فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

دانلود پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 264 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

 

پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
این پاورپوینت در 27 اسلاید می باشد
گزیده ای از اسلاید ها :
.1فضاهای آموزشی :
کلاس های درس - کارگاه - آزمایشگاه - سالن سخنرانی یا همایش - کتابخانه - سالن سمعی و بصری - سالن امتحانات می باشد .
2. فضاهای رفاهی خدماتی :
سرویس های بهداشتی - سلف سرویس - انباری و موتورخانه - زمین و سالن ورزشی - زمین های بازی و محوطه
3. فضاهای ادرای :
اتاق های اداری - مدیریت و معاونین - آرشیو و بایگانی - اتاق های مشاوره تحصیلی - اتاق اساتید و معلمان - اتاق جلسات - بخش سرایداری و نگهداری نیز می باشد.
4. بخش آموزشی و پژوهشی :
در طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی که در بالا ذکر شد نوع طراحی هر کدام از آنها بسته به شمار افراد استفاده کننده از آنها متغیر و متفاوت است در طراحی چنین فضاهایی بی شک ملاحضات فرهنگی تمدنی مذهبی و ... مناسب با نوع اجتماع و محیط در استانداردهای طراحی فضاهای آموزش تاثیرگذار است .
شکل استاندارد کلاس های درس به شکل مربع مستطیل است که ابعاد آنها با توجه به نوع درس و مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده متفاوت می شود مطابق استاندارد های جهانی فضاهای لازم برای کلاس های درس نظری 6.5 در 8.5 مترمربع بوده است در این کلاس ها که اصطلاحا کلاس های درس سنتی از آنها یاد می شود فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز 2 مترمربع بوده است. و این در حالی است که اگر چنین کلاسی برای کلاس های آزاد و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر 4.5 مترمربع فضا نیاز است . فضاهای آموزشی باید دیوار آن عقب رفتگی داشته باشد- تناسب کلاس ها باید 3 به 4 یا 3به 5  باشد. 
مطلوبترین آن وجود شوفاژ مرکزی به وسیله آب داغ است . در هر کلاس باید شوفاژ را زیر یا میان پنجره ها قرار داد . در مدارس کوچکتر لاجرم می توان متوسل به گرم کننده های نوع دیگر شد . استفاده از بخاریهای نفتی با توجه به خطراتی که در بر دارد مطلوب نیست. درجه حرارت کلاس قبل از شروع درس باید حدود 18درجه سانتیگراد  باشد .
Ò۱- کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد. Ò۲- دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی) بوده و دارای شیب مناسب بطرف مجرای فاضلاب باشد. Ò۳ - دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی ، سرامیک ، سنگ و …) باشد. Ò۴- آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب با آب سردکن مجهز گردد. ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (۱۰۰ - سانتیمتر) از سطح زمین باشد. Ò۵ – آبخوری باید خارج از سرویس‌های بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل ۱۵ متر احداث گردد. Òتعداد توالت‌ها در مدرسه به ازاء هر ۴۰ نفر حداقل یک چشمه توالت و هر ۶۰ نفر یک دستشویی در نظر گرفته شود. Òارتفاع دستشویی‌ها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ۷۵ – ۶۰ سانتیمتر از سطح زمین باشد.

پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
این پاورپوینت در 27 اسلاید می باشد
گزیده ای از اسلاید ها :
.1فضاهای آموزشی :
کلاس های درس - کارگاه - آزمایشگاه - سالن سخنرانی یا همایش - کتابخانه - سالن سمعی و بصری - سالن امتحانات می باشد .
2. فضاهای رفاهی خدماتی :
سرویس های بهداشتی - سلف سرویس - انباری و موتورخانه - زمین و سالن ورزشی - زمین های بازی و محوطه
3. فضاهای ادرای :
اتاق های اداری - مدیریت و معاونین - آرشیو و بایگانی - اتاق های مشاوره تحصیلی - اتاق اساتید و معلمان - اتاق جلسات - بخش سرایداری و نگهداری نیز می باشد.
4. بخش آموزشی و پژوهشی :
در طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی که در بالا ذکر شد نوع طراحی هر کدام از آنها بسته به شمار افراد استفاده کننده از آنها متغیر و متفاوت است در طراحی چنین فضاهایی بی شک ملاحضات فرهنگی تمدنی مذهبی و ... مناسب با نوع اجتماع و محیط در استانداردهای طراحی فضاهای آموزش تاثیرگذار است .
شکل استاندارد کلاس های درس به شکل مربع مستطیل است که ابعاد آنها با توجه به نوع درس و مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده متفاوت می شود مطابق استاندارد های جهانی فضاهای لازم برای کلاس های درس نظری 6.5 در 8.5 مترمربع بوده است در این کلاس ها که اصطلاحا کلاس های درس سنتی از آنها یاد می شود فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز 2 مترمربع بوده است. و این در حالی است که اگر چنین کلاسی برای کلاس های آزاد و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر 4.5 مترمربع فضا نیاز است . فضاهای آموزشی باید دیوار آن عقب رفتگی داشته باشد- تناسب کلاس ها باید 3 به 4 یا 3به 5  باشد. 
مطلوبترین آن وجود شوفاژ مرکزی به وسیله آب داغ است . در هر کلاس باید شوفاژ را زیر یا میان پنجره ها قرار داد . در مدارس کوچکتر لاجرم می توان متوسل به گرم کننده های نوع دیگر شد . استفاده از بخاریهای نفتی با توجه به خطراتی که در بر دارد مطلوب نیست. درجه حرارت کلاس قبل از شروع درس باید حدود 18درجه سانتیگراد  باشد .
Ò۱- کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد. Ò۲- دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی) بوده و دارای شیب مناسب بطرف مجرای فاضلاب باشد. Ò۳ - دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی ، سرامیک ، سنگ و …) باشد. Ò۴- آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب با آب سردکن مجهز گردد. ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (۱۰۰ - سانتیمتر) از سطح زمین باشد. Ò۵ – آبخوری باید خارج از سرویس‌های بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل ۱۵ متر احداث گردد. Òتعداد توالت‌ها در مدرسه به ازاء هر ۴۰ نفر حداقل یک چشمه توالت و هر ۶۰ نفر یک دستشویی در نظر گرفته شود. Òارتفاع دستشویی‌ها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ۷۵ – ۶۰ سانتیمتر از سطح زمین باشد.

 

دانلود پاورپوینت مطالعات و استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)

دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)

دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی با عنوان کنترل و نظارت در سازمان در حجم 23 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت عمومی مبانی سازمان و مدیریت اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

دانلود دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)

دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)
دانلود پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی با عنوان کنترل و نظارت در سازمان
تعاریف کنترل
کنترل گذشته نگر 
کنترل پیش نگر
کنترل زمان وقوع
طراحی سیستم کنترل
تعیین نتایج مورد انتظار (بایدها) در کنترل
تعیین شاخص برای سنجش نتایج موردانتظار 
تعیین اس
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 586 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

عنوان: دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)

دسته: مدیریت (مدیریت عمومی- مبانی سازمان و مدیریت- اصول مدیریت- تئوری های مدیریت پیشرفته)

فرمت: پاورپوینت(Powerpoint)

تعداد اسلاید: 23 اسلاید

کتاب مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی از جمله منابع مهم درس مبانی سازمان و مدیریت، اصول مدیریت و مدیریت عمومی و تئوری های مدیریت پیشرفته در سطح کارشناسی  و ارشد میباشد. این فایل شامل پاورپوینت فصل چهارم این کتاب با عنوان « کنترل و نظارت در سازمان » می باشد که در 23 اسلاید  همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان کار کلاسی ( ارائه در کلاس به شکل سمینار یا کنفرانس) درسهای مدیریت عمومی- مبانی سازمان و مدیریت- اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرد ، بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

مقدمه

تعاریف کنترل

کنترل گذشته نگر

کنترل پیش نگر

کنترل زمان وقوع

طراحی سیستم کنترل

تعیین نتایج مورد انتظار (بایدها) در کنترل

تعیین شاخص برای سنجش نتایج موردانتظار

تعیین استاندارد یا الگوی مطلوب

نقش استانداردها در کنترل

انواع استانداردها

تعیین نحوه و روش جمع آوری اطلاعات یا طراحی شبکه اطلاعاتی در کنترل

ارزیابی اطلاعات و نتیجه گیری

نقاط استراتژیک یا کلیدی در کنترل

مشخصات سیستم کنترل مؤثر

کاربرد مدل امتیازات متوازن در کنترل

مدل امتیازات متوازن چیست؟

خودکنترلی: انتخابی دیگر در کنترل

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

دانلود دانلود پاورپوینت کنترل و نظارت در سازمان (فصل چهارم کتاب مدیریت عمومی الوانی)

دانلود مقاله سازگاری دین و حقوق بشر

مقاله سازگاری دین و حقوق بشر

مقاله سازگاری دین و حقوق بشر

دانلود مقاله سازگاری دین و حقوق بشر

دانلود مقاله اسلام و حقوق بشر
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

دین و حقوق بشر

مطالب:

دین و حقوق بشر

موضوع سازگاری دین و حقوق بشر به لحاظ نظری 

موضوع در سطح گفتار همگانی 

زبان استراتژیک دینی

=================

بخشهایی از متن:

دین و حقوق بشر

زمانی که جایزه ی صلح نوبل سال 2003 میلادی به شیرین عبادی اختصاص یافت و او در اظهار نظری به این مناسبت، اسلام را با حقوق بشر سازگار دانست، بحث در این باره بالا گرفته است. هدف نوشته ی زیر زدودن برخی ابهامها در بررسی گفتمانهای مربوط به این موضوع است. در این نوشته، که موضوع اصلی آن روش تحلیل گزاره ها با نظر به گفتمان بستر ساز آنهاست، گزاره ی سازگاری دین و حقوق بشر در سطح گفتمانهای نظری، همگانی و ایدئولوژیک استراتژیک بررسیده شده و برنموده می شود که برخورد متناسب با هر گزاره ای تابع تشخیص گفتمانی است که بستر آن را تشکیل می دهد.

موضوع سازگاری دین و حقوق بشر به لحاظ نظری

نکته ی نخست در مورد سازگاری یا ناسازگاری دین با حقوق بشر این است که دینها عمدتاً باستانی اند، حقوق بشر اما پدیده ای است نو که درست در آنجایی رخ نموده و بالیده، که جایگه گسست از حقوق کهن دینی ـ عرفی و نحوه ی نگرش آن به انسان بوده است. ...

...

گزاره های ایدئولوژیک چه بسا به صورت گزاره های نظری معرفی می شوند و گاه همانی را بیان می کنند که در عرصه ی نظر بیان شدنی است. گزاره ی ناسازگاری دین و حقوق بشر به عنوان گزاره ای دینی از این نوع است. در این حال گزارنده صریحاً هویت واقعیتی تاریخی را بازتاب می دهد. گزاره ی ایدئولوژیک سازگاری چنین نیست. این گزاره معمولاً با توسلِ به حقِ تفسیر بیان می شود و بیان کننده ی آن روشنفکران دینی اندیشی هستند که بر آنند به بایستگی های عصرِ جدید گردن بگذارند. از حقِ تفسیر اما به لحاظ نظری هیچ حقانیتی در تفسیر حاصل نمی شود. دین مدام موضوعِ تفسیر است. به تعداد مؤمنان دین وجود دارد. اشتراک در یک فرهنگ دینی، که قاموس و آداب و رسوم و منشِ اخلاقی و جهان بینیِ خاص خود را دارد، مجموعه ای را مشخص می کند که به صورت طبیعی ـ تاریخی شکل می گیرد. کسی که در جامعه ای پیروِ دینی خاص متولد شود، معمولاً به کیشِ آن جامعه درمی آید. این وجه ِطبیعی آن مجموعه است. قید تاریخی به تبارشناسیِ آن و دوره های مختلفِ زندگیِ مجموعه به عنوان یک واحد اشاره دارد. ...

...

دانلود مقاله سازگاری دین و حقوق بشر

دانلود مقاله رویکرد اسلام به حقوق بشر و آزادی

مقاله رویکرد اسلام به حقوق بشر و آزادی

رویکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر

دانلود مقاله رویکرد اسلام به حقوق بشر و آزادی

رویکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر
دسته بندی حقوق
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22

رویکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر

مطالب:

آغاز بحث

راه رشد و تکامل را براى افراد جامعه مشخص کرد .

پیشینه طرح بحث‏ حقوق و آزادى

آزادى حق است‏یا امر فطرى 

در آیه 29 سوره کهف خداوند به پیامبر مى‏ فرماید: 

جلوه ‏هاى آزادى 

آزادى به گونه مطلق نیست

پیامدهاى آزادى نامحدود 

نگرش اسلام به آزادى با پیامد منفى 

خاتمه 

پى‏ نوشت‏ها:

بخشهایی از متن مقاله:

1.

تاثیر عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گیتى عنوان و گفتار دل‏انگیز حقوق بشر و آزادى‏ها مطابق موازینى که دارد بین جوامع ستاره‏وار مى‏درخشد و تلالؤ جان بخش آن زوایاى آفرینش را زینت‏خاص مى‏بخشد و جهانیان دربند و مظلوم و ستمدیده را امیدوار کرده و آرامش مى‏بخشد، زیرا حقوق و احقاق آن براى بشر، هماهنگى، زندگى مسالمت‏آمیز، رفاه و آسایش کامل را نوید مى‏دهد .

2.

برخوردارى همگان از مزایاى اجتماعى: تردیدى نیست انسان‏ها در هر کجاى دنیا که زندگى کنند و داراى هر دین و مذهبى و قوم و نژاد و ملتى که باشند باید مطابق موازین از حقوق انسانى و همه مزایاى جهان هستى برخوردار گردند، زیرا همه آفریده خداى واحد و رحیم هستند و او به همه آنان کرامت‏بخشیده است; همان طور که مى‏فرماید:

لقد کرمنا بنى آدم و حملنا هم فى‏البر والبحر و رزقناهم من‏الطیبات و فضلناهم على کثیر ممن خلقنا تفضیلا .

...

خاتمه

در قرن حاضر شاهد جنگ‏هاى ویرانگرى بودیم که حقوق انسان‏ها را پایمال و بسیارى از مردم را نابود کرده است; از این رو سازمان ملل متحد براى رهایى بشر از تجاوز و ظلم و ستم و حفظ حقوق انسان‏ها به فکر تدوین سند جهانى در زمینه حقوق بشر شد .

در سال 1948 میلادى آن را آماده و مورد تصویب کشورهاى عضو آن سازمان قرار داد و سپس آن را منتشر کرد .

حال این سؤال پیش مى‏آید که پس از گذشت نیم‏قرن از تصویب و پخش آن، آیا در زمینه رعایت‏حقوق بشر در جهان کارى صورت گرفته است‏یا خیر؟ آیا جهانیان از مزایا و فواید آن برخوردار شده‏اند یا خیر؟ و یا این که این اعلامیه وسیله‏اى شده است‏براى اغراض سیاسى و به کارگیرى آن در مواردى که به نفع مستکبران باشد؟

با کمال تاسف باید بگویم برخى از سران کشورهاى استثمارگر و مستبد که دم از حقوق بشر زده و مى‏زنند و در مجالس قانون‏گذارى و اعلامیه‏هاى خودشان مدعى طرفدارى آن بوده و هستند، شب و روز تلاش مى‏کنند مردم کشورهایى که در برابر آنان خضوع نکرده و زیر بار زور آنان نرفته و تسلیم آنها نشده‏اند را از آزادى محروم کنند، گویى که ملت‏هاى مزبور انسان به حساب نمى‏آیند و یا این که برده آنها هستند و حقى در بهره‏ورى بدون اذن آنها ندارند . ...

...

دانلود مقاله رویکرد اسلام به حقوق بشر و آزادی

دانلود مقاله اتحاد و اختلاف فقها در اثبات رویت هلال

مقاله اتحاد و اختلاف فقها در اثبات رویت هلال

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال

دانلود مقاله اتحاد و اختلاف فقها در اثبات رویت هلال

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال
دانلود اتحاد و اختلاف فقها در اثبات رویت ماه
دسته بندی حقوق
فرمت فایل doc
حجم فایل 53 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 104

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال

در 104 صفحه

===============

قسمتی از متن ابتدایی و انتهایی :

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال

سیر طبیعى ماه و پیدایش شکلهاى گوناگون در جرم آن, سبب تقسیم زمان به برهه هاى کوچک و بزرگ مى گردد: ماه و سال. ماه, در حقیقت تقویمى است در صفحه طبیعت. خطوط برجسته این تقویم طبیعى, چنان خوانا و گویاست که هر کسى مى تواند آن را بنگرد و اعمال و افعال خویش را مطابق آن تنظیم نماید.

(و قدرّه منازل لتعلموا عدد السنین والحساب …1).

بسیارى از تکالیف فردى و اجتماعى, چه واجب و چه مستحب, بستگى به رؤیت هلال ماه و ثبوت آغاز و پایان آن دارد: روزه ماه مبارک رمضان, عید فطر, وقوف به عرفات در روز نهم ذى حجه, وقوف در مشعر, در شب دهم ذى حجه, بیتوته در سرزمین منى2, در شبهاى یازدهم و دوازدهم ذى حجه, اعمال روز عید قربان و …

(قل هى مواقیت للناس والحج …3).

علاوه بر این, ماههاى قمرى, نقش بنیادى در تنظیم و تعیین امورى چون: مدت4 حمل, مدت شیردهى کودکان5, زمان یائسگى6 , عده زنان در طلاق7 و وفات8, اجراى حدود الهى9, آغاز بلوغ شرعى, زمان تعلق زکات10 و …11 دارند.

همین نقش کار ساز و اساسى ماه در امور معاش و معاد12 و دین و دنیاى مردم, سبب گردیده مسأله رؤیت هلال, در حوزه تفکر اسلامى جایگاه ویژه اى بیابد. فقها, مسائل و فروعى را بر آن مترتب ساخته اند, راههایى را فرا روى مردم قرار داده اند و در کتابهاى صوم و حج و یا در رساله هاى مستقل, به کند و کاو در این باره پرداخته اند.

بسیارى از اعمال و سنت هاى اسلامى, از جمله فریضه عظیم حج و روزه ماه رمضان, افزون بر جنبه عبادى, جنبه هاى سیاسى و اجتماعى نیز دارند. امت اسلامى, با برگزارى این عبادات, شکوه و اقتدار اسلام و نیز وحدت و همدلى و همگامى میلیونها انسان مسلمان خاضع در برابر اراده خداوند را به نمایش مى گذارند. ...

...

نتیجه:

از آنچه تاکنون در مورد رؤیت هلال و اختلاف افقها بحث شد, نتیجه مى گیریم:

1. در مسأله جواز تعمیم رؤیت هلال به دیگر شهرهاى اسلامى, بین فقهاى اسلام اختلاف است و دو قول عمده در مسأله ابراز شده:

* قول مشهور. اعتقاد به ثبوت رؤیت هلال در شهر محل رؤیت و شهرهاى مجاور و هم افق, نه دیگر شهرها.

* قول غیر مشهور. اعتقاد به تعمیم ثبوت رؤیت هلال به تمامى شهرهاى اسلامى, چه دور و چه نزدیک, چه هم افق و چه غیر هم افق.

2. در میان فقهاى عامه نیز اختلاف است. مشهور معتقد به تعمیم هستند. ابوحنیفه و برخى از شافعیه همچون مشهور فقهاى شیعه نظر دارند.

3. در منابع روایى, سخنى از پیامبر و ائمه (ع) در مورد شهرهاى نزدیک و دور و مسأله تعمیم و یا عدم تعمیم رؤیت هلال, وجود ندارد. آنچه هست, در مورد بیان راههاى ثبوت هلال و طرق معتبر شرعى است.

4. نظریه تعمیم, در میان فقهاى شیعه بیشتر از زمان مرحوم علامه به بعد پیدا شده و در میان معاصرین, طرفداران بیشترى پیدا کرده است.

5. مسأله نزدیکى و دورى شهرها, که مبناى قول به عدم تعمیم است, ضابطه و تعریف مشخصى ندارد و در مورد میزان نزدیکى و دورى شهرها, آراء و نظریه هاى گوناگونى ابراز شده است.

6. براى نظریه مشهور, دلایلى اقامه شده که مهمترین آن, قیاس طلوع و غروب قمر, به طلوع و غروب خورشید و مسأله اختلاف افقهاست.

7. وضعیت تکوینى ماه و حرکت آن با حرکت زمین و طلوع و غروب خورشید, تفاوت دارد و قیاس رؤیت هلال, به طلوع و غروب خورشید, قیاس مع الفارق است.

8. خروج ماه از محاق, امر واحدى بیش نیست و تا فاصله اى که اختلاف افق بین شهرها به اندازه اى نباشد که شب و روز با هم فرق کند, براى همه, با اندک تفاوتى قابل رؤیت و براى همه آن شهرها اول ماه است.

9. طرفداران نظریه عدم تعمیم, در میان اهل سنت نیز, براى اثبات نظر خویش دلایلى اقامه کرده اند که مهم ترین آن, روایت کریب است که از نظر سند و دلالت, نمى شود به آن اعتماد کرد.

10. طرفداران نظریه تعمیم, علاوه بر بهره گیرى از وضعیت تکوینى ماه و نیز مسأله وحدت خسوف, به اطلاق روایات و آیه شریفه استدلال کرده اند.

11. افزون بر دلایلى که براى قول به تعمیم اقامه شد, به دلایلى تبرعى و مستنداتى که بر نظریه تعمیم تأکید مى کند نیز, استناد شده است.

دانلود مقاله اتحاد و اختلاف فقها در اثبات رویت هلال