مقاله نگرش سیستمی به دین
مقاله نگرش سیستمی به دین |
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 79 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
مقاله نگرش سیستمی به دین
چکیده
موضوع این مقاله بررسی هویت سیستمی و استراتژیک دین و علت توجه به این موضوع فعال نشدن کارآمدی دین در زندگی امروز است. هدفی که این مقاله دنبال میکند، دستیابی به راهبرد فعال سازی کارآمدی دین است. نوع تحقیق در این نوشتار، بنیادی با رویکرد تعلیلی و روش تحقیق، کتابخانهای با ابزار تحلیل تطبیقی است؛ به این ترتیب که شاخصهها و خصلتهای گزارههای دین از طرفی و شاخصهها و خصلتهای گزارههای استراتژیک و خصوصیات سیستم از سوی دیگر بررسی و همپوشانی آنها تعلیل شده است. فرضیه این تحقیق، ضرورت نگرش کلان و سیستمی به دین و استفاده از گزارههای دین در عرصه تدوین استراتژیها است. مدل نهایی و نتیجهای که از این تحقیق به دست آمد، عبارت است از این که دین، شبکهای از استراتژیهای لازم برای برنامهریزی در جوانب به هم پیوسته زندگی را عرضه کرده است که اگر با دید استراتژیک به گزارههای دین توجه شود، ساختار لازم برای برنامهریزیهای اجرایی به دست میآید. راهکار اجرایی اولیه برای رسیدن به مدل بالا تدوین واحدهای درسی برای طلاب حوزه در مقوله «روش تحقیق خلاق»، «روش تحصیل خلاق» و «روش تدریس خلاق» برای ایجاد مهارت کلاننگری و پیدایش دید سیستمی به موضوعات و تحقق قابلیت تولید علم و نظریه است....
عناوین:
چکیده
موضوع وهدف ازبحث
بحث و ضرورت توجه به آن
نمونهای از تاثیر الگوها و رقابت بین آنها
فرضیه بحث
استدلال
پاسخ درون دینی
نتیجه
منابع
...................................................
(از آنجاکه بحث «هویت دین» به تفصیل در بدنه این بخش مطرح خواهد شد، در این قسمت تنها به اشاراتی که زمینهساز احساس موضوع و ضرورت آن است، بسنده میشود.)هرجا سخن از «دین» میرود، ارتباط بشر با مطلق و وجود برتر خودنمایی میکند. طوایف مختلف دینداران (ادیان الاهی، ادیان اسطورهای، مکاتب و نحلهها و قرائتهای مختلف دینی) جملگی رو به عوالمی برتر از ماده دارند و مقصودی را در ماورا جستوجو میکنند. دین، نگرشهای لازم، جهتدهی و برنامه عملی برای این حرکت ارائه میکند. دین اسلام مدعی کمال،[19]فراگیری[20]و خاتمیت[21]است. تعدد گزارههای سیاسی،[22]حقوقی جزایی،[23]فرهنگی،[24]اقتصادی،[25] آموزشی[26]و رسانهای[27]موجود در قرآن و سنت،[28]انسجام محتوای درونی با مدعا را به داوری میگذارد. تشکیل حکومت از سوی پیامبر اسلام[29](ص) و جانشین او امیرالمؤمنین (ع)[30]و اقدام به مدیریت زندگی جمعی بر اساس محتوای دین،[31]احتمال حداقلی[32]و فردی بودن دین اسلام را، احتمالی بدون قرینه درون دینی قرار میدهد.[33]
فرضیه بحث
پرسشی که این بحث عهدهدار پاسخ به آن است، این است که «دین اسلام برای مدیریت زندگی جمعی در محیط رقابت نظریات و ایدهها مدعی کارآمدی است؛ از سوی دیگر ابعاد گسترده و پیچیده[34]زندگی مدرن[35]که نیازها، افکار، ارتباطات و معادلاتی جدید را پدید آورده است، سبب بروز ادعای کارآمدی «مدیریت علمی» و ناکارآمدی «مدیریت دینی» در این عرصه شده است، آیا راهبردی برای فعال و محسوس کردن کارآمدی دین وجود دارد؟»آنچه پس از بررسی اولیه محورهای مختلف «فلسفه دین»،[36] فلسفه حقوق و فقه»[37]، «فلسفه فرهنگ و اخلاق»[38]، «فلسفه سیاست و حکومت»[39]و گزارههای دروندینی مربوط به این حوزهها و تحلیل ابتدایی آنها (تعیین اولیه متغیرها و رابطه بین آنها) بههمراه بررسی حوزههای کاربردی مربوط به مدیریت و برنامهریزی، ساختارسازی، طراحی سیستم، مدلسازی، فرهنگسازی، آیندهسازی و مهندسی اجتماعی به دست آمد، فرضیه این بحث را به صورت ذیل شکل داد: