فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

پاورپوینت اشتراک ‌گذاری دانش در سازمان‌ها

پاورپوینت اشتراک ‌گذاری دانش در سازمان‌ها در 14 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 5
فرمت فایل pptx
حجم فایل 98 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
پاورپوینت اشتراک ‌گذاری دانش در سازمان‌ها

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت اشتراک ‌گذاری دانش در سازمان‌ها در 14 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها


دانش امروزه به عنوان مهمترین منبع استراتژیک سازمانی در نظر گرفته می‌شود و مدیریت این دانش برای موفقیت سازمانی حیاتی است اگر سازمان بخواهد از دانشی که دارد استفاده کند و آنرا سرمایه ساز کند باید بداند که چگونه دانش ایجاد می‌شود، به اشتراک‌ گذاشته می‌شود و در داخل سازمان استفاده می گردد.دانش در سطوح مختلف وجود دارد و به اشتراک گذاشته می شود


روش:


1- تجزیه و تحلیل ایده های رشته‌های گوناگون

2- توجه خاص به زمینه‌های مشترک بین منابع گوناگون

3- ترکیب عوامل کلیدی مرتبط با اشتراک‌گذاری دانش

4- تاکید بر جذب ایدههای غالب

5- اجتماع همه ایده‌ها در یک کل برای ایجاد روش جامع‌تر به منظور درک بهتر اشتراک‌گذاری دانش در سازمان.

=


پاورپوینت بررسی خشک کن های خورشیدی

پاورپوینت خشک کن های خورشیدی در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 2
فرمت فایل pptx
حجم فایل 645 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
پاورپوینت بررسی خشک کن های خورشیدی

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت خشک کن های خورشیدی در 25اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


انواع خشک کن های خورشیدی

—فعال


—1-خشک کن فعال غیر مستقیم :

در این نوع خشک کن ها علاوه بر انرژی خورشید از یک مکنده یا دمنده برای ایجاد هوا در سرتا سر محصول استفاده می گردد. —

—2- خشک کن خورشید فعال مختلط:

دراین خشک کن علاوه برجابه جایی اجباری هواگرم شده بوسیله دمنده بستر محصول نیزدرمعرض تا بش مستقیم خورشید قرار میگیرد. —


خشک کن خورشید فعال مختلط


غیر فعال

—1-خشک کن غیر فعال مستقیم:

دراین خشک کن ها بسترمحصول درمعرض تا بش مستقیم خورشید قرار می گیرد وجریان هوا به روش جا به جایی آزادبرقرارمی گردد .

—2-خشک کن غیر فعال غیرمستقیم :

دراین خشک کن هوای گرم ازسرتاسر بستر محصول عبورمی کند وجریان هوا معمولاً به روش جابه جایی آزاد بر قرار می گردد.

—3-خشک کن غیرفعال مختلط :

دراین روش هوا گرم شده توسط انرژی خورشید از سرتاسر بستر محصول عبورمی کند ودر عین حال محصول نیزبه طور همزمان در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد . —


غیر فعال مستقیم ازنوع سقف شیشه ای

— این خشک کن شا مل دو ردیف موازی سبد توری از جنس گالوانیزه وسقف شیشه ای دو تکه می باشد — هوا گرم شده در داخل محفظه همراه با رطوبت جذب شده از قسمت بالایی اتا قک خارج می شود دراثر خلا ایجاد شده هوای تازه از قسمت پایین وارد می شود. بدین ترتیب جریان هوا در دا خل خشک کن بر قرار می گردد —

غیر فعال مستقیم ازنوع سقف شیشه ای


پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبزدر 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی محیط زیست
بازدید ها 1
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1602 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مقدمه


جنگل زدایی سومین منبع انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. اثرات جنگل زدایی بر اقلیم اساساً به دلیل تغییر کاربری اراضی، تغییر پوشش گیاهی زمین، سوزاندن و قطع یکسره جنگلهاست که منجر به انتشارات جوی، عدم تعادل کربن در جو و خاک، فرسایش آبی و بادی می شود. تغییر کاربری زمین و پوشش گیاهی در اثر فعالیتهای انسانها طی عملیات مختلف منجر به تغییر اقلیم می شود. تغییر در پوشش گیاهی زمین باعث تغییر در مقدار دی اکسید کربن جو می شود و این امر بر اقلیم منطقه ای و جهانی تأثیر گذاشته و تعادل انرژی سطحی تغییر می کند. سطح زمین بخش مهمی از سیستم اقلیم است. تغییر در انرژی سطحی که در نتیجه تغییر پوشش گیاهی سطح زمین بوجود می آید تأثیر بسزایی بر اقلیم زمین دارد. فعالیتهای کشاورزی و دامپروری بر پوشش گیاهی سطح زمین استرس وارد می کند بنابراین ممکن است عامل افزایش آلبدو در سطح باشد. به دنبال جنگل زدایی، تبخیر-تعرق سطحی افزایش می یابد و بی ثباتی دما اتفاق می افتد که همه اینها مربوط به ساختار دینامیک اتمسفر است. تغییر پوشش گیاهی در حوزه آبخیز آمازون باعث بی ثباتی رطوبت جو و چرخه آن و تغییر در بارندگی منطقه ای شده است. بسیاری از تحقیقات اخیر نشان داده اند که این تغییرات نتیجه تغییر پوشش جنگلهای آمازون است.

بکارگیری بسیاری از مدلهای شبیه سازی شده در مورد رابطه متقابل بین لایه مرزی ابرها و جنگلها انجام شده نشان داده اند که عوامل سطحی مثل رطوبت خاک، پوشش گیاهی جنگل و تعرق و زبری سطح ممکن است در تشکیل لایه ابر و باران و توسعه لایه مرزی تأثیر داشته باشند. سوزاندن جنگلها و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی یک فعالیت معمول در مناطق استوایی و نیمه استوایی است. یکی از اثرات اکولوژیکی و زیست محیطی آتشسوزی این است که سوزاندن بیوماس منبع مهم گازهای گلخانه ای است که منجر به گرمایش جهانی می شود. نتایج بررسی آتشسوزی در اعماق مختلف زمین و تأثیر بر انتشار گازهای گلخانه ای در جنگلهای بورال شرق روسیه نشان داده که در اثر آتشسوزی در لایه های میانی زمین کل کربن انتشار یافته 66% و درلایه های بالایی زمین این مقدار به 270% می رسد. بطورکلی برآورد شده که سوزاندن بیوماس 40% دی اکسید کربن، 32% مونوکسید کربن، 20% گرد و غبار و بیش از 50% هیدروکربنهای پلی آروماتیک سرطان زا را در جو منتشر می کند و منبع مهم این مواد است. کاهش پوشش گیاهی دراثر آتشسوزی و قطع یکسره باعث قرار گرفتن خاک در معرض بلایای طبیعی شده و افزایش دما و فشردگی خاک و در نهایت منجر به کاهش محتوای آب در خاک و کاهش قابلیت نفوذپذیری خاک می گردد و خاک به شدت ضعیف شده و نسبت به فرسایش آبی و بادی حساس می شود. معمولاً دمای بالا و بارندگی کم در مناطق خشک منجر به فقر موادآلی در خاک و سرعت بخشیدن به اکسیداسیون می گردد. کم بودن مواد آلی منجر به دانه بندی ضعیف خاک و عدم پایداری دانه بندی خاک می شود به این ترتیب خاک در مقابل فرسایش آبی و بادی مقاومت نخواهد داشت. سوزاندن بیوماس و فرسایش خاک از مهم ترین منابع انتشار جیوه در دریاچه ویکتوریا در شرق افریقا شناخته شده است که حتی از جیوه آزاد شده از معدن طلای تانزانیا نیز بیشتر است. میزان جنگل زدایی 6/14 میلیون هکتار درسال با میزان توسعه جنگلهای طبیعی و جنگلکاریها به اندازه 2/5 میلیون هکتار در سال قابل مقایسه نیست. بهره برداری بی رویه از جنگلها باعث تخریب زمین می شود، افزایش سطح زمین های خشک و بی آب و علف باعث کاهش دائمی توان تولیدی بیوسفر می شود که بر زندگی همه موجودات تأثیر خواهد داشت. اثر خشکی به صورت کاهش رطوبت خاک، افزایش تبخیر، پوشش ابر و افزایش سطح آلبدو در جاهایی که پوشش گیاهی از بین رفته است می گردد و معمولاَ افزایش دمای جو نزدیک سطح زمین را به دنبال خواهد داشت، در نتیجه تعادل نوری که از خورشید به سطح زمین می رسد به هم می خورد. این فرایند ها که به دنبال هم می آیند باعث کاهش بارندگی در آینده می شوند. سیاست کاربری زمین در گذشته و کاربرد سیستم کشاورزی نامناسب پایه و اساس سوانح ناگوار بسیاری است. جنگلها نقش مهمی در فرآیندهای زیست –زمین- شیمیایی در آینده خواهند داشت چون سطح آنها در حال کاهش است بنابراین نیاز ضروری به پایش رابطه متقابل بین جنگل زدایی و اقلیم است.


تحقیق و بررسی در مورد امام علی در ادب فارسی

تجلی اوصاف امام علی در ادب فارسی پیش درآمد در بین اقسام هنر، هنر شعر در تمام زمینه‌های خود آگنده از مضامین نغز و لطیفی در تجلی اندیشه‌های مختلف بشری است به خصوص در تجلی اندیشه‌های دینی و مذهبی، اسلامی و قرآنی این اندیشه‌ها در وجود شاعران متعهدی که به مدح و منقبت اهل بیت نبوت و ولایت زبان گشوده اند، آثار ارزشمند و ماندگاری از خود به یادگار گ
دسته بندی تاریخ و ادبیات
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 228 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 437
تحقیق و بررسی در مورد امام علی در ادب فارسی

فروشنده فایل

کد کاربری 7377
کاربر

مقاله ای 437صفحه ای ورود در مورد

تجلی اوصاف امام علی در ادب فارسی

پیش درآمد:

در بین اقسام هنر، هنر شعر در تمام زمینه‌های خود آگنده از مضامین نغز و لطیفی در تجلی اندیشه‌های مختلف بشری است. به خصوص در تجلی اندیشه‌های دینی و مذهبی، اسلامی و قرآنی. این اندیشه‌ها در وجود شاعران متعهدی که به مدح و منقبت اهل بیت نبوت و ولایت زبان گشوده اند، آثار ارزشمند و ماندگاری از خود به یادگار گذاشته اند که در این آثار لطافت‌های روح بشری، منزلت انسان، سیر و سلوک، عشق و عرفان و ... موج می زند.

از افتخارات ادبیات خصوصاً نظم (شعر) تجلی، اندیشه، افکار، رفتار، حوادث، حماسه و انقلاب حضرت علیاست که بدون شک و تردید باید گفت حضرت علیبه ادبیات نوعی روح معنوی داده است، چرا که هر جا صحبت از ادبیات حماسی و انقلابی است، بیش و کم نام حضرت علیهم می باشد. شاعران برای کوبیدن فساد و ستم، ریا و توجه به عدالت، مردانگی، شجاعت و ایمان از روح و مرام و مسلک باشکوه و انقلابی حضرت علی 7الهام می‌گیرند.

حضرت علی 7با ایمان به وفاداری، عدالت، قضاوت، شجاعت، بردباری، تواضع، علم، زهد، تقوا، فضیلت، طریقت، شهادت، کرامت و ... چنان تأثیری در ادبیات گذاشته که دیوان کمتر شاعر متعهد شیعی را می توان از آغاز ادب فارسی تاکنون سراغ گرفت که غزل، قصیده، دوبیتی، رباعی و مثنوی و ... مزین به این اوصاف نباشد. راستی رمز و راز این عظمت را باید در چه چیزی جست؟ در یک چیز و آن این که علیحقیقت است و بس.

شرح مناقب بیان، مدایح، مصائب، مراثی و بیان سرگذشت، و تجلی اوصاف از خمیرهای اصلی شعر مذهبی و اعتقادی می باشند. بر شمردن خصلت‌های نیک و هنر ائمه دین از همان ابتدا به وسیله‌ی مناقب جوانان از جایگاه گسترده‌ای در ادب فارسی برخوردار بوده است و ذبیح الله صفا در این زمینه می نویسد: «منقبت عمو ستایش اهل دین از دیرباز در بین شعرای شیعه مذهب و دیگران معمول بوده است، زیرا آنان برای تبلیغ عقاید خویش شیوه‌هایی اختیار می کردند که علاوه بر نتیجه‌ی نهایی به حفظ مدایح و مناقب هم کمک شایانی می کردند و یکی از راههایی که اهل شیعه پس از کسب قدرت برای نشر مذهب خود انتخاب کرده بودند، استفاده از مناقب بوده است.»[1]

نتیجه سخن اینکه جزیی‌ترین تا کلی‌ترین هنر پیشوایان دینی چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم جهت بهره‌های مختلف در اندیشه و زبان شعرا، گذشته و بیان شده است. علت گسترش این مسأله:

1. شناخت سرایندگان از حقیقت و جوهر دین.

2. شناخت رسالت و پیام دین.

3. شناخت شخصیتی و حقیقی پیام آوران دین

این نوع شناخت سبب می شد که نور ایمان بر دل و جانان شعرا تعادل و در نتیجه‌ی آن ارادت خالصانه ای به دست آورند، یقیناً اگر چنین شناختی حاصل نمی شد، هیچ وقت امکان نداشت شعرا بتوانند به این زیبایی و پرمحتوایی حقیقت و جوهره قلبی و اعتقادی خویش بروز دهند.


[1] - تاریخ ادبیات در ایران، ج 2، ص 194.

فهرست آیات و احادیث[1]

* إلا بذکر الله تطمئن القلوب

  • o لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
  • o کفی و کف علی فی العدل سواءٌ و یدی علی‌بن‌ابی‌طالب فی العدل سواء
  • o کان شدید الادمه، ظاهره السمره، عظیم العنین، مائلاً الی القصر، کان احسن الناس وجهاً
  • o اَبّ زوجک، اَبّ علمک، اَبّ ولدک
  • o أنا مدینه العلم و علی بابها

* انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون.

  • o من کنت مولاه فهذا علی مولاه
  • o فانّه مسوس فی ذات الله
  • o لو کنتو العظاما اَزددت یقیناً
  • o قتل علی فی المحراب لشدت عدله
  • o حبّه ایمان و بقضه کفر

* إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً

  • o اری نور الوحی و الرساله و اشم ریح النبوه و لقد سمعت

* هل اتی علی الانسان حین من الدّهر لم یکن شیئاً مذکوراً

* والذی بعثتنی بالحق ما اخترتک الّا لنفسی انت منّی بمنزله هارون من موسی

  • o قم یا اباتراب

* الذین ینفقون اموالهم بالیل و النهار سرّاً و علانیهً

  • o انت المعطی و أنا السائل و هل یرحم السائل الّا المعطی

* و أنذر عشرتک الاقربین

* الیوم اکلمت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً

* واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا

  • o کانک حیدره حیدره اللبوه إذا غضب من قبل إذا ولادها
  • o ولکنه خاصف النعل فی الحجره

* إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اولئک هم خیرالبریه

  • o ذکر علی عباده
  • o وتعلموا القرآن فانّه اَحسن الحدیث و تفقهو فیه فانّه ربیع القلوب
  • o الا و إن امامکم قد اکتفی من دنیاه بطمریه و من طعمه به قرصیه
  • o هذا اول من آمن بی و صدقتی و صلی معی
  • o بسم الله و بالله و علی مله رسول الله فزت و رب الکعبه

* إهدنا الصراه المستقیم

  • o الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجاده
  • o یا علی لا یعرف الله الّا أنا و أنت
  • o و ام الذین أبیضت وجوهم
  • o من أحب أن ینظرو إلی آدم فی عمله و إلی نوح فی التقوا و الی ابراهیم فی حلمه فینظر علی علی
  • o کلامه فوق کلام المخلوق و کون کلام الخالق
  • o یا علی أنت امیرالمؤمنین و قائد غرالمحجلین
  • o علی کتاب الله أقروکم
  • o علی مع القرآن و قرآن معل علی
  • o أنا کلام الله الناطق
  • o ولو کان الحلم رجلاً لکان علیاً

* و کل شیٍ أحصیناه فی امامٍ مبینٍ

  • o ماظننت الّا انّه اشرف علی القمر اللیله البدر
  • o ولایه علی مکتوبه فی جمیع صحف الأنبیاء
  • o أنا الذی اعلم عدد النمل و وزنها و ...
  • o إذ ثبت کنا شی من علی لم تعدل عنه الی غیره
  • o ما أخدت فی تفسیر القرآن فعن علی‌بن‌ابی‌طالبٍ
  • o علیٌ قاضی دین
  • o اللهم انّی أتقرب الیک بولایه علی‌بن‌ابی‌طالب
  • o الله الله فی الایتام فلاتعبوا افواهم و لا یضیعوا بحضرتکم
  • o لاتترکو لامر بالمعروف و النهی عن المنکر
  • o انا اقرآن الناطق
  • o انا کلام الله الناطق
  • o النظر إلی وجه علی عباده

فهرست منابع و مآخذ

1. آفتاب لایزال، توانا، امیر، نشر میعاد، چاپ اول 1380 .

2. امام امیرالمؤمنین از دیدگاه خلفا، فقیه ایمانی، مهدی، نشر عطر عترت، چاپ چهارم 1380.

3. از زلال زمزم غدیر، موحد ابطحی، سید علی، نشر مدرسه الامام مهدی 1380.

4. امام علی پیشوای صدیقین، مدرسی، آیت ا... محمد تقی، مترجم حسن خاکرند، نشر محبان الحسین، ج پنجم 1384.

5. بحارالانوار، مجلسی، محمد باقر، دارالکتب اسلامی.

6. تجلی اوصاف امیرالمؤمنین، طالشی، یدالله، نشر امیرکبیر 1382.

7. تجلی امامت، ناظم زاده قمی، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم 1378.

8 . جلوه‌ی ولایت، انصاری، عذرا، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول 1376.

9. حیله الاولیا و طبقات الاصفیا، اصفهانی، ابونعیم، نشر دارالکتب العلمیه بیروت، 1409 هـ.ق.

در پرتو ولایت، مصباح یزدی، محمد تقی، نشر موسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی 1383.

10. در سایه‌ی آفتاب، التسری، محمد تقی، چاپ اول 1383.

11. دانشنامه‌ی امام علی، رشاد، علی اکبر، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلای، چ اول 1380 .

12. دمی با غدیر، جمعی از نویسندگان لبنان، نشر حضور، چاپ اول 1381.

13 . زندگانی چهارده معصوم، عمادزاده، حسین، نشر طلوع، چاپ اول 1373.

14. زندگانی چهارده معصوم، مدرسی، آیت ا... محمدتقی، نشر محبان الحسین، چاپ سوم 1380.

15. زندگانی امیرالمؤمنین، رسولی محلاتی، سید هاشم، نشر دفتر فرهنگ اسلامی، چاپ دوازدهم 1383.

16. زندگانی امام علی، جمعی از نویسندگان لبنان، ترجمه حمیدرضا کفاش، نشر عابد 1379.

17. سیاست‌نامه امام علی، محمدی ری شهری، سازمان چاپ و نشر، چاپ دوم 1381.

18. سیری در تاریخ معصومین، طالب شهرستانی، محمد اسماعیل، نشر.

19. سیری در زندگی حضرت علی (ع) ، سید محمد صالحی، نشر معیار علم، چاپ دهم 1385.

20. سیمای پرفروغ، ناظرزاده قمی، سید اصغر، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.

21. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، دار احیاء الکتب العربیه، 1378 هـ.ق

22. شرح نهج البلاغه، هاشمی، میرزا حبیب، مکتب الاسلامیه، 1348 هـ. ش

23. علی شاهکار خلقت، پیشگاهی شبستری، عباسعلی، نشر اعرابی 1379و

24. علی از زبان علی، شهیدی، سید جعفر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سیزدهم 1379.

25. علی اسوی تقوی و عدالت، احمدی بیرجندی، احمد، نشر اسوه، چاپ اول 1376.

26. علی از زبان استاد مطهری، نشر سلسله، چاپ دوم 1379.

27. علی آیینه‌ی عرفان، ناظم زاده‌ی قمی، سید اصغر، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم 1379.

28. علی (ع) (تاریخ تحلیلی نیم قرن اول اسلام)، جعفری، سید محمد مهدی، چاپ نشر شرکت سهامی، چاپ هشتم 1376.

29. قصص امیرالمؤمنین، خلف زاده، احمد، نشری مهدی یار، چاپ سوم 1379.

30. فرزند قبله‌، ذوالقدر، عنایت الله، نشر میراث ماندگار، چاپ اول 1384.

31. صدوده داستان از زندگی علی، علیان نژادی، ابوالقاسم، نشر آل طه، چاپ اول 1380.

32. کلیات منتهی الآمال، قمی، شیخ عباس، نشر بهزاد، چاپ اول 1377.

33. مولود کعبه، اردوباری، شیخ محمد علی، نشر رسالت، چاپ اول 1379.

34. مناقب ابن شهر آشوب، شهر آشوب مازندرانی، ابوجعفر، نشر مصطفوی .

35. نشانه‌های روشن، نصرالهی، احمد، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم 1380.

36. نشریه‌ی بینات (ویژه‌نامه‌ی امام علی (ع))، سال هفتم شماره 4.

بخش اول

برگزیده‌ی متون

بسم الله الرحمن الرحیم

چنین گوید ابوالحسن عبدالله ابن المقفع، رحمه الله،‌ پس از حمد باری، عز اسمه، و درود بر سید المرسلین، علیه الصلاه و السلام، که ایزد تبارک و تعالی بکمال قدرت و حکمت عالم را بیافرید، و آدمیان را بفضل و منت خویش عزیمت عقل و رجحان خرد از دیگر جانوران ممیز گردانید، زیرا که عقل بر اطلاق کلید خیرات و پای بند سعادات است، و مصالح معاش و معاد دوستکامی دنیا و رستگاری آخرت بدو باز بسته است. و آن دو نوع است : غریزی که ایزد جل جلاله ارزانی دارد؛ و مکتسب که از روی تجارب حاصل آید. و غریزی در مردم بمنزلت آتش است در چوب، و چنانکه ظهور آن بی ادوات آتش زدن ممکن نباشد اثر این بی تجربت و ممارست هم ظاهر نشود، و حکما گفته‌اند که التجارب لقاح العقول و هر که از فیض آسمانی و عقل غریزی بهرومند شد و بر کسب هنر مواظبت نمود و در تجارب متقدمان تأمل عاقلانه واجب دید آرزوهای دنیا بیاید و در آخرت نیک بخت خیزد، و الله الهادی الی ما هو الا وضح سبیلاً و الا رشد دلیلا.

و بباید دانست که ایزد تعالی هر کار را سببی نهاده است و هر سبب را علتی و هر علت را موضعی و مدتی، که حکم بدان متعلق باشد، و ایام عمرو روزگار دولت یکی از از مقبلان بدان آراسته گردد. و سبب و علت ترجمة این کتاب و نقل آن از هندوستان بپارس آن بود که باری عز اسمه آن پادشاه عادل بختیار و شهریار عالم کامگار انوشروان کسری بن قباد را، خفف الله عنه، شعاع عقل و نور عدل حظی وافر ارزانی داشت، در معرفت کارها و شناخت مناظم آن رای صائب و فکرت ثاقب روزی کرد، و افعال و 6 اخلاق او را بتابید آسمانی بیار است، تا نهمت بتحصیل علم و تتبع اصول و فروع آن مقام را در نتوانست یافت، و آن درجت شریف و رتبت عالی را سزاوار و مرشح نتوانست گشت. و نخوت پادشاهی و همت جهان گیری بدان مقرون شد تا اغلب ممالک دنیا در ضبط خویش آورد، و جباران روزگاران در ربقه طاغت و خدمت کشید، و آنچه مطلوب جهانیان است از عز دنیا، بیافت و آنچه از عزتهای دنیا شایسته حمایت روبرو بدست آورد.

و در اثنای آن بسمع او رسانیدند که در خزاین ملوک هند کتابیست که از زبان مرغان و بهایم و حوش و طیور و حشرات جمع کرده‌اند، و پادشاهان را در سیاست رعیت و بسط عدل و رأفت، و قمع خصمان و قهر دشمنان، بدان حاجت باشد، و آن را عمدة هر نیکی و سرمایة هر علم و راهبر هر منفعت و مفتاح هر حکمت می‌شناسد، و چنانکه ملوک را ازان فواید نتواند بود اواسط مردمان را هم منافع حاصل تواند شد، و آن را کتاب کلیله و دمنه خوانند.

آن خسرو عادل، همت بران مقصور گردانید که آن را ببیند. و فرمود که مردی هنرمند باید طلبید که زبان پارسی و هندوی بداند. و اجتهاد او در علم شایع باشد، تا بدین مهم نامزد شود. مدت درزا بطلبیدند، آخر برزویه نام جوانی نشان یافتند که این معانی دروی جمع بود، و بصناعت طب شهرتی داشت او را پیش خواند و فرمود که : پس از تأمل و استخارت و تدبر و مشاورت ترا بمهمی بزرگ اختیار کرده‌ایم، چه حال خرد و کیاست تو معلومست، و حرص تو بر طلب علم و کسب هنر مقرر و می‌گویند که هندوستان چنین کتابی است، و می‌خواهیم که بدین دیار نقل افتد، و دیگر کتب هندوان بدان مضموم گردد. ساخته باید شد. تا بدین کار بر وی و بدقایق استخراج آن مشغول شوی. و مالی خطیر در صحبت تو حمل فرموده می‌آید تا هر نفقه و مؤونت که بدان حاجت افتد تکفل کنی، و اگر مدت مقام دراز شود و به زیادتی حاجت افتد باز نمائی تا دیگر فرستاده آید، که تمامی خزاین ما دران مبذول خواهد بود.

و آنگاه مثال داد تا روزی مسعود و طالعی میمون برای حرکت او تعیین کردند، و او بر آن اختیار روان شد، و در صحبت او پنجاه صره که هر یک ده هزار دینار بود حمل فرمود. و بمشایعت او یا جملگی لشکر و بزرگان ملک برفت رفتند.

و برزویه با نشاط تمام روی بدین مهم آورد، و چون بمقصد پیوست گرد درگاه پادشاه و مجلسهای علما و اشراف و محافل سوقه و اوساط می‌گشت و از حال نزدیکان رای و مشاهیر شهر و فلاسفه می‌پرسید و بهر موضع اختلافی می‌ساخت و به رفق و مدارا بر همة جوانب زندگانی می‌کرد، و فرا می‌نمود که برای طلب علم هجرتی نموده‌ست. و بر سبیل شاگردی بهرجای می‌رفت، و اگر چه از هر علم بهره داشت نادان وار دران خوضی می‌پیوست، و از هر جنس فرصت می‌جست، و دوستان و رفیقان می‌گرفت، و هر یک را بانوع آزمایش امتحان می‌کرد. اختیار او بر یکی از ایشان افتاد که بهنرو خرد مستثنی بود، و دوستی و برادری را با او بغایت لطف و نهایت یگانگی رسانید تا بمدت اندازة رای و رویت و دوستی و شفقت او خود را معلوم گردانید، و بحقیقت بشناخت که اگر کلید این راز بدست وی دهد و قفل این سر پیش وی بگشاید در آن جانب کرم و مروت و حق صحبت و ممالحت را برعایت رساند.


[1] - علامت‌های ستاره بیانگر آیه و مربع بیانگر حدیث است.


مدیریت خطر و ایمنی بیمار

مدیریت خطر و ایمنی بیمار ( Risk management Patient safety ) مراقبت های سلامت به طور غیرقابل اجتنابی با افزایش بروز خطر برای ایمنی بیمار و تهدید سلامت وی همراه است بیماران حق دارند که انتظار داشته باشند ، مراقبت از آن ها علاوه بر تطابق با بهترین شرایط و استانداردها و آخرین شواهد علمی و بالینی ، سلامتی ایشان را دچار مخاطره نسازد احتمال ب
دسته بندی بهداشت عمومی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 220 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
مدیریت خطر و ایمنی بیمار

فروشنده فایل

کد کاربری 7377
کاربر

14 صفحه ورد قابل ویرایش :

بررسی و تحقیق در مورد مدیریت خطر و ایمنی بیمار

مدیریت خطر و ایمنی بیمار ( Risk management & Patient safety ) :

مراقبت های سلامت به طور غیرقابل اجتنابی با افزایش بروز خطر برای ایمنی بیمار و تهدید سلامت وی همراه است.

بیماران حق دارند که انتظار داشته باشند ، مراقبت از آن ها علاوه بر تطابق با بهترین شرایط و استانداردها و آخرین شواهد علمی و بالینی ، سلامتی ایشان را دچار مخاطره نسازد .

احتمال بروز خطر به معنای امکان بروز یک حادثه ناخوشایند و فقدان ( Loss ) است و قسمتی از زنــدگی طبیعی ما بشمار می رود . ما همواره در معرض دامنه وسیعی از موارد خطرزا هستیم و قسمت زیادی از وقتمان را در تلاش برای اجتناب از تصادف ، جراحت و یا حوادث ناخوشایند می گذرانیم . پیش بینی و شناسایی حوادث و خطرات ، و کاهش احتمال بروز و تخفیف اثرات آن ها در واقع همان اجزاء مدیریت خطر هستند.

در رویکرد سیستمیک و با عنایت به این موضوع که انسان امکان انجام خطا دارد ( ممکن الاخطا ) ، نحوه طراحی سیستم ، شرایط آن و نحوه پاسخ دهی سیستم به نواقص و شکست ها ، تعیین کننده نتیجه نهـــایی یک خطا بر روی سلامت بیمار ، است . لازم به ذکر است که خطا لزوماً منجر به آسیب و صدمه نمی شود . ارزیابی حوادث نه برای پیدا کردن مقصر و اعمال تنبیه و سرزنش است بلکه امکان یادگیری ، تشخیص و درمان یک مشکل عمده را در طراحی و کارکرد سیستم سلامت ، به ما نشان می دهد.

انواع خطاها :

خطاها به صورت مختلف تقسیم بندی می شوند. به منظور اینکه زمینه بحث را در حوزه خطاهای پزشکی فراهم کنیم ، می بایست تعاریفی از انواع خطاهای پزشکی ارائه نمائیم. خطا برطبق نظر James Reason 1990 دو نوعند :

1- خطای اجرایی :

زمانی که اقدامات و فعالیت های انجام شده بر طبق انتظار و به شکلی صحیح و مناسب صورت نگرفته باشد.

2- خطای برنامه ریزی و طراحی :

زمانی که اقدام یا عمل انجام شده از ابتدا ، پایه و اساس صحیح و مناسبی نداشته باشد. بنابراین دو تعریف اصلی در ارتباط با خطاها مطرح است یکی در مرحله برنامه ریزی و دیگری در مرحله اجرا .

در اینجا و بر اساس تقسیم بندی پیش گفت ، نمونه ای از خطاهای متصور در زمینه درمان در قالب ذیل آورده شده است .

خطاهای مرحله برنامه ریزی ( Planning Error ) :

این خطاها در حین تصمیم گیری و فعالیت های مرتبط با حل مسئله رخ می دهد . خطاهای این مرحله زمانی خود را نمایان می سازند که پیامدهای دلخواه برای بیمار محقق نشود. این دسته از خطاها به علت کمبود دانش و اطلاعات پزشکان در خصوص وضعیت بیمار ، روش های درمان و تجویز دارو هستند. استراتژی کاهش خطاهای مرحله برنامه ریزی ، انجام پژوهش ، تحقیق ، مطالع و انجام رویه های پزشکی مبتنی بر شواهد است که در این مسیر ، تدوین برنامه های مراقبتی اثر بخش به منظور کاهش خطر و بهبود پیامدهای بالینی بیماران از جمله روش هایی است که توصیه می شود.

خطاهای مرحله برنامه ریزی ممکن است به بیماران آسیب بزند یا آن ها را متحمل آسیب و خطر نکند اما آنچه بدیهی است اثرات و پیامدهای نامطلوبی است که بدنبال خواهند داشت . برای مثال به اثبات رسیده است که تجویز زود هنگام آسپرین به منظور درمان MI ( انفارکتوس قلبی ) سبب کاهش مرگ ومیر می شود و اگر برای بیمارانی که شرایط دریافت این نوع دارو را دارند تجویز مناسب صورت نگیرد خطای مرحله برنامه ریزی منظور خواهد شد. همچنین تجویز آنتی بیوتیک برای بیمارانی که به آن آلرژی دارند یک خطای پزشکی در مرحله برنامه ریزی به حساب می آید. دیگر مثال هایی که در آن برنامه مراقبت های درمانی سبب ارتقاء ایمنی خدمات برای بیماران می شود شامل : پروفیلاکسی مناسب آنتی بیوتیک و استفاده موثر از پروفیلاکسی به منظور پیشگیری از تروبوآمبولی است . همچنین تخلیه مداوم ترشحات حلق و حنجره به منظور پیشگیری از ترومبوآمبولی است. همچنین تخلیه مداوم ترشحات حلق و حنجره به منظور پیشگیری از پنومونی وابسته به وینتلاتور از جمله آن اقدامات است . اقدامات پزشکی که مبتنی بر تحقیق ، پژوهش و شواهد بالینی باشد سبب کاهش خطاها و افزایش ایمنی بیمار می شود.