بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی
دانلود پایان نامه کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره با موضوع بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی در 73 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 109 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 73 |
بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی
دانلود پایان نامه کارشناسی بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی
در 73 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست مطالب:
فصل اول
کلیات تحقیق
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
فصل سوم
مواد و روش ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع
مقدمه
اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر نا خوشایند و مهم و دلواپسی با منشاّ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلاِّ استرس زا بوده اند یا طی آنها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می شود همه انسانها در زندگی دچار اضطراب می شوند. ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها ، طبقات کم درآمد و افراد میانسال و سال خورده بیشتر دیده می شود.
هیلگارد اضطراب را اینگونه تعریف می کند: حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد و پر اضطراب را چنین تعریف می کند: اضطراب معمولاً به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مهم اطلاق می شود که با پریشانی ، هراس ، تشویش همراه است.
بیان مسئله :
اضطراب در دنیای مدرن و پیشرفته ی امروزی واژه جدید و ناشناخته ای نیست اکثریت افراد آگاهی هایی جزیی در مورد واژه ی اضطراب دارند و دردسرهای زندگی ماشینی و مدرن روز به روز به این مشکلات دامن می زند. با یک مقایسه سطحی متوجه می شویم هر اندازه ساختارهای اجتماعی از هم گسسته می شود و روابط عاطفی بین انسان ها سردتر می شود به همان اندازه سلامت روانی افراد جامعه به خطر می افتد و این مخاطرات شکل حادتر اضطراب را بوجود می آورد. (گنجی و همکاران، 1387).
اثبات این نکته که تشدید اضطراب و افسردگی می تواند آسیب های جدی به سلامت جسمی افراد وارد نماید جواب بسیاری از معادلات مجهول علم پزشکی و البته به روان پزشکی را به دست می دهد. (گنجی و همکاران، 1387).
در حقیقت انسان محور توسعه است و سلامت انسان راز و رمز توسعه به حساب می آید برای بسیاری از متخصصان سلامت ، سلامت روان ، در حوزه های بسیار مورد توجه است (کیت تودور) از نگاهی دیگر ارزشی تامینی و ارتقاء سلامت روان چنان است که در سوره مبارکه مائده آمده است «هر کسی نفسی را به زندگی برگرداند مثل آن است که به همه آدمیان حیات بخشیده است» این نکته قابل تامل است که در نگاه دینی حیات فقط حیات جسمی نیست و آن چیزی که گمان می رود در کلمه حیات آیه شریفه مستتر می باشد نگاه روحی و جسمی توأمان است. حال با نگاهی به مطالب فوق اهمیت سلامت روان و تاثیر اضطراب در به مخاطره انداختن این مهم : جایگاه تحقیقات بسیاری با اهمیت به نظر می آید. (گنجی و همکاران، 1387).
تحقیقی که ما با توجه به گفته ها بدان رسیدیم «بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی».
در تحقیقاتمان سعی می کنیم که به چند سوال پاسخ دهیم که :
الف) میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر بیشتر است یا دانشجویان دختر؟
ب) دانشجویان از نظر افکار اضطرابی در چه وضعیتی قرار دارند؟
ج) آیا رابطه بین افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد؟
اهداف پژوهش
اهداف کلی :
هدف از اجرای این پژوهش «بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی» می باشد.
اهداف جزئی:
1- بررسی میزان افکار اضطرابی در بین دانشجویان
2- مقایسه افکار اضطرابی در بین دانشجویان دختر و پسر
3- رابطه بین افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی
فرضیه های پژوهش :
1- بین میزان افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.
2- بین رابطه بین افکار اضطرابی و سخنرانی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد.
اهمیت و ضرورت تحقیق :
طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بیش از 1500 میلیون از جمعیت جهان از اختلالات عصبی و روانی اجتماعی رنج می برند (حسینی، 1390) و نزدیک به 20 درصد از کل مراجعان مراکز بهداشت عمومی در جهان را تشکیل می دهند (سارتور پوس به نقل از یعقوبی، 1374) پیچیدگی عصر حاضر باعث شده انسان به طور مداوم در برابر ناملایمات از خود ناسازگاری نشان دهد و اضطراب یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در مقابل ناسازگاری ها بروز می کند (گنجی و همکاران، 1387).
تمام مباحثی که در قبل مطرح کردیم و نگاهی به کارکرد سلامت روان که در واقع زمینه رشد مهارتهای فکری و ارتباطی را فراهم می کند و باعث رشد عاطفی و انعطاف پذیری و عزت نفس آدمی می شود و عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی در نتیجه انجام فعالیتهای سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران ، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی موثر با حوادث ناگوار زندگی هم از پیامدهای داشتن سلامت روانی محسوب می شود از یک سو و از سوی دیگر تاثیر اضطراب منفی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت روانی و دقت در این مبحث که در جامعه ما به کراهت جملاتی در این موضوع مطرح می شود که دانشجویان از اضطرابهای گوناگونی بهره مندند و در سلامتی روانی آنها خدشه ای مشاهده می شود، ضرورت و اهمیت تحقیقی با عنوان ما را بیشتر نمایان می کند. (گنجی و همکاران، 1387).