فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران

پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور

پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور

دانلود پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور

پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 1957 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 318

پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور

چکیده

مطالعات انجام شده در مورد استراتژی­های مربوط به ارزیابی عملکرد، نشان می­دهد که الگوی جامع ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی در ایران وجود ندارد. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی انواع استراتژی­های ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق از روش تحقیق تلفیقی استفاده شد. بنابراین از روش تئوری مبنایی در مرحله کیفی و پس از آن برای تایید یافته ها از روش معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در مرحله کیفی پژوهش با توجه به گونه های استراتژی ارزیابی عملکرد سازمانی به دست آمده(انسان محور، فرآیند محور، نتیجه محور و بستر محور) در قسمت استراتژی ها(کد گذاری محوری)، چندین گزاره نظری در این زمینه ارائه شد. پس از فرضیه سازی بر اساس تئوری ارائه شده، نوبت به آزمون فرضیات مورد نظر در جامعه مورد بررسی بود. ابتدا به منظور تایید و نهایی سازی مدل مفهومی تحقیق حاصل از روش تئوری بنیادی قبل از اجرای آن به صورت پیمایش به تحلیل عاملی تاییدی مدل های اندازه گیری پرداخته و سپس به منظور بررسی روابط میان متغیرها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده ‌گردید. در فاز کیفی مهمترین یافته ارائه الگویی جامع برای تعیین استراتژی های ارزیابی عملکرد می باشد که از دل داده های استخراج شده از مصاحبه های عمیق بدست آمد. این الگو، گونه های مختلف استراتژی ارزیابی عملکرد در سازمانهای نظارتی را تشریح می نماید. در فاز کمی، با توجه به آزمون فرض های انجام شده، تمامی مدلهای اندازه گیری استراتژی ارزیابی عملکرد مناسب تشخیص داده شدند. همچنین ضرایب همبستگی بین تمامی استراتژی های ارزیابی عملکرد اعم از استراتژی ارزیابی عملکرد انسان محور، فرایند محور، نتیجه محور و بستر محور و عملکرد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد معنادار به دست آمده اند. 

مقدمه

امروزه همه سازمانها – اعم از دولتی و خصوصی- برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی دنیای کنونی به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد نیاز دارند تا در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های سازمان، فرایند و منابع انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند. سازمان های کارا فقط به جمع آوری و تحلیل داده ها بسنده نمی کنند، بلکه از این داده ها برای بهبود سازمان و تحقق رسالت ها و استراتژی ها استفاده می کنند. بنابراین، بررسی نتایج ارزیابی عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود. در صورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و به طور منظم و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاه های اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمان ها و کارایی و اثربخشی دولت می شود و در بخش غیر دولتی نیز سبب ارتقای مدیریت منابع، رضایت مشتری، توسعه ملی، ایجاد قابلیت های جدید، پایداری و ارتقای کلاس جهانی شرکت ها و موسسات می شود.به بیانی دیگر ارزیابی عملکرد، چراغ نشان دهنده راه است.

بخشی از متن

علل انتخاب سازمانهای نظارتی به عنوان دامنة سازمانی عام پژوهش و  اهمیت موضوع پژوهش در ارتباط با آنان

سابقه کار در سازمان بازرسی کل کشور و به طور مشخص، در بازبینی فعالیت­های بخش بازرگانی و اقتصادی کشور، این مطلب را به گونه­ای عینی اثبات نموده که انجام ارزیابی های دارای معیارهای نامشخص، استفاده از الگوهای مختلف برای ارزیابی عملکرد سازمان، ناپایدار بودن و عدم ثبات الگوهای ارزیابی و ... ، نه تنها ما را از مزایای سیستم های معتبر و مفید ارزیابی محروم ساخته است، بلکه هزینه های سنگینی مانند تزلزل در مدیریت، نگرانی­ها و فشارهای روانی فراوان بر مدیران برای اتخاذ هر تصمیم، توجه به ابعاد غیرمهم و فاقد ضرورت عملکردی، عدم تمایل مدیران برجسته بخش خصوصی به فعالیت در بخش دولتی و ... را نیز بر کشور تحمیل می کند. حتی در حالت استفاده از الگوهای موفق و استاندارد ارزیابی عملکرد نیز شاهد هستیم که این الگوها، صرفا به صورت ترجمه­ای و بدون اعمال هیچ گونه تعدیل و تطبیق نسبت به شرایط فرهنگی جامعه مورد استفاده به کارگرفته می شوند. این در حالی است که اغلب صاحب نظران مدیریت نسبت به این نکته اذعان دارند، که مدل ها و تئوری­های علوم انسانی و اجتماعی، مبتنی بر فرهنگ هستند و کاربرد آنها بدون رعایت و لحاظ کردن مفروضات بنیادین فرهنگ مبدأ، فاقد وجاهت علمی است. 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مساله. 2

1-3 دامنه پژوهش... 4

1-4 اهمیت و ضرورت پژوهش در این دامنه‌ها 4

1-5 اهمیت و ضرورت پژوهش در دامنة موضوعی.. 4

1-6 اهداف تحقیق.. 9

1-7 فرضیه‌ها یا سؤالات اصلی تحقیق.. 9

1-8 روش‌شناسی: 10

1-8-1 روش تحقیق تلفیقی.. 10

1-9  روش جمع آوری اطلاعات.. 11

1-10 جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه: 12

1-11روش تجزیه و تحلیل دادهها 12

1-12 تعریف واژه‌‌ها و اصطلاحات تخصصی.. 14

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق

بخش اول: ارزیابی عملکرد

2-1 ارزیابی عملکرد. 20

2-2 تعریف مفاهیم. 20

2-3 ارتباط مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد. 23

2-4 جایگاه فرایند ارزیابی عملکرد در حیطه وظایف مدیریت عملکرد. 24

2-5 تاریخچه ارزیابی عملکرد. 26

2-5-1 تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان.. 26

2-5-2 تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران.. 28

2-6 سیستم ارزیابی عملکرد و محیط آن. 29

2-7 رویکردهای ارزیابی عملکرد. 31

2-7-1 سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی... 31

2-7-2 سیستم های اندازه گیری عملکرد نوین... 32

2-7-3 مقایسه دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد. 33

2-8 اندازهگیری عملکرد. 34

2-9 شاخصهای عملکرد. 34

2-10 مزایای اندازه گیری عملکرد. 37

2-11 آیا ما به اندازهگیری نیاز داریم؟ 38

2-12 اساس سیستمهای اندازهگیری عملکرد چیست؟ 38

بخش دوم: سیستمهای ارزیابی عملکرد

2-2 مقدمه. 40

2-2-1 اجزای سیستم 40

2-2-2 شاخصهای عملکرد مجزا 41

2-2-2-1شاخصهای عملکرد در ارتباط با کیفیت.... 41

2-2-2-2شاخصهای عملکرد در ارتباط با زمان.. 41

2-2-2-3شاخص های عملکرد در ارتباط با هزینه. 42

2-2-2-4شاخص های عملکرد در ارتباط با انعطاف پذیری... 43

2-2-3 سیستم ارزیابی عملکرد به عنوان یک موجودیت.. 45

2-2-4 سیستم اندازهگیری عملکرد AMBITE.. 47

2-2-5 فرآیند الگوسازی.. 50

2-2-6 سیستم اندازهگیری عملکرد ECOGRAI 51

2-2-7 سیستم اندازهگیری عملکرد ENAPS. 52

2-2-8 منشور عملکرد 53

2-2-8-1سهامداران           55

2-2-9 سیستم اندازهگیری عملکرد پرسش نامه عملکرد 57

بخش سوم: مدیریت عملکرد

2-3 مقدمه. 58

2-3-1 اساس مدیریت عملکرد. 58

2-3-2 پیشینه علمی مدیریت عملکرد. 59

2-3-3 رویکردهای نوین در مدیریت عملکرد سازمان. 59

2-3-3-1چارچوب مدیریت عملکرد HPMF 59

2-3-3-2سیستم ارزیابی عملکرد سازمانی (OPAS) 61

2-3-3-4رویکرد مدیریت عملکرد ORISE.. 63

بخش چهارم: معرفی مدل­های ارزیابی عملکرد

2-4-1 مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت 64

2-4-1 -1 مفاهیم اساسی برتری... 64

2-4-1-2چارچوب مدل 65

2-4-1-3ساختار مدل      66

2-4-2 مدل ارزیابی متوازن (BSC) . 67

2-4-2-1نیاز به مدل        67

2-4-2-2توسعه مدل          67

2-4-2-3وجوه مدل BSC  69

2-4-3 مدل کاهش استراتژیک هزینهها و بهبود عملکرد (SCR&PI) .. 69

2-4-3-1نیاز به مدل        69

2-4-3-2کاهش استراتژیک هزینه ها چیست؟. 70

2-4-3-3مدل مفهومی کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد. 72

2-4-4 مدل شناخت برتری سازمانی.. 75

2-4-4-1تعاریف مدل     76

2-4-4-2موارد کاربرد مدل CED... 76

2-4-4-3مدل شناخت      77

بخش پنجم: شناخت و بهبود عملکرد در بخش دولتی

2-5-1 درک بهره وری و عملکرد در بخش دولتی... 80

2-5-2 بهبود عملکرد به عنوان مفهومی جامع و فراگیر. 81

2-5-3 تمرکز بیشتر بر عوامل نا ملموس: بهبود بهره وری از طریق افراد. 85

بخش ششم: پیشینه نظری تحقیق

2-6 پیشینه نظری تحقیق: 109

2-6-1 ارائه مدلی برای ارزیابی وضعیت عملکرد ستاد تعزیرات گندم، آرد و نان در استانهای کشور 109

2-6-2 طراحی نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور 109

2-6-3 بررسی وضعیت پرداخت حقوق و مزایا و طراحی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان سازمان برنامه و بودجه. 110

2-6-4 بررسی رابطه بین نسبت توبین و معیار سود هر سهم (EPS) و ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. 110

2-6-5 طراحی و تعیین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران عامل (شرکتهای تابع سازمان صنایع و معادن بنیاد جانبازان و مستضعفان) 111

2-6-6 ارزیابی عملکرد حوزه معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس... 112

2-6-7 طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیر در سازمانهای تولیدی - رویکرد تلحیل پوششی داده‌ها DEA. 112

2-6-8 ارائه روشی برای ارزیابی عملکردی معماری سازمان با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن. 113

2-6-9 ارزیابی عملکرد زنجیره تامین با رویکرد FMADM (موردکاوی: شرکتهای عمل‌آوری آبزیان دریایی در استان بوشهر) 114

2-6-10 ارایه مدلی برای بررسی تأثیر بلوغ فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن بلوغ رابطه ای... 115

2-6-12 بررسی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست بعد از انقلاب اسلامی وبرنامه ریزی جهت برنامه های آتی... 116

2-6-13  بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه‌های فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری). 117

2-6-14 ارزیابی عملکرد سازمانی با استفاده از رویکردBSC و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد(مطالعه موردی شرکت سوشیانت). 118

بخش هفتم: چالش هماهنگی

2-7 مقدمه. 121

2-7-1 مفهوم هماهنگی... 121

2-7-2 انواع مدل های هماهنگی.. 123

2-7-2-1مدل‌ عقلایی   123

2-7-2-2مدل‌ طبیعی        125

2-7-2-3مدل‌ ترکیبی        127

2-7-2-3-1  نظریه چشم‌انداز1. 127

2-7-2-4ترکیب نقاط مرجع استراتژیک در مدل تعاملی رقابتی.. 135

2-7-3 مبانی فلسفی نظریه ی نقاط مرجع استراتژیک... 137

2-7-4 مبانی منطقی نظریه ی نقاط مرجع استراتژیک... 138

2-7-5 جمع‌بندی سه دیدگاه در ماتریس نقاط مرجع استراتژیک... 143

2-7-6 مقایسه دسته‌بندی هال، اسکات و مورگان.. 144

بخش هشتم: گونه‌های استراتژی ارزیابی عملکرد سازمان

2-8 مقدمه. 148

2-8-1 الگوهای ارزیابی عملکرد. 148

2-8-1-1الگوی ارزیابی ارزش‎های رقابتی(رابینز) 148

2-8-1-2الگوی ارزیابی  بالدریچ. 149

2-8-1-3الگوی ارزیابی متوازن (کاپلان- نورتون) 150

2-8-1-3الگوهای ارزیابی عملکرد سایمونز. 153

بخش نهم: معرفی جامعه آماری

2-9 معرفی جامعه آماری... 157

2-9-1 انواع دستگاههای نظارتی قوای سه‌گانه درجمهوری اسلامی ایران.. 157

2-9-1-1 ارگانهای نظارتی وابسته به قوه مقننه: 157

2-9-1-1-1‌ دیوان محاسبات کشور: 157

2-9-1-1-2 ‌کمیسیون اصل 90 قانون اساسی: 158

2-9-1-2 ارگانهای نظارتی وابسته به قوه مجریه: 160

2-9-1-2-1 وزارت اطلاعات: 161

2-9-1-2-2  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: 161

2-9-1-2-3 وزارت امور اقتصادی و دارایی: 162

2-9-1-3 ارگانهای نظارتی وابسته به قوه قضاییه: 163

2-9-1-3-1  سازمان بازرسی کل کشور: 163

2-9-1-3-2  دیوان عدالت اداری: 164

‌ 2-9-1-3-3دیوانعالی کشور: 165

2-9-1-3-4 قضات محاکم: 166

2-9-1-4تاریخچه سازمان بازرسی کل.. 167

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1 مقدمه. 172

3-2 نوع تحقیق        172

3-3 استراتژی پژوهش در فاز اول(کیفی). 173

3 -4مراحل روش‌شناسی نظریه‌ی بنیادی... 174

3-4-1 طرح تحقیق      175

3-4-2 جمع‌آوری و مرتب کردن داده ها 176

3-4-3 مرحله‌ی تجزیه و تحلیل داده‌ها 176

3-4-4 ارائه نظریه و مقایسه با ادبیات... 179

3-5 نمونه تحقیق(حجم و روش نمونه گیری). 180

3-6 روایی تحقیق (کیفی). 181

3-7 روش اجرای پژوهش در فاز دوم(کمّی: پیمایش). 182

3-8 سوالات و فرضیات... 183

3-8-1 فرضیات تحقیق   183

3-9 جامعه و نمونه آماری(فاز کمی). 183

3-10 روش جمع آوری اطلاعات(فاز کمّی). 184

3-10-1روایی(اعتبار) ابزارسنجش... 187

3-10-2پایایی ابزار سنجش... 188

3-11 قلمرو تحقیق     189

3-11-1قلمرو مکانی تحقیق : 189

3-11-2 قلمرو زمانی:      189

3-11-3 قلمرو موضوعی تحقیق : 189

3-12 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در فاز کمی... 189

3-12-1 ضریب همبستگی   190

3-12-2 تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن... 190

3-12-3 مدل معادلات ساختاری... 190

3-12-4 ضرورت مدل معادلات ساختاری در پژوهش حاضر. 191

3-12-5 مراحل مدل معادلات ساختاری... 191

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه فصل... 198

4-1-1 مقدمه   200

4-1-2 نمونه تحقیق     200

4-1-3 مراحل تجزیه و تحلیل اطلاعات... 200

4-1-3-1 گام اول: کدگذاری باز. 201

4-1-3-2. گام دوم: کدگذاری محوری... 213

4-1-3-2-1مقوله محوری        213

4-1-3-2-2شرایط علّی            214

4-1-3-2-3زمینه یا بستر حاکم.. 215

4-1-3-2-4شرایط مداخله‌گر  215

4-1-3-2-5استراتژیها، کنش / کنش متقابل... 216

4-1-3-2-6پیامدها و نتایج    217

4-1-3-3 گام سوم: مرحله کدگذاری انتخابی (نظریه‌پردازی). 218

4-1-3-4 مقایسه تئوری ارائه شده با ادبیات موضوع.. 219

4-1-3-4-1شرایط علّی: رویکرد ارزیابی... 221

4-1-3-4-2مقوله محوری: ارزیابی عملکرد. 224

4-1-3-4-2-1 شاخصهای عملکرد در ارتباط با کیفیت.... 225

4-1-3-4-2 -2 شاخصهای عملکرد در ارتباط با زمان.. 225

4-1-3-4-2-3شاخص های عملکرد در ارتباط با هزینه. 226

4-1-3-4-2-4 شاخص های عملکرد در ارتباط با انعطاف پذیری... 227

4-1-3-4-3زمینه (بستر حاکم): بستر ارزیابی... 228

4-1-3-4-4شرایط مداخله‌گر: عوامل سازمانی... 229

4-1-3-4-5استراتژیها: استراتژی(الگو) های ارزیابی... 229

4-1-3-4-6پیامدها: کارآیی و اثربخشی... 235

4-1-4 جمع‌بندی و ارائه الگو. 236

4-2-1 مقدمه    240

4-2-2 آمار توصیفی     241

4-2-2-1 جنسیت.. 241

4-2-2-2 سطح تحصیلات.. 242

4-2-2-3 سابقه کار 243

4-2-3 مدلسازی معادلات ساختاری(تحلیل عاملی تاییدی). 244

4-2-3-1مدل اندازه گیری استراتژی ارزیابی عملکرد انسان محور با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی... 244

4-2مدل اندازه گیری استراتژی ارزیابی عملکرد فرآیند محور با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی... 246

4-2-3-3-مدل اندازه گیری استراتژی ارزیابی عملکرد نتیجه محور با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی... 248

4-3-2-4 مدل اندازه گیری استراتژی ارزیابی عملکرد بستر محور با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی... 249

4-2-3-5مدل اندازه گیری عملکرد سازمانی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی... 250

4-2-4 آزمون فرضیه های تحقیق... 252

4-2-5 آزمون تحلیل واریانس فریدمن... 255

4-2-5-1 آزمون فرضیه: 255

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق

5-1 مقدمه: 258

5-2 مروری بر طرح پژوهش..... 258

5-3 تجزیه و تحلیل اطلاعات... 259

5-3-1 تجزیه و تحلیل اطلاعات در فاز کیفی... 259

5-3-2 تجزیه و تحلیل اطلاعات در فاز کمّی... 262

5-3-2-1 آزمون فرضیه های تحقیق... 263

5-4 ارتباط استراتژی های ارزیابی عملکرد با عملکرد کل سازمان و سایر نقش های منابع انسانی... 264

5-5 ارتباط استراتژی های ارزیابی عملکرد کارکنان با استراتژی های بالادستی بر اساس نگرش ترکیبی... 268

5-5-1 نگرش نظری به رابطه بین استراتژی‌ارزیابی عملکرد منابع انسانی و عملکرد سازمان.. 268

5-5-2 نگرش تجربی به رابطه بین استراتژی‌ ارزیابی عملکرد منابع انسانی و عملکرد سازمان.. 269

5-5-3 هماهنگی درونی و بیرونی زیرسیستم ارزیابی عملکرد. 269

5-5-4 رابطة بین استراتژی ارزیابی عملکرد و استراتژی سازمان.. 269

5-5-5 تناسب استراتژی های ارزیابی عملکرد با فرهنگ سازمان.. 270

5-5-6 راهبردهای ارزیابی عملکرد سازمان.. 271

5-5-6-1 روش مبتنی بر فرآیندهای درونی... 271

5-5-6-2 روش مبتنی بر رقابت.... 271

5-5-6-3 روش مبتنی بر تامین منابع.. 271

5-5-6-4 روش مبتنی بر تامین هدف (روش مبتنی بر تامین رضایت ذی نفعان). 271

5-6 سازگاری الگوی پیشنهادی پژوهش  با مبانی فلسفی تئوری‌های مدیریت.... 273

5-7یافته های این تحقیق... 274

5-8 محدویت های تحقیق... 275

5-9 پیشنهادات  تحقیق حاضر. 275

5-10 نتیجه گیری     276

5-11 چالشهای پیاده سازی الگوی پیشنهادی... 276

5-12 بحثهای آینده در باب ارزیابی عملکرد در بخش دولتی... 279

منابع و مأخذ. 281

دانلود پایان نامه ارائه الگوی انواع استراتژی های ارزیابی عملکرد برای سازمان های نظارتی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازمان بازرسی کل کشور

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران در 195 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران
مقاله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران
پروژه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران
تحقیق بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران
دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 298 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 195

پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران در 195 صفحه ورد قابل ویرایش 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                          صفحه

چکیده

فصل یکم : مقدمه پژوهش

1-1- عنوان تحقیق: ..................................... 1

1-2- مقدمه ........................................... 1

1-3- بیان مساله: ..................................... 2

1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش .............................. 7

1-5-‌ اهداف پژوهش: .................................... 9

الف- هدف کلی: ........................................ 9

ب - اهداف جزئی:....................................... 9

1-6-  پرسشهای پژوهش: ................................. 9

الف- اصلی:............................................ 9

ب- فرعی:.............................................. 9

1-7-‌ متغیرهای پژوهش: .................................. 10

متغیر پیش بین:.......................................... 10

 متغیر ملاک:............................................ 10

متغیر تعدیل کننده ..................................... 10

متغیر کنترل ............................................ 10

1-8-‌ تعاریف علمی واژه ها:............................. 10

1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها: ......................... 14

 

فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش

مقدمــه............................................... 16

الف- بررسی نظریه‌ها.................................... 19

2-1- ارتباطات......................................... 19

2-1-1- اهمیت ارتباطات.................................. 19

2-1-2- تعاریف ارتباطات................................ 22

2-1-3- فرآیند ارتباط.................................. 26

2-1-3-1- منبع ........................................ 26

2-1-3-2- رمزگذاری..................................... 27

2-1-3-3- وسیله........................................ 27

2-1-3-4- رمزگشایی..................................... 28

2-1-3-5- دریافت کننده................................. 28

2-1-3-6- بازخورد...................................... 29

2-1-4- مسیر ارتباطات.................................. 29

2-1-4-1- ارتباطات عمودی............................... 29

الف- مسیر رو به پایین................................. 29

ب- ارتباطات رو به بالا................................. 30

2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی......................... 31

2-1-5- مدل ارتباطات................................... 32

2-1-6- اصول ارتباطات.................................. 35

2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت... 38

2-1-7-1- دیدگاه کلاسیک‌ها در مورد ارتباطات:............. 38

2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیک‌ها و ارتباطات.................. 40

2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات............... 40

2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات.................... 41

2-1-7-5- دیدگاه مراوده‌ای یا تعاملی در مورد ارتباطات... 41

2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی .................. 42

2-1-9- ویژگی‌های اثربخشی................................ 43

2-1-9-1- گشودگی....................................... 43

2-1-9-2- همدلی......................................... 45

2-1-9-3- حمایتگری...................................... 46

2-1-9-4- مثبت گرایی................................... 46

2-1-9-5- تساوی........................................ 47

2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم».......... 47

2-1-10- موانع ارتباطی ................................ 48

2-2- قدرت ............................................ 61

2-2-1- اهمیت قدرت...................................... 61

2-2-2- تعاریف قدرت.................................... 62

2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان ...................... 65

2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی............................ 65

2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران رده‌ی عالی سازمان.......... 66

2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان......... 69

2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان......... 69

2-2-3-2 - قدرت در سطح افقی............................ 71

2-2-4- روابط قدرت..................................... 72

2-2-4-1-  رابطه صف و ستاد............................. 73

2-2-4-2- تشکیل دسته‌ها و ائتلاف......................... 74

2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش‌های فرنچ و راون........ 75

2-2-6- انواع رویکردها به قدرت ........................ 77

2-2-6-1- راسل و قدرت:................................. 78

2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: .......................... 79

2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ............................. 81

2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:.............................. 83

ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده .......................... 85

2-3- پژوهش‌های پیرامون ارتباطات سازمانی................. 85

2-3-1- پژوهش‌‌های انجام شده در داخل کشور:................ 85

2-3-2- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور:............. 89

2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ...................... 99

2-4-1-  پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور................ 99

2-4-2-  پژوهش‌های انجام شده و در خارج از  کشور......... 108

نتیجه گیری کلی ...................................... 121

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- جامعه آماری..................................... 123

3-2- گروه نمونه ...................................... 123

3-3- روش و طرح نمونه‌برداری............................ 124

3-4- حجم نمونه........................................ 124

3-5- ابزار گردآوری داده‌ها............................ 125

3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی............. 126

3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»........ 127

3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه................... 128

3-6-1- روایی......................................... 128

3-6-2- اعتبار........................................ 128

3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری داده‌ها-................. 131

3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.............. 131

فصل چهارم : یافته‌های پژوهش

مقدمــه.............................................. 133

تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:...... 134

4-1- توصیف داده‌ها:................................... 135

4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:................... 135

توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:............ 138

4-1-2- توصیف مؤلفه‌های اثربخشی ارتباطات سازمانی........ 126

4-1-3- توصیف سایر داده‌ها............................. 154

4-2- تجزیه و تحلیل داده‌ها بررسی فرضیات................. 158

4-2-1- نتایج و یافته‌های سوالهای پژوهشی ............... 158

فصل پنجم:‌ تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش

5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش......................... 178

5-2- محدودیت‌های پژوهش ................................ 191

5-3- پیشنهادها....................................... 192

5-3-1- پیشنهاد به برنامه‌ریزان:....................... 192

5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :........................ 193

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                                                          صفحه

جدول 2-1: منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان......... 70

جدول 2-2- اولویت شایستگی‌های مورد نیاز مدیران تربیت بدنی   92

جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگی‌های مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی..................................................... 96

جدول شماره 2-3-  مقایسه شایستگی‌های مدیران باشگاه‌های ورزشی  97

جدول شماره 3-1: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج گزینه‌ای    126

جدول شماره 3-2: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج‌ گزینه‌ای    127

جدول 3-3 : دسته‌بندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت....... 127

جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش.... 135

جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار.... 136

جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون    136

جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص...... 137

جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت... 138

جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی.... 139

جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش....... 141

جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار....... 142

جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون....... 143

جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت..... 144

جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص........ 145

جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش... 146

جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد........... 147

جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی   147

جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی     148

جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش......... 149

جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور............... 150

جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی.. 151

جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی   152

جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب.... 153

جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی........... 154

جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت......... 155

جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت...... 156

جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی........... 156

جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی   158

جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی   159

جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160

جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات    160

جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی   161

جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162

جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی..................................................... 163

جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164

جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164

جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165

جدول 4-2-11 - ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت    168

جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت  170

جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک  171

جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو 172

جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه  173

جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار    174

جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج     175

جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش  176

جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت 177

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                                                          صفحه

نمودار 4-1-1- نمودار میله‌ای منابع قدرت سازمانی......... 139

نمودار 4-1-2- نمودار میله‌ای منبع قدرت پاداش............ 141

نمودار 4-1-3 نمودار میله‌ای منبع قدرت اجبار............. 142

نمودار 4-1-4- نمودار میله ای منبع قدرت قانون........... 143

نمودار 4-1-5- نمودار میله‌ای منبع قدرت مرجعیت .......... 144

نمودار 4-1-6- نمودار میله‌ای منبع قدرت تخصص.............. 145

نمودار 4-1-7- نمودار میله‌ای‌ارتباطات اثربخش.............. 149

نمودار 4-1-8- نمودار میله‌‌ای بازخور..................... 150

نمودار 4-1-9- نمودار میله‌ای‌تعدد کانالهای ارتباطی ....... 151

نمودار 4-1-10- نمودار میله‌ای اثربخشی ارتباطات سازمانی... 152

نمودار 4-1-11- نمودار میله‌ای مولفه اثربخشی غالب......... 153

نمودار 4-1-12- نمودار میله‌ای رشته تحصیلی................ 154

نمودار 4-1-13- نمودار میله‌ای مدرک تحصیلی................ 157

 

پیوستها

عنوان

1-   پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی

2-   پرسشنامه منابع قدرت

3-   معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی

4-   محاسبات آماری

 

 

1-1) عنوان تحقیق:

بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران-ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد- سال تحصیلی 85-84.

1-2) مقدمه

دنیایی را تصور کنید که در آن «ارتباط» وجود ندارد؛ در این دنیا انسان،تنها و انفرادی زندگی می کند و هرگز مشارکتی در تجربه اندوزی و علم ورزی ندارد! هرگز نمی تواند برای فائق آمدن بر مشکلات و محدودیتهای شخصی،از اتحاد و یکپارچگی برخوردار شود! هرگز سهمی در اختراعات نداشته و از شانس و فرصت زیادی بهره مند نخواهد شد! در چنین جهانی انسان نمی تواند از دیگران تاثیر بپذیرد و به گونه ای متقابل بر آنان تاثیر بگذارد. در یک کلام:تصور چنین جهانی اگر ناممکن نباشد،دشوار است.

این تصور بسیار مشکل است؛ زیرا ارتباط طرح چنین سوالی را درزندگی بشری از میان برده و غیر قابل بحث نموده است. دنیایی که ما در آن بسر می بریم بسیار مبهم و پیچیده است. در جهانی بدون وجود ارتباط، تمدن- به مفهومی که امروز می شناسیم- امکان وجود و ظهور نداشته است. ما به وسیله ارتباط،موفق شده ایم علوم و آموخته ها و تلاشهایمان راتجزیه و ترکیب کنیم. تواناییها و تلاشها و آموخته های علمی ما را قادر ساخته است تا ظرفیت علمی،تکنولوژی و فرهنگی مان توسعه یافته و رو به تکامل و تعالی بروند. بدون وجود یک زمینه مناسب برای ایجاد ارتباط با یکدیگر در سطحی قابل قبول انسان هرگز نمی‌توانست موقعیت ما قبل تاریخ را پشت سر گذاشته و به پیشرفتهای کنونی دست یابد.

ارتباط از این جهت مهم است که سازماندهی را امکان پذیر می سازد و سازمانها نیز به نوبه خود افراد را قادر می سازند تا در روش زندگی به سیستمهای سازمان یافته موجود، دسترسی پیدا کنند. در هر حال اهمیت و مفهوم واقعی یک ارتباط خوب می تواند از دیدگاه‌ها و جنبه های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

بنا به تعریف، سازمانها برای بقای خود به کنش و واکنش متقابل و یا ارتباط نیاز دارند. بنابراین منطقی است اگر بگوئیم درک و شناخت بهتری از ارتباط موجب ارتقای سازمانها می شود.

از طرف دیگر قدرت به عنوان یک عامل و عنصر بسیار مهم در اداره امور جوامع و سازمانها همواره دلمشغولی دولتمردان و مدیران بوده است. مدیران،قدرت را به عنوان جزئی بسیار سازنده در ساختار سازمان و وسیله اجرای تــعهــــدات آن می دانند.

قدرت به عنوان مهمترین و نافذترین پدیده اجتماعی جوامع انسانی شناخته شده است. نتایج نفوذ قدرت در کلیه سطوح سازمانهای اجتماعی تجربه شده است. چون قدرت بخشی مهم و تاثیر گذار در حیات سازمانی می‌باشد،محققین تلاش زیادی برای توضیح مسائل سازمانی در اصطلاح «روابط قدرت» مطرح کرده اند، اول اینکه، واحدهای تابعه سازمان را متاثر می‌سازد،و دوم، در سطوح سازمانی و روابط بین افراد سازمان تاثیر قابل توجه می گذارد. (فخیمی،1379).

1-3) بیان مساله:

فرایند ارتباطات یکی از فرایندهای مهمی است که بر روی اثر بخشی سازمانها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می کند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات کاری نشان می دهد که بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین 75% تا 95% از اوقات خود را صرف ارتباطات و پیام رسانی می کنند.

مکالمات تلفنی،جلسات،بررسی گزارشها،دادن دستور و تعلیمات، نوشتن نامه، بررسی اطلاعات فاکس و تلکس، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد. سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می کند، ارتباطات نیز در سازمانها همان نقش را ایفا می کند (امیر کبیری،1377).

ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است. به تجربه ثابت شده است که، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد،گردش امور مختل شده و کارها آشفته می شوند. هماهنگی، برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و سایر وظایف بدون وجود سیستم ارتباطی موثر در سازمان قابل تحقق نبوده و امکان اداره سازمان مهیا نخواهد بود. (میرابی،1380).

 

 

تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش

سوال اصلی پژوهش: آیا بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد؟

در راستای سوال اصلی سوالات فرعی زیر مطرح و آزمون شده است:

1- آیا بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟

2- آیا بین منبع قدرت تخصص و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟

3- آیا بین منبع قدرت مرجعیت و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟

4- آیا بین منبع قدرت قانون و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟

5- آیا بین منبع قدرت اجبار و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟

بررسی مقدار ضرایب همبستگی بین هر یک از منابع مختلف قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی و سطح معناداری F ، ارتباط معنی‌دار بین هر یک از منابع قدرت با اثربخشی ارتباطات سازمانی را نشان می‌دهد و در واقع سوالات فرعی 5-1 تایید و به تبع آن سوال اصلی پژوهش نیز تایید می‌شود.

به عبارت دیگر:

بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

از آنجا که سوالات فرعی 5-1 اجزاء سوال اصلی پژوهش بوده و از آن نشأت می‌گیرند، در واقع بررسی این سوالات به معنای بررسی سوال اصلی پژوهش می‌باشد. اکنون به بررسی و تجزیه و تحلیل سوالات فرعی 5-1 می‌پردازیم.

سوال فرعی یک :‌آیا بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد؟

بررسی مقدار ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی (426/0= r) و سطح معناداری،‌ ارتباط معنی‌دار و مستقیم بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی را تایید می‌کند.

علی‌رغم بررسیهای متعدد، پژوهشی مطابق نتیجه پژوهشی فوق یافت نشد. اما پژوهشهایی انجام شده که بیانگر ارتباط معنی‌دار بین منبع قدرت پاداش با سایر عوامل و فاکتورهای سازمانی می‌باشد.

ارتباط بین پذیرش منابع قدرت توسط مرئوسین و نگرشهای سازمانی عنوان تحقیقی است که توسط «کاسلوکی»، «شواردزوالد» و «آشوری» (2001) انجام شده است.

در این تحقیق، منابع قدرت در دو گروه منابع قدرت مناسب و نامناسب طبقه‌بندی شدند و منابع قدرت تخصص، مرجعیت و پاداش در گروه منابع قدرت مناسب و منابع قدرت اجبار و قانونی در گروه منابع قدرت نامناسب قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رضایت شغلی دارای ارتباط مثبت با منابع مناسب و از جمله منبع قدرت پاداش می‌باشد.

طیبه امین فر (1384)، تحقیقی با عنوان «بررسی منابع قدرت سازمانی و رابطه آن با سبکهای مدیریت تعارض» انجام داده است . نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین منابع مختلف قدرت و از جمله منبع قدرت پاداش و سبکهای پنجگانه مدیریت تعارض رابطه معنادار وجود دارد.

مرتضی دلیریان (1382) تحقیقی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای انواع قدرت مدیران دبیرستان‌های غیر انتفاعی و دولتی و رابطه آن با جو سازمانی» را انجام داده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بین منابع مختلف قدرت و از جمله منبع قدرت پاداش با جو سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 9208 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 245

پایان نامه اثرات نا منظمی های در  رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

چکیده :

امروزه  با ورود دستورالعملها و فلسفه  های جدید طراحی که  از معیار عملکردی برای طراحی سازه  استفاده  می  کنند، موضوع  بررسی رفتار لرزه  ای سازه  ها از اهمیت  قابل  توجهی برخوردار شده  است  که  در نتیجـه  تحقیقات  زیادی دراین  زمینه  در حال  انجام  می باشد.

رفتارساختمانهای نـامنظم  در زلزلـه  هـای گذشـته  نشـان  مـی دهـد کـه  رفتـار نامناسـبی درمقایسـه  بـا ساختمانهای منظم  داشته  اند . در این  راستا در پایان  نامه  حاضر به  بررسی رفتار لرزه  ای قابهـای خمشـی فولادی ویژه  با توزیع  نامنظم  جرم  در ارتفاع  پرداخته  شده  است  . این  ارزیابی با روشهای تحلیل  سـازه  ای خطی وغیـر خطـی همچـون  تحلیـل  هـای خطـی، اسـتاتیکی و دینـامیکی مـود ی  و تحلیـل  هـای غیـر خطی،استاتیکی و دینامیکی تاریخچه  زمانی و با کمک  نرم  افزارهای 9 Etabs ، Sap2000 انجام  گرفته  است . 

مقدمه :

امروزه  در جهان ، تعداد زیاد ی  از ساختمانها در هنگام  بهره  برداری با تغییر کـاربری مواجهـه  مـی گردنـد . مثًلا ممکن  است  درطبقات  بالاتر، ادارات  ویا انبارها بکار روند که  به  دنبـال  ایـن  تغییـر کـاربری هـا جـرم  طبقات  دچار تغییر می گردد. بنابراین  احتمال  نامنظمی جرم  در پلان  و طبقات  ساختمان  وجود دارد. برای بررسی سازه  های فوق  باید رفتار لرزه  ای آنها مدنظر قرار گیرد. از آنجایی که  روشهای مرسوم  تحلیل  و طراحی سازه  بر اساس  معیار نیرو هستند یک  ضعف  ع مده  را در برآورد لرزه  ای سازه  ایجاد می کنند بـه  عبارتی درمحدوده  ای که  سازه  به  صورت  خطی رفتار می کند . یعنی مدل رفتاری نیرو- تغییر مکان  برای سازه  خطی است  می توان  از معیارنیرو برای کنترل  اعضا استفاده  کرد . ولی از آنجا که  اغلب  سازه  هـا  بـه  خاطر ملاحظات  اقتصادی در هنگام  زلزله  وارد محدوده  غیر خطی می شوند. در این  محدوده  تغییرات  نیرو (مقاومت ) ناچیز می باشد و تغییر شکله ای (تغییر مکان  ها ) زیادی را ایجاد می کند . بنابراین  معیار تغییـر مکان  به  عنوان  مناسب  ترین  شاخص  رفتاری مطرح  می شود . به  همین  جهت  دستورالعملها کنترل  تغییر مکان  جانبی و تغییر مکان  نسبی طبقات  را برای اینگونه  بررسی ها ضروری می دانند. 

فهرست  مطالب

مطالب                                                                                       صفحه

فهرست  جداول                                                                             11

فهرست  شکل  ها                                                                          12

چکیده                                                                                       17

مقدمه                                                                                        18

فصل  اول : کلیات  تحقیق

١-١- عنوان                                                                                20

١-٢- بیان  مسئله                                                                           20

١-٣- هدف  از تحقیق                                                                     20

١-٤- فرضیات  اصلی تحقیق                                                            20

١-٥- بیشینۀ تحقیق                                                                         21

فصل  دوم  : مبنای نظری در مدلسازی و تحلیل  سازه  های نامنظم

٢-١- ساختمانهای نامنظم                                                                 23

٢-١-١- نامنظمی در پلان                                                                23

٢-١-٢- نامنظمی در ارتفاع                                                              24

٢-١-٣- نامنظمی مورد بررسی در این  پژوهش                                      25

٢-٢- قاب  خمشی فولادی ویژه  وکنترل  ضوابط  طراحی قاب  خمشی ویژه     25

٢-٢-١- رفتار ناشی از بار گرانشی                                                    26

٢-٢-٢- رفتار ناشی از بارهای جانبی                                                  26

٢-٢-٢-١- تغییر شکل  جانبی ناشی از خمش  طره  ای                             27

٢-٢-٢-٢- تغییر شکل  ناشی از خمش  تیرها و ستون  ها                           27

٢-٢-٢-٣- اثر ∆- P                                                                      28

٢-٢-٣- تغییر مکان  جانبی نسبی طبقات                                               29

٢-٢-٤- رفتار لرزه  ای قاب                                                             30

٢-٢-٥- طرح  سازه  های مقاوم  بر اساس  شکل  پذیری                            31

٢-٢-٥-١- ضریب  شکل  پذیری                                                        32

٢-٢-٥-٢-تعاریف  مختلف  شکل  پذیری از نگاه  آقای BERTERO            33

٢-٢-٦- طرح  لرزه  ای بر اساس  شکل  پذیری ویژه                               35

٢-٢-٦-١- مصالح  مصرفی                                                             35

٢-٢-٦-٢- حدود شکل  پذیری سازه                                                    35

٢-٢-٦-٣- معیارهای شکل  پذیری ویژه                                                35

٢- ٣- روشهای تحلیل  سازه                                                              38

٢-٣-١- تحلیل  خطی                                                                     38

٢-٣-١-١- تحلیل  استاتیکی معادل                                                      38

٢-٣-١-١-١- نیروی برش  پایه                                                         38

٢-٣-١-١-٢- توزیع  نیروی استاتیکی زلزله  درارتفاع  ساختمان                  41

٢-٣-١-١-٣- محاسبه  قابها در برابر واژگونی                                        41

٢-٣-١-٢- تحلیل  دینامیکی طیفی (خطی )                                            43

٢-٣-١-٢-١- مودهای نوسان                                                            44

٢-٣-١-٢-٢- پاسخ  سازه                                                                44

٢-٣-١-٢-٣-اصلاح  مقادیر بازتابها                                                    45

٢-٣-١-٢-٤- ترکیب  آثار مودها                                                        46

٢-٣-١-٢-٥- محاسبه  برش  طبقات                                                    46

٢-٣-٢- تحلیل  غیر خطی                                                                47

٢-٣-٢-١- رفتار غیر خطی اجزا سازه ای                                            47

٢-٣-٢-١-١-مدلسازی اعضا غیرخطی سازه                                          49

٢-٣-٢-١-٢-ظرفیت  اعضا در روش  غیرخطی                                     51

٢-٣-٢-١-٣-معیارهای پذیرش  اعضا                                                  55

٢-٣-٢-١-٤-سطوح  عملکردی                                                         55

٢-٣-٢-١-٥- اهداف  بهسازی                                                           60

٢-٣-٢-١-٦- سطوح   خطر لرزه  ای                                                  61

٢-٣-٢-٣- تحلیل  دینامیکی غیرخطی                                                  62

٢-٣-٢-٣-١ معادلات  تعادل  جهشی                                                   65

٢-٣-٢-٣-٢- روش  انتگرال  گیری مستقیم  به  روش  شتاب  خطی              66

٢-٣-٢-٣-٣- روش  نیومارک                                                           68

٢-٣-٢-٢- هدف  از تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                      71

٢-٣-٢-٢ - ١- محدوده  روش  های غیر خطی                                       72

٢-٣-٢-٢-٢- مدلسازی                                                                   73

٢-٣-٢-٢-٣- روش  تحلیل  استاتیکی غیرخطی                                      73

٢-٣-٢-٢-٤- بارگذاری                                                                  74

٢-٣-٢-٢-٥-تغییر مکان  هدف                                                          77

٢-٣-٢-٢-٦- محدودیت های تحلیل  استاتیکی غیر خطی                            84

فصل  سوم :  معرفی سازه  مورد بررسی وتبیین  مدل  ریاضی آنها

٣-١- معرفی مدل  ها                                                                     87

٣-٢- تیپ  بندی مقاطع                                                                   88

٣-٣- بارگذاری ثقلی                                                                      94

٣-٤-معرفی مفاصل  پلاستیک  و نحوه  تحلیل  غیر خطی                          94

٣-٤-١- معرفی مفاصل  پلاستیک                                                      94

٣-٤-٢-نحوه  تحلیل  غیر خطی                                                         96

٣-٤-٢-١- نحوه  تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                          96

٣-٤- ٢-٢ - نحوه  انجام  تحلیل  دینامیکی غیرخطی تاریخچه  زمانی             98

٣-٤-٢-٢-١-  نحوه  اعمال  رکورد زلزله                                             98

٣-٤-٢-٢-٢- تعاریف  پارامترهای تحلیل  دینامیکی غیرخطی تاریخچه  زمانی 98

٣-٥- شتاب  نگاشتها و نحوه  همپایه  کردن  شتاب  نگاشتها                        105

٣-٥-١- مشخصه  حرکت  زمین                                                        105

٣-٥-٢- روشهای تصحیح  شتاب  نگاشتها                                            106

٣-٥-٣- همپایه  کردن  شتاب  نگاشتها                                                 110

فصل  چهارم : بررسی شکلها و مقایسه  نتایج

٤-١ – معیارهای مورد بررسی                                                         115

٤-٢-  تحلیل  استاتیکی خطی                                                            116

٤-٣- تحلیل  دینامیکی خطی مدی                                                      122

٤-٣- ١- تغییر مکان  نسبی بین  طبقه  ای و برش  طبقات                          122

٤-٣- ٢- زمان  تناوب                                                                   128

٤-٣- ٣- شکل  مدی                                                                      130

٤-٣- ٣- ضریب  مشارکت  جرمی                                                    135

٤-٤- تحلیل  دینامیکی غیرخطی                                                        137

٤-٤-١ - سازه  ٦ طبقه                                                                  137

٤-٤-٢- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ٦ طبقه                                    146

٤-٤-٣ - سازه  ١٢ طبقه                                                                148

٤-٤-٤-تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ١٢ طبقه                                   157

٤-٤-٥ - سازه  ١٨ طبقه                                                                159

٤-٤-٦- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ١٨ طبقه                                  168

٤-٤-٧ - سازه  ٢٤ طبقه                                                                 170

٤-٤-٨- تغییر مکان  نسبی متوسط  سازه  ٢٤ طبقه                                 179

٤-٤-٩ – تغییرمکان  نسبی متوسط  کلیه  سازه  ها                                    181

٤-٥- تحلیل  استاتیکی غیر خطی                                                        183

٤-٥- ١- توزیع  مفاصل  پلاستیک                                                     183

٤-٥-١-١- سازه  ٦ طبقه                                                                183

٤-٥-١-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    187

٤-٥-١-١-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       189

٤-٥-١-٢ - سازه  ١٢ طبقه                                                             195

٤-٥-١-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    195

٤-٥-١-٢-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       200

٤-٥-١-٣ - سازه  ١٨ طبقه                                                             206

٤-٥-١-٣-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    206

٤-٥-١-٣-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       212

٤-٥-١-٤ - سازه  ٢٤ طبقه                                                             218

٤-٥-١-٤-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    218

٤-٥-١-٤-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       224

٤-٥-٢- برش  پایه  تغییر مکان  بام                                                    230

٤-٥-٢-١- سازه  ٦ طبقه                                                                 230

٤-٥-٢-١-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    230

٤-٥-٢-١-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       230

٤-٥-٢-٢- سازه  ١٢ طبقه                                                              230

٤-٥-٢-٢-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    230

٤-٥-٢-٢-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       230

٤-٥-٢-٣- سازه  ١٨ طبقه                                                               231

٤-٥-٢-٣-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    231

٤-٥-٢-٣-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       231

٤-٥-٤-٢- سازه  ٢٤ طبقه                                                              231

٤-٥-٢-٤-١- توزیع  متناسب  با نیروی استاتیکی                                    231

٤-٥-٢-٤-٢- توزیع  متناسب  با نسبت  جرمی                                       231

٤-٦- ضریب  رفتار                                                                      232

فصل  پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

٥-١-جمع بندی نتایج                                                                     237

٥-٢- پیشنهادات                                                                           242

مراجع  فارسی                                                                            243

مراجع  لاتین                                                                              243

چکیده  لاتین                                                                               244

دانلود پایان نامه اثرات نا منظمی های در رفتار لرزهای قابهای خمشی فولادی

دانلود مقاله دیوار حائل وزنی

دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 14124 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 51

چکیده

هنگام طراحی دیوارهای حائل, ابتدا باید ابعاد اولیه ای برای آن حدس زده شود.طراح برای انتخاب اولیه ی ابعاد از تناسب منطقی دیوار های حائل که از تجربیات گذشته بدست آمده است، استفاده میکند که این ابعاد نسبتی از ارتفاع دیوار هستند.بررسی ها نشان میدهد که با تغییر شرایط طرح از قبیل مشخصات پشت دیوار حائل ، شرایط زلزله خیزی منطقه،تخمین ابعاد بدین صورت نمی تواند جوابگوی یک طرح اقتصادی باشد.در این مقاله به بررسی بررسی تاثیر پارامترهای هندسی عناصر مسلح کننده در ظرفیت باربری و پایداری دیوارهای حائل می پردازیم.

مقدمه

مسلح کردن خاک با هدف بهبود خصوصیات مکانیکی امروزه گسترش وسیعی پیدا کرده است. در این میان ژئوسنتتیکها به لحاظ دارا بودن خصوصیاتی همچون عدم قابلیت خوردگی و زنگ زدگی، درگیری بهتر و یکپارچه تر با خاک، انعطاف پذیری و اندرکش متعادل با مصالح خاک و سنگ و سهولت اجرا توجه بیشتری را به خود معطوف ساخته و کاربرد وسیعی پیدا نموده است که این امر محققان را بر آن داشته تا در خصوص چگونگی کاربرد این مصالح و یافتن الگوی مناسب برای طرح و اجرا مطالعات و بررسی های مختلفی را انجام دهند.

دیوار حائل

سازه نگهبان یا دیوار حایلبه انگلیسی: Retaining wall دیواری است که بتواند بصورت یک سازه نگه دارنده و تکیه گاهی برای پایداری سازه دیگر، و یا جلوگیری از ریزش، و مهار خاک‌های تپه‌ها یا دیگر عوارض طبیعی مشرف به جاده‌ها و یا ساحلی نزدیک به دریاها و دامنه‌های غیرطبیعی و به طور کلی هر جا که احتیاج به تکیه‌گاه جانبی باشد استفاده شود. وجود خاک محدود بین دو ارتفاع مختلف و نیز در جاهایی که چشم انداز نیاز شدیدی به شکل گیری دارد، و یا برای هدف ویژه‌ای مانند کشاورزی در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها از دیوار و یا دیواره‌های حائل استفاده می‌شود. دیوار حائل می‌تواند بصورت‌های وزنی، طره‌ای، پشت‌بنددار طراحی شود.

انواع دیوارهای حائل

1.دیوارحائل وزنی

2.دیوارحائل بتن مسلح

3.دیوارحائل بتن مسلح شیت بندار

دیوارحائل وزنی

این دیوار ها معمولا از مصالح سنگی ، آجری یا بتن غیر مسلح است و حفظ نیروی ناشی از وزن دیوار ، در مقابل واژگونی و لغزش مقاومت میکند.که تا ارتفاع10-12متر هم ساخته میشود.

اعتبار فشار جانبی

1- برای دیوارهای با ارتفاع کمتر از 6متر از تئوری رانکین استفاده می شود و برای دیوارهای بلند از تئوری کلمب      
2- سطح گسیختگی صفحه ای است که با توجه به مشاهدات عینی و مطالعات انجام شده سطح گسیختگی حالت اکتیو با حالت صفحه ای چندان اختلاف ندارد و حالت مقاوم اختلاف زیادی با صفحه ای دارد مخصوصاً اگر زاویه اصطحکاک بین خاک و دیوار افزایش یابد. و .....

همراه عکس و ...

دانلود دیوار حائل وزنی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی
 پژوهش صمیمیت زناشویی
 فصل دوم پایان نامه صمیمیت زناشویی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی ( فصل دوم پایان نامه )

 در 12 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

 چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع صمیمیت زناشویی:

 

2-1.      صمیمیت زناشویی

2-2-1.   مفهوم صمیمیت

صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف می شود. اینگونه تعاریف مبتنی بر خویشتن حاکی از آن است که فرد به درجه ای از رشد فردی دست یابد تا بتواند با دیگران رابطه صمیمانه برقرار کند. صمیمیت را می توان به عنوان توانایی شناخت خود در حضور دیگران دانست که خود آگاهی و رشد هویت، برای طرفیت قابلیت شخص در جهت صمیمیت، بسیار ضروری است. مفهوم پردازی رایج از صمیمیت، سطح نزدیکی همسر، به اشتراک گذاری ارزش ها و ایده ها، فعالیت های مشترک، روابط جنسی، شناخت از یکدیگر و رفتارهای عاطفی نظیر نوازش کردن است. فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می کند قادر است خود را به شیوه مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل موثرتری به شریک و همسر خود ابراز کند. رضایت زناشویی می تواند در زوج هایی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، بیشتر باشد یا به عبارتی، زوج هایی که صمیمیت بااتری دارند، بیشتر باشد یا به عبارتی، زوج هایی که صمیمیت بالاتری دارند ممکن است قابلیت بیشتری در مواجهه با مشکلات و تغییرات مربوط به رابطه خود، داشته باشند و در نتیجه رضایت زناشویی بالاتری را تجربه کنند (پاتریک ، سلز ، گیوردانو ، فولراد ، 2007).

بنابراین، صمیمیت در ازدواج با ارزش است‌ زیرا‌ تعهد‌ زوجین به اثبات رابطه را محکم می‌کند و به‌ طور مثبتی‌ با سـازگاری رضـایت زناشویی همراه است. صمیمت اغلب بعنوان یک فرآیند پویا توصیف می‌شود. به نظر هات فیلد  (1988) صمیمیت شامل فرآیندی است‌ که‌ در‌ آن افراد تلاش می‌کنند به یکدیگر نزدیک شوند و شباهتها و تفاوتهایشان‌ در‌ احساسات، افکار و رفتارها را کشف کنند. به نظر اسـترنبرگ ‌ (1987) صمیمیت احـساساتی است که نزدیکی، تعلق‌ و تماس را ایجاد می‌کند. اسکنارچ ‌ (1991) صمیمیت را‌ فرآیند‌ در‌ تماس بودن، درک خود و افشای خود در حضور همسر مفهوم‌سازی می‌کند. اسچافر  و اولسون ‌ (1981) صمیمیت‌ را فرآیند‌ و تجربه‌ای می‌دانند که نتیجه افشای مسائل صمیمانه و در میان گذاشتن تجارب‌ صمیمانه اسـت (به نقل از اعتمادی، 1387).

صمیمیت یک نزدیکی، تشابه و روابط شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است‌ که‌ مستلزم‌ شناخت و درک عمیق از فرد دیگر و همینطور بیان افکار و احساساتی‌ است‌ که‌ نشانه‌ تشابه با یکدیگر است. صمیمیت یک فـرآیند تـعاملی اسـت. محور این فرآیند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احـساسات فـرد‌ دیـگر، قدردانی‌ یا پذیرش دیدگاه منحصر بفرد فرد دیگر از دنیاست. صمیمیت یک نیاز اساسی و واقعی‌ انسان‌ است، و‌ تنها یک تمایل یا آرزو نیست (باگاروزی، 2001؛ ترجمه  آتش پور و اعتمادی، 1385).

2-2-2.   نظریه‌ها و رویـکردهای صمیمیت

2-2-2-1.           مدل ترکیبی وارینگ

وارینگ‌ (1980،1983) صمیمیت همسران را بعنوان ترکیبی از هفت عنصر زیر تعریف می‌کند (به نقل از اعتمادی، 1387):

محبت یا هیجان ‌: میزانی کـه احـساسات نزدیک هیجانی بوسیله همسر بیان می‌شود. وقتی احساسات نزدیک هیجانی و محبت بین همسران ابراز می‌شود، صمیمیت‌ ایجاد‌ می‌شود.

بیانگر بودن ‌و خـودافشایی ‌: میزانی کـه افکار، عقاید، گرایشات و احساسات در درون‌ رابطه بیان می‌شود. خودافشایی با صمیمیت ارتباط مثبت دارد وقتی خودافشایی در رابـطه‌ زناشویی تـسهیل می‌شود، صمیمیت افزایش می‌یابد.

تطابق ‌: میزانی که همسران می‌توانند با یـکدیگر‌ بـصورت‌ راحـت کار و تفریح داشته‌ باشند. تطابق صمیمیت را بوسیله افزایش زمـان بـا هم بودن در فعالیتهای مشترک ایجاد می‌کند.

همبستگی‌  و تعهد : میزانی تعهد همسران نسبت به‌ رابطه‌ است.تعهد شـرط ضـروری‌ برای سایر ابعاد‌ صمیمیت‌ است،زیرا اطـمینان و اعـتماد در رابطه را تـسریع می‌کند.

روابط جـنسی‌ : میزانی کـه نیازهای جنسی مبادله و ارضاء می‌شود.ارضاء جـنسی‌ منعکس‌کننده بـیشتر با هم بودنهای شدید است‌ که‌ یک زوج تجربه می‌کنند.

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی