دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 825 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
پاورپوینت بررسی نمای شیشه ای اسپایدر در 20اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
•نمای شیشه ای اسپایدر
• معماران خلاق و پیشرو همزمان با گسترش سبکهای مدرن در ساختمان به دنبال نمای شیشهای مدرنی بودند که در آن حداکثر دید با کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات با بالاترین سطح ایمنی و ایزولاسیون بالا توأماً امکان پذیر گردد.
•حدود ٢٠ سال است که نماهای شیشهای اسپایدر و معلق زینت بخش فرودگاههای بزرگ، ساختمانهای تجاری و اداری و مراکز خرید میباشد و طراحان و معماران به نام هرکدام با سلیقه خود بادبندها و متعلقات آن را طراحی و به صورت تکنیکی توأم با هنر به رخ کشیدهاند
• •در این نوع نما پروفیل و قاب فلزی حذف شده و شیشه مستقیما داخل پنجه اسپایدر قرار میگیرد. از ویژگیهای این نوع نما میتوان به:
• زیبایی منحصر به فرد
• ابعاد بسیار بزرگ شیشه
• دید کامل منظره بدون مزاحمت پروفیل و خطوط عمودی و افقی
• قابلیت اجرای انواع قوس، هرم، کره و سطوح چند قوسی
زیر سازی در این نوع نما عموما خرپای لوله ای لولا شده به کف، کابلهای کشیده شده افقی و عمودی، ترکیب خرپا و کابل میباشد.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1453 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
پاورپوینت شناخت فضاها و عملکردها و روابط آنها در 41اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست مطالب:
مقدمه
مفهوم درون
عرصه های موجود در خانه های مسکونی
تقسیم بندی فضاهای مسکونی با توجه به ضوابط و استاندارد ها
تقسیم بندی فضاهای خانه (عمومی و خصوصی)
نمودار خصوصی بودن فضاهای خانه مسکونی
محرمیت
ویژگی و عملکرد فضاها و مبلمان موجود
دیاگرام ها
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 521 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
پاورپوینت بررسی شش مورد از بناهای معروف یونان در 31 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
¨معبد زئوس
معبد زئوس معبدی بوده است که توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد بین سالهای ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد.
ویژگی های این معبد :شش گوشه /با
سنگ های اهکی بزرگ که ستون های
تو پر و بزرگ ان را احاطه کردند ساخته
..شد و
¨نما های ان توسط گچ تزیین شده بود.که تا چند سال پس از پایان , کار ساختمان معبد تندیسی از زئوس در انجا نبود.به همین دلیل تندیس ساز ماهری از اتن برای ساختن تندیس ان انتخاب کردند. ¨ موقعیت جغرافیایی معبد در 150 کیلومتری غرب اتن در شهری تاریخی به نام المپیا قرار دارد.شهری که جایگاه اولیه ی بازی های المپیک بوده ونام بازی های المپیک از ان گرفته شده ,
تحقیقات تاریخی نشان میدهد که بازی های المپیک از سال 776 قبل از میلاد آغاز شده است و بعدها در سال 450 قبل از میلاد معبد زئوس توسط ساخته شد (Libon) معماری بنام لیبون (Libon)
¨هر چند که زئوس با معماری معمولی یونان ساخته شده ولی دارای نوعی عظمت و بزرگی در خودش است که این بزرگی با ساخت مجسمه زئوس توسط فی دیاس با شکوه شد. ¨فی دیاس که بود ؟ ¨فی دیاس کسی بود که تجربه ساخت مجسمه های بزرگ را داشت که بیشتر ان ها از عاج و طلا بوده و طبق تحقیقات باستان شناسان کارگاه مجسمه سازی وی در شهر المپیا موجوده.
برای سالهای متمادی معبدزئوس محلی برای جذب ورزشکاران و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا بود. در قرن اول میلاد یکی از امپراتورهای روم بنام) گالیگولا قصد آنرا داشت که این مجسمه زیبا را به روم ببرد. اما در میان راه چهار چوب هایی که برای حمل مجسمه ساخته بودند شکست و خساراتی هم به مجسمه وارد شد بعدها این معبد و مجسمه زئوس در قرن دوم میلادی توسط یونانیان مرمت و باز سازی شد.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1948 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
پاورپوینت بررسی شش بنای مهم بین النهرین در 44اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
زیگورات اور
کهن ترین زیگوراتی که ناکنون در بین النهرین (عراق کنونی) توسط باستان شناسان خاکبرداری و شناسایی شده است زیگوراتیست که اورنمو موسس سلسله سوم اور در سال 2100 قبل از میلاد یعنی 4100 سال پیش در شهر باستانی اور محل تولد حضرت ابراهیم نبی بنا کرده بود او این زیگورات را در کنار معبدی که برای نیایش خدایان ساخته بود بر پا داشته است. این زیگورات در اصل دارای سه طبقه بوده است که در حال حاضر تنها طبقه اول آن باقی مانده است.
این بنا از خشت خام ساخته شده است . فونداسیونی به عمق 15 متر دارد . 3 ردیف پلکان 100 تایی که به پرستشگاه می رسد . نمای بنا از آجر است و برای استحکام بنا در برابر سیلابها از ملات قیری استفاده کرده اند .
زیگورات اور ، نمونه مناسبی از این مورد است که به دوره سومری نوین – از سده 22 تا سده 21 پیش از میلاد – مربوط می شود ؛ در این دوره ، معماران می کوشیدند بلندترین و کوه پیکرترین بنای ممکن را روی زمین . نخست کوهی از خشت خام را می بینیم که در اثر عواملی چون زمان ، آب و هوا ، و تاخت و تاز دشمنان تقریبا" به صورتی بی شکل درآمده است ؛
بر روی شالوده ای از این به ارتفاع 15 متر ، دو طبقه سوار برهم قرار دارند که به ترتیب کوچکتر می شوند ؛ و از آن دو احتمالا" طبقه بالا در حکم پی زیارتگاه بوده است . سه پلکان خرپشته ای ، هریک با یکصد پله ، در یک نقطه ، به دروازه برج دار زیگورات می رسند و از آنجا احتمالا" پلکان دیگری به زیارتگاه یعنی مرکز نمایشهای آیینی منتهی می شود . ساختمان این زیگورات ، کوه محکمی از خشت خام با نماسازی ضخیمی از آجر پخته با ملات قیری است .
آجر پخته را به این علت با ملات قیر در نماسازی به کار می بردند که بر قدرت و استحکام ساختمان در برابر سیلها و اثر دیگر عوامل طبیعی بیفزایند . طبقات زیگورات ، احتمالا" در اصل به رنگهای متفاوت با معنی نمادینی ساخته می شده اند و احتمالا" در محوطه پشته آنها درختکاری و گیاهکاری نیز می شده است . ارتفاع زیاد این بنا و دشواری صعود و دستیابی به نوک زیارتگاه ، احتمالا" مانند مذاهب دیگر ، نمادی از گونه ای تدارک دشوار روح برای روشنایی گرفتن از خدا به شمار می رفته است .
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1571 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
پاورپوینت بررسی رابطه انسان و طبیعت باغ های ایرانی در 41اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
باغ های ایرانی
مقدمه
ساخت باغ در کشور ما سابقه ای طولانی داشته ودر تمام دورانها بخصوص دوره اسلامی مورد توجه بوده است . باغها چند عملکرد داشته اند و در بعضی دورانها باغهای عمومی برای گردش و تفریح اهالی ساخته می شدند.
آیین و گیش قدیم ایرانیان به کشاورزی و باغ سازی اهمیت خاصی داده ، آنرا ستایش نموده است چنانکه دورندیداد ( فر گرد سوم – فقره 33 می خوانیم که زرتشت به اهورا مزدا می گوید : ای آفریننده جهان مادی ، ای یگانه پاک ، چهارمین کسی که زمینه را به منتهی درجه وجد آورد کیست ؟ اهورا مزدا پاسخ می دهد ، آنکس که بیشترین مقدار گندم کشت کند و بیشترین سبزیها بکارد و بیشترین درختها بنشاند کسی که زمین خشک را آب دهد و زمین خیس (باتلاق) را بخشکاند و زیر کشت ببرد .
عناصر باغ ایرانی
این عناصر که شامل چهار عنصر (زمین)، (آب)، (گیاه) و ( فضا) هستند وقتی در منظومه فکری معماری ایرانی و با چهارچوب مفهوم و ایده باغ در کنار هم قرار میگیرند (باغ) را شکل میبخشند. در این مسیر عناصر دیگری نیز ممکن است در شکل گیری باغ مورد استفاده قرار گیرند که یا عناصری فرعی به شمار میآیند و یا بخشهایی جزیی و جلوههایی از حضور عناصر اصلی باغ اند.
در مورد زمین که یکی از عناصر اصلی باغ است به جز شکل و موقعیت کلی، عوامل و ویژگیهای دیگری همچون جنس خاک، شیب و اختلاف سطح، قابلیت آبیاری و حاصلخیزی نیز اهمیت دارد. بعنوان مثال یکی از علل اصلی احداث باغ در زمینهای شیبدار که نمونههای آن زیاد بچشم میخورد، امکان حرکت آب درمیان باغ به شکل طبیعی است. باغ ایرانی ممکن است در یک سطح با شیب ملایم و یا زیاد ساخته شود و در صورت قرارگیری در زمینی با شیب زیاد، معمولاً شکل باغ تحت تأثیر شکل زمین قرار گرفته و در چند سطح ساخته میشود. در این حالت امکان ایجاد آبشره و آبشار میسر خواهد بود.
چمن به معنی محل چمیدن و گردشگاه بوده که در بعضی از مناطق ایران به علت وجود لایه های سخت زیرزمینی در سطح نسبتا بالاتر زمین ، آب به اندازه کافی برای رشد مرتب چمن و بوته زارها وجود داشته و این نواحی بصورت اقامتگاههای بهاره اعیان و اشراف در می آمده است .
در داخل باغها علاوه بر درختان و گلها و آب نماها گاهی اوقات یک کوشک در محور اصلی باغ ساخته شده که یا در مرکز و یا در بالای آن قرار گرفته اند . در باغ دلگشای شیراز تقریبا در وسط باغ قرار دارد و در باغ گلشن و باغ ارم و تعدادی دیگر در بالای باغ قرار گرفته اند .
معماری کوشکها نیز در نوع خود قابل مطالعه و بررسی زیاد است که د راین مختصر نمی گنجد و فقط به چند نمونه آن در شیراز اکتفا می کنیم . نقشه هایی که کلا در مورد این کوشکها بکار گرفته شده یا چهار گوش و یا هشت گوش است . در باغ جهان نما و باغ نظر این عمارتها هشت گوش است . ورودی هر کدام در گوشه های آن قرار دارد . در وسط آن یک فضای هشت ضلعی که به چهار صفه راه دارد جای دارد .
پوششهای داخل عمارت باغ نظر بصورت بسیار زیبایی مقرنس بندی از انواع پتکانه شده و روی آن نقاشیهای بسیار نفیسی کشیده شده است .
در نقشه کوشک باغ دلگشا نیز از هشت ضعلی استفاده شده ولی در مجموع طرح کلی آن شکل خاصی دارد . ورودی آن در ضلع غربی در قسمتی که بصورت برجسته است قرار دارد . سپس وارد فضایی هشت ضلعی شده ، در اینجا نیز مثل عمارت قبلی چهاردالان قرار گرفته است که یکی از آنها به ایوانی در ضلع جنوبی راه دارد . در دو گوشه ایوان دو اتاق در نظر گرفته شده است .
نقشه کوشک باغ ارم با انچه تا بحال دیدیم کاملا متفاوت است . برای وارد شدن به فضای اصلی با تالار بزرگ آن دو راه پله و راهرو در طرفین آن قرار گرفته و علاوه بر ارتباط به تالار ، ارتباط فضاهای کنار آن را نیز میسر می سازد . در مجموع نقشه آن چهار گوشی کشیده است .
مهمترین مساله برای حیات بخشیدن به باغ ، رساندن آب از راهروهای دور دست به آنجا بوده که با اتفاق آب از طریق قناتها این مساله را حل نموده اند . کاریز یا قنات یکی از روشهای بسیار قدیمی تهیه آب است که با کندن چاههای زیاد از دامنه کوهستان تا دشت و متصل کردن آنها به یکدیگر آب مورد نیاز حاصل شده و به صورت دایمی جریان پیدا می کند.
باستانی پاریزی درباره قناتهای بی شمار کشور و طریقه حفر آنها و اهمیتی که این قناتهای کهنسال دارند می نویسد :
ما...حدود سی و پنج هزار کیلومتر قنات زیرزمینی حفر کرده ایم ..همه اسمهای قنوات آنقدر قدیم و دیرینه است که از عهد قوس باستان و هخامنشی بیشتر می رود ، همه پنج شش هزار ساله است و ...
به غیر از مساله انتقال آب از مکانهای دوردست رساندن این آب به کل باغ خود نیز مساله ای دیگر است که سازندگان باغها به خوبی ان را حل نموده اند .