بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آزادگان 1 و 2 در درس قرآن
پایان نامه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آزادگان 1 و 2 در درس قرآن چکیده این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس در درس قرآن چگونه است ؟ قرآن کتاب هدایت انسانها در همه اعصار می باشد پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی این خورشید همیشه تابان است قرآن به ما |
![]() |
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 93 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 64 |
پایان نامه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی
بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آزادگان 1 و 2 در درس قرآن
چکیده
این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که : میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس در درس قرآن چگونه است ؟ قرآن کتاب هدایت انسانها در همه اعصار می باشد پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی این خورشید همیشه تابان است قرآن به مانند قانون اساسی اسلام برای هدایت فردی و اجتماعی انسان در رساندن او به بلندای سعادت و زندگی توام با عزت و سرافرازی بر پیامبر رحمت نازل گشت مطابق فرمایش امام علی (ع) همنشین قرآن را همواره دو توفیق ترین است زیارت در هدایت و نقصان در گمراهی مرور ایام گذشته قرن ها هرگز نتوانسته ذره ای از طراوت و تازگی این کتاب جاودانی بکاهد.
کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان، هدایت
مقدمه
ستایش خدای را، ستوده صفات که قرآن را بر اساس علم مانند کتب پیشین آسمانی با آیات روشن بر بنده خود نازل کرد تا حق را از باطل جدا کند و به راهی که از همه راهها مستقیم تر است هدایت فرماید چرا در این کتاب تفکر نمی کنید، پیرو آن شوید و پرهیزگاری کنید. (دکتر محمود و فولادومز، 1360، صفحه آغازین)
قرآن کتاب هدایت انسانها در همه اعصار می باشد پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی این خورشید همیشه تابان است قرآن به مانند قانون اساسی اسلام برای هدایت فردی و اجتماعی انسان در رساندن او به بلندای سعادت و زندگی توام با عزت و سرافرازی بر پیامبر رحمت نازل گشت مطابق فرمایش امام علی (ع) همنشین قرآن را همواره دو توفیق ترین است زیارت در هدایت و نقصان در گمراهی مرور ایام گذشته قرن ها هرگز نتوانسته ذره ای از طراوت و تازگی این کتاب جاودانی بکاهد تا بدانجا که در هر عصری تلقی اندیشمندانی که در اقیانوس ژرف قرآن غور کرده اند بر آن است که این کتاب تنها برای مردمان همان عصر نازل گشته است.
گر چه نیاز انسان به قرآن به زمان خاصی اختصاص ندارد اما به جرات می توان مدعی شد که نیاز انسان در عصر حاضر به قرآن به مراتب پیش از گذشته می باشد چرا که در این برهه از زمان احساس فقر و نیاز انسان دور افتاده از خویشتن خویش و فاصله گرفته از فضائل اخلاقی و عواطف انسانی مایوس شده در اضطراب ها و نگرانی ها به هدایتگری که به بهترین راهها هدایت کند به مراتب بیشتر است و انسان عصر مدرن از عمق جان به دنبال حقیقت ناب و آب حیات است و آن جز در دین اسلام و کتاب روح نواز قرآن نخواهد یافت. (کلانتری و همکاران، 1389، صفحات آغازین)
ّقدجاءکمُ مِنَ اللهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبین یَهدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبعَ رِضوانَه وِ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخرِجُهُم مِّنَ الظُلَماتِ اِلی الُّنورِ بِاذنِهِ (سوره مائده آیه: 16 -15)
فهرست مطالب
مقدمه.. ذ
بیان مساله.. 2
اهداف تحقیق.. 4
هدفهای کلی.. 4
هدف فرعی.. 4
فرضیه تحقیق.. 4
اهمیت وضرورت تحقیق.. 4
متغیرهای تحقیق.. 6
متغیرهای مستقل.. 6
متغیر وابسته.. 6
پیشینه های نظری.. 8
اهمیت قرآن کریم از دیدگاه معصومین.. 8
قرائت قرآن از دیدگاه معصومین.. 9
اعجاز قرآن.. 10
گوش فرا دادن و نظر کردن به آیات قرآن.. 11
2- تلاوت قرآن.. 12
3- درک معانی و مفاهیم قرآن.. 13
4- تفسیر قرآن.. 14
5- تدبّر در قرآن.. 15
قرآن از دیدگاه پیامبر اسلام.. 16
ثمره انس با قرآن از دیدگاه مقام معظم رهبری.. 16
ب- غوطه ور شدن در گناهان.. 18
نظر دانشمندان غربی در مورد قرآن کریم.. 23
نتیجه نظرات دانشمندان غربی.. 24
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.. 25
تعریف پیشرفت تحصیلی.. 26
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی.. 26
تعریف پیشرفت تحصیلی.. 29
علل و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی.. 29
مطالعه و پیشرفت تحصیلی.. 32
علل افت تحصیلی.. 32
انگیزه تحصیلی در دانش آموز.. 34
رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی.. 37
برخورد معلم.. 39
پیشینه عملی.. 40
جامعه آماری و روش تحقیق.. 43
حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 43
ابزار پژوهش.. 43
بحث و نتیجه گیری.. 51
محدودیت های پژوهش.. 51
پیشنهادات.. 52