ایجاب رسید، و با ترک و اعراض مى‏توان به فعل و توجه تحقق بخشید.
کلمه توحید یعنى کلمه «لا اله الا الله» مجموعاً نفیى است و اثباتى، بدون نفى ماسوا دم از توحید زدن ناممکن است. این است که عصیان و تسلیم، کفر و ایمان قرین یکدیگرند، یعنى هر تسلیمى متضمن عصیانى و هر ایمانى مشتمل بر کفرى و هر ایجاب و اثبات مستلزم سلب و نفیى است: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقى.
اما اگر نیروى روحانى تقوا در روح فردى پیدا شد، ضرورتى ندارد که محیط را رها کند، بدون رها کردن محیط، خود را پاک و منزه نگه مى‏دارد.

اما اولاً پرهیزها و نفی‌ها و سلب‌ها و عصیان‌ها و کفرها در حدود «تضاد» هاست. پرهیز از ضدى براى عبور به ضد دیگر است، بریدن از یکى، مقدمه پیوند با دیگرى است.
از این رو پرهیزهاى سالم و مفید، هم جهت و هدف دارد و هم محدود است به حدود معین. پس یک روش عملى کورکورانه که نه جهت و هدفى دارد و نه محدود به حدى است، قابل دفاع و تقدیس نیست.
ثانیاً مفهوم تقوا در نهج البلاغه مرادف با مفهوم پرهیز حتى به مفهوم منطقى آن نیست. تقوا در نهجالبلاغه نیرویى است روحانى که بر اثر تمرین‌هاى زیاد پدید مى‏آید و پرهیزهاى معقول و منطقى از یک طرف سبب و مقدمه پدید آمدن این حالت روحانى است و از طرف دیگر معلول و نتیجه آن است و از لوازم آن به شمار مى‏رود.
این حالت، روح را نیرومند و شاداب مى‏کند و به آن مصونیت مى‏دهد. انسانى که از این نیرو بى‏بهره باشد، اگر بخواهد خود را از گناهان مصون و محفوظ بدارد چاره‏اى ندارد جز این که خود را از موجبات گناه دور نگه دارد، و چون همواره موجبات گناه در محیط اجتماعى وجود دارد ناچار است از محیط کنار بکشد و انزوا و گوشه‏گیرى اختیار کند.
مطابق این منطق یا باید متقى و پرهیزکار بود و از محیط کناره‏گیرى کرد و یا باید وارد محیط شد و تقوا را بوسید و کنارى گذاشت. طبق این منطق هر چه افراد اجتناب‌کارتر و منزوى‏تر شوند جلوه تقوایى بیشترى در نظر مردم عوام پیدا مى‏کنند.
اما اگر نیروى روحانى تقوا در روح فردى پیدا شد، ضرورتى ندارد که محیط را رها کند، بدون رها کردن محیط، خود را پاک و منزه نگه مى‏دارد.
دسته اول مانند کسانى هستند که براى پرهیز از آلودگى به یک بیمارى مسرى، به دامنه کوهى پناه مى‏برند و دسته دوم مانند کسانى هستند که با تزریق نوعى واکسن، در خود مصونیت به وجود مى‏آورند و نه تنها ضرورتى نمى‏بینند که از شهر خارج شوند و از تماس با مردم پرهیز کنند، بلکه به کمک بیماران مى‏شتابند و آنان را نجات مى‏دهند. آنچه سعدى در گلستان آورده نمونه دسته اول است:
بدیدم عابدى در کوهسارى‏      ***    قناعتکردهازدنیابهغارى‏
چرا گفتم به شهر اندر نیایى   ***    کهبارىبندازدلبرگشایى؟
بگفت آنجا پریرویان نغزند     ***    چوگلبسیارشدپیلانبلغزند

منابع:

1ـ بقره/ 256
2ـ نهج البلاغه، خطبه‏ 16
3ـ نهج البلاغه، خطبه‏ 113
4ـ نهج البلاغه، خطبه‏ 233
5ـ نهج البلاغه، خطبه‏ 157
6ـ رجوع شود به کتاب گفتار ماه، ج اول، سخنرانى دوم، [یا به کتاب ده گفتار
7ـ اعراف/ 26 .
8ـ خطبه‏ 233

دانلود تحقیق با موضوع مفهوم تقوا در نهج البلاغه

دانلود پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

دانلود پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

پاورپوینت تئوری بازار سرمایه
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 933 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

qمقدمه vتئوری بازار سرمایه زمانی شروع می شود که تئوری پرتفلیو مارکوئیتز پایان می پذیرد. تئوری بازار سرمایه به دنبال توضیح و بیان هزینه یابی دارایی های سرمایه ای در بازار است. هدف تئوری بازار سرمایه، ارائه مدلی است که بتواند دارایی های ریسک دار را قیمت گذاری کند. vتئوری پرتفلیو نحوه عمل سرمایه گذاران در انتخاب یک پرتفلیو بهینه از اوراق بهادار را توضیح می دهد. درحالی که تئوری بازار سرمایه نحوه قیمت گذاری دارایی ها در یک بازاری که سرمایه گذاران از مدل پرتفلیو مارکویئتز استفاده می کنند را توضیح می دهد. این بدان معنی است که تئوری بازار سرمایه بر مبنای مفهوم متنوع سازی کارای پرتفلیو، بنا نهاده شده است.

v1- تمامی سرمایه گذاران در خصوص نرخ بازده آتی از توزیع احتمال یکسانی برخوردارند، و با توجه به سه ورودی مدل پرتفلیو(بازده مورد انتظار، واریانس بازده ها و ماتریس همبستگی) دارای انتظارات یکسان یا همگنی هستند. v2- تمامی سرمایه گذاران دارای افق زمانی یکسان یک دوره ای هستند. v3- تمامی سرمایه گذاران می توانند با نرخ بازده بدون ریسک وام گرفته و یا قرض بدهند. v4- نقل و انتقالات در معاملات بدون هزینه هستند. v5- درآمدهای شخصی بدون مالیات می باشند- به گونه ای که سرمایه گذاران میان سود سرمایه و سود تقسیمی بی تفاوت اند. v6- تورم وجود ندارد. v7- هیچ سرمایه گذاری به تنهایی نمی تواند با توجه به تصمیمات خرید و فروش خودش بر قیمت سهام تأثیر بگذارد. v8- بازارهای سرمایه در تعادل هستند.

qمعرفی دارایی بدون ریسک vعامل مهم در پیشرفت و بهبود تئوری بازار سرمایه، ارائه دارایی بدون ریسک در تجزیه و تحلیل است. یک دارایی بدون ریسک عبارت است از یک دارایی با بازده موردانتظار معین به گونه ای که واریانس (ریسک) بازده صفر باشد. چون واریانس مساوی صفر است بنابراین نرخ بازده بدون ریسک در هر دوره ای برابر با ارزش مورد انتظار خواهد بود. به علاوه کوواریانس میان دارایی بدون ریسک و هر دارایی ریسک دار مانندi صفر خواهد شد، برای اینکه: v v v vدر معادله فوقr بیانگر ضریب همبستگی و SD بیانگر انحراف معیار داراییi  یا دارایی بدون ریسک است. بنابراین دارایی بدون ریسک هیچ همبستگی با دارایی ریسک دار نخواهد داشت. v

 

دانلود پاورپوینت تئوری بازار سرمایه

دانلود مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

دانلود مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

 

مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه

آزادى چیست؟

آزادى در مکاتب مختلف بنا بر نوع انسان‏شناسى و جهان بینى آن مکتب تعاریف گوناگونى دارد. مکاتب مختلف گاه آزادى را مطلق فرض کرده‏اند و گاه انسان را فاقد هرگونه آزادى معرفى مى کنند. بدون تردید اسلام به منزله یک مکتب حیات‏بخش، که ضامن سعادت دنیا و آخرت پیروان خویش است، نمى تواند درباب «آزادى» و حدود آن سخنى نگفته باشد   .
براى یافتن جایگاه آزادى در این نظام فکرى و سیاسى، باید مفاهیمى وابسته به این مفهوم را مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که غفلت از این کلى نگرى و شمول‏ نگرى موجب درک نادرست این مقوله مهم و حیاتى خواهد شد  .
بهترین روش جوابگویى به سؤالهایى که در مورد آزادى مى شود مراجعه به منابع مهم اسلامى بخصوص کتاب نورانى نهج‏البلاغه مى باشد .

اثبات آزادى انسان

در ابتداى مبحث، به بررسى نوع آفرینش انسان از دیدگاه حضرت على علیه‏السلام مى پردازیم و مى خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که خداوند مبناى آفرینش انسان را چه قرار داده است؟ آیا او را موجودى آزاد آفریده یا موجودى مجبور؟ اگر آزاد است، این آزادى محدود است یا غیر محدود؟
حضرت در خطبه اول نهج البلاغه اینگونه بیان مى کنند: ثم أسکن سبحانه ادم دارا أرغدَ فیها عیشتهُ، و امن فیها معلّقهُ...؛ «خداوند متعال آدم را در مکانى که وسایل عیش و آزادیش فراهم بود، جاى داد و جایگاه او را ایمن گردانید...»1
در این خطبه، حضرت داستان آفرینش انسان را بیان مى کند. انسان در داخل بهشت آزاد آفریده شد و خداوند به او فرمود که در این بهشت آزاد هستى، تمام وسایل راحتى و آزادى براى زندگى تو فراهم است؛ سپس خداوند مى فرماید: اى آدم و حوا ! شما آزادید تا از تمام نعمتهایى که در بهشت برایتان نهاده‏ام استفاده کنید؛ ولى هرگز به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید شد. پس خداوند عل‏یرغم تمام آزادیهایى که در اختیار انسان قرار داده بود، محدوده‏اى براى او قرار داد که از آن محدوده جلوتر نمى توانستند بروند؛ و آن بدین معنى است که انسان در بهشت آزاد مطلق آفریده نشد، و خداوند حدودى براى او قرار داد که از آن تجاوز نکند .
بنابراین مى توان اینطور نتیجه گرفت که وقتى آزادى انسان در بهشت محدود بوده، آزادى او در دنیا محدودتر خواهد بود. اصل آفرینش انسان مبناى آزادى است. آزادى نیز محدود به حدود و قیودى دارد که رعایت آن بر انسان واجب است. و سرپیچى از آن به ضرر وجود انسان خواهد بود .
پس انسانى که اصل آفرینش او بر اساس آزادى است، بنابر دلایلى پس از هبوط به این کره خاکى نیز آزاد است؛ ولى نه آزادى مطلق بلکه آزادى محدود .
انّ اللّه سبحانه أمر عباده تخییرا، و نهاهم تحذیرا، و کلّف یسیرا، و کم یکلّف عسیرا و أعطى على القلیل کثیرا و لم یعص مغلوبا، و لم یطع مکرها.... ؛ «خداوند سبحان بندگانش را امر کرده به اختیار، و نهى فرموده با بیم و ترس (از عذاب)، و تکلیف کرده به آسان و دستور نداده به کار دشوار، او کردار اندک را پاداش بسیار عطا فرموده و او را نافرمانى نکرده‏اند از جهت اینکه مغلوب شده باشد و فرمانش را نبرده‏اند از جهت اینکه مجبور کرده باشد...»2
امر و نهى بندگان نشانه اختیار و آزادى آنهاست؛ بدین معنى که به انسانها حق انتخاب داده شده است .
همچنین حضرت بیان مى کنند که خداوند کارهاى آسان را براى آنها قرار داده تا خود با میل و رغبت به سوى آن بروند و نه با اجبار؛ زیرا اگر وظایف انسان از حدّ طاقت و قدرت او خارج بود، بسیارى از انسانها با میل و رغبت، فرامین الهى را انجام نمى دادند و فقط بر اساس قوانین، وظایف خود را انجام مى دادند .
و بالاخره نکته دیگرى که از سخن حضرت استنباط مى شود و نشانه آزاد بودن فرد است، پاداش و جزاى اخروى است؛ این مطلب خود نشانگر آن است که انسان آزاد است که عمل نیکى را انجام دهد و در قبال آن پاداش بگیرد و یا اینکه از آن سرباز زند و مجازات شود. چون هیچگاه انسان را بخاطر کارى که مجبور بوده و آن را انجام داده پاداش نمى دهند و یا به سبب عدم انجام آن، او را مجازات نمى کنند؛ پاداش و جزا زمانى معنا مى یابد که انسان آزاد باشد از بین دو راه، راه صحیح را انتخاب کند تا مستحق پاداش شود و یا راه خطا را انتخاب کند تا مستحق جزا شود .
حضرت در نامه‏اى به مالک اشتر مى فرمایند: أمره بتقوى الله... و أمره أن یکسر نفسه عند الشهوات... ؛ «امر مى نماید او را به پرهیزکارى و ترس از خدا... و او را امر مى فرماید که نفس خود را هنگام شهوات و خواهشها فرو نشاند»3
فاجتنب ما تفکر أمثاله، و بتذل نفسک فیما افترض الله علیک...؛ «دورى کن از کارى که نظایر آن را نپسندى، و نفس خود را به آنچه خدا به تو واجب گردانیده وادار به امید پاداش و ترس از کیفرش...»4

 

حدود آزادى

بدیهى است که انسان در عین آزادى، براى ساختن اندامهاى روانى خویش و تبدیل محیط طبیعى به‏صورت مطلوب خود و فراهم کردن آینده مطلوبش، محدودیتهاى فراوانى دارد و آزادى او، یک آزادى نسبى است، یعنى آزادى انسان در داخل یک دایره، محدود است، و در داخل همین محدودیت، مى تواند آینده‏اى سعادت‏بخش یا سیاه و تاریک براى خود انتخاب کند.5
آزادیهاى انسان خواسته یا ناخواسته، از چند جهت محدود مى شود؛ و او در عین اینکه نمى تواند رابطه‏اش را کاملاً با این موارد قطع کند، لکن برایش این امکان وجود دارد که تا حدود زیادى به حکم نیروى عقل و علم از یک طرف و نیروى اراده و امام از سوى دیگر، تغییراتى در بعضى از این عوامل ایجاد کند و آنها را با خواسته‏هاى خویش منطبق سازد و خود، مالک سرنوشت خویش گردد.6
از جمله عواملى که آزادى فرد را محدود مى کند و انسان مى تواند تا حدّى خود را از قید آن برهاند، عوامل اجتماعى مى باشد. حضرت در یکى از خطبه‏هاى خود در مذمت مردم شهر بصره چنین مى فرماید: و المقیم بین اظهُرکُم مرتهنّ بذنبه و الشّاخص عنکم متدارک برحمة من ربّه؛ «هرکه در میان شما اقامت کرده، در گرو گناه خود بوده و کسى که از میان شما بیرون ر فته، رحمت پروردگارش را درک کرده»7
حضرت در این خطبه تأثیر عوامل اجتماعى بر روى افراد را بیان مى کند، ایشان مى فرماید: هرکس در بین اهل بصره زندگى کند، در معرض گناه خواهد بود؛ در واقع منظور حضرت از بیان این نکته این است که در آن محیط اجتماعى عواملى وجود دارد که آزادى انسان را در قبال انجام اعمال نیک محدود مى کند. انسان در چنین محیطى که شرایط براى انجام اعمال خداپسندانه فراهم نیست، تا حدودى محدود است. و در واقع در جامعه‏اى که افرادش به راحتى مرتکب گناه مى شوند، صحیح زندگى کردن سخت است، ولى غیر ممکن نیست، چرا که در این جوامع، محدوده آزادى انسان تنگتر مى شود ولى از بین نمى رود .
منابع:
1ـ آزادى ابراز عقیده یا اهانت به توده‏ها: ابو حسین، ترجمه احمد بهپور، تهران، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى، پاییز 71، چاپ اول
2
ـ آزادى از دیدگاه استاد مطهرى: حسین یزدى، تهران، انتشارات صدرا، فروردین 79، چاپ اول
3
ـ آزادى و ضرورت: جون رابینسون، تهران،1357، چاپ اول
4
ـ آسیب‏شناسى دینى از منظر مرتضى مطهرى: سید مهدى جهرمى و محمد باقرى، تهران، نشر هماهنگ، سال 78ـ77، چاپ دوم
5
ـ ترجمه و شرح نهج البلاغه: علینقى فیض الاسلام، تهران
6
ـ جاذبه و دافعه على علیه‏السلام : مرتضى مطهرى، تهران، انتشارات صدرا، بهمن 76، چاپ 25
7
ـ صحیفه نور: امام خمینى رحمه‏الله ، مرکز مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، تهران، ا نتشارات شرکت سهامى چاپخانه وزارت ارشاد اسلامى، بهمن 61
8
ـ فربه‏تر از ایدئولوژى: عبدالکریم سروش، تهران، چاپ طلوع آزادى، اسفند 78، چاپ 6
9-مؤسسه تنظیم آثار امام: تهران، انتشارات مؤسسه تنظیم آثار امام خمینى، 1371، چاپ اول

 

دانلود مقاله در مورد آزادى دینى در نهج‏ البلاغه