مقاله شناخت مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان
مقاله شناخت مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 46 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 108 |
مقاله شناخت مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان
چکیده مطالب
دنیای کودکی و نوجوانی از حیث خاص بودن، شگفت آور است و بدین علت از دنیای بزرگسالان، جدا میشود. در واقع، کودکان و نوجوانان، هر کدام سلسله رفتارها، نگرشهای و افکار منحصر به خود را دارند و از این رو با هم برابر تلقی نمیشوند. بدین جهت نباید پنداشت که آنها رویدادها و پدیدهها را یکسان ادراک و تفسیر میکنند. کنجکاوی را نیز باید از خصیصههای اصلی این سنین محسوب کرد. تحقیقات، نشان میدهد که کودکان و نوجوانان، علاقه وافری به سر درآوردن از مجهولات و اتفاقات کوچک و بزرگ دارند. گرچه کنجکاوی کودکان به دلیل آن که هنوز مقررات و محدودیتهای اجتماعی را تجزیه نکردهاند از نوجوانان بیشتر است، با این حال، کودکان و نوجوانان کنجکاو به راحتی تحت تاثیر محرکات محیطی قرار میگیرند و ممکن است به سرعت، عقیده یا نظرشان عوض شود.
این نحوه از عمل در پارهای از موارد، موجب واکنشهایی میشود که همیشه برای والدین و بزرگسالان، قابل درک نیست ولی به هر حال، نگاه و انتخاب آنها را نشان میدهد.
تعریف رفتار هنجار یا رفتار سازشی
تعریف رفتار هنجار یا رفتار سازشی از تعریف ناهنجاری یا اختلال مشکلتر است و ما در این جا سعی میکنیم تفاوت ویژگیهای یک رفتار هنجار را از یک رفتار ناهنجار باز شناسیم و تعاریفی را در جهت شناخت آنها ارائه میدهیم.
1) رفتار سازشی یا انطباقی: عبارتست از هر نوع رفتاری که بتواند توانایی و مهارت ارگانیسم را برای وفق دادن فرد با یک موقعیت محیطی به خصوص افزایش دهد.
2) انطباق یا سازگاری: رابطهی یک فرد با محیط و یا خود درونی شخص را گویند.
3) به هنجار: یک فرد زمانی به هنجار است که مشخصات او در داخل محدودهی تغییرات جمعیتی که وی به آن تعلق دارد قرار گرفته باشد.
4) به هنجار: سازگاری فرد در مقابل محیط همراه با ویژگیهایی نظیر کارآمدی در ادراک، خودشناسی، توانایی در کنترل اختیاری رفتار، عزت نفس و پذیرش، توانایی در برقراری روابط محبت آمیز و با دوری در فعالیتهای کاری پس به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که فرد بدون مشکل و به هنجار فردی است که قادر باشد از مواهب زندگی به طور صحیحی بهره گرفته و از زندگی خود لذت ببرد و آن گاه تواناییهای خود را در راه سازندگی جامعه به کار گیرد و در مکانهای مختلف، رفتار معقول و قابل قبول اجتماعی گروهی را از خود بروز دهد و در هنگام شادی دیگران، در شعف آنها شرکت نمایند و در غم دیگران، به حد مناسب، اندوه نشان میدهد و متناسب با سن و جنس خود رفتار نماید،
فهرست مطالب
صفحه |
عنوان |
|
1 |
چکیده |
|
5 |
پیشگفتار |
|
6 |
مقدمه |
|
|
فصل اول: |
|
8 |
تعاریف واژه ها |
|
8 |
رفتارهای ناهنجاری |
|
15 |
رفتار هنجار یا رفتار سازشی |
|
|
فصل دوم: |
|
17 |
ماهیت استرس |
|
22 |
ارزیابی الگوی تعاملی استرس |
|
23 |
استرس عاطفی |
|
24 |
کنار آمدن سازش با استرس |
|
27 |
ایمن سازی در مقابل استرس |
|
|
فصل سوم: |
|
28 |
بحران هویت در نوجوان |
|
32 |
بحران هویت جوانان |
|
35 |
تأثیر پدیدهی هویت و خودباوری |
|
39 |
مداخله در بحران |
|
40 |
بحران چیست؟ |
|
41 |
انواع بحران |
|
|
فصل چهارم: |
|
43 |
انتظارات نوجوان از والدین |
|
46 |
نوجوانان و تأثیر همسالان آنها |
|
48 |
تأثیرات همسالان و گروه آنها بر نوجوان |
|
49 |
هیجان و اثرات مختلف آن بر نوجوان |
|
|
فصل پنجم: |
|
51 |
ماهیت مسأله |
|
54 |
مدلهای شناختی اضطراب |
|
|
فصل ششم: |
|
57 |
عوامل روانی کودک |
|
58 |
طبقهبندی و شیوع بیماری روانی کودکان |
|
60 |
اختلالات رفتاری عاطفی کودکان |
|
63 |
گوشهگیری و انزواطلبی در کودکان |
|
64 |
روشهای اصلاح و تغییر رفتار |
|
|
فصل هفتم: |
|
66 |
دعا و فلسفه زندگی و روانشناسی در زندگی نوجوانان و جوانان |
|
|
فصل هشتم: |
|
69 |
هفت گام برای کنترل احساسات |
|
76 |
رشد اجتماعی |
|
78 |
دوستی |
|
79 |
نیازهای اجتماعی نوجوان |
|
79 |
جامعه ستیزی و بزهکاری |
|
81 |
رشد شخصیت نوجوانان |
|
83 |
نقش و پایگاه اجتماعی نوجوان |
|
85 |
ارتباط نقش با رشد در نوجوانی |
|
88 |
رشد هیجانی یا عاطفی |
|
93 |
رشد روانی |
|
95 |
محدودیت ها |
|
96 |
پیشنهادها |
|
97 |
منابع و مآخذ |