فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

فایلهای مفید

فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سرو

دانلود مقاله تاریچه فیبروز کیستیک (CF)

مقاله تاریچه فیبروز کیستیک (CF)

مقاله تاریچه فیبروز کیستیک (CF)

دانلود مقاله تاریچه فیبروز کیستیک  (CF)

مقاله تاریچه فیبروز کیستیک  (CF)
دسته بندی سایر گروه ها
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

مقاله تاریچه فیبروز کیستیک  (CF)

در قرون وسطی عقیده بر این بود که کودکانی که پوست شور دارند سحر شده اند زیرا این کودکان اغلب دچار مرگ زودرس می شوند. در این زمان FC یک بیماری ناشناخته بود [ ].

CF از سال 1930 به بعد به عنوان یک بیماری جداگانه شناسایی شد. در سال 1938 شخصی به نام Dorthy Anderson از دانشگاه کلمبیا برای اولین بار علائم و نشانه هیا این بیماری را بطور کامل وصف کرد. او فرض کرد که بیماری های روده ای و کمبود ویتامین A که در بیماران CF دیده می شود ناشی از تحلیل پانکراس می باشد [ ]. به همین دلیل به این بیماری فیبروز کیستیک پانکراس گفته شد [ ].

در سال 1947، CF به عنوان یک بیمایر وراثتی با وراثت اتوزوم مغلوب[1] مشاهده شد [ ]. در سال 1953، di sant Agnes از دانشگاه کلمبیا بعد از مشاهده دهییدراناسیون بیماران cf در هوای گرم نیویورک به جامعة متخصصین اطفال گزارش داد که بیماران CF مقادیر زیادی یونهای سدیم و کلر در عرق ترشح می کنند . این مشاهدات منتهی به تکوین تست عرق iontophoresis به عنوان تست استاندارد cf شد [ ]. در سال 1980 دانشمندان به اختلالات بافت های پی و تحلیل در این بیماری پی بردند. در سال 1989 ، تیمی به سرپرستی Tsui و Riordan از بیمارستان کودکان تورنتو، ژن CF را کشف کرده و محصول پروتئینی آنرا CFTR[2] نام گذاری کردند. این ژن که برروی بازوی بلند کروموزوم v (7q) نقشه برداری شد، از کتابخانه CDNA ریه و عرق جداش د [ ]. در همین سال فراوانترین جهش این ژن یعنی
f508 و توالی CDNA همزمان بالکوتیک ژن شناسایی شد [ ].


[1] - Autosomal recisive

[2] - Cysticx fibrosis Transmembrane conductance regulator

کشف ژن CFRT منجر به مطالعة بیشتر جهش های این ژن با روش های مختلف مولکولی و کشف5 راهکارهای مختلف جهت درمان و یا بهبود بیماران شد. به طوری که از سال 1989 تا کنون بیش از 1000 جهش در ژن CFRT شناسایی شده است که فراوانی آنها بسته به شرایط جغرافیایی و نژادی، متفاوت می باشد.

تأیید تشخیص ژن:

شواهدی که نشان داد ژن شناسایی شده، در بیماری CF نقش د ارد عبارت بودند از:

  1. با بررسی های نودرن بر RNA در بافتهای مختلف، رونوشتهای RNA در ششها، کولون، غدد عرق، جفت، کبد به یک اندازه و در پانکراس و پولیپ های بینی به مقدار بیشتر یافت شومد و در مغز، غدد فوق کلیوی و فیبروبلاستها رونوشتی یافت نشد. به نظر می رسید ژن CF در اکثر بافتها به ویژه در بافتهایی که در بیماران CF به شدت درگیر می شوند بیان می شود. بنابراین بین الگوی بیان ژن CF و آسیب شناسی بیماری ارتباط وجود دارد [ ].
  2. علاوه بر جهش DF که 70 درصد کروموزوم هیا جهش یافته دیده شد و در هیچ یک از کروموزوم های سالم تشخیص داده نشد. چندین جهش دیگر در ژن CFTR در بیماران مبتلا به CF شناسایی شدند. این نشان دهندة این موضوع است که جهش ها در ژن CFTR عامل بیماری هستند. [ ].

مدل ساده فعال شدن و تنظیم CFRT

در ابتدا دامنة R توسط PKA وابسته به CAMP به میزان جزئی فسفریله می شود، این پدیده با القای بار منفی به دامنة R باعث تغییر شکل فضایی این دامنه [ ] و جدا شدن آن از منفذ [ ] می شود. تغییر شکل فضایی دامنة R با رها کگردن NBD1، تمایل به باند شدن دامنة NBD1 به ATP را افزایش می دهد. هنگامی که ATP توسط دامنة NBD1 تجزیه شود، کانال باز شد و یونهای منفی مطابق با شیب الکتروشیمیایی از منفذی که توسط دامنه های تراغشایی ایجاد می شود عبور می کند. هنگامی که دامنة R بطور کامل فسفریله می شود، NBD2 نیز به ATP باند شده و این عمل به نوبة خود منجر به پایدار ماندن حالت باز کانال و در نتیجه بازماندن طولانی تر آن می شود. سپس در مرحلة بعد هنگامی که ATP در NBD2 هیدرولیز یم شود محصول adp و حة از دامنه های NBD  آزاد شده و کانال بسته خواهد شد [ ]. تا زمانی که دامنة R فسفریله است چرخه های باند شدن و هیدرولیز ATP در دامنه های NBD و درنتیجه باز و بسته شدن کانال ادامه پیدا می کند و هنگامی که دامنة‌R توسط مسفاتاز (برای مثال PP2A، PP2C) [ ] فسفریله شد، دامنه های NBD قادر به باند شدن ATP نیست و کانال تا فسفریله شدن دوبارة R توسط PKA بسته خواهد شد. حذف اسیدهای آمینه موجود در مکانهای 760 تا 783 باعث ایجاد کانال کلری می شود که همیشه باز است. این نشان می دهد که اسیدآمینه هیا موجود در این محلها برای بسته ماندن کانال در حالت غیر فسفریله دامنة R لازم می باشند. همچنین حذف ناحیة 817 تا 838 که در بر گیرنة اسیدهای آمینه باردار می باشند باعث ایجاد یک کانال کلر و غیرحساس به PKA می شود که نشامن دهندة این است که این ناحیه برای تحریک لازم می باشد [ ].

دانلود مقاله تاریچه فیبروز کیستیک  (CF)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.